Psychologia emocji.pdf
(
598 KB
)
Pobierz
PSYCHOLOGIA EMOCJI
1.POJĘCIE EMOCJI - PRZYKŁADOWE SPOSOBY POJMOWANIA EMOCJI CZYM
SĄ EMOCJE ?
Psychologia emocji jest specyficzną teorią zachowania. Obejmuje stany emocjonalne,
motywacyjne, zachowania. Emocja pochodzi od łacińskich dwóch słów :
E- oznacza na zewnątrz mover - poruszać się ( ruszać się z wewnątrz)
Ruch pochodzący z wewnątrz. Emocje to ruszanie się poza stan dotychczasowy - zakłócenie
pewnego stanu rzeczy. Definicje emocji są bardzo kłopotliwe:
Paul Young
mówił że tak naprawdę 8 rodzajów zjawisk można by nazwać emocjami :
1)
proste uczucia przyjemności i nieprzyjemności związane z zapachami, smakami, kolorami,
bodźcami
2)
negatywne odczucia głodu, chłodu, pragnienia, zmęczenia i pozytywne odczucia : jedzenia,
wypróżnienia. itp
3) uczucia związane z podejmowanymi czynnościami ( pragnienie zaspokojeniem popędu,
uczucia związane z oburzeniem, zadowoleniem itp.)
4) uczucia moralne, estetyczne, społeczne, religijne, intelektualne, np. sentymenty, te które
bazują na wcześniejszym zachowaniu, doświadczeniu.
5)
Nastroje - radości, smutku, uniesienia
6
)
Patologiczne afekty - głęboka depresja, strach, mania
7) Śmiech, płacz, zakłopotanie, wstyd, cierpienie, poniżenie ( czyste stany emocjonalne)
8) Typu temperamentalne - procesy emocjonalne - melancholijny, depresyjny, flegmatyczny,
nastrojowy itp.
Emocje mogą być definiowane z różnych opcji :
Z poziomu psychologii psychoanalitycznej, behawioralnej, itp. Współczesne źródła różnic
interpretacji emocji tak naprawdę wynikają z pewnych orientacji na fizjologiczną psychologię i
wtedy podkreśla że wszelkie emocje są interpretowane w kategoriach fizjologicznych. Emocji
jako takich nie ma tylko, są to pobudzenia fizjologiczne. Druga ścieżka akcentuje charakter,
aspekt podmiotowy - wskazuje na fakt doświadczenia pewnych stanów świadomości. Emocje to
szereg wewnętrznych procesów , które dalej uaktywniają ciąg reakcji fizjologicznych.
Definicja autorska emocji naszego profesora:
Emocje to są te stany, procesy, które dają szansę wyrażania jednostkowego, jedynego.
Bezpośredni, czuły sygnał który pokazuje co się dzieje w osobowości. Stany emocjonalne są
formą interakcji. Emocja jest sposobem odpowiadania na jakość i rodzaj danej interakcji. Może
być interakcja we mnie, z moimi wartościami z moim ciałem.
EMOCJA
to sposób odpowiadania na rodzaj interakcji lub jeszcze inaczej sposób
doświadczania jakości interakcji. Emocja jest formą odpowiedzi organizmicznej - emocja tworzy
jedną zespoloną całość - reaguje emocjonalnie jako całość ( ciało + odczucia + stany ducha )
Rodzaj interakcji świadczy o tym z jakim aspektem rzeczywistości mamy do czynienia ( ja -
dźwięk, ja - osoba
rodzaje interakcji)
Odpowiadanie
na rodzaj interakcji oznacza, że człowiek jest kimś aktywnym w tworzeniu
emocji. Mogę wzbudzać w sobie emocje pozytywne, negatywne. Czyli ja nie tylko reaguję, ale
również tworzę emocje. Zwracając uwagę na fakt, że emocja jest sposobem odpowiadania na
rodzaj i jakość interakcji podkreśla się tym samym jaką naturę ma człowiek. Jeśli emocja nie
byłaby również formą odpowiadania to oznaczałoby to, że strony emocjonalne mogą kierować
człowiekiem, sterować nim. Nie chodzi o to, że człowiek nie podlega emocjom, ale że ma szansę
na ich kontrolowanie. Czasami w emocje wchodzimy siłą woli, ale uczymy się stawania
podmiotem. Ta interakcja zakłada również pewną synchroniczność dyspozycji podmiotu i
obiektu, który wchodzi w interakcje z tym podmiotem. Wg Gasiula wszystkie zjawiska
emocjonalne można sprowadzić do 4 kategorii, poziomów:
1.poz. predyspozycji emocjonalnej
( najniższy poziom) Predyspozycja oznacza możność danego
sposobu odpowiadania na rodzaj interakcji i jej jakość. O predyspozycji stanowią właściwości
natury ludzkiej. Mogą o nim decydować elementy neurofizjologiczne - natura tworzy układ. Np.
taka predyspozycja - przewaga pobudzenia nad hamowaniem - skutek, kora jest nadmiernie
stymulowana - dalej: powoduje to pewne skłonności do pewnych zachowań. Ale organizm jest
podporządkowany zasadzie homeostazy to nadmierne pobudzenie powoduje to, że ja jestem
prowokowany przez biologię do przywrócenia homeostazy
2.poz. dyspozycji emocjonalnej
- skłonność do łatwiejszego wzbudzania emocji. Bo poziom
predyspozycji oznacza jaki mechanizm może leżeć u podłoża tego, żeby kształtować dyspozycję.
Jeśli u podłoża mamy mechanizm przewagi pobudzenia nad hamowaniem to w tej predyspozycji
on wyznacza dyspozycję do zachowania introwertycznego, ponieważ jest potrzeba równowagi,
jak jest za duże pobudzenie to człowiek ucieka od stymulacji, zamyka się. Przy powtarzalności
tego układu to się zamienia w stałą dyspozycję a więc dyspozycja jest wynikiem pewnych
doświadczeń. W efekcie ta dyspozycja powoduje, że mogą powstać we mnie różne stany
emocjonalne.
3. stany emocjonalne
mogą one mieć charakter utrzymujących się skłonności - wskazują na
pewne układy nastrojów, skłonność do nich.
4. Proces
- to jak w tej chwili odpowiadam, reaguję , co się w tej chwili dzieje.
Emocja
jako pojęcie budzi wiele kontrowersji. Określenie czym jest emocja, co to jest emocja
wymaga przyjęcia pierwotnych założeń potrzebnych do uchwycenia pewnego kontekstu w jakim
te emocje się rozważa. Prof. proponuje pojmowanie emocji jako pewnych jakości doświadczeń
interakcyjnych. Emocja ma charakter pewnej interakcji. Jakość tej interakcji, doświadczenie
jakości tej interakcji jest właściwie stanem emocjonalnym. Emocja sama w sobie może być
również ujęta jako pewna forma odpowiedzi na interakcję i jako pewna forma jakości odpowiedzi
na interakcję, ponieważ słowo odpowiedź oznacza, że w tworzeniu emocji (powstawaniu emocji)
człowiek jest istotą aktywną, nie jest tylko reaktywny. Człowiek może wzbudzać pewnego
rodzaju stany w sobie, może pewnymi stanami również sterować.
2. EMOCJE JAKO JAKOŚĆ DOŚWIADCZANEJ INTERAKCJI - ZŁOŻONOŚĆ
ZJAWISKA EMOCJONALNEGO (JAK MOŻNA TĘ ZŁOŻONOŚĆ PRZEDSTAWIĆ
)
Emocje
trzeba ustawić w
kategoriach interakcji,
podobnie jak osobowość. Stany emocjonalne
nie powstaną jeśli nie ma pewnej interakcji, są pewną formą interakcji.
Emocja
ma swoją
specyfikę
: jest reakcją ale poniekąd jest również sposobem odpowiadania na
rodzaj i jakość danej interakcji. Spotykamy się z różnymi rodzajami interakcji np. interakcja
wewnątrz mnie, interakcja moja z moimi wartościami, jako stanami wyobrażeniowymi,
interakcja z własnym ciałem tzw. odczuciami ( coś strzyka mi w żołądku, coś gładkiego
wewnątrz pływa ) jakość interakcji pokazuje klimat tej interakcji - to jest sposób odpowiadania
na jakość i rodzaj interakcji, sposób doświadczania jakości interakcji. Stan emocjonalny jest
odpowiadaniem na jakość interakcji zachodzącej pomiędzy podmiotem doświadczającym a
oddziaływującym nań obiektem (różnym obiektem). Emocje są formą odpowiedzi organizmu.
EMOCJA
jest
sposobem odpowiadania
na rodzaj i jakość danej interakcji, patrząc od strony
wewnętrznej podmiotu można powiedzieć sposobem doświadczania jakości tej interakcji.
Emocje są formą odpowiedzi organistycznej tzn. że emocja tworzy jedną zespoloną całość.
Emocja jest stanem całościowym, nie tylko stanem poznawczym bądź tylko stanem
fizjologicznym, (człowiek jest złożony z ciała, psyche, ducha - tworzy jedną złożoną całość, tak
samo emocje). Jak człowiek reaguje emocjonalnie to reaguje jako całość organistyczna,
organistyczna oznacza, że na dany rodzaj i jakość interakcji następuje odpowiedź w postaci
reakcji ciała, odczuć wewnętrznych, jakiegoś stanu natury organistycznej.
Rodzaj interakcji wskazuje na to z jakim aspektem rzeczywistości mamy do czynienia (np. może
to być interakcja między dopływającymi do mnie dźwiękami a mną jako podmiotem, inny rodzaj
interakcji interakcja między osobą, która się do mnie uśmiecha a mną. Emocja jest rozumiana
jako forma odpowiedzi ( nie jest to reakcja, ale forma odpowiedzi, nie jest to reagowanie ale
odpowiedź). Używanie pojęcia reakcji wskazuje na to, że człowiek jest istotą reaktywną, a
używanie określenia „odpowiedź, odpowiadanie" na rodzaj interakcji oznacza, że człowiek jest
kimś aktywnym w tworzeniu emocji, człowiek odpowiada tzn. że jest też sprawcą. Emocje nie
mogą być traktowane tylko jako forma reaktywności na interakcję pomiędzy daną osobą a danym
aspektem rzeczywistości - to byłoby lekceważeniem osobowej natury człowieka. Człowiek jest
sprawcą - np. ja wcale nie zareaguję, bo mogę w sobie wzbudzać uczucia szlachetne, wyzwalać
za pomocą instrumentów, ale de facto ja odpowiadam (a nie tylko reaguję) jestem sprawcą, biorę
udział w tworzeniu emocji i w tym sensie należałoby to uchwycić. Podkreślając fakt, że emocja
jest pewną interakcją, pewnym sposobem odpowiadania na jakość i rodzaj interakcji. Tym
samym podkreśla się to jaką naturę ma człowiek. Nie mogę tego zrozumieć jeśli założę, że jestem
tylko istotą, która reaguje - takie założenia ma swoje następstwa „np. stany emocjonalne mogą
mną sterować. A nie chodzi o to, że człowiek nie podlega emocjom, ale o to, że ma szansę na
kontrolę. Bo nie byłoby potrzeby terapii, kontroli emocji u człowieka. Interakcja musi założyć
pewną synchroniczność ( kompatybilność ) dyspozycji podmiotu (człowieka) i obiektu
wchodzącego w akt interakcji z podmiotem. Dyspozycja musi być kompatybilna (synchroniczna)
np. ja wcale nie zareaguję emocjonalnie na muzykę derwiszów, patrzę na to zaciekawiony, lekko
zdziwiony, bo we mnie (jako podmiocie) nie ma dyspozycji (w innej kulturze wyrosłem). Można
powiedzieć, że to jest jakaś harmonia między napięciem wypływającym z podmiotu a obiektem
zsynchronizowanym z danym podmiotem. Do tej harmonii też się dorasta, dyspozycja moja
dorasta, człowiek czasem nie rozumie pewnych znaczeń. Zatem zjawiska emocjonalne
traktowane jako forma interakcji, zjawiska emocjonalne i emocje obejmują b. wiele zakresów
(przykład Paula Yanga, który pokazuje, że zjawiska emocjonalne afektywne mogą tak wiele
rzeczy obejmować).
3. PROBLEM „KATEGORIE CZY WYMIARY EMOCJI". ZASADNOŚĆ ANALIZY
EMOCJI JAKO ODDZIELNYCH KATEGORII
R. PLUTCHIK
opracował tzw.
BRYŁĘ EMOCJI
w górę idąc oznaczył intensywność emocji
wymiar intensywności emocji polega na tym, że im wyżej położona emocja tym bardziej
intensywna np. zachwyt jest bardziej intensywny niż zaduma im emocje są położone dalej od
siebie tym bardziej są różne np. żal i zachwyt dalej od siebie niż żal i obrzydzenie. On uważał, że
to kategorie dla emocji są ważne bo kategoria da się opisać zachowaniem. Kluczem do
zrozumienia tego jest motyw nazwa
„prototypowy wzorzec zachowania"
czyli inkorporacja dla
zachowania, związanego z pożywieniem, które prowadzi do odrzucenia czegoś np. wymioty -
emocją jest wstręt. Każde zachowanie jest związane z właściwą sobie emocją. Dzięki związkowi
motywacji z emocjami tworzą się pewne instytucje społeczne, instytucje społeczne powstały w
wyniku tego, że człowiek doświadczał pewnych emocji a człowiek doświadczał emocji bo musiał
się przystosować. Bardzo wielu autorów uważa, że
kategoria
jest
emocją
.
Inne sposoby myślenia
gdy uważa się, że kategorie nie są dobre a przy charakteryzacji zjawisk emocjonalnych
ważniejsze są wymiary emocji, bo lepiej jest opisywać zjawiska emocjonalne.
Emocje
trzeba
opisać przy pomocy
wymiarów
:
przyjemność - nieprzyjemność, odprężenie - napięcie, spokój -
podniecenie.
Wymiary
emocji
, bo emocji jest więcej niż wrażeń, których da się wyróżnić ok. 50
tyś. Dlatego, że emocji jest więcej, by je nazwać lepiej użyć dymensji. Są autorzy, którzy opisują
emocje za pomocą kategorii i dymensji - łączą je ze sobą np
. R. PLUTCHIK
uważa, że są
kategorie emocji ale każda emocja może być może być bardziej lub mniej przyjemna, bardziej
intensywna mniej intensywna jest to też wymiarowość. Obecnie uważa się, że lepsza jest
wymiarowość.
Plutchik
uważał, że można wyróżnić podstawowe kategorie emocji. O kategorii
emocji świadczy z jednej strony - gdybyśmy patrzyli z poziomów interakcji - jakość interakcji.
Różne są rodzaje interakcji, różne są kategorie interakcji np. interakcja z drugim człowiekiem i
wtedy może to być inna jakość niż interakcja z jakimś źródłem dźwięków. Inny rodzaj interakcji i
wyzwala inną jakość. Ta inna jakość jest często kategoryzowana i da się uchwycić (ująć) w
pewne ramy. O jakości emocji czy o kategorii emocji świadczy inność odczuć, które człowiek
przeżywa, ale poza tym również inność mechanizmów neurofizjologicznych tkwiących u podłoża
emocji.
Kwestia b. dyskusyjna wymiary czy kategorie.
Można by to pogodzić. Argumentem na
rzecz istnienia kategorii emocji jest fakt z jednej strony rodzaju interakcji i jakości interakcji.
Jakość interakcji oznacza, że człowiek ma inne odczucia wewnętrzne, a jak ma inne odczucia
wewnętrzne znaczy, że może inną emocję przeżywać. O jakości interakcji i jakości emocji może
świadczyć też mechanizm neurofizjologiczny. (obecnie w psychologii emocji b. szeroko
rozbudowany jest dział, który poszukuje neurofizjologicznych mechanizmów, komponentów,
które tkwiłyby u podłoża różnych kategorii emocji i rzeczywiście znajduje się takie mechanizmy,
komponenty czy struktury). Czy to jest takie pewne - do tej pory jeszcze nie bardzo wiadomo, w
każdym razie są prowadzone jakieś obiecujące badania w tym względzie. To jest argumentem na
rzecz, odmiennych kategorii emocji, na rzecz możliwości istnienia kategorii emocji a nie tylko
istnienia wymiarów emocji. Plutchik wyróżnia pewne kategorie emocji a oprócz tego każda
kategoria emocji może mieć różną intensywność i ona w różnym wymiarze w przestrzeni
wielowymiarowej może być opisana. Mogą być emocje o pewnej kategorii, które mają charakter
bardziej pociągający-bardziej odpychający; bardziej przyjemny-bardziej nieprzyjemny, emocje
silniejsze (intensywniejsze)-słabsze. Wymiary są wpisane w kategorie emocji i jednocześnie z
kategorią emocji wyraźnie związane.
Podział na emocje pierwotne i wtórne
W psychologii emocji, poza problemem kategoria czy wymiar emocji, pojawia się problem
podziału na emocje pierwotne i emocje wtórne a z tego bezpośrednio wynika problem czy są
uczucia i emocje i czy są to dwie różne rzeczy.
4. PRZYKŁAD PODZIAŁU NA KATEGORIE - R.PLUTCHIK
Plutchik uważał, że można wyróżnić podstawowe kategorie emocji. O kategorii emocji świadczy
z jednej strony - gdybyśmy patrzyli z poziomów interakcji - jakość interakcji. Różne są rodzaje
interakcji, różne są kategorie interakcji np. interakcja z drugim człowiekiem i wtedy może to być
inna jakość niż interakcja z jakimś źródłem dźwięków. Inny rodzaj interakcji - wyzwala inną
jakość. Ta inna jakość jest często kategoryzowana i da się uchwycić (ująć) w pewne ramy. O
jakości emocji czy o kategorii emocji świadczy inność odczuć, które człowiek przeżywa, ale poza
tym również inność mechanizmów neurofizjologicznych tkwiących u podłoża emocji.
Plutchik
wyróżnia pewne kategorie
emocji a oprócz tego każda kategoria emocji może mieć różną
intensywność i ona w różnym wymiarze w przestrzeni wielowymiarowej może być opisana.
Mogą być emocje o pewnej kategorii, które mają charakter bardziej pociągający-bardziej
odpychający; bardziej przyjemny-bardziej nieprzyjemny, emocje silniejsze (intensywniejsze)-
słabsze. PLUTCHIK uważa że istnieją pewne podstawowe, pierwotne kategorie emocji. W
układzie centrycznym: radość, akceptacja, lęk, zdziwienie. Wg R. PLUTCHIKA (Placzika)
kryterium bycia kategorią podstawową jest po prostu zachowanie i uczy pewnego zachowania.
powiązanie wstrętu i gniewu daje pogardę . R. PLUTCHIK opracował tzw. BRYŁĘ EMOCJI
(
zachwyt, podziw, strach, zdumienie, żal, obrzydzenie, wściekłość, czujność)
w górę idąc
oznaczył intensywność emocji wymiar intensywności emocji polega na tym, że im wyżej
położona emocja tym bardziej intensywna np. zachwyt jest bardziej intensywny niż zaduma im
emocje są położone dalej od siebie tym bardziej są różne np. żal i zachwyt dalej od siebie niż żal
i obrzydzenie On uważał, że to kategorie dla emocji są ważne bo kategoria da się opisać
zachowaniem. Kluczem do zrozumienia tego jest motyw nazwa „prototypowy wzorzec
zachowania" czyli inkorporacja dla zachowania, związanego z pożywieniem, które prowadzi do
odrzucenia czegoś np. wymioty - emocją jest wstręt. Każde zachowanie jest związane z właściwą
sobie emocją. Emocje trzeba opisać przy pomocy wymiarów przyjemność - nieprzyjemność,
odprężenie - napięcie, spokój - podniecenie. Wymiary emocji, bo emocji jest więcej niż wrażeń,
których da się wyróżnić ok. 50 tyś. Dlatego, że emocji jest więcej, by je nazwać lepiej użyć
dymensji. Są autorzy, którzy opisują emocje za pomocą kategorii i dymensji - łączą je ze sobą np.
R. PLUTCHIK uważa, że są kategorie emocji (Radość, akceptacja, lęk, zdziwienie, smutek,
wstręt, gniew, antycypacja, radość) ale każda emocja może być może być bardziej lub mniej
przyjemna, bardziej intensywna mniej intensywna jest to też wymiarowość. Obecnie uważa się,
że lepsza jest wymiarowość.
5. EMOCJE PIERWOTNE I WTÓRNE - KRYTERIA KLASYFIKACJI DO GRUPY
EMOCJI PIERWOTNYCH
.
Podział na emocje pierwotne i wtórne
W psychologii emocji, poza problemem kategoria czy
wymiar emocji, pojawia się problem podziału na emocje pierwotne i emocje wtórne a z tego
bezpośrednio wynika problem czy są uczucia i emocje i czy są to dwie różne rzeczy.
EMOCJE PIERWOTNE :
Pomijając wszelkie b. wyraźne różnice teoretyczne wydaje się, że większość autorów zgadza się
z tym, że kryterium przynależności do emocji podstawowej jest przede wszystkim mechanizm
biologiczny (kryterium biologiczne), który leży u podłoża emocji.
Pierwotne
emocje
to
te
, w
których wyraźnie istnieje mechanizm biologiczny, podłoże biologiczne (zawsze istnieje podłoże
biologiczne, ale tu wyraźnie jest mechanizm neurofizjologiczny), wyraźne struktury biologiczne,
które wyznaczają dany sposób przeżywania, pewien sposób jakości interakcji. Poza tym emocje
pierwotne to te, które dzięki wyraźnemu mechanizmowi biologicznemu (podkładowi
neurofizjologicznemu) występują u wielu gatunków, nie przynależą tylko człowiekowi. Jest
pewna ciągłość ewolucyjna z gatunkami niższymi bo te same struktury biologiczne występują w
gatunkach niższych niż człowiek i u człowieka.
Kryterium biologiczne wskazuje na to, że
l) jest konkretny mechanizm biologiczny (emocje pierwotne związane są z konkretnymi
strukturami biologicznymi (z konkretnymi mechanizmami neurofizjologicznymi precyzyjnie
rzecz biorąc
2) emocje pierwotne występują u wielu gatunków, nie tylko u człowieka także u gatunków
niższych (u zwierząt niższych - nie u robaka, ale u szympansa => u ssaków przede wszystkim).
Kryterium
powszechności
występowania emocji u wszystkich ludzi. Emocje pierwotne inaczej
podstawowe (różnie można mówić, tutaj o emocjach pierwotnych w znaczeniu tych
fundamentalnych, podstawowych) one towarzyszą człowiekowi od samego początku, człowiek
nie musi się ich uczyć. Te emocje (stany emocjonalne) występują u wszystkich ludzi bez względu
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
Przechwytywanie Informacji.pdf
(539 KB)
English Pronunciation_Made Simple - CD1.rar
(39326 KB)
English Pronunciation_Made Simple - CD2.rar
(27937 KB)
Test your English Pronunciation - Michael Vaughan - Penguin Book and CD(1).rar
(40656 KB)
Test your English Pronunciation - Michael Vaughan - Penguin Book and CD.rar
(40656 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
❆ Smak Grecji
ANGIELSKI
Dokumenty
FILMY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin