sfery wg kostrzeskiego.docx

(12 KB) Pobierz

jestem ciekawa jakie są wg Jacola kryteria dobrze napisanego programu. Nie pracvuję w szkole specjalnej, lecz w ogółnodostępnej. Mamy wśód naszych uczniów również takich, którzy mają orzeczenia o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym i znacznym. Dzieci te objęte są zazwyczaj nauczaniem indywidualnym. Musiałam napisać programy dla tych dzieci. Na studiach nie uczono nas tego ( ponad 20 lat temu ukończyłam), ale trzeba było podszkolić się i znależć sposób na napisanie. Szukałam wzorów w krajach skandynawskich- tam programy są dobre, ale nie na polskie warunki, ponieważ bariera finansowa jest nie do przeskoczenia. Programy pisałam w oparciu o tzw. sfery zachowania adaptacyjnego podane w Encyklopedii psychologii  przez Kostrzewskiego. Są one następujące:

Obszar komunikowania się to umiejętność przekazywania informacji w sposób werbalny i niewerbalny oraz zdolność rozumienia i wykonywania poleceń.

Obszar samoobsługi to umiejętność realizowania potrzeb fizjologicznych, zaspokojenia głodu, ubierania się, troski o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny.

Obszar życia domowego to zdolność do funkcjonowania w domu, prowadzenia domu, dbałości o ubranie, własność osobistą, bezpieczeństwo domowe.Należy tu również umiejętność przygotowania posiłku, planowania wydatków, robienia zakupów, właściwego zachowania się w domu i w najbliższym otoczeniu oraz umiejętność informowania innych o własnych decyzjach i potrzebach.

Obszar uspołecznienia to umiejętność nawiązywania kontaktów społecznych, nawiązywania więzi przyjaźni, rozpoznawania uczuć innych osób, umiejętność kontroli własnego zachowania, podejmowania odpowiedzialnych decyzji, przestrzegania norm społeczno - moralnych, rozumienia na czym polega przyzwoitość i uczciwość oraz umiejętność radzenia sobie z wymaganiami innych osób.

Obszar użytkowania dóbr społecznych to umiejętność korzystania ze środków transportu, sektora usług, sklepów, magazynów, szkoły, kościoła, biblioteki, teatru, kina, muzeum i innych placówek kulturalnych i rekreacyjnych.

Obszar samodzielności to umiejętność podejmowania decyzji, działania stosownego do sytuacji i warunków, planowania własnych działań i przestrzegania ustalonego planu działania, zdolność do wykonywania koniecznych i niezbędnych działań, rozwiązywania problemów zarówno w znanych jak i nowych sytuacjach, umiejętność poszukania pomocy i obrona swoich praw.

Obszar zdrowia i bezpieczeństwa to troska o własne zdrowie i odżywianie się, dbanie o badania okresowe, rozpoznawanie u siebie objawów choroby, leczenia się, zapobiegania, znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy i przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Obszar umiejętności szkolnych to zdolności poznawcze i umiejętności nabywane w czasie nauki szkolnej, jak pisanie, czytanie, liczenie, podstawowe wiadomości dotyczące otaczającego świata, zdrowia, spraw związanych z płcią, wiadomości z geografii i nauk społecznych. W umiejętnościach tych chodzi o wykorzystanie zdobytej wiedzy do samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.

Obszar wolnego czasu to umiejętność wykorzystania wolnego czasu stosownie do własnych zainteresowań, wieku życia i norm kulturowych.

Jest to zgodne z zaleceniami WHO. Jakoś do tej pory nikt nie miał zastrzeżeń do tych programów, a przeżyłam już niejedną hospitację.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin