Zagadnienia do kolokwium.doc

(115 KB) Pobierz
1

1.      Cele i funkcje OOŚ.

 

OOŚ – proces identyfikowania, prognozowania i wartościowania potencjalnych oddziaływań na środowisko, będących konsekwencja planowanych działań na poziomie polityk, planów i programów oraz indywidualnych rozwiązań projektowych.

 

Pomoc decydentowi w procesie decyzyjnym dla przeciwdziałania i zapobiegania skutkom środowiskowym których można uniknąć, przez  rozważenie możliwych rozwiązań i określenie sposobów minimalizacji skutków.

Ulepszanie skuteczności i efektywności planów i programów, eliminacja możliwych skutków środowiskowych, przez nie powodowanych.

 

2.      Etapy procedury OOŚ w Polsce.

 

Ø                              Wniosek inwestora z informacją o przedsięwzięciu do właściwego organu.

            (starosta, prezydent, wójt lub wojewoda)

 

Ø      Kwalifikacja przedsięwzięcia.

 

Ø      Identyfikacja oddziaływań i opiniowanie przez inne organy dla potrzeb postanowienia o zakresie raportu.

 

Ø      Postanowienie organu o zakresie raportu lub odstąpienie od jego wykonania.

 

Ø      Opracowanie raportu OOŚ.

 

Ø      Wniosek inwestora o decyzję wraz z raportem.

 

Ø      Przegląd raportu i uruchomienie postępowania z udziałem społeczeństwa.

 

Ø      Przyjęcia uwag i wniosków, rozpatrzenie ich, uzgodnienie z innymi organami projektu decyzji.

 

Ø      Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Ø      Wdrożenie decyzji i wskazań raportu.

 

3.      Podstawowe akty prawne dotyczące procedury OOŚ w Polsce (w tym umiejętność dotarcia do odpowiednich aktów prawnych).

 

Ø      Ustawa- Prawo Ochrony Środowiska.

Ø      Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w spawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu  na środowisko.

Ø      Ustawa o Ochronie Przyrody

Ø      Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

Ø      Ustawa - Prawo budowlane,

Ø      Ustawa - Prawo Wodne

Ø      Ustawa o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Ø      Ustawa - Prawo geologiczne i górnicze,

4. Nowo powstające przedsięwzięcie musi być zgodne z prawem – co to znaczy; jaki rodzaj przepisów prawnych uwzględniamy.

1.) Pozwolenie na budowę obiektu budowlanego, zatwierdzenie projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych z ustawy prawo budowlane.

2.) Pozwolenia na wykonanie urządzeń wodnych z ustawy prawo wodne.

 

3.) Koncesja na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, na wydobywanie kopalin ze  złóż, na bez zbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w

górotworze w tym w podziemnych wyrobiskach  górniczych z ustawy prawo geologiczne i górnicze.

 

4.) Zmiana lasu na użytek rolny z ustawy o lasach.

 

5.) Zatwierdzenie projektu scalenia lub wymiany gruntów z ustawy o scalaniu i wymianie gruntów.

 

6.) Pozwolenie na prowadzenie robót regulacji wód oraz budowy wałów przeciwpowodziowych, robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych oraz innych robót ziemnych zmieniających stosunki wodne na terenach o szczególnych wartościach

przyrodniczych z ustawy o ochronie przyrody.

 

7.) Decyzja o ustaleniu lokalizacji autostrady na podstawie ustawy o autostradach płatnych.

 

8.) Decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej na podstawie ustawy o drogach krajowych.

 

5. Miejsce raportu OOŚ w procesie inwestycyjnym. Decyzja środowiskowa.

Faza inwestycji:      

                                                      

Opracowanie projektu technicznego        ↔          Postępowanie w  sprawie OOŚ

                                                                                         Raport OOŚ

                                                                                                ↓

                                                                                   Decyzja środowiskowa

 

Raport OOŚ i decyzja środowiskowa zajmują to samo miejsce w procesie (fazie) inwestycyjnej!!!

 

6. Kwalifikacja przedsięwzięcia - kto wykonuje i na jakiej podstawie, kryteria związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia.

Rodzaje przedsięwzięć podlegające procedurze OOŚ.

 

Kwalifikacja-ma na celu ustalenie przez organ :)czy planowane przedsięwzięcie podlega

procedurze wykonania OOS i w jakim trybie.

 

Wykonuje-???? Nie wiem kto wykonuje pewnie jakiś ORGAN J ahah

 

Na podstawie - rozporządzenia rady ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na Środowisko oraz szczegółowych

uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

 

Kryteria:

1.) Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia

2.) Usytuowania przedsięwzięcia

3.) Rodzaj i skala możliwego oddziaływania

 

Rodzaje przedsięwzięć podlegające procedurze OOŚ:

I grupa - planowane przedsięwzięcia może znacząco oddziaływać na środowisko dla których obowiązek opracowania raportu jest obligatoryjny ( największe inwestycje).

II grupa - planowane przedsięwzięcia mogą znacząco oddziaływać na środowisko dla których obowiązek jest fakultatywny-stwierdza to organ na podstawie uwarunkowań.

III grupa - jakiekolwiek inne planowane przedsięwzięcie spoza grupy I i II które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszarów Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony - jeżeli może znacząco wpływać na  obszar Natura 2000, gdy istnieją przesłanki że wpływ ten zaistnieje.

 

7. Umiejętność stwierdzenia konieczności sporządzania raportu OOŚ.

              Postępowanie OOŚ sporządza się dla trzech grup przedsięwzięć mogących znacząco wpływać na środowisko, jeżeli przedsięwzięcie zakwalifikuje się do danej grupy trzeba robić raport :

I grupa - planowane przedsięwzięcie mogące znacząco wpływać na środowisko, dla których obowiązek opracowania jest konieczny,

II grupa – planowane przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek jest fakultatywny, stwierdza to organ na podstawie uwarunkowań,

III grupa – jakiekolwiek inne planowane przedsięwzięcie spoza grup I i II, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszarów Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony – jeżeli może znacząco wpływać na obszar Natura 2000, gdy istnieją przesłanki, że wpływ ten zaistnieje

8. Informacja o przedsięwzięciu – co powinna zawierać.

              Informacja o przedsięwzięciu powinna zawierać dane dotyczące:

1)      rodzaju i charakterystyki (wytwarzanie odpadów, rodzaj i wielkość emisji, ryzyko wystąpienia awarii, zasięg oddziaływania, transgraniczny charakter oddziaływania, wielkość i złożoność oddziaływania, czas trwania, częstotliwość), skali i usytuowania przedsięwzięcia,

2)      powierzchni zajmowanego terenu, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu i pokrycia szatą roślinną, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych

3)      rodzaju technologii,

4)      ewentualnych wariantów przedsięwzięcia,

5)      przewidywanej ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii,

6)      rozwiązań chroniących środowisko,

7)      rodzajów i przewidywanej ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu przewidzianych rozwiązań chroniących środowisko.

 

9. Postanowienie o zakresie OOŚ - co zawiera, kto go wydaje, kiedy i na jakiej podstawie.

 

              Postanowienie o zakresie OOŚ zawiera:

 

1)     Opis planowanego przedsięwzięcia, w tym analizowanych wariantów i wariantu wnioskodawcy,

2)     Opis elementów przyrodniczych środowiska i obiektów zabytkowych,

3)     analiza wariantów i przewidywanych oddziaływań na środowisko,

4)     Opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko wariantu preferowanego,

5)     Analiza poważnych awarii,

6)     Oddziaływania transgraniczne,

7)     Obszar ograniczonego użytkowani,

8)     Projekt obszaru ograniczonego użytkowania,

9)     Porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania BAT (najlepszej dostępnej techniki),

10) Opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczenie lub kompensację przyrodniczą,

11) Analiza możliwych konfliktów społecznych,

12) Monitoring oddziaływań,

13) Wskazania trudności z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy w toku raportu,

14) Streszczenie w języku niespecjalistycznym.

 

Wydaje go organ prowadzący postępowanie OOŚ:

- I grupa – wojewoda; państwowy, wojewódzki inspektor sanitarny i minister Ochrony Środowiska–drogi, linie, lotniska; dyrektor urzędu morskiego dla wybrzeży i morza wewnętrznego,

- II grupy - starosta – w przypadku scalania, wymiany gruntów – musi on jednak zasięgnąć opinii państwowego, powiatowego inspektora sanitarnego

- III grupa - wojewoda

- Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność skarbu państwa na użytek rolny

- wójt, burmistrz, prezydent miasta – w przypadku pozostałych przedsięwzięć.

 

Po złożeniu wniosku przez inwestora z informacją o przedsięwzięciu i rozpatrzeniu oraz opiniowaniu tego wniosku przez inne organy, organ prowadzący postępowanie OOŚ wydaje postanowienie o zakresie raportu lub odstąpienie od jego wykonania.

 

10. Zawartość raportu OOŚ wg ustawy POŚ :

 

1. Opis planowanego przedsięwzięcia w tym analizowanych wariantów i wariantu wnioskodawcy

2. Opis elementów przyrodniczych środowiska i obiektów zabytkowych

3. Analiza wariantów i przewidywanych oddziaływań na środowisko

4. Opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko wariantu preferowanego

5. W tym analiza poważnych awarii i NZS?

6. Oddziaływania transgraniczne?

7. Obszar ograniczonego użytkowania?

8. Ewentualnie projekt OOU

9. Porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania BAT

10. Opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą w tym dla dróg- ratowniczych badań zabytków i programu zabezpieczeń

11. Analiza możliwych konfliktów społecznych?

12. Propozycja monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia

13. Wskazanie trudności z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy w toku raportu

14. Streszczenie w języku niespecjalistycznym

15. Źródła informacji wykorzystane w raporcie

 

 

11. Inwestor, decydent, autorzy raportu, społeczeństwo, organizacje ekologiczne – ich udział i kompetencje w procedurze OOŚ

 

Inwestor przedstawia informacje o inwestycji na podstawie, których ustalany jest zakres raportu. Informację wraz z wnioskiem składa inwestor do organu prowadzącego postępowanie w sprawie OOŚ, tj. wójta, burmistrza lub prezydenta, a w szczególnych przypadkach do wojewody.

Wraz z ukończeniem raportu, wnioskodawca występuje do organu prowadzacego postępowanie o wydanie decyzji w przedmiocie wniosku, dołaczając opracowany raport OOŚ.

Organ decyzyjnydokonuje przeglądu raportu czyli sprawdza czy podane informacje są istotne i wystarczające do podjęcia przyszłej decyzji, a przede wszystkim, czy są zgodne z zakresem postanowienia ( i ramowego zakresu wg ustawy POŚ ).

Organ przed podjęciem decyzji może wezwać autorów raportu i inwestora o uzupełnienie raportu, występuje do właściwych organów o uzgodnienie środowiskowych uwarunkowań, może rozpatrzeć uwagi na rozprawie administracyjnej, przyjmuje wnioski i uwagi społeczeństwa oraz podaje do publicznej wiadomości.

Obowiązkowym elementem procedury OOŚ jest udział społeczeństwa. Organ prowadzący postępowanie musi spełnić szereg wymagań związanych z dostępem do informacji publicznej określonej w POŚ, m.in. podanie do publicznej wiadomości informacji o rozpoczęciu procedury, umożliwienie składania uwag i wniosków itp. Należy podkreślić, że uczestniczyć może "każdy", niezależnie od tego, czy posiada interes prawny lub faktyczny, czy nie. Ponadto mocą art. 33 POŚ organizacje ekologiczne mają prawo brać udział w postępowaniu na prawach strony.

Udział opinii publicznej w procesie inwestycyjnym może być :

- bierny, w którym ma miejsce jednostronny przepływ informacji od władz lub inwestora do ludności (informowanie), poprzez agencje prasowe, media,

- dwukierunkowy lecz o charakterze biernym, gdzie wymiana informacji odbywa się pośrednioprzez media, a informacja ze strony władz i inwestora jest selektywna i ma na celu spowodowanie określonej i zaplanowanej reakcji opinii publicznej,

- czynny, interaktywny, bezpośredni lub pośredni, gdzie opinia publiczna może uzyskać porozumienie z inwestorem i władzą lub posiada dostęp do różnych etapów procedury decyzyjnej w ramach ustalonego porządku prawnego.

12. Metody identyfikacji potencjalnych oddziaływań na środowisko – wymienić i scharakteryzować.

 

Pierwszym krokiem na etapie określania zakresu raportu jest zidentyfikowanie potencjalnych oddziaływań przedsięwzięcia na środowisko poprzez rozważenie możliwych wzajemnych relacji między przedsięwzięciem a środowiskiem, które mogą wystąpić zarówno na etapie realizacji przedsięwzięcia, jego eksploatacji, jak i likwidacji.

 

Metody identyfikacji potencjalnych oddziaływań na środowisko to :

 

1. Listy kontrolne

 

Rozróżnia się ich cztery typy w zależności od poziomu szacowania oddziaływania: listy bez oszacowania, opisowe, skalowane oraz ważone i skalowane. We wstępnych OOŚ stosuje się listy trzech pierwszych typów.

W listach bez oszacowania i opisowych zestawia się możliwe do przewidzenia czynniki środowiskowe oraz oddziaływania i formułuje według zadanej instrukcji ich opisową identyfikację oraz oszacowanie. Mogą to być zestawienia pytań.

Przy określaniu potencjalnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko bierze się pod uwagę: otwarte przestrzenie i rekreację, zasoby historyczne, skutki ekologiczne, substancje zagrażające, ochronę i użytkowanie zasobów, jakość i ilość wody, jakość powietrza, hałas, odpady stałe, wartości estetyczne oraz wiatr i osłonięcia..

W listach skalowanych oddziaływaniu każdego wariantu inwestycji przypisuje się cyfrową lub literową skalę szacowaną w stosunku do każdego rozpoznanego czynnika środowiskowego.

 

2. Metody sieciowe

 

Pozwalają one łączyć przyczyny ze skutkami. Identyfikują działania będące przyczyną i łączą je z czynnikami środowiska, na które oddziaływują. Z kolei zmiany tych czynników mogą być przyczynami oddziaływań wtórnych na inne czynniki. Pierwszym etapem jest wykonanie macierzy interakcji. Następnie na podstawie macierzy tworzy się graficzną sieć powiązań między przyczynami i skutkami, uwzględniając wszystkie poziomy powiązań, łącznie z wtórnymi przyczynami i skutkami. Oprócz zależności przyczynowo-skutkowych, w sieci mogą zostać zaznaczone działania zaradcze i korekcyjne. Zaletami metod sieciowych są ich całościowość, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin