znaki topograficzne.pdf

(1478 KB) Pobierz
Znaki topograficzne na mapach polskich Wojskowego Instytutu Geograficznego
ZNAKI
TOPOGRAFICZNE
STOSOWANE NAJCZĘŚCIEJ NA MAPACH
POLSKICH WOJSK. INSTYTUTU GEOGRAF.
ORAZ NAJWAŻNIEJSZE ZNAKI
NA MAPACH BYŁYCH ZABORÓW
Zebrał i ułożył
Dr. Wojciech Walczak
Asystent Uniw. Jagiell.
KRAKÓW 1946
WlEDZA - ZAWÓD - KULTURA
ul. Sławkowska 3
OGÓLNE PRAWIDŁA.
Ze względu na to, że przedmiotów pokrycia
terenu nie można przedstawić na mapie przy po-
mocy zmniejszonego rysunku (dom przy zmniej-
szeniu do 5000 byłby maleńką kropką), uwidacz-
nia się je na mapach specjalnie opracowanymi
znakami, tzw. znakami topograficzny-
mi. Znaki te są opracowane dla każdego rodzaju
mapy, ilość ich bowiem zależy od wielkości po-
działki, a tym samym od stopnia dokładności da-
nej mapy. I tak mapa w podziałce 1 : 25.000 zawie-
ra więcej znaków i tym samym jest dokładniejsza
niż mapa 1 : 100.000, a ta z kolei przewyższa do-
kładnością i ilością zamieszczonych znaków mapę
w skali 1 : 300.000.
Należy zawsze pamiętać, że wszystkie znaki
topograficzne są tylko symbolami i nie pozwalają
w żadnym wypadku na mierzenie wielkości przed-
stawianych przez nie przedmiotów. Wyjątek sta-
nowią rzeki, jeziora, oznaczenia upraw i pokryć
terenu (lasy, zarośla, bagna), które pozwalają na
pomiar wielkości zajmowanego przez nie terenu.
Znaki topograficzne podzielone są na grupy
jak: koleje i drogi, rzeki i jeziora (wody), uprawy
i pokrycia terenu, obiekty sytuacyjne.
2
W grupie kolei i dróg rozróżnia się:
1) koleje dwutorowe (wielotorowe), normalnoto-
rowe o szerokości toru 1,435 m. i szerokotorowe
1,525 (w rep. sowieckiej).
2) koleje jednotorowe.
3) koleje wąskotorowe.
4) kolejki gospodarcze (1—0,60 m. szerokości to-
ru) i tramwaje.
Drogi dzieli się na:
1) szosy I klasy, od 5,5 m. szerokości w górę,
o twardej nawierzchni.
2) szosy II klasy, węższe i słabsze w budowie.
3) trakty (i drogi ulepszone) o szerokości niekie-
dy 12—40 m. często z rowami i podwójnymi
rzędami drzew po bokach. Są to dawne grunto-
we drogi handlowe i pocztowe, mające znacze-
nie tam, gdzie nie ma szos i łączące większe od-
dalone od siebie miejscowości;
4) drogi wiejskie są często dosyć szerokie z ro-
wami i drzewami po bokach, pod względem
używalności zależą od pory roku, pogody
i gleby.
5) drogi gospodarcze, są to drogi prowadzące do
odosobnionych osiedli, folwarków, leśniczó-
wek, młynów itp. przez trudne czasem do prze-
bycia obszary jak lasy, mokre łąki, wydatne
nierówności i wzniesienia. Niektóre z nich,
zwłaszcza w obszarach bagnistych dostępne
tylko zimą są oznaczone jako drogi zimowe.
6) ostatnią kategorię dróg stanowią ścieżki dla
jezdnych i pieszych, stosowane na mapach
1 : 25.000 i 1 : 100.000 w miarę miejsca. Są to
wąskie dróżki nie do przebycia wozem.
Rzeki i jeziora są zawsze ograniczo-
ne liniami ciągłymi z wyjątkiem miejsc, gdzie ich
granice są zmienne i tam stosuje się punkty. Sze-
rokość rzek i potoków, przy przedstawieniu dwo-
ma liniami można ustalić z mapy dopiero od 10 m.
w górę. Kierunek odpływu podają strzałki, a głę-
bokość koty, umieszczone w pewnych odległo-
ściach na morzu i jeziorach. — Mosty są rozróż-
nione: żelazne, murowane lub żelbetowe i drew-
niane, oraz małe mostki.— Środki p r z e p r a w
jak: promy, brody, śluzy oznaczane są obok zna-
ków skrótem (dopiskiem).
Przy pokryciach terenu i kultu-
rach oznaczony jest tylko stan trwały przy po-
mocy kropkowanych granic, o ile granica nie po-
krywa się z innym znakiem. Wyręby w lasach na
ogół nie są uwzględniane. Wyróżnione są lasy li-
ściaste, iglaste i mieszane, oraz szkółki drzew, mo-
gące służyć do orientacji. Linie (dukty), użyZane
jako drogi są oznaczane znakiem drogi gospodar-
czej. Małe laski są podawane od 30 m. długości bo-
ków, mniejsze oznaczone są jako grupy drzew.
Odrębnymi znakami są zarośla i krzaki, wrzoso-
wiska i nieużytki, łąki, moczary, torfowiska, ba-
gniska i piaski. Z upraw oznaczone są sady i ogro-
dy, oraz plantacje chmielu i winnice, natomiast ro-
la nie ma sygnatury i pozostaje na mapie biała.
Wśród obiektów sytuacyjnych sieć
dróg w miejscowościach jest podana według rzutu
z wyróżnieniem szerokości głównych linii komu-
nikacyjnych. Gęsto zabudowane dzielnice miast
i wielkich wsi są wykreślone kompleksami, nato-
miast w mniej zwartych osiedlach wyróżnia się na
mapach 1 : 25.000 i 1 : 100.000 dziedzińce, ogrody,
4
parki itp. Krawędzie miejscowości podawane są
odpowiednimi znakami murów, żywopłotów, par-
kanów i tp. Skrótami przy odpowiednich sygnatu-
rach oznaczone są dwory, folwarki, leśniczówki,
gajówki, młyny, tartaki, smolarnie, fabryki, ko-
palnie, szyby, wieże wodne, ruiny, klasztory itp.,
o ile są odosobnione. Prócz tego mapa w miarę do-
kładności uwzględnia inne ważne dla orientacji
szczegóły topograficzne jak: wały, tamy, groble,
kurhany, nasypy, urwiska, jary, przekopy, rowy
kamieniołomy, glinianki, doły, skały, jaskinie
oraz wieże, kościoły, świątynie niechrześcijańskie,
kaplice, krzyże i figury, wiatraki itp. jako przed-
mioty z dala widoczne. Dla orientacji w rzeźbie
i ocenie wysokości terenu obok warstwic podawa-
ne są punkty wysokościowe trygonometryczne
i topograficzne z podaniem ich dokładnej wysoko-
ści nad poziom morza. Granice zależnie od skali
mapy są uwzględnione od granic państwa do gmi-
ny włącznie.
Dla różnych kategorii treści używa się na ma-
pach różnego rodzaju pism, stopniowanego rów-
nież co do wielkości. Napisy zasadnicze stawiane
są poziomo w kierunku równoleżników, Medynie
nazwy gór, dolin i rzek opisywane są w kierunku
przebiegu obiektu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin