Specjal.2.rtf

(30 KB) Pobierz
Specjal

Temat: Pan Jezus i Jego Mama – tajemnice różańca.

Scenariusz lekcji religii w kl. IV szkoły specjalnej /upośledzenie lekkie/

 

Wiodące cele katechetyczne:

- poznanie istoty modlitwy różańcowej

- uczenie i rozważanie tajemnic

- wzbudzenie zamiłowania do odmawiania modlitwy

Szczegółowe cele operacyjne:

Wiedza:

U. wymieni modlitwy wchodzące w skład różańca

U. wskaże na różaniec misyjny /kolorowy/

U. wie, że należy się modlić nie tylko w miesiącu październiku

Umiejętności:

U. potrafi wymienić  2-3 miasta z objawień Matki Bożej w świecie/ sanktuaria/

U. potrafi wskazać na miasta znane z objawień w Polsce

U. rozumie, dlaczego Maryja prosiła aby odmawiać różaniec /zał. nr 3/

Postawy:

U. z szacunkiem będzie obchodził się z różańcem

U. postara się odmawiać różaniec w rodzinie

U. będzie rozważał poszczególne tajemnice różańca

Metody i formy pracy: scenka sytuacyjna, piosenki, pogadanka, opowiadanie

Środki dydaktyczne: różaniec: misyjny, do 7 Boleści M.B., zwykły, mały /10 koralików z krzyżykiem/; figurka M. B. Fatimskiej; plakaty z objawień np. Fatima, Lourdes, Gietrzwałd; do scenki: świeca, lilie, duży różaniec

Korelacja z innymi przedmiotami: matematyka- dodawanie liczb lub mnożenie w zakresie 20.

Wprowadzenie

Powitanie, modlitwa Zdrowaś Maryjo…, zwrócenie uwagi na figurkę i różańce, uczniowie powinni podać temat katechezy.

K. zapisuje temat na tablicy

Podanie prawdy

Zbliża się miesiąc październik. Katolicy nie tylko w Polsce odmawiają modlitwę różańcową. W modlitwie tej zwracamy się do Boga i prosimy o wstawiennictwo Matkę Bożą. Zastanawiając się nad każdą tajemnicą jakie modlitwy odmawiamy? Kto odpowie?

U. … na krzyżyku Wierzę w Boga, Ojcze nasz , Zdrowaś Maryjo i Chwała Ojcu / jeśli kolejność będzie różna – zapytać jeszcze raz – co na krzyżyku, potem… i na końcu/. Można jeszcze zapytać ile razy odmawiamy daną modlitwę.

Pogłębienie

Fatima – miasto w Portugalii, 13 maja 1917 r. trójce małych dzieci ukazała się trzy razy  Matka Boża. Cudowna pani była ubrana na biało i stała na jasnej chmurze.

Lourdes – miasto we Francji w 1858r. N.M.P. ukazała się dziewczynce 18 razy, była w szacie biało-niebieskiej, na stopach miała złote róże.

Gietrzwałd – miasto koło Olsztyna, objawienia rozpoczęły się 27.06.1877r. małej dziewczynce Justynie – Maryja ukazała się na drzewie klonu.

Skoro już wiemy jakie modlitwy odmawiamy na różańcu, to teraz z uwagą popatrzcie, co starsze dzieci wam chcą pokazać. /scenka zał. nr 1/

K. Czy podobało się wam przedstawienie?

K. Kto wystąpił w przedstawieniu? … Maryja, Anioł, dzieci, …

K. O czym była mowa w przedstawieniu? …

K. Czy podobał się wam różaniec trzymany przez wysoką dziewczynkę /Ania/?

K. Jaki był ten różaniec? … duży, brązowy…

K. Popatrzcie teraz na różańce, które wam przyniosłam. Jakie one są? ….

K. Który z nich jest podobny do różańca Ani? …. Jeśli wskażą na różaniec do 7 Boleści – też brązowy- trzeba  razem policzyć paciorki  w I dziesiątce i porównać.

K. Omawia poszczególne różańce: kolorowy – składa się z 5 kolorów to różaniec misyjny; ten, który ma po 7 koralików – różaniec do 7 Boleści Matki Bożej; ten … i ten .. – to zwykły różaniec, taki sam jak ten, który trzymały dziewczynki z przedstawienia; a to jest jedna cząstka / dziesiątka/ różańca. Ile takich malutkich różańców potrzeba na jeden duży?

Zastosowanie

Różaniec składa się z czterech części, a każda część składa się z pięciu tajemnic.

K. Wypisuje na tablicy części różańca: radosne, światła, bolesne, chwalebne. Rozdaje karteczki, na których wypisane są części i tajemnice, uczniowie wkleją je potem pod tematem do zeszytu /zał. 2/ Czyta tytuły i omawia tajemnice.

Powtórzenie

Modlitwa różańcowa polega na rozważaniu tajemnic z życia Pana Jezusa i i Jego Matki. Ukazując się ludziom w różnym czasie i w różnych miejscach na ziemi Matka Boża prosiła o odmawianie różańca. Popatrzcie na te plakaty – one przedstawiają Maryję  w Fatimie i Gietrzwałdzie – omawiam, podaję szczegóły/ zał. nr 4 i 5/

Utrwalenie tematu na zasadzie pytań:

- co to różaniec?

- jak należy odmawiać?

- ile jest części, tajemnic?

- jakie miasta w Polsce słyną z objawień?

- jakie miasta w świecie zapamiętały dzieci?

- czy tylko w październiku odmawiamy tę modlitwę?

- o co prosiła Maryja wszystkich ludzi? …

Zakończenie

U. zapisują zadanie domowe:

1. Poproszę rodziców / rodzeństwo/ o wspólną modlitwę na różańcu w miesiącu październiku, będę pamiętać o rozważaniach.

2. Na następną lekcję przyniosę swój różaniec.

 

Na zakończenie katechezy posłuchajmy jeszcze raz piosenki „Jak paciorki różańca…”- wszyscy wstajemy i będziemy klaskać w jej rytm.

 

 

 

Załącznik nr 1 – Przedstawienie „Jak paciorki różańca…”

 

1.     Chór –śpiewa  piosenkę „Zawitaj Królowo Różańca Świętego”…/ może być z magnetofonu/

 

2.     Maryja /Żaneta/ klęczy, modli się do Boga w swoim domu w Nazarecie. Na stoliku pali się świeca, stoi flakon z białymi liliami.

 

3.     Wchodzi Anioł Gabriel /Łukasz/ i pozdrawia Ją…

Anioł: Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą.  /Maryja wstaje od modlitwy i zdziwiona słucha…/

Anioł: Znalazłaś łaskę u Boga, oto porodzisz Syna i nadasz mu imię Jezus.

Maryja: Niech się stanie wola Boga… - patrzy w górę.

Chór uczniów: Zdrowaś Maryjo, łaski pełna …………………../całość/.

/Maryja wychodzi, Anioł zostaje/

 

4.     Dziecko I /Ewelina/ - wchodzi dziecko i zwraca się do Anioła/

Aniele mój, naucz mnie modlić się do Matki Boskiej. Powiedz, czym sprawię Jej radość?

Anioł: Odmawiaj Różaniec!

Dziecko I: A co to jest Różaniec?

Anioł: To powtarzanie modlitwy „Zdrowaś Maryjo”, to myślenie o tym jak Matka Boska cieszyła się na ziemi, jak cierpiała i jak głosi chwałę Boga…

 

5.     Dziecko II /Marta/ - wchodzi dziecko z Różańcem /duży/ w ręku:

Trzymam w ręku Różaniec, z nim nigdy się nie boję, powtarzam słowa modlitwy, święte słowa Twoje. Powtarzam słowem i myślą, rozpamiętuję jak umiem Twe tajemnice święte – staram się je zrozumieć…

Dziecko III /Ania/ - na czas recytacji bierze Różaniec do ręki od Marty:

O, Matko Różańcowa, kocham Cię całym sercem, pragnę być wciąż przy Tobie, z Tobą być, Matko, wiecznie. Byś po różańcu poznała – paciorki zwykłe kościane, abym z nimi trafić mogła w Twe ramiona kochane…

 

6.     Chórśpiewa piosenkę „Jak paciorki różańca…”  /może być odtworzona z magnetofonu/ – aktorzy kłaniają się.

Wiersz /dziecko II i III/ - pochodzi z tomiku M. Majchrzak  „Rok w przedszkolu –część I” 1998r.

Załącznik nr 2

 

Tajemnice radosne:

Zwiastowanie N.M.P.                                                       

Nawiedzenie św. Elżbiety                           

Narodzenie Pana Jezusa                                         

Ofiarowanie Pana Jezusa                                         

Znalezienie Pana Jezusa                                         

                                                                                   

Tajemnice światła                                                       

Chrzest Pana Jezusa             

Objawienie na weselu                                                       

Głoszenie Królestwa Bożego                                         

Przemienienie na górze                                                       

Ustanowienie Eucharystii             

                                                                                   

Tajemnice bolesne:                                         

Modlitwa Pana Jezusa                                         

Biczowanie                                         

Cierniem ukoronowanie

Dźwiganie krzyża             

Ukrzyżowanie                           

 

Tajemnice chwalebne:                                                       

Zmartwychwstanie Jezusa                                         

Wniebowstąpienie                                                       

Zesłanie Ducha Świętego                                         

Wniebowzięcie Matki Bożej                                         

Ukoronowanie Matki Bożej

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin