znaki topograficzne.pdf
(
1478 KB
)
Pobierz
Znaki topograficzne na mapach polskich Wojskowego Instytutu Geograficznego
ZNAKI
TOPOGRAFICZNE
STOSOWANE NAJCZĘŚCIEJ NA MAPACH
POLSKICH WOJSK. INSTYTUTU GEOGRAF.
ORAZ NAJWAŻNIEJSZE ZNAKI
NA MAPACH BYŁYCH ZABORÓW
Zebrał i ułożył
Dr. Wojciech Walczak
Asystent Uniw. Jagiell.
KRAKÓW 1946
WlEDZA - ZAWÓD - KULTURA
ul. Sławkowska 3
OGÓLNE PRAWIDŁA.
Ze względu na to, że przedmiotów pokrycia
terenu nie można przedstawić na mapie przy po-
mocy zmniejszonego rysunku (dom przy zmniej-
szeniu do 5000 byłby maleńką kropką), uwidacz-
nia się je na mapach specjalnie opracowanymi
znakami, tzw. znakami topograficzny-
mi. Znaki te są opracowane dla każdego rodzaju
mapy, ilość ich bowiem zależy od wielkości po-
działki, a tym samym od stopnia dokładności da-
nej mapy. I tak mapa w podziałce 1 : 25.000 zawie-
ra więcej znaków i tym samym jest dokładniejsza
niż mapa 1 : 100.000, a ta z kolei przewyższa do-
kładnością i ilością zamieszczonych znaków mapę
w skali 1 : 300.000.
Należy zawsze pamiętać, że wszystkie znaki
topograficzne są tylko symbolami i nie pozwalają
w żadnym wypadku na mierzenie wielkości przed-
stawianych przez nie przedmiotów. Wyjątek sta-
nowią rzeki, jeziora, oznaczenia upraw i pokryć
terenu (lasy, zarośla, bagna), które pozwalają na
pomiar wielkości zajmowanego przez nie terenu.
Znaki topograficzne podzielone są na grupy
jak: koleje i drogi, rzeki i jeziora (wody), uprawy
i pokrycia terenu, obiekty sytuacyjne.
2
W grupie kolei i dróg rozróżnia się:
1) koleje dwutorowe (wielotorowe), normalnoto-
rowe o szerokości toru 1,435 m. i szerokotorowe
1,525 (w rep. sowieckiej).
2) koleje jednotorowe.
3) koleje wąskotorowe.
4) kolejki gospodarcze (1—0,60 m. szerokości to-
ru) i tramwaje.
Drogi dzieli się na:
1) szosy I klasy, od 5,5 m. szerokości w górę,
o twardej nawierzchni.
2) szosy II klasy, węższe i słabsze w budowie.
3) trakty (i drogi ulepszone) o szerokości niekie-
dy 12—40 m. często z rowami i podwójnymi
rzędami drzew po bokach. Są to dawne grunto-
we drogi handlowe i pocztowe, mające znacze-
nie tam, gdzie nie ma szos i łączące większe od-
dalone od siebie miejscowości;
4) drogi wiejskie są często dosyć szerokie z ro-
wami i drzewami po bokach, pod względem
używalności zależą od pory roku, pogody
i gleby.
5) drogi gospodarcze, są to drogi prowadzące do
odosobnionych osiedli, folwarków, leśniczó-
wek, młynów itp. przez trudne czasem do prze-
bycia obszary jak lasy, mokre łąki, wydatne
nierówności i wzniesienia. Niektóre z nich,
zwłaszcza w obszarach bagnistych dostępne
tylko zimą są oznaczone jako drogi zimowe.
6) ostatnią kategorię dróg stanowią ścieżki dla
jezdnych i pieszych, stosowane na mapach
1 : 25.000 i 1 : 100.000 w miarę miejsca. Są to
wąskie dróżki nie do przebycia wozem.
Rzeki i jeziora są zawsze ograniczo-
ne liniami ciągłymi z wyjątkiem miejsc, gdzie ich
granice są zmienne i tam stosuje się punkty. Sze-
rokość rzek i potoków, przy przedstawieniu dwo-
ma liniami można ustalić z mapy dopiero od 10 m.
w górę. Kierunek odpływu podają strzałki, a głę-
bokość koty, umieszczone w pewnych odległo-
ściach na morzu i jeziorach. — Mosty są rozróż-
nione: żelazne, murowane lub żelbetowe i drew-
niane, oraz małe mostki.— Środki p r z e p r a w
jak: promy, brody, śluzy oznaczane są obok zna-
ków skrótem (dopiskiem).
Przy pokryciach terenu i kultu-
rach oznaczony jest tylko stan trwały przy po-
mocy kropkowanych granic, o ile granica nie po-
krywa się z innym znakiem. Wyręby w lasach na
ogół nie są uwzględniane. Wyróżnione są lasy li-
ściaste, iglaste i mieszane, oraz szkółki drzew, mo-
gące służyć do orientacji. Linie (dukty), użyZane
jako drogi są oznaczane znakiem drogi gospodar-
czej. Małe laski są podawane od 30 m. długości bo-
ków, mniejsze oznaczone są jako grupy drzew.
Odrębnymi znakami są zarośla i krzaki, wrzoso-
wiska i nieużytki, łąki, moczary, torfowiska, ba-
gniska i piaski. Z upraw oznaczone są sady i ogro-
dy, oraz plantacje chmielu i winnice, natomiast ro-
la nie ma sygnatury i pozostaje na mapie biała.
Wśród obiektów sytuacyjnych sieć
dróg w miejscowościach jest podana według rzutu
z wyróżnieniem szerokości głównych linii komu-
nikacyjnych. Gęsto zabudowane dzielnice miast
i wielkich wsi są wykreślone kompleksami, nato-
miast w mniej zwartych osiedlach wyróżnia się na
mapach 1 : 25.000 i 1 : 100.000 dziedzińce, ogrody,
4
parki itp. Krawędzie miejscowości podawane są
odpowiednimi znakami murów, żywopłotów, par-
kanów i tp. Skrótami przy odpowiednich sygnatu-
rach oznaczone są dwory, folwarki, leśniczówki,
gajówki, młyny, tartaki, smolarnie, fabryki, ko-
palnie, szyby, wieże wodne, ruiny, klasztory itp.,
o ile są odosobnione. Prócz tego mapa w miarę do-
kładności uwzględnia inne ważne dla orientacji
szczegóły topograficzne jak: wały, tamy, groble,
kurhany, nasypy, urwiska, jary, przekopy, rowy
kamieniołomy, glinianki, doły, skały, jaskinie
oraz wieże, kościoły, świątynie niechrześcijańskie,
kaplice, krzyże i figury, wiatraki itp. jako przed-
mioty z dala widoczne. Dla orientacji w rzeźbie
i ocenie wysokości terenu obok warstwic podawa-
ne są punkty wysokościowe trygonometryczne
i topograficzne z podaniem ich dokładnej wysoko-
ści nad poziom morza. Granice zależnie od skali
mapy są uwzględnione od granic państwa do gmi-
ny włącznie.
Dla różnych kategorii treści używa się na ma-
pach różnego rodzaju pism, stopniowanego rów-
nież co do wielkości. Napisy zasadnicze stawiane
są poziomo w kierunku równoleżników, Medynie
nazwy gór, dolin i rzek opisywane są w kierunku
przebiegu obiektu.
Plik z chomika:
domki-drewniane
Inne pliki z tego folderu:
Code-Tabellen.pdf
(8574 KB)
Azymut.pdf
(812 KB)
Azymut.docx
(11 KB)
Busola METEOR.docx
(334 KB)
Podstawy terenoznawstawa górskiego. Znakowanie szlaków w górach.pdf
(10147 KB)
Inne foldery tego chomika:
Archeologia
Archeologia lotnicza
Atlantyda nad rzeką Omulew
Bitwa Tannenberg 1914
Bitwy i Wojny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin