Modul_1_Rozumowanie_i_argumentacja.pdf

(1439 KB) Pobierz
432687387.008.png 432687387.009.png 432687387.010.png 432687387.011.png 432687387.001.png 432687387.002.png 432687387.003.png 432687387.004.png 432687387.005.png
Rozumowanie i argumentacja
Wstęp
3
1. Logika
4
1.1. Różne znaczenia słowa „logika”
4
1.2. Logika jako nauka
4
1.3. Wartość logiki
4
1.4. Ewolucja logiki
5
1.5. Logika współczesna
5
1.6. Logika stosowana
6
1.7. Logiki jako systemy formalne
6
1.8. Retoryka
7
2. Rozumowania
8
2.1. Zadania rozumowań
8
2.2. Rozumowanie jako proces a rozumowanie jako wytwór tego procesu
8
2.3. Wyznaczniki rozumowania
9
2.4. Założenia i wnioski
10
2.5. Logiczna rekonstrukcja rozumowań
10
2.6. Ocena wartości rozumowań
11
2.7. Poprawność rozumowania a prawdziwość zdań
11
3. Rozumowania dedukcyjne
13
3.1. Wynikanie
13
3.2. Poprawność rozumowania a forma logiczna
13
3.3. Zmienne i podstawienia
14
3.4. Stałe logiczne
15
3.5. Wynikanie a wartości logiczne zdań w rozumowaniu
15
3.6. Podważanie błędnych poglądów
16
3.7. Falsyfikacjahipotez
16
3.8. Falsyfikacjarozumowań przez kontrprzykłady
16
4. Rozumowania uprawdopodobniające
18
4.1. Niewystarczalność metod dedukcyjnych
18
4.2. Indukcja enumeracyjna
18
4.3. Transdukcja
19
4.4. Indukcja eliminacyjna
19
4.5. Wady kanonów Milla
20
4.6. Indukcja matematyczna
21
4.7. Analogia
21
5. Argumentacja
23
5.1. Przekonywanie
23
5.2. Rozumowania jako argumenty
23
5.3. Akceptacja
23
5.4. Krytyka
24
5.5. Konstrukcja argumentu
25
5.6. Styl argumentacji
25
5.7. Zwięzłość
25
5.8. Wystarczalność
26
5.9. Zasadność
26
5.10. Uczciwość
26
Bibliografia
28
Słownik
30
Spis symboli
35
Wstęp
W pierwszej części kursu zapoznamy się z podstawowymi pojęciami i zadaniami
logiki. Zaczniemy od wyjaśnienia różnych znaczeń słowa „logika”. Zaprezentujemy
też krótko historię logiki jako dyscypliny naukowej oraz jej współczesną postać.
Pozostałe tematy poświęcone będą analizie pojęcia rozumowania jako najważniejszego
przedmiotu badań logicznych. Zastanowimy się kolejno nad strukturą rozumowań,
kryteriami ich poprawności oraz praktycznym zastosowaniem w argumentacji.
Poniższe wiadomości mają charakter wstępny, ale ich właściwe zrozumienie
i przyswojenie ma fundamentalne znaczenie dla realizacji dalszej części kursu.
4
432687387.006.png
 
1. Logika
1.1. Różne znaczenia słowa „logika”
Słowo „logika” jest używane w wielu różnych znaczeniach. Możemy usłyszeć np.
o logice biznesu, o tym, że czyjeś postępowanie jest nielogiczne, że to, co się komuś
przydarzyło, jest logicznym następstwem jego zachowania. Logiczne postępowanie
zwykło się przeciwstawiać działaniom spontanicznym, tak jak rozum przeciwstawia
się czasem uczuciom.
Bez względu na różnice znaczenia, wydaje się, że można znaleźć coś wspólnego
w tych rozmaitych kontekstach. Słowo „logika” (lub jego pochodne, jak „logiczny”)
jest używane wtedy, gdy chcemy podkreślić występowanie jakiejś prawidłowości,
kiedy chcemy zaznaczyć, że w grę wchodzi pewna konsekwencja postępowania,
stosowanie pewnych reguł bądź zasad. Przymiotnik „(nie)logiczny” stosowany bywa
zarówno w odniesieniu do osób, jak i działań, jednak należy go stosować przede
wszystkim w odniesieniu do myślenia. Taki jest źródłosłów tego słowa — greckie
„logos” tłumaczy się zazwyczaj jako „rozum”, „myśl” (czasem „słowo”).
1.2. Logika jako nauka
Słowo „logika” stosowane jest również, a może przede wszystkim, jako nazwa
pewnej dyscypliny naukowej o wieloletniej tradycji. Za jej twórcę należy uznać
Arystotelesa (384–322 r. p.n.e.), jednego z najwybitniejszych uczonych i myślicieli
greckich. Nie znaczy to, że wcześniej ludzie nie myśleli logicznie — wystarczy
poczytać dialogi Platona, nauczyciela Arystotelesa, aby się o tym przekonać. Jednak
same zasady takiego myślenia nie były wcześniej poddane systematycznej analizie.
Ludzie intuicyjnie stosujący zasady logiki byli jak Pan Jourdain z komedii Moliere’a
Mieszczanin szlachcicem , który z zachwytem stwierdza, że tyle lat mówił prozą,
a o tym nie wiedział. Arystoteles w kilku ze swoich licznych prac prezentuje logikę
właśnie jako naukę o zasadach poprawnego myślenia. Naukę tę nazywał
też analityką .
1.3. Wartość logiki
To, że ludzie potrafili myśleć logicznie zanim stworzono logikę jako naukę, może
budzić podejrzenie, że bez studiowania logiki można sobie znakomicie poradzić.
Zapewne można dobrze sobie radzić w praktyce z wieloma zagadnieniami, nie znając
teoretycznych zasad, na których się one opierają. Można też doskonale znać teorię,
a być kiepskim praktykiem. Znajomość zasad teoretycznych jednak często pomaga
i zwiększa naszą sprawność praktyczną — z logiką jest podobnie.
Przez wiele wieków była nawet postrzegana bardziej jako sztuka niż jako nauka.
Oczekiwano, że jej studiowanie może znacznie usprawnić sposób myślenia. Taki
5
432687387.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin