MIEJSCE – Przedszkole Publiczne nr. 26 w Włocławku
KLASA – grupa sześciolatków
NAUCZYCIEL PROWADZĄCY – Elżbieta Kornatka
TEMATYKA KOMPLEKSOWA – „A wiosna tuż, tuż”
TEMAT DNIA – „Gdzie jest wiosna”
DATA – 19.03.2013
CEL OGÓLNY – poszerzenie wiadomości na temat wiosny, przedwiośnia oraz symptomów wiosennych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
· Dziecko zna pory roku i potrafi je wymienić
· Dziecko rozpoznaje zjawiska atmosferyczne
· Dziecko odczytuje globalnie znane wyrazy w powiązaniu z przedmiotem lub przedstawiającym go obrazkiem
· Dziecko potrafi opowiedzieć co się dzieje na obrazku
· Dziecko dostrzega i określa cechy przedstawionych przedmiotów i postaci
· Dziecko rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
METODY PRACY:
· Podająca - rozmowa
· Poglądowe – obserwacja warunków atmosferycznych
· Praktyczna - działania – ćwiczebne
POMOCE DYDAKTYCZNE
· Ilustracje kwiatów, owadów, ptaków i innych zwierząt
· Arkusze z wyrazami związanymi z wiosną
· Arkusze z miejscami na rysunek przy słowie
· Plastelina
· Arkusze z rebusami
· 2 kocyki, woreczki
Tok zajęć
Zadania nauczyciela
Zadania dzieci
Cele operacyjne
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
1.
2.
3.
4.
Zabawa „Zgadnij, co wczoraj widziałem”
Omówienie obrazka „Gdzie jest wiosna”
Rozmowa na temat nowej pory roku
Zabawa ruchowa z dźwiganiem „Mur z kamieni”
Chętne dzieci pokazują ruchem, gestem i miną co widziały w drodze powrotnej do domu
Dzieci wyszukują na ilustracji kwiaty, zieleń, pąki, bazie, owady, ptaki i inne zwierzęta
Nauczyciel prezentuje wyraz „wiosna” do globalnego odczytania. Zapisuje na dużym arkuszu wyrazy, które kojarzą się dzieciom z wiosną, np. sasanki, bazie, gniazdo, rower itp.
Nauczyciel przedstawia dzieciom podstawowe warunki atmosferyczne jakie mają miejsce za oknem
Na zakończenie chętne dzieci dostają arkusze z wyrazami i miejscem na ulepienie z plasteliny obrazka
Nauczyciel dzieli dzieci na 2 zespoły. Dzieci dobierają się w zespołach w pary i stają jedna za drugą na linii startu. Nauczyciel daje każdemu dziecku woreczek, a pierwszym parom w zespołach dodatkowo mały kocyk. Na linii mety jest wyznaczone jest miejsce budowy muru. Na sygnał nauczyciela pierwsza para chwyta rogi kocyka, wrzuca do środka woreczki, zanosi je na linię mety, a następnie wraca do zespołu, przekazuje kocyk następnej parze. Wygrywa zespół, który pierwszy zbuduje mur.
Dzieci kształtują swoje umiejętności wyrażania swoich doświadczeń w formie artystycznej
Dzieci potrafią opowiedzieć co się dzieje na obrazku, dostrzegają i określają cechy przedmiotów i osób
Dzieci spostrzegają napis wiosna, odróżniają go, potrafią go przeczytać
Dzieci potrafią skojarzyć wyrazy wiążące się z wiosną
Dzieci potrafią nazwać warunki pogodowe
Dzieci potrafią dorysować, ulepić obrazki do wyrazu zapisanego na arkuszu
Dzieci dobierają się w pary i stają na linii startu.
Dzieci przestrzegają zasad zabawy, które zostały im przedstawione przez nauczyciela.
Dziecko odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, i gestem.
Dziecko potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to co jest przedstawione na obrazkach
Dziecko interesuje się czytanie i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania
Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania
Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy itp.
Dziecko jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości (jeśli jest to dziecko mniej sprawne ruchowo), uczestniczy w zajęciach ruchowych, grach i zabawach w ogrodzie przedszkolnym, na boisku czy sali gimnastycznej
Uwagi i spostrzeżenia
Potwierdzenie nauczyciela prowadzącego
TEMAT DNIA – „Wiosenne kwiaty chronione”
DATA – 20.03.2013
CEL OGÓLNY – wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze
· Dziecko myśli samodzielnie i wypowiada się na temat utworów
· Dziecko zwraca uwagę na poprawne formułowanie zdań
· Dziecko jest zainteresowane przyrodą
· Dziecko rozwija wrażliwość na piękno
· Waloryzująca – obserwacja środowiska (albumy przyrodnicze)
· Albumy przyrodnicze
· Wiersz W. Broniewskiego „Pierwiosnek” oraz D. Gellner „Wiosna”
· Ilustracje kwiatów chronionych – przebiśniegu, zawilca, przylaszczki, sasanki
· Obrazki kwiatów pocięte na kawałki
· Kalendarz
· Karty Pracy – część II strona 44
· Tamburyn
chrisstofferr