manual4.txt

(14 KB) Pobierz
Częć IV: Zasady gier
=====================

8-bil
=====

Celem gry jest wbicie do łuzy bili numer 8, po wczeniejszym wbiciu wszystkich siedmiu bil ze swojej grupy. Gra w osiem bil jest rozgrywana przy użyciu bili białej i 15 bil kolorowych, ułożonych w trójkšt, wród których znajduje się grupa siedmiu bil pełnych, siedmiu połówek oraz bila numer 8. Gracz pozostaje przy stole tak długo, dopóki wbija prawidłowo bile swojej grupy w prawidłowych uderzeniach. Gracz, który prawidłowo umieci w łuzie bilę z numerem 8, wygrywa partię.


Faule
=====

1. Gracz wykonuje nieprawidłowe rozbicie.
2. Biała bila nie trafia w żadnš innš bilę.
3. Biała bila nie trafia w prawidłowš bilę rozgrywanš.
4. Żadna bila nie miała kontaktu z bandš.
5. Zostaje wbita biała bila.
6. Zostaje wbita bila z grupy przeciwnika.

Gracz wchodzšcy gra z pozycji 'biała w ręce' i/lub otrzymuje 'dodatkowe uderzenie'.

Przegrana
=========

1. Wykonanie faulu przy wbiciu bili numer 8.
2. Wbicie bili numer 8 do nie zadeklarowanej łuzy.
3. Wbicie bili numer 8 zanim jest ona prawidłowš bilš rozgrywanš.

CueClub pozwala ci dostosować zasady gry w 8-bil poprzez zmianę dwunastu reguł opisanych poniżej. Warto powięcić chwilę i ustawić te reguły według własnych preferencji.

Reguła 1: Prawidłowe rozbicie gdy co najmniej 4 bile uderzajš w bandę, lub choć jedna wpada do łuzy.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, co najmniej cztery bile muszš uderzyć w bandę lub choć jedna musi wpać do łuzy, aby rozbicie było prawidłowe.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, wystarczy, że gracz trafi w ułożone do rozbicia bile.

Reguła 2: Wznowienie gry jeli bila nr 8 zostaje wbita przy rozbiciu.

Jeżeli opcja ta jest włšczona i gracz wbije bilę nr 8 przy rozbiciu, bile sš ponownie ustawiane w trójkšt, a rozbicia dokonuje drugi gracz.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona to gracz, który wbije bilę nr 8 przy rozbiciu, zwycięża partię.

Reguła 3: Stół zawsze otwarty bezporednio po rozbiciu.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, stół zawsze jest otwarty po uderzeniu rozbijajšcym, bez względu na to jakie bile wpadły do łuz (z wyjštkiem bili nr 8). Oznacza to, że gracz może rozgrywać zarówno pełne bile jak i połówki.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, a gracz rozbijajšcy wbije jednš lub więcej bil z tej samej grupy, stół nie będzie już otwarty i gracz będzie zmuszony rozgrywać bile z tej grupy. Przeciwnik za będzie rozgrywał bile z drugiej grupy.

Reguła 4: Bila nr 8 może być trafiona bezporednio gdy stół jest otwarty.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, gracz może, bez konsekwencji faulu, uderzyć bezporednio bilę numer 8, gdy stół jest otwarty. Jednak umieszczenie bili numer 8 w łuzie nadal pozostaje faulem, chyba, że jest to uderzenie rozbijajšce.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, to bezporednie uderzenie bili numer 8, przy otwartym stole, jest faulem.

Reguła 5: Gracz musi zadeklarować grupę po rozbiciu.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, a stół pozostaje otwarty po rozbiciu, to gracz musi zadeklarować grupę bil, którš będzie rozgrywał.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, stół pozostaje otwarty dopóki w jednym podejciu nie wpadnš tylko bile z jednej grupy.

Reguła 6: Faul, jeżeli wbita zostaje bila przeciwnika.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, graczowi nie wolno wbić żadnej bili należšcej do przeciwnika, nawet jeżeli w tym samym uderzeniu wbił bilę z własnej grupy.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, gracz może wbijać bile z grupy przeciwnika tak długo dopóki w tym samym uderzeniu wbija również co najmniej jednš bilę z własnej grupy i pierwsza trafiona bila także należy do grupy gracza.

Reguła 7: Faul, jeżeli żadna bila nie uderzy w bandę.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, to przy każdym zagraniu przynajmniej jedna bila musi uderzyć w bandę (może niš być zarówno bila biała jak i kolorowa). Nie dotyczy to sytuacji gdy choć jednš bilę umieszczono prawidłowo w łuzie.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, to nie jest wymagane, aby po zagraniu przynajmniej jedna bila uderzyła w bandę.

Reguła 8: Zawsze ustawiaj białš bilę na polu 'D'.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, biała bila jest ustawiana w półokręgu 'D' i nie wolno ustawić jej poza tym polem w celu wykonania uderzenia.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, biała bila jest ustawiana za liniš bazy i przed uderzeniem można jš dowolnie przemieszczać w obrębie tego pola.

Reguła 9: W następstwie faulu wchodzšcy zawodnik gra z pozycji 'biała w ręce'.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, to w następstwie faulu wchodzšcy gracz, zanim wykona uderzenie, może ustawić białš bilę w dowolnym miejscu stołu.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, to w następstwie faulu wchodzšcy gracz rozgrywa białš bilę z pozycji w jakiej się znajduje. Jeli biała bila została wbita do łuzy, rozgrywana jest z pozycji okrelonej w regule 8.

Reguła 10: W następstwie faulu wchodzšcy gracz otrzymuje dodatkowe uderzenie.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, to w następstwie faulu wchodzšcy gracz otrzymuje dodatkowe uderzenie, dzięki któremu może wykonać jedno uderzenie bez wbicia żadnej bili i pozostać nadal przy stole. Gracz zachowuje prawo do dodatkowego uderzenia tak długo aż wykorzysta go w wyżej opisany sposób lub traci do niego prawo jeli popełni faul.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, to w następstwie faulu wchodzšcy gracz nie otrzymuje dodatkowego uderzenia.

Reguła 11: W następstwie faulu gracz wbijajšcy bilę nr 8 otrzymuje dodatkowe uderzenie.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, to opisane w regule 10 zasady dotyczšce dodatkowego uderzenia obowišzujš nawet jeli wchodzšcy gracz wbija bilę numer 8.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, to reguła dodatkowego uderzenia nie obowišzuje jeli wchodzšcy gracz wbija bilę numer 8.

Reguła 12: Wymagana deklaracja łuzy dla bili nr 8.

Jeżeli opcja ta jest włšczona, gracz musi wskazać łuzę, do której wbija bilę numer 8. Wbijajšc bilę numer 8 do innej łuzy popełnia faul i przegrywa partię.

Jeżeli opcja ta jest wyłšczona, gracz nie musi wskazywać łuzy, do której wbija bilę numer 8 i może jš wbić do dowolnej łuzy.

Wskazówki
=========

Mocne uderzenie przy rozbiciu zwiększa szanse umieszczenia w łuzie przynajmniej jednej bili.

Wypróbuj różne pozycje przy rozbiciu, aby lepiej rozproszyć bile.

Jeli to możliwe wybierz swojš grupę na podstawie sytuacji na stole. Szukaj bil, które sš dobrze ustawione.

Łatwe uderzenia zostaw sobie na póniej, szczególnie jeli bile zasłaniajš łuzy. W ten sposób na jaki czas zablokujesz przeciwnika.

Nie uderzaj mocno w grupę bil jeli w pobliżu znajduje się bila numer 8 - możesz jš wbić przez przypadek!

Spróbuj rozgrywać kolejne bile w ten sposób, aby układ na stole był korzystny dla ciebie,  a nie dla przeciwnika.

9-bil
=====

Celem gry jest wbicie do łuzy bili numer 9. Gra w dziewięć bil jest rozgrywana przy użyciu bili białej i 9 bil kolorowych, ułożonych w ršb. Przy każdym uderzeniu gracz musi najpierw trafić w bilę o najniższym numerze, może jednak wbijać do łuz dowolne bile. Gracz pozostaje przy stole tak długo, dopóki prawidłowo wbija bile do łuz. Gracz, który prawidłowo umieci w łuzie bilę z numerem 9, wygrywa partię. Warto wspomnieć, że bila numer 9 może być wbita do łuzy w dowolnym momencie gry, zwykle poprzez uderzenie typu 'carom' lub poprzez odbicie białej od bili o najniższym numerze.


Faule
=====

1. Mniej niż cztery bile uderzajš w bandę przy rozbiciu.
2. Biała bila nie trafia w żadnš innš bilę.
3. Biała bila nie trafia w bilę o najniższym numerze.
4. Zostaje wbita biała bila.
5. Bila nr 9 zostaje nieprawidłowo wbita (bila nr 9 powraca na stół).

Gracz wchodzšcy gra z pozycji 'biała w ręce'.

Wskazówki
=========

Wykonaj rozbicie tak, aby bila numer 9 ruszyła się z miejsca.

Graj ostrożnie aż nadarzy się okazja by 'wyczycić' stół.

Próbuj uderzeń z odbiciem oraz poprzez innš bilę, aby jak najszybciej wbić bilę nr 9.

Snooker
=======

Punkty sš zdobywane za poprawne wbijanie bil oraz w wyniku fauli przeciwnika. Wygrywa gracz, który uzyska największš iloć punktów na końcu partii. Gra jest rozgrywana przy użyciu bili białej i 21 bil kolorowych, wród których znajduje się 15 bil czerwonych oraz szeć w innych kolorach, punktowanych w następujšcy sposób:

  Czerwona (1 punkt)
  Żółta (2 punkty)
  Zielona (3 punkty)
  Bršzowa (4 punkty)
  Niebieska (5 punktów)
  Różowa (6 punktów)
  Czarna (7 punktów)

Punkty zyskuje się wbijajšc naprzemiennie bile czerwone oraz bile innego koloru, dopóki nie skończš się czerwone. Gdy to nastšpi pozostałe kolorowe bile należy wbijać w kolejnoci według punktacji (tj. od żółtej do czarnej).

Uwagi
=====

Pierwszy gracz zaczyna z pola 'D'.

Wchodzšcy gracz najpierw wbija bilę czerwonš chyba, że wszystkie czerwone sš poza stołem.

Po wbiciu czerwonej bili gracz otrzymuje 1 punkt i wskazuje bilę o innym kolorze, którš będzie wbijał. Jeli jš wbije otrzymuje punkty (od 2 do 7) i bila powraca na stół.

Break jest kontynuowany poprzez naprzemienne wbijanie bil czerwonych i bil innego koloru, dopóki nie skończš się czerwone.

Następnie pozostałe kolorowe bile wbijane sš w kolejnoci według punktacji (tj. od żółtej do czarnej) i nie wracajš na stół jeli zostały wbite prawidłowo.

Gracz pozostaje przy stole dopóki prawidłowo wbija kolejne bile nie popełniajšc faulu.

W przypadku remisowej partii, czarna bila powraca na stół, a biała bila ustawiana jest na polu 'D'. Rzut monetš wyłania gracza, który ma zaczšć. Gracz, który zbiera następne punkty (poprzez wbicie czarnej bili lub w wyniku faulu przeciwnika) wygrywa partię.

Faule
=====

1. Biała bila nie trafia w żadnš bilę.
2. Biała bila nie trafia w rozgrywanš bilę.
3. Zostaje wbita biała bila.
4. Zostaje wbita nie rozgrywana bila.

Punkty uzyskane przed faulem nie sš kasowane.

Wchodzšcy gracz gra z pozycji, w której zastał białš...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin