WYKORZYSTANIE TRANSPORTU WEWNĘTRZNEGO W FIRMIE HENKEL NA PODSTAWIE BRANŻY CHEMICZNEJ.doc

(344 KB) Pobierz
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA

 

POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA

 

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA

 

 

 

SEMESTR III

 

 

 

PRACA ZALICZENIOWA Z PRZEDMIOTU:

 

INFRASTRUKTURA LOGISTYCZNA

 

 

 

TEMAT: WYKORZYSTANIE TRANSPORTU WEWNĘTRZNEGO W FIRMIE HENKEL NA PODSTAWIE BRANŻY CHEMICZNEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

2012/2013 LOGISTYKA

GRUPA II

 

 

SPIS TREŚCI

 

1.   Wprowadzenie do tematu, s.3;

2.   Charakterystyka branży chemicznej, s.4;

3.   Charakterystyka przedsiębiorstwa Henkel, s. 5-7;

4.   Misja, wizja, cele i struktura organizacyjna, s. 7-11;

5.   Strategia przedsiębiorstwa i analiza SWOT, s. 12-15;

6.   Transport wewnętrzny w firmie Henkel, s. 15-23;

7.   Podsumowanie, s. 23;

8.   Bibliografia, s. 24.

1.  
WPROWADZENIE DO TEMATU:

 

 

Technologia magazynowania wiąże się z wszystkimi aspektami funkcjonowania magazynu, a więc jego budową, przeznaczeniem, wyposażeniem oraz wykonywanymi czynnościami. Wszystkie te czynniki wraz ze strukturą asortymentową przechowywanych dóbr mają bowiem duży wpływ na charakter i przebieg procesu magazynowania. Biorąc pod uwagę bardzo duże zróżnicowanie konstrukcji magazynowych, ich funkcji i wyposażenia, a zwłaszcza różnorodność przechowywanych zapasów, nie sposób w jednym rozdziale scharakteryzować wszystkich możliwych rozwiązań technologicznych w tym zakresie. Samych typów magazynów można wymienić dużą liczbę, a przecież w różnych magazynach na ogół są stosowane różne technologie magazynowania.

 

Transport międzywydziałowy jest elementem transportu produkcyjnego. Obejmuje operacje transportowe między poszczególnymi wydziałami oraz magazynami i polami składowymi i odkładczymi.

Transport wewnątrzwydziałowy również jest elementem transportu produkcyjnego, lecz obejmuje wyłącznie operacje transportowe wewnątrzwydziałowego i odbywa się pomiędzy poszczególnymi stanowiskami roboczymi i polami odkładczymi. Zgodny jest z ustaloną kolejnością wykonywanych operacji produkcyjnych.

Transport stanowiskowy odbywa się zaś na stanowisku roboczym.

 

Z transportem wewnętrznym związane są następujące pojęcia:

     - drogi transportowe

- ładunek

- jednostka ładunkowa

- środek transportu wewnętrznego

 

Doświadczenia praktyczne są podstawą do opracowania podstawowych zasad organizacji transportu wewnętrznego. Stanowią one wytyczne podczas projektowania systemu transportu wewnętrznego lub rozwiązywania problemów transportowych.

Zasady organizacji transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie mają na celu przede wszystkim: zapewnienie optymalnej wydajności pracy i minimalizację kosztów działalności tego systemu oraz optymalizację

systemu produkcyjnego.[1]

2. CHARAKTERYSTYKA BRANŻY CHEMICZNEJ

 

 

Branża chemiczna jest silnie kapitałochłonna i mało pracochłonna, w której olbrzymia większość procesów daje się zautomatyzować. Branża ta jest bardzo silnie uzależniona od źródeł surowców. Branżę tą cechuje bardzo duża produkcja półproduktów, które są później przerabiane przez inne działy przemysłu. W produkcji branży chemicznej liczy się zaplecze naukowo-badawcze i wykwalifikowana kadra, których zasoby w Polsce są obecnie większe niż potrzeby. Branża chemiczna odznacza się dużą wodochłonnością.

 

Branża chemiczna obejmuje:

 

·                      Przemysł chemii organicznej – wytwarzający produkty na bazie węgla kamiennego, ropy naftowej, gazu ziemnego, drewna, kauczuku, tłuszczów i innych substancji organicznych

·                      Przemysł chemii nieorganicznej – wytwarzający produkty na bazie takich surowców, jak: siarka, fosforyty, sole mineralne, składniki powietrza i inne materiały nieorganiczne.

 

Często przemysł chemiczny dzieli się, ze względu na tonaż produkcji na:

·                      tzw. wielką chemię – produkcja tanich półproduktów i produktów chemicznych na wielką skalę (w milionach ton), takich jak paliwa (benzyna, koks), większość tworzyw sztucznych, gazów przemysłowych czy nawozów sztucznych

·                      chemię małotonażową – produkcja w stosunkowo niewielkiej skali (rzędu maksymalnie dziesiątków ton) kosztownych chemikaliów np. leków, kosmetyków, środków higieny, materiałów hi-tech itp.

·                      przetwórstwo chemicznie – które nie produkuje chemikaliów jako takich, lecz tylko je przetwarza w produkty końcowe, poprzez mieszanie, obróbkę termiczną i mechaniczną lub tylko konfekcjonowanie (pakowanie).[2][3]

 

3. CHARAKTERYSTYKA FIRMY HENKEL

 

Henkel oferuje na całym świecie wiodące marki i technologie w trzech obszarach biznesowych: Laundry & Home Care (Środków Piorących i Czystości), Beauty Care (Kosmetyki Pielęgnacyjne i Zapachowe) oraz Adhesive Technologies (Klejów i Technologii).

Założona w 1876 roku firma jest światowym liderem w branżach produktów konsumenckich oraz dla przemysłu, oferując tak znane marki jak Persil, Schwarzkopf i Loctite.

Firma Henkel z centralą w Düsseldorfie w Niemczech zatrudnia około 47 tysiecy pracowników na całym świecie, co czyni ją jedną z najbardziej międzynarodowych spółek niemieckich. Henklowskie marki i technologie cieszą się zaufaniem ludzi świata.

Henkel prowadzi działalność w trzech strategicznych obszarach: higieny w domu, higieny osobistej oraz klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych. Odpowiadają im trzy sektory biznesu o charakterze ogólnoświatowym: Laundry & Home Care, Beauty Care oraz Adhesives Technologies.

 

 

[4]



Rys. 1 Przykładowe marki Henkel

 

Środki piorące i czystości Henkla są dostępne na wielu rynkach całego świata. Przez środki piorące rozumiemy zarówno środki piorące ogólnego przeznacznie, jak także specjalne środki piorące i płyny do zmiękczania tkanin. Z kolei segment środków czystości obejmuje produkty do ręcznego mycia naczyń, do mycia naczyń w zmywarkach, środki do utrzymania czystości toalet, a także płyny do mycia okien i szklanych powierzchni. Na niektórych rynkach oferujemy również odświeżacze powietrza i środki owadobójcze do stosowania w domu.

 

Henkel jest wiodącym światowym producentem klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych do zastosowań w domu, w rzemiośle i w przemyśle.

Z biegiem lat wypracowali oni harmonijną ofertę, którą tworzy szerokie portfolio międzynarodowych, regionalnych i lokalnych marek. Henkel oferuje szeroki wybór aplikacji, zaspokajających potrzeby różnych grup odbiorców – konsumentów, rzemieślników i klientów przemysłowych.

Wszystko zaczęło się 22 czerwca 1923 roku, gdy pierwsza partia klejów zjechała z taśmy produkcyjnej fabryki Henkla w Düsseldorfie. Był to początek obecności w branży, w której obecnie Henkel jest światowym liderem.


 

Globalne marki i grupy produktów

 

 

[5]

Rys. 2 Przykładowe marki klejów firmy Henkel

 

 

 

Struktura organizacyjna działu Adhesive Technologies odpowiada strukturze rynku i potrzebom pięciu podstawowych grup odbiorców. Stąd w jego skład wchodzi pięć oddziałów: klejów dla konsumentów, rzemieślników i sektora budowlanego, klejów dla przemysłu opakowań, dóbr konsumpcyjnych i konstrukcyjnego, klejów dla przemysłu transportowego i metalurgicznego, General Industry, a także klejów dla przemysłu elektronicznego.

 

Historia firmy zaczyna się od Fritza Henkla, 26-letniego kupca, którego fascynowała nauka. 26 września 1876 roku Fritz wraz z dwoma wspólnikami zakłada firmę Henkel & Cie z siedzibą w Akwizgranie (Aachen) i wprowadza na rynek swój pierwszy produkt: uniwersalny środek do prania produkowany na bazie szkła wodnego.

 

Na przestrzeni 130 lat rodzina Henklów, wspierana przez tysiące pracowników, stworzy firmę obecną na całym świecie.

 

 

 

4. MISJA, WIZJA, CELE I STRUKTURA ORGANIZACJI

 

 

Misja

 

Henkel działa w wielu krajach i kręgach kulturowych. Kultura korporacyjna oraz misja i wartości nie tylko integrują ze sobą różnorodne zespoły pracowników, ale także tworzą trwałe standardy, w oparciu o które działa.

Misja Henkela oraz pięć korporacyjnych wartości pozwoliły na sformułowanie obowiązujących na całym świecie norm postępowania, które zostały zawarte w kilku kodeksach. We wszystkich sytuacjach biznesowych oraz sferach kulturowych, w których funkcjonuje Henkel, kodeksy sugerują właściwy sposób postępowania.

 

"Excellence is our Passion" (Doskonałość jest naszą pasją) to zobowiązanie, które jednoczy pracowników Henkla na całym świecie.

 

Kodeks Etyki zawiera ogólne standardy korporacyjne oraz zasady postępowania, które pomagają pracownikom reagować etycznie i zgodnie z prawem w sytuacjach problemowych. Kodeks Współdziałania i Zarządzania zawiera normy zachowania dla pracowników na wszystkich szczeblach menedżerskich i nie-menadżerskich. Kodeks Zrównoważonego Rozwoju i

 

Odpowiedzialności Korporacyjnej opisuje zasady i oczekiwania dotyczące zrównoważonych praktyk biznesowych oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Jego praktycznym rozumieniem są ogólnokorporacyjne standardy.

 

 

 

 

 

Wizja Henkla

Światowy lider marek i technologii

Henkel stawia sobie podstawowe wartości, dzięki którym przedsiębiorstwo osiąga sukces od wielu lat:

·         Stawianie klientów w centrum naszych działań.
 

Przewidywanie i odpowiadanie na oczekiwania klientów i konsumentów, oferując najbardziej innowacyjne marki i technologie, najwyższej wartości i jakości.

·         Docenianie pracowników, stawianie przed nimi wyzwań i nagradzanie wyników.
 

Odnoszenie się do siebie z szacunkiem i godnością oraz rozwijanie umiejętności pracowników. Od każdego oczekuje się osobistej odpowiedzialności i przestrzegania wysokich standardów. Poleganie na sobie, ku osiągnięciu największych celów.

·         Trwały, finansowy sukces.
 

Dążenie do zwiększania wartości firmy oraz zapewnienie udziałowcom konkurencyjnego zwrotu z kapitału.

 

·         Bycie liderem zrównoważonego rozwoju.
 

Oferowanie produktów, technologii oraz procesów spełniających najwyższe standardy. Podstawa to bezpieczeństwo i zdrowie  pracowników, ochrona środowiska oraz na dobra jakość życia społeczności, wśród których działa firma.

·         Budowanie przyszłości na fundamencie firmy rodzinnej.
 

Docenianie ciągłości działań i Wizji, które firma Henkel zawdzięcza długiej historii sukcesów i silnemu przywiązaniu do Wartości. Kierowanie się długofalową Wizją, która odzwierciedla ideę uczciwej przedsiębiorczości i posiada mocne podstawy finansowe.

 

 

Cele

 

Długofalowym celem Henkela jest wyższa efektywność działań zgodnie z zasadą Faktor 3. Polega ona na  trzykrotnym wzroście efektywności mierzonej relacją między wartością produkcji a zużywanymi przy tym zasobami. Aby móc osiągnąć ambitne 20-letnie zrównoważone cele, Henkel postawił konkretne zadania do wykonania w ciągu najbliższych 5-ciu lat. Zdania te odnoszą się do każdego z sześciu kluczowych obszarów zrównoważonej odpowiedzialności firmy jako światowego producenta.

 

Cel na kolejne 20 lat: Faktor 3

 

W Henklu są przekonani, że mogą zrobić jeszcze bardzo wiele, aby zapewnić ludziom dobre warunki życia przy racjonalnym korzystaniu z ograniczonych zasobów Ziemi i zwiększać jednocześnie rentowność firmy. Rozumiejąc pilną potrzebę działania i odpowiedzialność,  będąc międzynarodowym przedsiębiorstwem, wyznaczyli sobie prosty i dalekosiężny cel. W ciągu najbliższych 20 lat chcą potroić wartość produkcji w stosunku do ilości zasobów, jakie zużywają w swojej działalności. Oznacza to, że do 2030 roku ich produkty i procesy powinny być trzykrotnie bardziej efektywne niż dzisiaj. Ten ambitny cel nazywa się „Faktor 3”.

Warto zauważyć, że cel – „Faktor 3” - można osiągnąć na wiele sposobów. Można potroić produkcję nie zwiększając zużycia zasobów albo trzykrotnie ograniczyć zużycie zasobów utrzymując produkcję na niezmiennym poziomie. W wielu przypadkach trzeba będzie działać dwutorowo: ograniczając ilość zużywanych zasobów i równocześnie zwiększając efektywność. Tak czy inaczej, powinno to prowadzić do sytuacji, w której na każde euro wytworzonej wartości będzie przypadać jedna trzecia zasobów zużywanych dzisiaj.

Cel uzyskiwania więcej za mniej postawili oni przed wszystkimi działami biznesowymi i funkcyjnymi; będą go realizować we wszystkich obszarach działalności wzdłuż całego łańcucha wartości.

Cele od 2010 do 2015
Dzięki wielkiemu zaangażowaniu pracowników Henkel już w 2010 roku osiągnął zrównoważone cele przewidywane na 2012 – dwa lata przed zakładanym terminem.  Ale to nie uprawnia do bezczynności i zaniechania dalszych starań. Aby móc osiągnąć 20-letni zrównoważony cel, który określany jest w skrócie jako “Faktor 3”, postawili oni przed firmą kolejne ambitne zadania. Chcą do 2015 roku ograniczyć zużycie wody i energii oraz wytwarzanie odpadów o kolejne 15% na jednostkę produkcji w stosunku do poziomu z 2010. Równocześnie chcą zwiększyć wytwarzaną wartość poprzez osiągnięcie 10%-owego wzrostu sprzedaży netto na jednostkę produkcji. Zmierzając do ambitnego celu „zero wypadków”, chcą o 20% zmniejszyć wypadkowość przy pracy. Cele dla obszaru „postęp społeczny” są bardzo trudne do skwantyfikowania. Niemniej także mogą oni pochwalić się tutaj wieloma udokumentowanymi osiągnięciami

 

W efekcie, starania te powinny prowadzić do 30 %-owej poprawy efektywności działań w ciągu kolejnych 5 lat (czyli każdego roku o kolejne 5-6%).  Aczkolwiek  będą oni głównie koncentrować się na  poprawie efektywności produktów i procesów produkcyjnych, będą także angażować się w analizy i zbieranie danych wzdłuż całego łańcucha wartości – z uwzględnieniem danych dotyczących dostawców oraz fazy użytkowania produktów przez klientów i konsumentów.

 

 

Struktura organizacji

 

 

Zarząd

Działalnością firmy Henkel, jako niemieckiej spółki akcyjnej, kieruje Zarząd. W skład Zarządu wchodzą wspólnicy (komplementariusze ponoszący osobistą odpowiedzialność za zobowiązania Spółki) oraz mianowani członkowie.

Zarząd, Rada Nadzorcza oraz Komitet Akcjonariuszy współpracują ze sobą dla dobra Spółki. Zarząd konsultuje z Komitetem Akcjonariuszy strategiczne kierunki rozwoju Spółki oraz regularnie przedstawia Komitetowi Akcjonariuszy oraz Radzie Nadzorczej postępy w ich realizacji.

 

 

 

Pracownicy

 

Firma Henkel międzynarodowy sukces zawdzięcza pracownikom – około 47 tysięcy kreatywnym, kompetentnych i przedsiębiorczych pracowników, którzy są zawsze gotowi na nowe wyzwania.

Wierzą oni, że w osiąganiu ambitnych celów najważniejsza jest efektywna praca zespołowa. Dlatego starają się zatrudniać najlepszych. Henkel oferuje swoim utalentowanym pracownikom między innymi międzynarodowe szkolenia, innowacyjne metody uczenia się.

Różnorodność pozwala wykorzystywać odmienne sposoby myślenia i działania pracowników różniących się pochodzeniem, płcią i wiekiem z korzyścią dla sukcesu biznesowego firmy. Szacunek dla różnorodności i zapobieganie wykluczeniu są głęboko zakorzenione w kulturze firmy Henkel.

[6]

Rys. 3 % pracowników zatrudnionych na świecie

 

Pracownicy Henkel Polska

Pasmo sukcesów i harmonijny rozwój Henkel Polska zawdzięcza swoim pracownikom. Rodzina pracowników Henkla to ludzie działający z zaangażowaniem i pasją, obdarzeni talentem i wyobraźnią, zawsze gotowi do podejmowania nowych wyzwań. Firma zatrudnia najlepszych, oferując im możliwość rozwoju i podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji. Międzynarodowy plan szkoleń w ramach Henkel Global Academy oraz Henkel CEE Academy obejmuje wszystkich pracowników. Najlepsi mają szansę na karierę w światowych strukturach firmy Henkel na całym świecie.

Od 2001 roku pracownicy mają także szansę stać się udziałowcami Henkla na preferencyjnych warunkach dzięki ogólnoświatowemu Programowi Akcjonariatu Pracowniczego.

Henkel wspiera także społeczne zaangażowanie swoich pracowników. Specjalny światowy program MIT (Make an Impact on Tomorrow – Zmieniaj Przyszłość) pozwala pracownikom uzyskać dla swoich społecznych pasji pomoc od firmy w formie pieniężnej, rzeczowej lub dodatkowego, pełnopłatngo czasu wolnego.

W polskim Henklu pracuje dzisiaj ponad 1100 pracowników.

 

5. STRATEGIA PRZEDSIĘBIORSTWA I ANALIZA SWOT

 

Strategia firmy Henkel opiera się na fundamencie ich wartości i będzie wspierać rozwój firmy w nadchodzących latach w dążeniu do realizacji celu, który wyznacza długofalowa wizja firmy: osiągnięcia pozycji światowego lidera marek i technologii.

Aby móc się w pełni skoncentrować na realizacji tej strategii i jej skutecznym wdrożeniu, stworzyli cztery strategiczne priorytety:

 

Outperform Globalize ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin