Temat: Pan Jezus i Jego Mama – tajemnice różańca.
Scenariusz lekcji religii w kl. IV szkoły specjalnej /upośledzenie lekkie/
Wiodące cele katechetyczne:
- poznanie istoty modlitwy różańcowej
- uczenie i rozważanie tajemnic
- wzbudzenie zamiłowania do odmawiania modlitwy
Szczegółowe cele operacyjne:
Wiedza:
U. wymieni modlitwy wchodzące w skład różańca
U. wskaże na różaniec misyjny /kolorowy/
U. wie, że należy się modlić nie tylko w miesiącu październiku
Umiejętności:
U. potrafi wymienić 2-3 miasta z objawień Matki Bożej w świecie/ sanktuaria/
U. potrafi wskazać na miasta znane z objawień w Polsce
U. rozumie, dlaczego Maryja prosiła aby odmawiać różaniec /zał. nr 3/
Postawy:
U. z szacunkiem będzie obchodził się z różańcem
U. postara się odmawiać różaniec w rodzinie
U. będzie rozważał poszczególne tajemnice różańca
Metody i formy pracy: scenka sytuacyjna, piosenki, pogadanka, opowiadanie
Środki dydaktyczne: różaniec: misyjny, do 7 Boleści M.B., zwykły, mały /10 koralików z krzyżykiem/; figurka M. B. Fatimskiej; plakaty z objawień np. Fatima, Lourdes, Gietrzwałd; do scenki: świeca, lilie, duży różaniec
Korelacja z innymi przedmiotami: matematyka- dodawanie liczb lub mnożenie w zakresie 20.
Wprowadzenie
Powitanie, modlitwa Zdrowaś Maryjo…, zwrócenie uwagi na figurkę i różańce, uczniowie powinni podać temat katechezy.
K. zapisuje temat na tablicy
Podanie prawdy
Zbliża się miesiąc październik. Katolicy nie tylko w Polsce odmawiają modlitwę różańcową. W modlitwie tej zwracamy się do Boga i prosimy o wstawiennictwo Matkę Bożą. Zastanawiając się nad każdą tajemnicą jakie modlitwy odmawiamy? Kto odpowie?
U. … na krzyżyku Wierzę w Boga, Ojcze nasz , Zdrowaś Maryjo i Chwała Ojcu / jeśli kolejność będzie różna – zapytać jeszcze raz – co na krzyżyku, potem… i na końcu/. Można jeszcze zapytać ile razy odmawiamy daną modlitwę.
Pogłębienie
Fatima – miasto w Portugalii, 13 maja 1917 r. trójce małych dzieci ukazała się trzy razy Matka Boża. Cudowna pani była ubrana na biało i stała na jasnej chmurze.
Lourdes – miasto we Francji – w 1858r. N.M.P. ukazała się dziewczynce 18 razy, była w szacie biało-niebieskiej, na stopach miała złote róże.
Gietrzwałd – miasto koło Olsztyna, objawienia rozpoczęły się 27.06.1877r. małej dziewczynce Justynie – Maryja ukazała się na drzewie klonu.
Skoro już wiemy jakie modlitwy odmawiamy na różańcu, to teraz z uwagą popatrzcie, co starsze dzieci wam chcą pokazać. /scenka zał. nr 1/
K. Czy podobało się wam przedstawienie?
K. Kto wystąpił w przedstawieniu? … Maryja, Anioł, dzieci, …
K. O czym była mowa w przedstawieniu? …
K. Czy podobał się wam różaniec trzymany przez wysoką dziewczynkę /Ania/?
K. Jaki był ten różaniec? … duży, brązowy…
K. Popatrzcie teraz na różańce, które wam przyniosłam. Jakie one są? ….
K. Który z nich jest podobny do różańca Ani? …. Jeśli wskażą na różaniec do 7 Boleści – też brązowy- trzeba razem policzyć paciorki w I dziesiątce i porównać.
K. Omawia poszczególne różańce: kolorowy – składa się z 5 kolorów to różaniec misyjny; ten, który ma po 7 koralików – różaniec do 7 Boleści Matki Bożej; ten … i ten .. – to zwykły różaniec, taki sam jak ten, który trzymały dziewczynki z przedstawienia; a to jest jedna cząstka / dziesiątka/ różańca. Ile takich malutkich różańców potrzeba na jeden duży?
Zastosowanie
Różaniec składa się z czterech części, a każda część składa się z pięciu tajemnic.
K. Wypisuje na tablicy części różańca: radosne, światła, bolesne, chwalebne. Rozdaje karteczki, na których wypisane są części i tajemnice, uczniowie wkleją je potem pod tematem do zeszytu /zał. 2/ Czyta tytuły i omawia tajemnice.
Powtórzenie
Modlitwa różańcowa polega na rozważaniu tajemnic z życia Pana Jezusa i i Jego Matki. Ukazując się ludziom w różnym czasie i w różnych miejscach na ziemi Matka Boża prosiła o odmawianie różańca. Popatrzcie na te plakaty – one przedstawiają Maryję w Fatimie i Gietrzwałdzie – omawiam, podaję szczegóły/ zał. nr 4 i 5/
Utrwalenie tematu na zasadzie pytań:
- co to różaniec?
- jak należy odmawiać?
- ile jest części, tajemnic?
- jakie miasta w Polsce słyną z objawień?
- jakie miasta w świecie zapamiętały dzieci?
- czy tylko w październiku odmawiamy tę modlitwę?
- o co prosiła Maryja wszystkich ludzi? …
Zakończenie
U. zapisują zadanie domowe:
1. Poproszę rodziców / rodzeństwo/ o wspólną modlitwę na różańcu w miesiącu październiku, będę pamiętać o rozważaniach.
2. Na następną lekcję przyniosę swój różaniec.
Na zakończenie katechezy posłuchajmy jeszcze raz piosenki „Jak paciorki różańca…”- wszyscy wstajemy i będziemy klaskać w jej rytm.
Załącznik nr 1 – Przedstawienie „Jak paciorki różańca…”
1. Chór –śpiewa piosenkę „Zawitaj Królowo Różańca Świętego”…/ może być z magnetofonu/
2. Maryja /Żaneta/ klęczy, modli się do Boga w swoim domu w Nazarecie. Na stoliku pali się świeca, stoi flakon z białymi liliami.
3. Wchodzi Anioł Gabriel /Łukasz/ i pozdrawia Ją…
Anioł: Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą. /Maryja wstaje od modlitwy i zdziwiona słucha…/
Anioł: Znalazłaś łaskę u Boga, oto porodzisz Syna i nadasz mu imię Jezus.
Maryja: Niech się stanie wola Boga… - patrzy w górę.
Chór uczniów: Zdrowaś Maryjo, łaski pełna …………………../całość/.
/Maryja wychodzi, Anioł zostaje/
4. Dziecko I /Ewelina/ - wchodzi dziecko i zwraca się do Anioła/
Aniele mój, naucz mnie modlić się do Matki Boskiej. Powiedz, czym sprawię Jej radość?
Anioł: Odmawiaj Różaniec!
Dziecko I: A co to jest Różaniec?
Anioł: To powtarzanie modlitwy „Zdrowaś Maryjo”, to myślenie o tym jak Matka Boska cieszyła się na ziemi, jak cierpiała i jak głosi chwałę Boga…
5. Dziecko II /Marta/ - wchodzi dziecko z Różańcem /duży/ w ręku:
Trzymam w ręku Różaniec, z nim nigdy się nie boję, powtarzam słowa modlitwy, święte słowa Twoje. Powtarzam słowem i myślą, rozpamiętuję jak umiem Twe tajemnice święte – staram się je zrozumieć…
Dziecko III /Ania/ - na czas recytacji bierze Różaniec do ręki od Marty:
O, Matko Różańcowa, kocham Cię całym sercem, pragnę być wciąż przy Tobie, z Tobą być, Matko, wiecznie. Byś po różańcu poznała – paciorki zwykłe kościane, abym z nimi trafić mogła w Twe ramiona kochane…
6. Chór – śpiewa piosenkę „Jak paciorki różańca…” /może być odtworzona z magnetofonu/ – aktorzy kłaniają się.
Wiersz /dziecko II i III/ - pochodzi z tomiku M. Majchrzak „Rok w przedszkolu –część I” 1998r.
Załącznik nr 2
Tajemnice radosne:
Zwiastowanie N.M.P.
Nawiedzenie św. Elżbiety
Narodzenie Pana Jezusa
Ofiarowanie Pana Jezusa
Znalezienie Pana Jezusa
Chrzest Pana Jezusa
Objawienie na weselu
Głoszenie Królestwa Bożego
Przemienienie na górze
Ustanowienie Eucharystii
Tajemnice bolesne:
Modlitwa Pana Jezusa
Biczowanie
Cierniem ukoronowanie
Dźwiganie krzyża
Ukrzyżowanie
Tajemnice chwalebne:
Zmartwychwstanie Jezusa
Wniebowstąpienie
Zesłanie Ducha Świętego
Wniebowzięcie Matki Bożej
Ukoronowanie Matki Bożej
prosze