karta-kredytowa.pdf
(
585 KB
)
Pobierz
265427836 UNPDF
Niniejszy
darmowy
ebook zawiera
fragment
pełnej wersji pod tytułem:
„Karta kredytowa”
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji,
kliknij tutaj
Darmowa publikacja
dostarczona przez
sklep.MeskiSwiat.info
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana
tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy.
Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z
regulaminem Wydawnictwa Złote
Myśli
.
© Copyright for Polish edition by
ZloteMysli.pl
Data: 12.04.2008
Tytuł: Karta kredytowa (fragment utworu)
Autor: Adrian Hinc
Wydanie I
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Anna Popis-Witkowska
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW:
www. ZloteMysli.pl
EMAIL:
kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
.
...............................................................................................
5
CZYM WŁAŚCIWIE JEST KARTA KREDYTOWA?
.................................................
7
Najpopularniejsze organizacje płatnicze
...................................................
11
RYNEK KART KREDYTOWYCH W POLSCE
.....................................................
14
PARAMETRY KART KREDYTOWYCH
............................................................
20
Limit
.............................................................................................
20
Oprocentowanie
................................................................................
21
Grace period (okres bezodsetkowy)
.........................................................
22
Ubezpieczenia
..................................................................................
24
Korzyści — punkty, zniżki, rabaty
...........................................................
26
Inne
..............................................................................................
27
JAK WYBRAĆ NAJLEPSZĄ KARTĘ?
.............................................................
31
Tabele do porównania ofert
..................................................................
32
KARTY KREDYTOWE DLA FIRM
.................................................................
41
NA CZYM ZARABIA BANK?
.......................................................................
46
NA WAKACJACH — CZYLI KARTA ZA GRANICĄ
...............................................
49
JAK DOKŁADNIE WYLICZYĆ ZYSKI Z
KARTY
KREDYTOWEJ?
...............................
53
TYPOWE BŁĘDY — CZYLI GDZIE MOGĄ
BYĆ
PUŁAPKI
.......................................
56
BEZPIECZEŃSTWO — PAMIĘTAJ BEZWZGLĘDNIE!
...........................................
58
SŁOWNICZEK TERMINÓW DOTYCZĄCYCH KARTY
KREDYTOWEJ
..........................
67
KILKA SŁÓW NA KONIEC...
......................................................................
69
AUTOR POLECA
...................................................................................
71
KARTA KREDYTOWA —
darmowy fragment –
kliknij po więcej
Adrian Hinc —
www.adrianhinc.pl
●
str. 4
Czym właściwie jest karta kredytowa?
Definicja z Wikipedii mówi, że: „Karta kredytowa to karta
płatnicza, której wydanie jest związane z przyznaniem limitu kre-
dytowego przez bank. Operacje wykonane przez posiadacza karty
rozliczane są w ciężar limitu.
Zwykle do wydania karty nie jest potrzebne posiadanie konta
w banku wydającym kartę. Okresowo, najczęściej co miesiąc, bank
przysyła posiadaczowi karty wyciąg z dokonanych operacji wraz
z informacjami dotyczącymi spłaty. Limit kredytowy związany
z kartą jest często oprocentowany o wiele wyżej niż linie
kredytowe przyznawane do rachunków bieżących/oszczędnościo-
wo-rozliczeniowych, za to powszechną praktyką wydawców kart
jest ustalanie terminu (tzw.
grace period
), w którym spłata powo-
duje anulowanie lub nienaliczenie żadnych odsetek”
1
.
Od strony technicznej w zasadzie wyczerpuje to temat, można na-
tomiast pokusić się o próbę podziału kart kredytowych. Nie jest to
łatwe, gdyż różne karty mogą mieć wspólne atrybuty. Dokonana
poniżej systematyka ma na celu uzmysłowienie, jak wielopłasz-
czyznowy jest rynek kart kredytowych.
1
http://pl.wikipedia.org/wiki/Karta_kredytowa
Copyright by Wydawnictwo
Złote Myśli
& Adrian Hinc
KARTA KREDYTOWA —
darmowy fragment –
kliknij po więcej
Adrian Hinc —
www.adrianhinc.pl
●
str. 5
Podstawowym kryterium może być podział ze względu na bank wy-
dający daną kartę. Takich instytucji na świecie jest kilkadziesiąt
tysięcy, a w Polsce przeszło 40 — udział w rynku poszczególnych
banków zobaczyć można w kolejnym rozdziale niniejszej publika-
cji.
Jeżeli chodzi o wygląd karty, to może być ona płaska (tak jak
zwykła karta debetowa do konta) lub wypukła (embosowana). Ta
druga ma więcej funkcji: można nią płacić przez Internet czy
w terminalach off-line (tzw. żelazkach). Niektóre płaskie karty
kredytowe także umożliwiają płatności internetowe, ale nie jest to
reguła.
Wpływ na wygląd ma także obecność chipa lub też jego brak. Chip
ma uniemożliwić przestępstwo polegające na kopiowaniu paska
magnetycznego, co jest zjawiskiem — niestety — występującym co-
raz częściej. Ma to miejsce np. w bankomacie (poprzez zainstalo-
wanie przez złodziei specjalnego urządzenia) lub np. w restauracji
przez kelnera, gdy ten znika z kartą z naszych oczu i kopiuje tenże
pasek.
W tym momencie większość kart z chipem to tzw. karty hybrydowe
— oznacza to, że mają one zarówno chip, jak i pasek magnetyczny.
Powodem takiego — przejściowego — rozwiązania jest to, że wiele
terminali (na koniec 2007 r. około 50%) i bankomatów nie jest jesz-
cze przystosowanych do obsługi kart nowego typu. Banki w strefie
euro są zobowiązane do wyposażenia wszystkich kart w chipy mak-
Copyright by Wydawnictwo
Złote Myśli
& Adrian Hinc
Plik z chomika:
private1234
Inne pliki z tego folderu:
najtanszy-kredyt-mieszkaniowy.pdf
(787 KB)
kasyna-zawsze-wygrywaja.pdf
(658 KB)
karta-kredytowa.pdf
(585 KB)
jak-kupowac-nieruchomosci-ponizej-ich-wartosci-rynkowej.pdf
(545 KB)
inwestuj-we-wlasny-etat.pdf
(570 KB)
Inne foldery tego chomika:
ebiznes
marketing
motywacja
negocjacje
praca
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin