Ćwieczenia1-nauka administracji.doc

(93 KB) Pobierz
1

1. Organem administracyjnym jest:

a.        ministerstwo spraw wewnętrznych,

b.       Małopolski Urząd Wojewódzki,

c.        rada powiatu,

d.       radny gminy,

e.        Donald Tusk.

2.       Organy monokratyczne to:

a.        samorządowe kolegium odwoławcze,

b.       rada gminy,

c.        wójt, wojewoda, dyrektor urzędu celnego,

d.       Prezes Urzędu Zamówień Publicznych,

e.        Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

3.       Organ kolegialny:

a.        działa na zewnątrz jedynie przez swojego przewodniczącego,

b.       wyraża swoją wolę w drodze uchwały podjętej przez osoby tworzące ten organ,

c.        wyraża swoją wolę w drodze zarządzeń przewodniczącego.

4.       Organy centralne to:

a.        to organy administracji publicznej zajmujące się jedynie sprawami bezpieczeństwa i porządku publicznego danego państwa,

b.       to organy administracji publicznej, które zakresem swojego działania obejmują terytorium całego państwa,

c.        to najwyższe organy administracji publicznej w podstawowych jednostkach podziału terytorialnego państwa, np. w województwach.

5.       Organem naczelnym w polskim modelu administracji publicznej:

a.        jest wyłącznie Rada Ministrów,

b.       są organy administracyjne, które zakresem swojego działania obejmują terytorium całego państwa, np. Najwyższa Izba Kontroli,

c.        organy centralne, wchodzące bezpośrednio w skład Rady Ministrów, np. Prezes Rady Ministrów, poszczególni ministrowie.

6.       Organ administracji publicznej, którego zadania obejmują całość lub większość dziedzin z zakresu administracji publicznej na terytorium państwa lub jednostki podziału terytorialnego, jest określany jako organ:

a.        o kompetencji szczególnej,

b.       o kompetencji ogólnej,

c.        centralny.

7.       Organem administracji rządowej jest:

a.        wyłącznie Rada Ministrów,

b.       Rada Ministrów, ministrowie, Prezes Rady Ministrów,

c.        Wojewoda,

d.       Sejmik wojewódzki,

e.        Dyrektor urzędu celnego,

f.        Marszałek województwa.

8.       Kompetencja:

a.        jest jedną z cech swoistych organu administracji publicznej, co oznacza, iż od chwili jej przekazania organowi, może on w ramach przysługującego mu uprawnienia, z niej korzystać bądź przekształcić, zmienić lub ograniczyć w dowolnym stopniu i w dowolny sposób,

b.       jest istotą wyodrębnienia i podstawą działania organu, będąca zarówno jego uprawnieniem jak i obowiązkiem do korzystania z określonej formy w zakresie działania administracji, tj. do podjęcia konkretnej czynności,

c.        oznacza zbiór spraw z zakresu administracji publicznej, którymi zajmuje się dany organ.

9.       Wskaż w tekście prawnym następujące instytucje: zakres działania, zadania, rodzaje właściwości i kompetencje poszczególnych organów:

„Art. 41. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych jest organem właściwym w sprawach sporządzania paszportów oraz, na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych, paszportów dyplomatycznych i służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

2. Konsul i wojewoda są organami właściwymi w sprawach sporządzania paszportów tymczasowych.

Art. 42. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje zwierzchni nadzór nad prowadzeniem

spraw dotyczących paszportów i paszportów tymczasowych.

2. Minister właściwy do spraw zagranicznych sprawuje zwierzchni nadzór nad prowadzeniem spraw dotyczących paszportów dyplomatycznych i paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych jest organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów

Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do wojewodów i konsulów, w zakresie wskazanym w ustawie, a dotyczącym paszportów i paszportów tymczasowych.

Art. 43. 1. Paszporty i paszporty tymczasowe w kraju wydaje, odmawia ich wydania i unieważnia wojewoda właściwy ze względu na miejsce stałego pobytu osoby ubiegającej się o paszport, a za granicą — konsul.

2. Za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych, paszport i paszport tymczasowy może

być wydany z pominięciem właściwości, o której mowa w ust. 1.

Art. 44. 1. W uzasadnionych przypadkach, gdy przemawia za tym ważny interes osoby uprawnionej

do otrzymania paszportu, paszport może wydać minister właściwy do spraw wewnętrznych.

2. Paszporty, o których mowa w art. 22, wydaje minister właściwy do spraw wewnętrznych.

Art. 45. 1. Paszporty dyplomatyczne i paszporty służbowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych wydaje,

odmawia ich wydania i unieważnia minister właściwy do spraw zagranicznych.

2. Paszporty, o których mowa w ust. 1, mogą być, za zgodą ministra właściwego do spraw zagranicznych, unieważnione za granicą przez konsula.”

Art. 6. 1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.

Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1)   ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

  2)   gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

  3)   wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

  4)   lokalnego transportu zbiorowego,

  5)   ochrony zdrowia,

  6)   pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

  7)   gminnego budownictwa mieszkaniowego,

  8)   edukacji publicznej,

(…)

  14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

  15)  utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

  16)  polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

  17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

  18)  promocji gminy,

  19)  współpracy z organizacjami pozarządowymi,

  20)  współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.(…)

Art. 8. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.(…)

Art. 18. 1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

  1)   uchwalanie statutu gminy,

  2)   ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

  3)   powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek wójta,

  4)  uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

  5)  uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

  6)   uchwalanie programów gospodarczych,

7)       ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,(…)

Art. 33. 1.Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

2.Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.

3.Kierownikiem urzędu jest wójt.

4.Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

5. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. (…)

Art. 97. 1. W razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję.

2. Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy.

3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem powołania.”

 

10.    Przewidziana przez przepisy prawa możność przejęcia przez organ wyższego stopnia kompetencji od organu niższego stopnia i ich realizacji w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, nosi nazwę:

a.        dewolucji,

b.       upoważnienia,

c.        delegacji.

11.    Negatywny spór o właściwość oznacza sytuację, w której:

a.        żaden z organów administracji nie uważa się za właściwy do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia tej samej sprawy,

b.       co najmniej dwa organy administracji uważają się jednocześnie za właściwe do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia tej samej sprawy,

c.        organ wyższego stopnia przekazuję sprawę do organu niższego stopnia do ponownego rozpatrzenia.

12.    Podmioty administrujące:

a.        stanowią jedynie organy administracji publicznej,

b.       są to wyłącznie pracownicy zatrudnieni w poszczególnych urzędach,

c.        są to organy administracji publicznej, a także inne podmioty publiczne, np. przedsiębiorstwa komunalne.

13.    Zakład publiczny to:

a.        rada powiatu oraz zarząd powiatu,

b.       zakład opieki zdrowotnej,

c.        organ administracji publicznej,

d.       ministerstwo,

e.        zakład karny,

f.        państwowa uczelnia wyższa,

14. Zakład publiczny:

a.        jest tworzony wyłącznie w drodze ustawy,

b.       może być utworzony m.in. w drodze aktu administracyjnego organu administracji publicznej,

c.        może być utworzony przez każdą osobę fizyczną,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin