bodhisattwa.pdf

(99 KB) Pobierz
262966634 UNPDF
A. G. S. Kariyawasam
Koncepcja Bodhisattwy
Tłumaczył Wojciech Muła
Ostatnio weryfikowane dnia 16 maja 2004 roku
Buddhist Publication Society, Bodhi Leaves Publication No. 157
Copyright c 2002 Buddhist Publication Society
Buddhist Publication Society
P.O. Box 61
54, Sangharaja Mawatha
Kandy, Sri Lanka
Tylko dla bezpłatnego rozpowszechniania.
Mozesz wydrukowac kopie tego dokumentu do prywatnego uzytku.
Mozesz przeformatowac ten dokument i w tak zmienionej formie
rozprowadzac w sieciach komputerowych, nie pobieraj ac opłat za
jego udost epnianie, kopiowanie itp.
W kazdym innym przypadku wszelkie prawa zastrzezone.
Niniejsze tłumaczenie podlega tym samym prawom.
Skład wykonano w systemie L A T E X 2
e
Spis tresci
Od tłumacza
3
Etymologia
3
Koncepcja Bodhisattwy
3
Kim jest Budda?
5
Drugie Zgromadzenie
6
Bodhisattwa Siddharta
8
Paramity
8
Opuszczenie Nieba Tusita
10
Ideały Arahata i Bodhisattwy w Mahajanie i Hinajanie
12
Ideał Bodhisattwy i codzienne zycie
13
Buddhist Publication Society
15
– 2 –
262966634.006.png
Koncepcja Bodhisattwy
Od tłumacza
Wszystkie przypisy pochodz a od tłumacza.
Dla wiekszosci sutt palijskich, podano dokładne umiejscownie w hierarchii Tipitaki (obszer-
ne tłumaczenia z Kanonu znajdzie Czytelnik na stronach www.metta.lk oraz
www.accesstoinsight.org ). Niestety, niektórych tekstów zródłowych, nie udało sie zloka-
lizowac w Internecie, w tekscie pozostały jednak oryginalne odnosniki.
Tylko w nastepnym punkcie wystepuje pisownia ’bodhisattva’, w dalszej czesci tekstu sto-
sowane bedzie spolszczone słowo ’bodhisattwa’.
Etymologia
Bodhisattva (pali Bodhisatta) jest istot a aspiruj ac a do Bodhi, do stanu Oswiecenia. Koncep-
cja bodhisattvy (w znaczeniu „staj acy sie Budd a”) jest jedn a z najwazniejszych w buddyzmie.
Słowo bodhisattva mozna rozdzielic na dwa słowa: bodhi oraz sattva . Pierwsze z nich, bodhi ,
pochodzi od budh (byc przebudzonym) i znaczy ‘przebudzenie’ lub ‘oswiecenia’, zas drugie,
sattva , wywodzi sie od sant , imiesłowu terazniejszego od ‘byc’ i znaczy ‘istota’ albo dosłow-
nie ‘ten który jest’ lub ‘czuj aca istota’. St ad terminowi bodhisattva przypisuje sie znaczenie
’ten, którego esencj a jest oswiecenie’ lub ’oswiecona wiedza’. Dalsze implikacje znaczeniowe
to ’poszukuj acy oswiecenia’, ’staj acy sie Budd a’. S a równiez sugestie, iz palijski termin moze
pochodzic od słów bodhi i satta (skt. sakta , od sanj ) ’ten który osi agn ał lub próbuje [stara sie]
osi agn ac oswiecenie’.
W oryginalnym kanonie palijskim, terminu bodhisatta uzywano (prawie) wył acznie do okre-
slenia osoby Gautama Buddy z okresu sprzed osi agniecia przeze n oswiecenia.
Koncepcja Bodhisattwy
Juz przed pojawieniem sie Gautama Buddy koncepcja bodhisattwy, jak równiez Buddy i ca-
kravartina 1 , były znane w Indiach. Gdy ksi aze Siddharta, który pózniej stał sie Gautama Budd a,
został poczety w łonie Królowej Maji, jasnowidz przepowiedział, ze przyszły syn Suddhodana
bedzie albo władc a swiata (cakravartin), albo Budd a. Kiedys Budda, odpowiadaj ac na pytanie
zadane przez bramina, zaprzeczył by był bogiem lub yakkh a 2 , lecz potwierdził iz jest Budd a,
a dokładniej jednym z kolejnych Buddów. 3
Dobrze znana strofa z Pali (Dhammapada 4 , wers 183)
1 Cakravartin — władca swiata
2 Yakkha — jeden z rodzajów poteznych „nie-ludzkich” istot – czasem przyjaznych, czasem zabójczych i okrut-
nych. Ze nska yakkha (yakkhini) jest przewaznie bardziej zdradziecka i podstepna niz meski yakkha.
3 Sutta Pitaka/Anguttara Nikaya/Catukkanipata/Cakkavago, czesc 6, zatytuowana Dooasuttaue (Do Bramina
Dona)
4 Sutta Pitaka/Khuddaka Nikaya/Dhammapada; polski przekład: Zbigniew Becker, wydawca: Misja Buddyjska
„Trzy Schronienia” w Polsce
– 3 –
262966634.007.png 262966634.008.png
Koncepcja Bodhisattwy
sabbapapassa akaranam Unikaj zła,
kusalassa upasampada, podtrzymuj dobro,
sacittapariyodapanam oczyszczaj swój umysł –
etam buddhana sasanam oto nauka Buddów
stwierdza, ze zródłem nauczania które zawiera nie jest jeden szczególny Budda, ale wszyscy
Buddowie. Amagandha Sutta 5 prezentuje podobny styl, zawiera bowiem mowe nie Buddy Gau-
tamy, lecz wczesniejszego Buddy o imieniu Kassapa.
W specyficznym kontekscie czasu i przestrzeni ma miejsce bezosobowe, uniwersalne zja-
wisko – Sammasambodhi, Doskonałe Oswiecenie. Budda jest tym, który ponownie odkrywa
Dhamme 6 i głosi j a na nowo swiatu, który o niej zapomniał. Termin bodhisattwa okreslał oso-
be Gautama Buddy, z okresu od opuszczenia przeze n domu, do osi agniecia oswiecenia – był
uzywany w tym własnie znaczeniu przez wszystkich, takze przez Budde. Pózniej okres zycia
do którego sie odnoszono rozszerzył sie, i pod terminem bodhisattwa rozumiano Siddharte od
chwili poczecia do oswiecenia. Jeszcze pózniej, termin ten zacz ał odnosic sie do analogiczne-
go okresu zycia, nie tylko Gautama Buddy, ale wszystkich Buddów. Gdy do głosu doszły takze
doktryny karmy 7 i odradzania sie 8 , obie znane i akceptowane w przedbuddyjskich Indiach, jako
bodhisattwa rozumiany był nie tylko Budda Gautama w swoich wczesniejszych zywotach, ale
równiez te nieliczne istoty, które aspiruj a do Niezrównanego Oswiecenia.
Takie nauczanie istnieje w Theravadzie, najstarszej tradycji buddyjskiej; np. w Mahapada-
na Suttanata 9 mowa jest o szesciu Buddach poprzedzaj acych Gautame. Tekst ten przypisywany
jest samemu Buddzie – podaje on czas w którym zyli poprzedzaj acy go Buddowie, kaste do
której nalezeli, nazwisko rodowe, długosc zycia itd. W Buddhavamsa , pózniejszej pracy 10 na-
lez acej do Khuddaka Nikaya 11 , liczba wymienianych Buddów zwieksza sie dwudziestu pieciu –
dwudziestym pi atym Budd a jest Gautama. Ta liczba nie zmienia sie juz w innych tekstach na-
lez acych do tradycji Theravady. 12
Mimo wszystko, wspomniane wyliczenia Buddów w zadnym razie nie s a wyczerpuj ace.
W Mahapadana Suttanta Budda rozpoczyna opowiesc od szóstego Buddy, wspominaj ac jedy-
nie, ze dziewiecdziesi at jeden kalp temu, był taki a taki Budda, sugeruj ac tym samym, ze liczba
Buddów jest nieograniczona. Wynika z tego, iz podobnie liczba bodhisattwów jest nieograni-
czona.
Ksi aze Siddharta osi agn ał Oswiecenie jako istota ludzka i jako istota ludzka zył i odszedł.
5 Sutta Pitaka/Khuddaka Nikaya/Sutta Nipata/Cula vagga/Amagandha Sutta
6 pali Dhamma , skt. Dharma — w tym kontekscie oznacza nauke (Nauke Buddy), wiedze.
7 Prawo karmy – prawo przyczyny i skutku. skt. Karma , pali kamma – dosłownie ‘działanie’.
8 ang. rebirth
9 Mahapadana Suttanata – nalezy do zbioru Sutta Pitaka/Digha Nikaya, powstanie datowane na ok. 250 rok
p.n.e.
10 Szacuje sie czas powstania tego tekstu na pierwszy wiek przed nasz a er a.
11 Pi ata czesc (kolekcja – nikya ) Sutta Pitaka.
12 Tłumacz znalazł interesuj ace uzupełenienie do tego akapitu. Otóz teksty które powstały w okresie I-IV w. n.e.,
czyli duzo pózniej niz Buddhavamsa , mówi a juz o trzydziestu pieciu Buddach. Natomiast sutty bardzo wczesne,
które powstały prawdopodobnie ok. IV w. p.n.e., wspominaj a tylko o trzech Buddach.
– 4 –
262966634.009.png 262966634.001.png 262966634.002.png
Kim jest Budda?
Jak wczesniej wspomniano, mówił o sobie, ze był Budd a, nie zas dev a 13 czy inn a nadprzyro-
dzon a istot a, był tylko odkrywc a zapomnianego nauczania. I własnie to zadecydowało o jego
znaczeniu i wielkosci, bowiem jemu współczesnym nie udało sie osi agn ac tego samego – od-
kryli bowiem tylko czesc, b adz nie odkryli wcale, tego co odkrył Siddharta. Posiadał wrodzony
talent, osi agn ał najwyzsze doswiadczenie dostepne ludziom; zarówno pod wzgledem intelek-
tualnym jak i moralnym był wielkim, doskonałym człowiekiem ( mahapurisa ). Na wszystkich
etapach zycia, od poczecia az do smierci, mozna w nim było dostrzec cos niezwykłego.
Kim jest Budda?
Nim zostanie szczegółowo powiedziane kim jest bodhisattwa, z pewnosci a pomocne bedzie
wyjasnienie kim jest Budda. W buddyzmie Theravady ideału Buddy (Oswieconego) nie otacza
sie kultem, podobnie osoba Buddy nie jest obiektem czci i modłów. Buddy nie traktuje sie
jako teoretyka metafizyki, ani tez materialisty, nie jest równiez nauczycielem, który tak jak
Mesjasz, wymagałby bezgranicznego oddania. Jest człowiekiem, który osi agn ał doskonałosc,
dzieki uswiadomieniu sobie, w najwyzszym mozliwym dla człowieka stopniu, esencji własnej
natury. Tylko człowiek moze stac sie Budd a.
Mog a istniec planety w jakims innym układzie słonecznym, zamieszkałe przez jakies nad-
naturalne istoty. Jednak jesli te planty nie s a podobne do Ziemi, istoty te nie mog a osi agn ac
pełnego oswiecenia. Nawet, jesli owe istoty prowadz a szczesliwe zycie, w innych niz ludzka
sferach istnienia, wci az podlegaj a prawu zmiany i ewolucji ( anicca lub vaya-dhamma ), przez
co nie s a wolne od narodzin i smierci, towarzysz a im konflikty: nie s a wiec wolne od dukkha
(cierpienia).
Budda jest człowiekiem, który uswiadomił sobie, ze s a szczesliwsze stany istnienia, niz ten
spetany uwarunkowaniami swiat. Po wytrwałej duchowej walce, osi aga on nieuwarunkowany
stan ( asankhata ), który jest wolny od wszelkich dualnosci 14 . Wolnosc od dualizmu powodu-
je nieobecnosc jakichkolwiek konfliktów ( dukkha ). Dlatego tez, stan ten, jest opisywany jako
wolny od smutku i szczescia (w zwyczajnym znaczeniu tych słów). Natomiast na transcenden-
talnym, mistycznym poziomie, jest to najwyzsze szczescie ( parama-sukha ). Poniewaz w tym
stanie nie ma podmiotu, który ulegałby zmianom, dlatego tez jest on nieprzemijaj acy ( avyaya )
i trwały ( dhuva ). To własnie nazywane jest stanem Nirwany. Budda jest osob a, która dzieki
własnym wysiłkom, uswiadamia sobie ten fakt po raz pierwszy, po czym uczy cały swiat jak
osi agn ac Nirwane – odt ad jest Nauczycielem ( sattha ). Arahaci s a jego uczniami, którzy poste-
puj a zgodnie z jego nauczaniem. Zas bodhisattwowie s a tymi, którzy aspiruj a albo do pełnego
Oswiecenia – stanu Buddy, albo, w szczególnym przypadku, tylko do osi agniecia stanu arahata.
Mówi ac precyzyjnie, człowiek staje sie Budd a w chwili osi agniecia oswiecenia, natomiast
w okresie zycie poprzedzaj acym to wydarzenie jest bodhisattw a – Gautama Budda uzywał te-
go słowa w tym własnie znaczeniu. Ale jest tez wiecej niz prawdopodobne, ze stosował go
czasem w odniesieniu do swoich wczesniejszych zywotów, gdy objasniał ludziom szczególne
13 Jeden z rodzajów istot zamieszkuj acych wyzsze swiaty sansary, niebia nska istota.
14 Przeciwie nstw, rozróznie n, ocen itd.
– 5 –
262966634.003.png 262966634.004.png 262966634.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin