samocód do przewozu złomu.doc

(5263 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI:

 

 

 

SPIS TREŚCI:

1.     Wstęp                                                                                                                                                                    3

2.     Analiza aktualnego stanu                                                                                                                     4

3.     Budowa samochodu ciężarowego oraz naczepy przystosowanej do przewozu złomu                                                                                                                                         5

3.1             Kabina                                                                                                                                                  5

3.2             Elementy nośne samochodu ciężarowego                                                             6

3.3             Mechanizmy podwozia samochodu                                                                           8

3.4             Hakowce                                                                                                                                          10

3.5             Kontener                                                                                                                                          11

3.6             Naczepa podkontenerowa                                                                                                12

3.7             HDS                                                                                                                                                    12

4.     Własne rozwiązania                                                                                                                              13

5.     Podsumowanie                                                                                                                                          15

6.     Bibliografia                                                                                                                                                  16

7.     Spis rysunków                                                                                                                                           16

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Wstęp.

 

Polska posiada rozwinięty system transportowy, a transport stał się jednym   z ważnych działów gospodarki narodowej. Obsługuje on wewnętrzne potrzeby przewozowe społeczeństwa i gospodarki, a także przewozy międzynarodowe, zwłaszcza tranzyt w kierunkach wschód-zachód oraz północ-południe. Sieć transportowa Polski należy do lepiej rozwiniętych w świecie, choć występują duże różnice jakościowe w porównaniu z najlepiej zagospodarowanymi infrastrukturalnie regionami świata. .Obecnie wymaga ona dalszego uzupełnienia(np. szybkie. koleje, autostrady).gruntownej. modernizacji. Podstawową gałęzią transportu lądowego w Polsce jest transport samochodowy. W przewozach towarowych jego zwiększający się systematycznie udział osiągnął około 83% przewozów lądowych oraz 38% wykonywanej przez transport pracy przewozowej. Pojazdy samochodowe wykorzystują gęstą sieć dróg publicznych, służących wszystkim użytkownikom, a także drogi lokalne, dzięki którym można dojechać do prywatnych posesji, gospodarstw rolnych, pól, zbiorników, wodnych.

Środki transportu samochodowego są głównymi użytkownikami sieci drogowej. Samochody ciężarowe przewożą w zasadzie wszystkie ładunki, wśród których dominuje różnorodna drobnica w obsłudze handlu hurtowego                  i detalicznego, materiały budowane dla budownictwa, metale i wyroby metalowe, drewno i wyroby z drewna, a także płody rolne. Dużą rolę odgrywają w Polsce autobusowe przewozy pasażerskie. Transport ten, jest dobrze rozwinięty i to zarówno krajowy, jak i międzynarodowy- pod tym względem należymy do czołówki światowej.

Transport drogowy spełnia doniosłą rolę gospodarczą, warunkując kształtowanie i rozwój przestrzennego podziału pracy. Przewóz towarów transportem samochodowym między ośrodkami ich produkcji i konsumpcji umożliwia stały wzrost produkcji, a jednocześnie wiąże regiony i kraje w jeden zintegrowany kompleks gospodarczy. Dlatego też powinno się ciągle ulepszać drogi oraz w nie inwestować.

 

 

2.     Analiza aktualnego stanu

 

Pojazd ciężarowy stanowi najczęściej ciągnik siodłowy wraz z naczepa. Ciągniki siodłowe są powszechnie stosowane w transporcie z powodu ich licznych zalet w stosunku do zwykłych samochodów ciężarowych. Mogą przewozić większe obciążenia, dzięki rozłożeniu ciężaru na więcej osi. Nastręczają mniej problemów przy manewrowaniu niż samochody ciężarowe z przyczepą o tej samej długości. Zestawy takie są bardzo uniwersalne: do jednego ciągnika można przyłączać różnego rodzaju naczepy, przeznaczone do przewozu zupełnie różnych ładunków. Jest to bardzo korzystne ze względów ekonomicznych - w razie potrzeby zamiast kupna kolejnego samochodu              z odpowiednim nadwoziem, wystarczy zakupić odpowiednią naczepę. Zaczepienie i odczepienie naczepy od ciągnika nie zajmuje wiele czasu. Rozróżniamy wiele rodzajów naczep i dzielimy je ze względu na budowę, konstrukcje przeznaczenie i rodzaj przewożonego ładunku.

Naczepa niskopodwoziowa służy głównie do przewożenia sprzętu  ciężkiego takiego jak maszyny budowlane ( koparki, spycharki itp.)

Naczepy samowyładowcze (wywrotki) przewozi się w nich materiały sypkie takie jak żwir czy kruszywo. Umożliwiają wykierowanie materiału do tyłu lub na bok.

Naczepa uniwersalna służy do przewożenia drobnicowych ładunków

Naczepa skrzyniowa wozi materiały lekkie lub takie które nie mogą być narażone na warunki atmosferyczne.

Naczepa kontenerowa jest stosowana przy przewożeniu towaru w systemie transportu kombinowanego.

Naczepa cysterna służy do przewożenia materiałów płynnych takich jak paliwo, mleko, woda.

Naczepa specjalistyczna jest typem naczepy specjalnie przystosowanej do przewożenia konkretnych ładunków, rozróżniamy np. naczepę izotermiczna z własnym układem chłodzenia

 

 

3.     Budowa samochodu ciężarowego do przewozu złomu

 

Pojazd ciężarowy przystosowany do przewozu złomu stanowi silnik siodłowy wraz z naczepa lub opcjonalnie może także mieć podczepioną przyczepę w celu przewożenia jednorazowo większej ilości ładunku. Do najważniejszych elementów pojazdów ciężarowych należą:

 

3.1            Kabina samochodu ciężarowego

Jest to miejsce, w którym kierowca przebywa najwięcej czasu. Nowoczesne kabiny powinny być przede wszystkim wygodne i komfortowe. Powinny spełniać najbardziej restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa wypadkowego i być zgodne z dyrektywą ECE-R29.Kształt musi być aerodynamiczny, aby powodować jak najmniejszy opór powietrza, co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa a co za tym idzie emisję spalin. Pojazdy przeznaczone do ruchu dalekobieżnego posiadają tzw. Kabiny sypialnie umożliwiające przespanie się               i wypoczęcie kierowcy.

              Rysunek 1. Budowa kabiny samochodu ciężarowego

 

3.2            Elementy nośne samochodu ciężarowego

Rama podwozia.

Wszystkie obciążenia działające na pojazd przenoszone są całkowicie lub częściowo przez ramę. Rama - poza zawieszeniem i układem jezdnym - stanowi zasadniczą część struktury nośnej samochodu. Do ramy mocowana jest kabina, układ napędowy, zawieszenie, zbiorniki paliwa, zbiorniki sprężonego powietrza, nadwozie użytkowe, itp.

Rysunek 2. Rama podwozia.

 

 

Rama podwozia i rama pomocnicza

Nadwozie użytkowe bardzo często jest mocowane do ramy podwozia za pośrednictwem ramy pomocniczej przykręconej do ramy podwozia.

Ramy podwozi i ramy pomocnicze wykonywane są zazwyczaj ze stalowych podłużnic o przekroju ceowym i przykręcanych lub nitowanych do nich poprzeczek, zapewniających wysoką sztywność. Można również spotkać ramy podwozi dzielone, skręcane ze stalowych podłużnic, dzięki czemu możliwa jest modułowa renowacja ramy w razie uszkodzenia.

Rama podwozia i pomocnicza - MAN - b

Rysunek 3.Budowa ramy.

 

3.3            Mechanizmy podwozia samochodu

Rysunek 4. Układ kierowniczy

 

 

 

Zawieszenie samochodu

Zawieszeniem nazywamy zespół elementów łączących osie kół z kadłubem (lub ramą) samochodu.

Do układu zawieszenia zaliczamy:

·        zespół elementów wodzących (wahacze, resory piórowe,               drążki reakcyjne),

·        elementy sprężyste (sprężyny śrubowe, resory piórowe, pneumatyczne elementy sprężyste, drążki skrętne),

·        amortyzatory (np. hydrauliczne).

 

 

 

 

 

3.4 Hakowce

Odmiana samochodu do przewozu złomu jest tzw. Hakowiec.  Pojazd ten posiada siłownik znajdujący się tu za kabina zakończony hakiem. Jest on sterowany za pomocą pompy hydraulicznej i umożliwia on załadunek kontenera na ramę pojazdu. Proces załadunku odbywa się w następujący sposób : pojazd podjeżdża tyłem pod kontener, następnie ramie siłownika opuszcza się i zaczepia za specjalny uchwyt kontenera. Druga czynnością jest wciąganie kontenera na ramę pojazdu do tego momentu aż wskoczy on w specjalne zamki zapewniające trzymanie tego kontenera.

             

Rysunek 5. Hakowiec (Źródło: Praca na temat budowa pojazdów Samochodowych. Autor Adam Goncarz).

 

 

3.5 Kontener

Do przewożenia towaru wykorzystywane są kontenery metalowe uniwersalne. Są to obecnie najpopularniejsze jednostki ładunkowe w transporcie lądowym oraz morskim. Ze względu na wymiary dzielimy kontenery na 3 rodzaje : 20 stopowe, 30 stopowe oraz 40 stopowe. Kontener uniwersalny najczęściej posiada pojemność 33 m3 oraz ładowność 28 ton. Z przodu kontenera znajduje się specjalny uchwyt wykorzystywany do przyciąganie przez hakowce a na dole posiada on płozy dzięki którym łatwiej się go przesuwa.

Rysunek 6. Kontener (Źródło: www.http:// wagaciezka.com/).

 

 

3.6 Naczepa podkontenerowa

              Służy do przewożenia ładunków znajdujących się w kontenerach. Uniwersalna naczepa może przewieść ładunek o masie ok. 30 ton. Posiadając masę własna wynosząc 5 ton. Zawieszenie oraz układ hamulcowy są sterowane pneumatycznie. Naczepa taka musi posiadać 2 zamki służące do mocowania kontenerów i zabezpieczające je przed zsunięciem się.

Rysunek 7. Naczepa podkontenerowa, (Źródło: www.http://agropom.pl/kontenery/kontener-typ-k-27.html)

 

3.7 HDS

Dodatkowym wyposażeniem w pojazdach przeznaczonych do przewozu złomu może być żuraw zasięgu bliskiego tzw. Dźwig HDS. Jest to urządzenie bardzo wygodnie gdyż umożliwia załadowanie  materiałów metalowych przez jedna osoba która może być jednocześnie kierowca oraz operatorem. Dźwig ten znajduje się za kabina kierowcy. Napędzany jest przez pompę hydrauliczna, która z kolei bierze napęd z silnika pojazdu samochodowego. Zasięg takiego żurawia wynosi najczęściej ok. 7-10 metrów, co jest odległością wystarczająca do załadunku złomu. Maksymalny udźwig wynosi ok. 4 ton, ale na na najbardziej wysuniętym wysięgniku waga ta już spada do ok. 1 tony. Do załadunku towaru używa się specjalnych chwytaków. Dzięki swojej budowie umożliwiają one załadunek materiałów o rożnych i nieregularnych kształtach      a złom metalowy występuje głownie właśnie w takiej postaci.

Rysunek. 8. Pojazd z HDS,(Źródło: www.kargomil.pl).

 

 

4.     Własne rozwiązania

 

Nowo produkowane samochody do przewozu złomu posiadają bardzo nowoczesne rozwiązania technologiczne oraz spełniają coraz to surowsze normy emisji spalin. Wyposażenie samochodu w dźwig HDS bardzo ułatwia                   i upraszcza załadunek materiałów metalowych. Użycie kontenerów do przewozu złomu jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż kontener w każdej chwili może być rozładowany lub załadowany bez potrzeby użycia dźwigu lub jakichkolwiek suwnic bramowych. W kwestii ulepszenia można by dodać element, jakim jest siatka do przykrycia kontenera z góry. Siatka ta by służyła w celu zabezpieczenia przewożonego ładunek przed jego wysunięciem poza obrys kontenera  np. przy gwałtownym hamowaniu lub skręcaniu. Powinna być ona zbudowana z materiału metalowego np. niezbyt grubego drutu. Zastosowanie takiego materiału wyeliminuje jej przetarcie lub przerwanie przy kontakcie         z ostrymi krawędziami ładunku.

Rysunek 9. Pojazd wraz z przyczepa przystosowany do przewozu złomu. (Źródło: www.http://wagaciezka.com/ (autor. Rafał Zastróżny).)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.     Podsumowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin