Konspekt 2część.doc

(40 KB) Pobierz

Fazy

lekcji

Czynności dydaktyczne nauczyciela

Czynności dydaktyczne uczniów

Środki dydaktyczne

Ocena skuteczności

I Wprowa-dzenie

Powitanie uczniów.

 

Sprawdzenie obecności.

 

Na dzisiejszych zajęciach zajmiemy się obejrzanym na ostatniej lekcji filmem – Brzeziną.

 

Najpierw sprawdzimy sobie karty pracy, które mieliście sobie uzupełnić.

 

Kto chciałby przeczytać odpowiedź na pierwsze pytanie?

 

 

 

 

 

 

Bardzo dobrze, a na podstawie jakiego utworu powstała ta adaptacja?

 

A reżyserem tej ekranizacji jest…

 

Bardzo dobrze. Powiedzcie mi teraz, jakie wątki zauważyliście w obejrzanym filmie.

Powitanie nauczyciela.

 

Przygotowanie się uczniów do zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

Przygotowanie kart pracy.

 

 

 

 

Adaptacja jest to przystosowanie, przetworzenie dzieła literackiego na utwór innego rodzaju, np. powieści na film, a także utwór w ten sposób przystosowany. 

 

Na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem.

 

 

… Andrzej Wajda.

 

 

- relacje Stasia z Bolesławem,

- miłość Maliny z Michałem, Stasiem i Bolesławem,

- stosunki Stasia i Bolesława z Olą,

- proces umierania Stasia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

załącznik nr 1

 

 

 

II Opracowanie

Zauważcie, jak wiele wątków zawiera w sobie Brzezina. Większość z nich dotyczyła stosunków między poszczególnymi bohaterami. Których wymienilibyście jako najważniejszych?

 

Myślę, że te cztery osoby są głównymi postaciami utworu. Chciałabym zaproponować wam, abyśmy zatrzymali się nad cechami charakteru tych bohaterów. Podzielicie się teraz na cztery grupy i postaracie się dostrzec najważniejsze cechy osobowości poszczególnych bohaterów. Otrzymacie kartki z wizerunkami danych postaci. Postarajcie się wspólnie przedstawić ich portrety psychologiczne.

 

 

 

 

Czas już minął, przedstawimy sobie teraz najważniejsze cechy danych postaci. Zacznijmy od Bolesława.

 

 

Teraz kolej na Stanisława.

 

 

 

 

 

Dziękuję. Omówmy teraz postać Maliny.

 

 

 

 

 

 

Została nam jeszcze Ola.

 

 

 

 

 

Bardzo dobrze poradziliście sobie z tym zadaniem. Chciałabym teraz, abyśmy zastanowili się nad relacjami panującymi między braćmi. Jak myślicie, na czym się one opierały?

 

Bardzo dobrze. Jakie opozycje moglibyście wskazać?

 

 

 

 

Bardzo dobrze. Zauważcie, jest to dość krótki film oparty na krótkim opowiadaniu, a jak różne są sposoby jego interpretacji. Chciałabym, abyście dostrzegali w utworach różne sposoby odkrywania nawiązań i analiz tekstów. Może to być bardzo ciekawe i pasjonujące.

- Staś,

- Bolesław,

- Malina,

- Ola.

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie dzielą się na cztery grupy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie pracują w grupach.

 

- zamknięty w sobie,

- ponury,

- nie potrafi kochać córki,

- tęskni za żoną,

- drażni go radość życia brata,

- itp.

 

- pełen radości życia,

- otwarty,

- pełen miłości do ludzi,

- kochający muzykę,

- mimo choroby cieszący się z życia.

 

- prosta,

- bardzo ładna,

- pełna sił witalnych, ciesząca się z życia,

- jej związek ze Stasiem opierał się przede wszystkim na cielesności.

 

- zamknięta w sobie,

- pragnąca miłości,

- lubiąca Michała,

- przywiązana do Michała,

- odizolowana od innych dzieci.

 

Relacje Stasia z Bolesławem opierały się na sprzecznościach.

 

 

 

 

 

 

 

 

choroba – zdrowie

życie – śmierć

radość – smutek

otwartość – zamknięcie na innych

miłość - niechęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

załączniki nr 2a, 2b, 2c, 2d

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mają na to 10-15 minut.

III Utrwalenie

Teraz chciałabym, abyście wyrazili swoje zdanie: jak wam podobała się Brzezina?

 

Powiedzcie jeszcze, postawa którego z braci podobała wam się bardziej.

 

 

 

 

 

 

Dziękuję za współpracę. Chciałabym, abyście w domu napisali  swoją opinię na temat obejrzanego filmu, być może sposobu jego interpretacji. Do zobaczenia na kolejnej lekcji!

Uczniowie prezentują swoje opinie o filmie.

 

 

 

Uczniowie wyrażają swoje zdanie (jeśli starczy czasu, można podzielić klasę na dwie grupy, jedna, której bardziej podoba się postawa Bolesława, druga, będąca za postawą Stanisława; może wywiązać się dyskusja).

 

Uczniowie zapisują zadanie domowe, pakują się i wychodzą na przerwę.

 

 

 

 

Ocena lekcji hospitowanej:

.....................................................................................................................................................

 

 

Wnioski studenta:

......................................................................................................................................................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin