Nieustanna analiza kosztów.rtf

(20 KB) Pobierz
Nieustanna analiza kosztów

Nieustanna analiza kosztów

Analiza kosztów dotyczy zarówno wszelkich wydatków związanych z działalnością firmy, jaki i kosztów jakości produktu czy usługi.

"Analiza kosztów jakości to mierzenie kosztów jakości i publikowanie rezultatów, jest to proces informacyjny stanowiący bazę do podejmowania przez menadżerów stosownych działań." Celem analizy kosztów jest identyfikacja pozycji kosztów, które można obniżyć lub zlikwidować. Analiza powinna również obejmować określenie środków niezbędnych do przeprowadzenia przedsięwzięć umożliwiających podniesienie jakości. Umożliwia także ocenę, które z tych działań przyniosą najlepsze wyniki, przy uwzględnieniu zarówno interesu producenta, jak i konsumenta.

Analiza kosztów jakości umożliwia identyfikację przedsięwzięć, które są w stanie doprowadzić do osiągnięcia zdolności użytkowej produktu przy jednoczesnym ustaleniu wysokości nakładów na ten cel, a także przeznaczonych na działania oceniające i prewencyjne. Umożliwia oszacowanie wpływu jakości na wysokość wpływów ze sprzedaży i na zysk, a także wpływu jakości na wielkość kosztów produkcji, a także eksploatacji wyrobów.

W zależności od wymagań przedsiębiorstwa czy wyższych szczebli zarządzających, a także potrzeb w zakresie informacji na temat kosztów jakości w poszczególnych komórkach organizacyjnych analiza kosztów może być:

§         problemowa - daje ona obraz wielkości kosztów związanych z pewnym brakiem, problemem, elementem, który jest częścią składową całej puli strat powodowanych niską jakością. Jest to analiza kosztów rejestrowanych w poszczególnych fazach realizacji wyrobu, a także w poszczególnych jednostkach przedsiębiorstwa,

§         kompleksowa - analiza zająca pogląd na cały zakres ponoszonych kosztów, a także na ich strukturę. Uwzględnia koszty niskiej jakości rejestrowane we wszystkich etapach realizacji produktu. Informacje ujęte w sposób zwarty i całościowy powinny zawierać ocenę wpływu kosztów jakości na działalność przedsiębiorstwa, przy użyciu stosowanych w praktyce wskaźników techniczno-ekonomicznych

Szczególnym rodzajem analizy kosztów jakości jest analiza optymalizacyjna mająca na celu określenie optymalnego poziomu jakości wyrobów zarówno już produkowanych, jak i dopiero projektowanych. Poziom ten ma zapewnić przedsiębiorstwu maksymalny zysk w długim okresie czasu.

Pozostałe koszty, które muszą być monitorowane można podzielić na:

Koszty finansowe

§         Prowizje i odsetki od otrzymanych kredytów i pożyczek;

§         Odsetki od własnych obligacji i innych papierów wartościowych;

§         Dyskonto przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych;

§         Różnice w wycenie majątku finansowego;

§         Rezerwy na przewidywane straty (ryzyko finansowe).

Koszty operacyjne

§         Koszty likwidacji i sprzedaży środków trwałych;

§         Nieplanowe odpisy amortyzacyjne;

§         Likwidacja nie w pełni zamortyzowanych wartości niematerialnych i prawnych;

§         Odpisanie inwestycji, które nie dały zamierzonego efektu;

§         Niezawinione niedobory inwentaryzacyjne;

§         Zapłacone odszkodowania, kary, grzywny;

§         Koszty postępowania spornego;

§         Darowizny.

Straty (koszty) nadzwyczajne

§         Wartość netto składników majątku utraconego z powodu zdarzeń losowych oraz koszty usuwania skutków tych zdarzeń;

§         Nieplanowane odpisy amortyzacyjne;

§         Wartość netto składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części jednostki, która podlega sprzedaży;

§         Koszty postępowania układowego, ugodowego i naprawczego;

Rachunek kosztów ma na celu określenie zadań, które winny doprowadzić do obniżki kosztów produkcji przy utrzymaniu poziomu jakości lub jego wzroście.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin