66.Stanisław Chudy - Ekonomika i organizacja firmy handlowej.pdf

(1926 KB) Pobierz
Wydawnictwo eMPi 2
Materiały i Podręczniki - Mariana Pietraszewskiego
Stanisław Chudy
EKONOMIKA I ORGANIZACJA
FIRMY HANDLOWEJ
część 2
Wydanie 1
Poznań
wrzesień
1995
Podręcznik dla liceów handlowych
Spis Treści
Słowo wstępne
5
1. Handel hurtowy
6
1.1. Funkcje i formy handlu hurtowego
6
1.1.1. Przemiany w sferze handlu hurtowego
6
1.1.2. Rola handlu hurtowego
8
1.1.3. Funkcje, zadania i czynności wykonywane przez handel
hurtowy 10
1.1.4. Przedsiębiorstwa handlu hurtowego 12
1.1.5. Transakcje handlu hurtowego 15
1.1.6. Magazyny hurtowe 18
1.1.7. Wyposażenie magazynów 21
1.2. Ogranizacja działalności hurtowej 22
1.2.1. Organizacja pracy w magazynie 22
1.2.2. Organizacja dostaw do hurtu 24
1.2.3. Ewidencja towarów w magazynie i jego dokumentacja 26
1.2.4. Gospodarka opakowaniami 33
1.2.5. Zapasy towarowe 35
1.2.6. Formy i aktywizacja sprzedaży hurtowej 38
Pytania sprawdzające 41
2. Otoczenie wspomagające i uzupełniające działalność handlową 43
2.1. Instytucje wspomagające zawieranie transakcji handlowych 43
2.1.1. Giełdy towarowe 43
2.1.2. Aukcje 47
2.1.3. Przetargi 48
2.1.4. Targi i wystawy gospodarcze 53
2.2. Instytucje wspomagające działalność handlową 56
2.2.1. Współpraca firm handlowych z agencjami marketingowymi . . 56
2.2.2. Izby gospodarcze 57
2.2.3. Rodzaje i funkcje banków 60
2.2.4. Współpraca banków z firmami handlowymi 63
2.2.5. Zakłady ubezpieczeń 64
2.2.6. Przedsiębiorstwa komunikacyjne t . . . 70
2.3. Jednostki uzupełniające działalność handlową 76
2.3.1. Działalność usługowa uzupełniająca działalność handlową . . 76
2.3.2. Przedsiębiorstwa i zakłady gastronomiczne
81
2.3.3. Działalność produkcyjna uzupełniająca działalność
handlową
83
Pytania sprawdzające
84
3. Statystyka - wybrane zagadnienia
85
3.1. Podstawowe pojęcia
85
3.2. Opracowanie materiału statystycznego
86
3.2.1. Materiały statystyczne
86
3.2.2. Kontrola materiału statystycznego
88
3.2.3. Metody opracowania materiału statystycznego
88
1021150716.051.png 1021150716.062.png 1021150716.067.png 1021150716.068.png 1021150716.001.png 1021150716.002.png 1021150716.003.png 1021150716.004.png 1021150716.005.png 1021150716.006.png 1021150716.007.png 1021150716.008.png 1021150716.009.png 1021150716.010.png 1021150716.011.png 1021150716.012.png 1021150716.013.png 1021150716.014.png 1021150716.015.png 1021150716.016.png 1021150716.017.png 1021150716.018.png 1021150716.019.png 1021150716.020.png 1021150716.021.png 1021150716.022.png 1021150716.023.png 1021150716.024.png 1021150716.025.png 1021150716.026.png 1021150716.027.png 1021150716.028.png 1021150716.029.png 1021150716.030.png 1021150716.031.png 1021150716.032.png 1021150716.033.png 1021150716.034.png 1021150716.035.png 1021150716.036.png
3.3. Prezentacja danych statystycznych
90
3.4. Analiza statystyczna
96
3.4.1. Analiza natężenia i struktury
98
3.4.2. Analiza tendencji centralnej
100
Pytania sprawdzające
108
4. Gospodarowanie zasobami rzeczowymi firmy handlowej
110
4.1. Majątek przedsiębiorstwa
110
4.2. Struktura majątku trwałego
111
4.3. Amortyzacja środków trwałych
113
4.4. Działalność inwestycyjna firmy handlowej
115
4.5. Realizacja inwestycji
121
4.6. Gospodarka remontowa
124
4.7. Majątek obrotowy i jego klasyfikacja
126
4.8. Charakterystyka papierów wartościowych
129
4.9. Racjonalne wykorzystanie majątku przedsiębiorstwa
134
Pytania sprawdzające
137
5. Gospodarowanie zasobami ludzkimi w firmie handlowej
139
5.1. Polityka kadrowa w firmie handlowej
139
5.2. Zasady doboru pracowników
140
5.3. Struktura zatrudnienia i fluktuacja kadr
143
5.4. Planowanie zatrudnienia i potrzeb kadrowych
\
146
5.5. Przyjmowanie i zwalnianie pracowników
149
5.6. Adaptacja społeczno - zawodowa
152
5.7. Motywowanie pracowników
154
5.8. Wydajność pracy w handlu
156
5.9. Pojecie i funkcje płacy
160
5.10. System płac
161
Pytania sprawdzające
164
1021150716.037.png 1021150716.038.png 1021150716.039.png 1021150716.040.png 1021150716.041.png 1021150716.042.png 1021150716.043.png 1021150716.044.png 1021150716.045.png 1021150716.046.png 1021150716.047.png 1021150716.048.png 1021150716.049.png 1021150716.050.png 1021150716.052.png 1021150716.053.png 1021150716.054.png 1021150716.055.png 1021150716.056.png 1021150716.057.png 1021150716.058.png 1021150716.059.png 1021150716.060.png 1021150716.061.png 1021150716.063.png 1021150716.064.png 1021150716.065.png 1021150716.066.png
1. Handel hurtowy
1.1. Funkcje i formy handlu hurtowego
1.1.1. Przemiany w sferze handlu hurtowego
Transformacja rynkowa w handlu wynika z głębokich zmian systemu
politycznego, ekonomicznego i społecznego. Miała ona polegać na:
— tworzeniu warunków, w których dostosowanie się podmiotów gospo-
darczych do budowanego systemu gospodarczego zostanie oparte
wyłącznie na regulacji rynkowej,
— działalności różnych podmiotów gospodarczych powstałych w wyniku
prywatyzacji,
— zbudowaniu struktury konkurencyjnej w handlu,
— pełnej ekonomicznej samodzielności podmiotów gospodarczych,
— usunięciu barier oddzielającyh zaopatrzenie wewnętrzne od handlu
zagranicznego,
— swobodnym uruchamianiu nowych przedsiębiorstw handlowych i za-
niechaniu prowadzenia działalności przez bankrutujące podmioty go-
spodarcze,
— przypływie obcego kapitału.
Praktyka minionych pięciu lat (1989-1995) potwierdza wdrażanie zamie-
rzonych przekształceń. W sferze handlu hurtowego nastąpiły pozytywne
przeobrażenia polegające na:
— postępującej prywatyzacji,
— przemianach w filozofii działania przedsiębiorstw i podejmowaniu
prób tworzenia strategii marketingowych,
— doskonaleniu polityki asortymentowej i rozszerzeniu terytorialnego
zakresu działania,
— znacznym rozwoju handlu hurtowego artykułami spożywczymi,
— postępie technicznym i organizacyjnym,
— procesach decentralizacji oraz racjonalnej koncentracji i integracji,
— rosnącym zainteresowaniu hurtem ze strony obcego kapitału.
Badania prowadzone w prywatnych hurtowniach wykazują wyraźnie, że:
— kondycja badanych podmiotów gospodarczych jest na ogół dobra i
rokuje ich dalszy rozwój, '
— warunki funkcjonowania hurtowni są zróżnicowane.
Dobra kondycja badanych podmiotów i nadzieje na dalszy rozwój znaj-
dują swoje uzasadnienie w:
— zainwestowanym dotychczas kapitale,
— posiadanej bazie lokalowej,
— zróżnicowanej ofercie asortymentowej,
— prowadzeniu wielu hurtowni przez młodych ludzi z kwalifikacjami,
mających sprawdzone powiązania z producentami i odbiorcami,
— systematycznym wzroście stałych pracowników.
Zróżnicowanie warunków funkcjonowania istniejących hurtowni spowo-
dowane jest: trudnościami w zaopatrzeniu i współpracy z producentami,
kłopotami finansowymi, nieznajomością potrzeb rynku.
W handlu hurtowym zdecydowanie zmalała pozycja hurtowni państwo-
wych. W 1993 r. udział handlu prywatnego w całkowitym obrocie handlu
hurtowego wyniósł 82,6%. Zdecydowana większość podmiotów hurtowych
bez względu na formę własności ma kłopoty z utrzymaniem się na rynku.
Trudności te można podzielić na dwie grupy:
— wynikające z otoczenia, w którym działają hurtownie,
— tkwiące w samych hurtowniach.
Wśród trudności wynikających z otoczenia wyróżnia się:
— obowiązującą politykę kredytową państwa (drogi kredyt inwestycyjny
i wymagane poręczenia majątkowe),
— zbyt wysokie obciążenia podatkowe,
— wysokie ceny i niski poziom dochodów gospodarstw domowych (spa-
dek siły nabywczej ludności),
— silna konkurencja (zagrożenie dla małych i średnich prywatnych hur-
towni),
— nieufność w kontaktach z kapitałem zagranicznym (brak znajomości
zagranicznych linii kredytowych jak też warunków korzystania z nich).
Do trudności tkwiących w samych hurtowniach należą:
— słaba kondycja ekonomiczna (zbyt mały własny kapitał obrotowy),
— konieczność spłaty zaciągniętych kredytów,
— częste podwyżki cen nośników energii i wysoka składka ubezpieczeń
społecznych,
— niskie kwalifikacje części kadry kierowniczej i pracowników,
— niski poziom znajomości metod i technik marketingowych.
Krajowy handel hurtowy opanowały niewielkie lokalne hurtownie zatrud-
niające do 5 osób - około 80% obrotów. Prognozy Instytutu Badań Opinii i
Rynku Pentor wskazują, że w ciągu najbliższych czterech lat proporcje się
odwrócą i duże hurtownie przejmą przynajmniej połowę rynku. Znajduje to
potwierdzenie w upadających już małych firmach hurtowych. W Polsce w
1990 r. istniało około 40 tys. hurtowni, a dwa lata później już tylko 20 tys.
W 1994 r. w hurcie spożywczym liczyły się tylko trzy hurtownie - dwie
polskie: Przedsiębiorstwo Handlu Spożywczego i "Elektromis" oraz holen-
derska ABCO.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin