Indywidualne_Plany_Dzialania_-_metody.pdf

(381 KB) Pobierz
652267613 UNPDF
I ndywidualne P lany D ziałania – materiały z przedmiotu Doradztwo Zawodowe
1
…………………………
…………………..
imię i nazisko
data
KWESTIONARIUSZ OCZEKIWAŃ
Poniżej znajdują się stwierdzenia związane z poszukiwaniem pracy. Proszę
przeczytać uważnie każde ze zdań i zakreślić kółkiem w kolumnie po prawej stronie cyfrę,
która odzwierciedla Pana(i) punkt widzenia.
Punkt 1 – wcale się nie zgadzam z tym stwierdzeniem – NIE
Punkt 5 – ze stwierdzeniem tym zdecydowanie się zgadzam – TAK
1.
Żeby znaleźć satysfakcjonującą pracę będę musiał(a)
zaczekać aż dopisze mi szczęście
1 2 3 4 5
2.
Jestem w stanie znieść niedogodności, jakie wiążą się z
poszukiwaniem zatrudnienia
1 2 3 4 5
3.
Sądzę, że nie będę bezrobotnym zbyt długo
1 2 3 4 5
4.
Im więcej wysiłku włożę w poszukiwanie pracy, tym
większą mam szansę na jej znalezienie
1 2 3 4 5
5.
W znalezieniu pracy najbardziej mogliby mi pomóc
wpływowi krewni i znajomi
1 2 3 4 5
6.
Jestem przygotowany(a) na brak sukcesów w
poszukiwaniu pracy
1 2 3 4 5
7.
Mam sporo nadziei, że dostanę pracę
1 2 3 4 5
8.
Znalezienie pracy zależeć będzie głównie ode mnie
samego
1 2 3 4 5
9.
Bez znajomości bardzo trudno znaleźć pracę
1 2 3 4 5
10.
Sądzę, że potrafię należycie się zachować podczas
rozmowy kwalifikacyjnej
1 2 3 4 5
11.
Sądzę, że mam sporo możliwości na znalezienie dobrej
pracy
1 2 3 4 5
12.
Znalezienie pracy zależeć będzie od tego, ile czasu
poświęcę na jej poszukiwanie
1 2 3 4 5
UWAGA: Niniejsze opracowanie przeznaczone jest do celów dydaktycznych, jako materiały dla studentów
IV roku psychologii UMCS, wyłącznie do użytku wewnętrznego
652267613.006.png 652267613.007.png 652267613.008.png
I ndywidualne P lany D ziałania – materiały z przedmiotu Doradztwo Zawodowe
2
…………………………
…………………..
imię i nazisko
data
KARTA CELÓW
CEL:
Nie mam żadnej możliwości,
Jestem całkowicie pewien(a),
żeby go osiągnąć
że go osiągnę
1 2
3
4
5
6
7
CEL:
Nie mam żadnej możliwości,
Jestem całkowicie pewien(a),
żeby go osiągnąć
że go osiągnę
1 2
3
4
5
6
7
UWAGA: Niniejsze opracowanie przeznaczone jest do celów dydaktycznych, jako materiały dla studentów
IV roku psychologii UMCS, wyłącznie do użytku wewnętrznego
652267613.009.png 652267613.001.png 652267613.002.png
I ndywidualne P lany D ziałania – materiały z przedmiotu Doradztwo Zawodowe
3
Ćwiczenie 1:
MOJA KARIERA ZA 5, 10, 15 LAT
Wyobraź sobie jak będzie wyglądała Twoja kariera zawodowa za 5, 10, 15 lat. Jaki
zawód będziesz wykonywał? Na jakim stanowisku? Jaka będzie Twoja pozycja w
strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa? Na czym będzie polegała Twoja praca?
- za 5 lat ……………………………………………………………………………….
……….…………………………………………………………………………………
.…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
- za 10 lat …………………………………………………………………………….
……….…………………………………………………………………………………
.…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
- za 15 lat …………………………………………………………………………….
……….…………………………………………………………………………………
.…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
UWAGA: Niniejsze opracowanie przeznaczone jest do celów dydaktycznych, jako materiały dla studentów
IV roku psychologii UMCS, wyłącznie do użytku wewnętrznego
652267613.003.png
 
I ndywidualne P lany D ziałania – materiały z przedmiotu Doradztwo Zawodowe
4
Ćwiczenie 2: (grupowe)
Określenie celów zawodowych
Ćwiczenie to zorientowane jest na rozwój umiejętności formułowania własnych
celów; zapoznanie z etapami realizowania celu, znaczeniem obranego celu w podjętych
planach zawodowych.
Przebieg:
I.
Doradca rysuje na tablicy schemat:
Marzenia
Pragnienia
(ja chcę)
Planowanie
Działanie
Realizacja
zamierzeń
II.
Zachęca klienta, żeby nie zatrzymywał się na marzeniach, zachęca do
naśladowania tych, którym udało się marzenia urzeczywistnić
III. Doradca głośno czyta pytania:
1. Czy to co zamierzasz, jest możliwe do osiągnięcia?
2. Czy warto to zdobywać?
3. Czy dzięki temu zdobędziesz to, czego naprawdę pragniesz?
4. Czy być może inny cel nie byłby bardziej adekwatny do Twojego systemu
wartości?
5. Czy to, co trzeba będzie zrobić, żeby osiągnąć określony cel, warte jest tego
celu i czy koszt nie będzie wyższy od tego, co osiągniesz?
Po ostatnim pytaniu może podać przykłady kosztów, które płaci w swoim życiu
biznesman lub polityk. Jest to dobry moment na wymianę poglądów dotyczących
specyfiki pewnych zawodów, obciążeń z nimi związanych, na informację dotyczącą roli
cech osobowości oraz stylu życia właściwego dla pewnych zawodów (pytania powinny
być wyświetlone na tablicy/ekranie)
IV. Doradca omawia krótko aspekty realizacji celów:
1. Działania:
- Jakie działania należy podjąć i jakie zadania wykonać?
- Jakie uwzględnić procedury (np. terminy składania dokumentów, formalności
urzędowe)?
2. Informacje:
- Co już wiesz, a czego musisz się jeszcze dowiedzieć, aby osiągnąć cel?
3. Ludzie:
- Kto ma lub mógłby mieć związek z realizacją celu?
- Na kogo możesz liczyć, kto może Ci pomóc?
- Kto może Ci przeszkodzić?
- Jakiego typu to może być pomóc?
- Jakiego typu to może być przeszkoda?
UWAGA: Niniejsze opracowanie przeznaczone jest do celów dydaktycznych, jako materiały dla studentów
IV roku psychologii UMCS, wyłącznie do użytku wewnętrznego
652267613.004.png
 
I ndywidualne P lany D ziałania – materiały z przedmiotu Doradztwo Zawodowe
5
4. Zasoby:
- Jakie posiadasz umiejętności, zdolności, mocne strony, zainteresowania,
które mogą Ci pomóc w osiągnięciu celu?
- Z jakich zewnętrznych źródeł pomocy możesz korzystać w osiągnięciu celu
(np. kredyty itp.)?
5. Czas:
- Ile czasu zajmą Ci poszczególne etapy realizacji celu?
- Kiedy należy uczynić poszczególne kroki?
6. Etapy:
- Kiedy i w jaki sposób będziesz mógł się przekonać, że zbliżasz się do celu?
V.
Doradca prosi uczestników o wybranie jednego celów z Karty Celów a następnie
o rozpisanie go wg. wskazówek podanych w punkcie III (odpowiedzi na pytania
1-5) oraz w punkcie IV
VI. Po ok. 20 minutach doradca zachęca uczestników, aby jeden z nich zechciał
omówić swój plan realizacji celu. Pozostali uczestnicy słuchają. Po zakończeniu
prezentacji mogą uzupełnić plan kolegi swoimi uwagami, radami (ważne jest,
aby rady i uwagi były przede wszystkim pozytywne, dopiero na drugim miejscu
krytyczne)
UWAGA: Niniejsze opracowanie przeznaczone jest do celów dydaktycznych, jako materiały dla studentów
IV roku psychologii UMCS, wyłącznie do użytku wewnętrznego
652267613.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin