Proces kształcenia
Rodzaje uczenia się:
- doskonalenie spostrzegania
- doskonalenie rozumienia
- pamięciowe
- rozwijanie sprawności
- utrwalenie wzorców motorycznych
- sensoryczne
- uboczne (przy okazji)
- przez próby i błędy
- po przez wgląd
- problemowe
- modyfikowanie postaw i zachowań
Formy uczenia się:
I. bezpośredni kontakt z rzeczywistością, tzw. uczenie się naturalne
II. korzystanie z przekazu innych osób
III. słowny przekaz wiedzy – właściwy tylko człowiekowi, przebiega w szkole
IV. słowo w działalności indywidualnej – samokształcenie, uczenie się indywidualne
Typy uczniów wg Pułturzyckiego:
- przenoszący – uczy się systematycznie jakiejś lekcji, treści wynikające z każdej lekcji umie ze sobą połączyć, dużo wie i potrafi spożytkować tą wiedzę; w życiu zachodzi wysoko, dużo umie i umie tę wiedzę wykorzystać
- uczący się lekcjami – pamięciowo opanowuje treści każdej lekcji z osobna, ma duże kłopoty z tworzeniem syntez, nie umie wykorzystać tej wiedzy, nie spożytkowuje rezultatów uczenia się; osoby te marnują swoje życiowe szanse
- rozstrzelony – uczy się bezpośrednio, zawsze wydobywa sens całości, nie lubi i unika nauczania pamięciowego, trudno mu coś odtworzyć, jest mało pilny, ale bardzo sprytny i inteligentny, zaskakuje oryginalnymi wiadomościami; w życiu się wybija, jest widoczny choć nie wróżono mu większych sukcesów ze względu na luki w wiedzy
Na proces nauczania-uczenia się składa się:
- czynności nauczycieli
- czynności uczniów
- treści kształcenia
- środowisko dydaktyczno-wychowawcze (np. atmosfera pracy w szkole, klimat pracy szkoły i klasy)
Proces kształcenia wg Okonia:
Proces kształcenia to uporządkowany w czasie ciąg zdarzeń obejmujący takie czynności nauczycieli i uczniów ukierunkowane przez odpowiedni dobór celów i treści oraz uwzględniający takie warunki i środki jakie służą wywołaniu pożądanych zmian w uczniach:
Mówi
Słucha
Pyta
Odpowiada
Pytania problemowe
Znalezienie odpowiedzi, rozwiązanie problemu
Itd.
Ogniwa procesu nauczania-uczenia się:
1. Uświadomienie uczniom celów i zadań dydakt., stawianie problemów
Powstanie odpowiednich motywów uczenia się, ładu wewnętrznego i zewnętrznego
2. Zaznajomienie uczniów z nowym materiałem (słowo, środki techniczne)
Określona działalność praktyczna, obserwacja, gromadzenie materiałów do rozwiązywania problemów, przyswojenie gotowych wiadomości
3. Kierowanie procesem uogólniania
Opanowanie pojęć i sądów ogólnych przez operacje myślowe, rozwiązywanie problemów
4. Utrwalanie wiadomości
Systematyzowanie wiedzy, poznawanie prawidłowości i prac naukowych
5. Kształtowanie umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń
Nabywanie umiejętności
6. Wiązanie teorii z praktyką
Działania praktyczne służące wytwarzaniu zmian w otoczeniu
7. Kontrola i ocena wyników nauczania
Samokontrola
We współczesnym systemie dydaktycznym mówimy o ogniwach, a nie o stopniach formalnych, gdyż współczesny system dydaktyczny jest elastyczny, niektóre ogniwa mogą być realizowane w tym samym momencie.
Funkcje praktyki:
- stanowi źródło wiedzy dla ucznia
- daje możliwość weryfikacji prawdziwości wiedzy teoretycznej
- wytwarza dobra niezbędne mu do życia
Na jednostkę metodyczną składają się 2 lub 3 lekcje, muszą one spełniać wszystkie ogniwa procesu nauczania – uczenia się.
Ogniwa, bez których nie ma działalności dydaktycznej to 2 i 3.
- jedność nauczania i uczenia się
- jedność oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych
- wszechstronność, możliwość realizacji szerokiego wachlarza zadań dydaktycznych
- indywidualizowanie uczenia się stosownie do uzdolnień poszczególnych uczniów, ich tempa pracy oraz stopnia zaawansowania w nauce
- elastyczność metodyczna i organizacyjna, a przede wszystkim adekwatność metod nauczania do realizowanych celów kształcenia i wychowania.
OGNIWA PROCESU NAUCZANIA W PODAJĄCYM TOKU PRACY DYDAKTYCZNEJ
--przygotowanie do pracy- wytworzenie pozytywnej motywacji, nauczyciel opierając się na uprzednio przygotowanym planie lub konspekcie lekcji zaznajamia uczniów z zadaniami danej lekcji lub jednostki metodycznej, jej zamierzonym efektem końcowym oraz planem, jest ogniwem wstępnym ale nie należy go pomijać, lekceważyć bo ukierunkowuje myślenie i kształci wolę uczniów.
--podanie uczniom nowego materiału- służy mu słowo mówione, wykład, czy pogadanka nauczyciela, lub słowo pisane gdy uczniowie zaznajamiają się z nowymi dla nich wiadomościami.
--synteza przekazanego uczniom materiału- wyeksponowanie zawartych w tym materiale idei przewodnich, podstawowych faktów, zasadniczych tez, w celu ich uporządkowania oraz utrwalenia, stanowią one konstrukcję nośną, której wypełnianie wiadomościami szczegółowymi jest zawsze łatwiejsze niż budowane od nowa.
--kontrola stopnia opanowania przez uczniów przekazywanych im wiadomości- wykrycie braków i luk w wiadomościach i umiejętnościach dzieci i młodzieży oraz ocena trwałości i operatywności opanowanej przez nich wiedzy.
W POSZUKUJĄCYM TOKU PRACY DYDAKTYCZNEJ
--uświadomienie przez uczniów określonej trudności- jest punktem wyjścia do samodzielnego sformułowania problemu, który uczniowie mają rozwiązać przede wszystkim w drodze bezpośredniego poznania, ma istotne znaczenie dla ukształtowania pozytywnych motywów uczenia się i dla wyznaczenia głównych kierunków dalszej działalności poznawczej.
--słowne określenie napotkanej trudności- sformułowanie problemu oraz zebranie i uporządkowanie danych i niewiadomych, które wiążą się bezpośrednio i pośrednio z rozważanym problemem, uczniowie pracują pod kierunkiem nauczyciela, zapoznają się z problemem wymagającym rozwiązania, gromadzą niezbędne materiały.
--formułowanie hipotez- prowadzące do rozwiązania problemu oraz uzasadniające każdą z nich na podstawie swej dotychczasowej wiedzy, selekcja wysuwanych przez uczniów hipotez: odrzucone zostają hipotezy słabo uzasadnione, mało prawdopodobne, a przedmiotem dalszej pracy staję się hipoteza, za którą przemawiają argumenty uznane za istotne.
--weryfikacja empiryczna- kwalifikuje określoną, a nie inna hipotezę, przede wszystkim na przedmiotach matematyczno- przyrodniczych, a na humanistycznych sprawdzaniu hipotezy może służyć analiza odpowiednich materiałów
--a) włączenie wiadomości i informacji do systemu posiadanej przez uczniów wiedzy, ich utrwalanie i zastosowanie- w przypadku potwierdzenia hipotezy na podstawie wyników obserwacji, eksperymentu lub lektury odpowiednich materiałów
b) jeżeli weryfikacja wykazuje nieprawdziwość przyjętej hipotezy, należy powrócić do trzeciego ogniwa i postępowiec do momentu aż uczniowie będą potrafili sformułować właściwą hipotezę i ostatecznie uzasadnić jej prawdziwość
Metody nauczania i kształcenia
METODY:
Wg Kupisiewicza – to systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami umożliwiający realizację celów kształcenia; są one systematycznie stosowane, tzn. z tzw. intencją powtórzeń
Wg Okonia – to wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizowany świadomie w celu spowodowania zamierzonych zmian w osobowości uczniów
Wg Pułturzyckiego – to systematycznie stosowany pewien sposób postępowania w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów dydaktyczno-wychowawczych.
wg Kupisiewicza:
1. Metody oparte na obserwacji i pomiarze:
- pokaz – zespół czynności dydaktycznych nauczyciela polegający na demonstrowaniu uczniom przedmiotów, modeli, określonych zjawisk, wydarzeń i objaśnieniu słownym ich istotnych cech. Dzięki pokazowi postrzeganie uczniów zostaje ukierunkowane na istotne właściwości demonstrowanych przedmiotów, zjawisk i procesów. Powoduje to, że uczniowie szybciej i skuteczniej zaznajamiają się z fragmentami rzeczywistości, które są przedmiotem pokazu, gromadząc poglądowy materiał, umożliwiający im słowne formułowanie odpowiednich uogólnień. Pomoce dwuwymiarowe (obrazy, schematy ruchome lub nie); trójwymiarowe (różnorakie modele); wykresy, schematy, diagramy, tablice statystyczne; rzadziej doświadczenia, zjawiska chemiczne, kulturowe i językowe
- pomiar – pozwala określić ilościową stronę, cechy badanych obiektów, rzeczy, zjawisk i procesów; pomiar wykonuje nauczyciel lub uczniowie pod okiem nauczyciela
2. Metody oparte na słowie:
- pogawędka – wymaga od uczniów samodzielnej pracy myślowej, jej istota polega na rozmowie nauczyciela z uczniami, nauczyciel jest w tej rozmowie osobą kierującą: zamierzając do osiągnięcia znanego sobie celu, stawia uczniom pytania, na które oni udzielają odpowiedzi; w ten sposób uczniowie przechodzą ze staniu niewiedzy w stan wiedzy, przyswajają sobie nowe informacje oraz porządkują już posiadane wiadomości; znajduje zastosowanie w niższych klasach szkoły podstawowej, w klasach wyższych służy dla syntetyzowania, utrwalania, kontroli i oceny materiału
- dyskusja – polega na wymianie poglądów na określony temat; warunkiem skutecznego posługiwania się nią jest uprzednie przygotowanie uczniów do wymiany myśli w sensie merytorycznym i formalnym; przygotowanie do tego polega na wyposażeniu uczniów w wiadomości niezbędne do przeprowadzenia dyskusji; posługuje się nią w najwyższych klasach szkoły podstawowej i średniej; metoda ta pozwala wzbogacać uczniom materiał o nowe elementy, porządkować go, systematyzować i utrwalać, rozwijać u mich umiejętność samodzielnego formułowania dłuższych wypowiedzi, obrony swoich poglądów i uczy ich społecznego współżycia
- opowiadanie – polega na zaznajamianiu uczniów z określonymi rzeczami, zjawiskami, wydarzeniami lub procesami w formie ich słownego opisu; jest stosowana w niższych klasach szkoły podstawowej; opowiadanie zastępuje obserwację naturalnych rzeczy i zjawisk, powinno wdrażać uczniów do słuchania ze zrozumieniem i zapamiętywania najważniejszych faktów, treść opowiadania musi nawiązywać do posiadanego przez uczniów doświadczenia, rozszerzając je i wzbogacając o nowe elementy; powinno być formułowane jasno i zwięźle
- opis – dotyczy na ogół charakterystyki cech, budowy i struktury określonych rzeczy, tzn. tego co jest względnie stałe
- rozmowa
- wykład – służy przekazaniu uczniom określonych informacji, aktywizuje myślenie hipotetyczno-dedukcyjne słuchaczy; wykładem można się posługiwać w najwyższych klasach szkoły podstawowej wprowadzając go stopniowo i stale kontrolując; skuteczność wykładu zależy od jego przygotowania
3. Metody oparte na działalności praktycznej:
a) Laboratoryjna – polega na samodzielnym przeprowadzaniu eksperymentów przez uczniów, tzn. na stwarzaniu sztucznych warunków dla wywołania jakiegoś zjawiska po to, aby można było zbadać przyczyny, przebieg i skutki jego występowania
- Tradycyjna – nauczyciel gromadząc niezbędne pomoce naukowe i odpowiednio przygotowując lekcję, umożliwia uczniom wykonywanie określonych eksperymentów (doświadczeń); eksperymenty można wykorzystywać w celu zilustrowania w praktyce poznanych wcześniej informacji lub żeby na podstawie doświadczenia wprowadzić nowe informacje
- Problemowa – polega na wdrażaniu uczniów do dostrzegania, formułowania i rozwiązywania określonych problemów teoretycznych i praktycznych podczas zajęć; w toku tej pracy uczniowie, wykorzystując wiedzą zdobytą uprzednio, przyswajają sobie nowe wiadomości i umiejętności dzięki samodzielnej aktywności poznawczej
b) zajęcia praktyczne – obejmują szeroki zakres czynności uczniów; w metodzie tej dominuje stosowanie wiedzy w rozwiązywaniu zadań praktycznych, na pierwszy plan wysuwa się rozwijanie umiejętności stosowania teorii w praktyce i zdobywania oraz pogłębiania wiedzy
wg Okonia:
1. asymilacyjne czyli asymilacja wiedzy uczniów:
- pogadanka
- dyskusja
- wykład
- programowane uczenie się
2. problemowe:
- klasyczna metoda problemowa
- przypadku
- sytuacyjna
- giełda pomysłów (burza mózgów)
- mikronauczanie
- gry dydaktyczne
3. waloryzacyjne (eksponujące) – mają zadanie pobudzać sferę emocjonalną
- impresyjne – impresio – odczucie, wrażenie
- ekspresyjne – ekspresio – wyrażania
4. praktyczne
- ćwiczebne
- realizacji zadań wytwórczych
...
Emerald_Green