Ćwiczenia poranne zestaw nr IV
l. Zabawa bieżna i orientacyjno-porządkowa:
Jastrząb, kwoka i pisklęta. Część sali wyznaczona na kurnik dla piskląt, z boku znajduje się gniazdodla jastrzębia. Kwoka wywołuje pisklęta na pole, gdzie biegają, zbierają pożywienie, piją wodę (wg poleceń i pokazu nauczycielki). Na zawołanie:„Jastrząb leci!" — jastrząb wybiega z gniazda,pisklęta uciekają do kurnika, a kwoka zasłania je skrzydłami (rozłożonymi w bok rękoma).2. Ćwiczenie tułowia: Skręty. Dzieci naśladują zbieranie kasztanów oraz rzuty prawą i lewą ręką na zmianę. Przećwiczyć rzut 3 razy lewą i 3 razy prawą ręką.
3. Podskoki: Wróble. Podskoki obunóż w miejscu i po całej sali.
4. Ćwiczenie uspokajające: Marsz zwykły i na palcach.
5. Marsz z piosenką.
Ćwiczenia poranne zestaw nr V
Miejsce ćwiczeń: Ogródek przedszkolny.
Uwaga! Ćwiczenia te będą opisane w formie bezpośredniego zwracania się do dzieci z poleceniem.
1. Przywitanie: „Dzień dobry, dzieci! Podnieście ręce w przód, popatrzcie, czy są czyste". Nauczycielka wykonuje jednocześnie ruch, podnosi lekko ugięte ramiona w przód z dłońmi zwróconymi w górę.
2. Ćwiczenie tułowia; Skłon w dół. „Teraz ukłońmy się sięgając rękami w dół do samej ziemi.Stańcie prosto".
3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: „Pokażcie mi obydwiema rękami stopy, głowę, kolana,barki, ziemię, chmury itp.".
4. Zabawa orientacyjno-porządkowa i bieżna: „Poszukajcie teraz kamyka albo patyczka, narysujcie na ziemi kółeczko, to będzie wasze mieszkanie: „Wszystkie dzieci do mieszkań!". Na sygnał dzieci wybiegają z mieszkań w różnych kierunkach, a na zawołanie: „Do domu!" — szybko wracają, każde do swojego domku.
5. Ćwiczenie równowagi: „Kto potrafi włożyć buciki nie siadając na ziemi?". Dzieci naśladują wkładanie bucików stojąc na jednej nodze, prawej i lewej na zmianę.
6. Podskoki: „Kto podskoczy jak najwyżej i zaklaszcze w ręce?" Podskoki obunóż w miejscu, z klaśnięciem nad głową.
7. Ćwiczenie uspokajające: „Teraz ustawimy się ładnie i pomaszerujemy do przedszkola". Po chwili nauczycielka zaczyna śpiewać znaną piosenkę, którą również podchwytują dzieci.
Ćwiczenia poranne zestaw nr VI
1. -Zabawa bieżna: Jastrząb i kury. Wyznaczone z boku boiska (sali) małe koło (obręcz), a w nim jastrząb oznaczony szarfą. Kury swobodnie poruszają się w różnych kierunkach (dzieci biegają). Na sygnał jastrząb wylatuje z koła i łapie uciekające kury. Kura, która przysiadzie, jest bezpieczna, jastrząb nie może jej dotknąć.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: Wbijanie kołka w ziemię. Stanie w małym rozkroku: ręce naśladują trzymanie młotka. Skłon w dół z zamachem ramion i wbijanie kołka.
3.Ćwiczenie równowagi: Marsz z wysokim unoszeniem kolan. Na polecenie nauczycielki zatrzymać się, stanąć na jednej nodze i oprzeć stopę nogi wolnej o kolano nogi postawnej.
4. Zabawa na czworakach: Koty i myszka. Z boku boiska (sali) rozłożyć długą linkę lub zatknąć3—5 chorągiewek (będzie to meta). Na sali narysować linię. Naprzeciw, w odległości paru metrów, wyznaczyć norkę mysią, w której stoi myszka (najlepiej nauczycielka). Koty są wszystkie poza metą. Myszka zasłania oczy rękami, wtedy koty biegną na czworakach, aby ją złapać, gdy myszka odsłania oczy wszystkie koty zatrzymają się w bezruchu. Wskazany przez myszkę kot, który się poruszył, wraca za metę.5. Marsz w rytmie 4/4. Na początek taktu lekkie klaśnięcie (na raz). Rozpocząć marsz w miejscu, a później po obwodzie koła.
Ćwiczenia poranne zestaw nr VII
l. Ćwiczenie nóg: Mamusia przyprowadza dziecko do przedszkola. Dzieci dobierają się parami. Jedno z nich przysiada — jest dzieckiem, podaje rękę mamusi, z którą idzie do przedszkola. Po kilku krokach dzieci zamieniają się rolami. W czasie ćwiczenia należy zwrócić uwagę, żeby dzieci idące w przysiadzie miały proste plecy. Przy zmianie ról zmieniać również w chwycie ręce.
2. Ćwiczenie tułowia — skłony w przód: Podaj mi ręce. Ustawienie parami tyłem do siebie w rozkroku w małej odległości od siebie. Dzieci skłaniają się do przodu i podają ręce współćwiczącemu przez okienko utworzone przez rozkrok. Następnie prostują się i klaszczą w ręce na wysokości oczu,
3. Ćwiczenia zręczności: Przejdź ostrożnie. Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna z nich dobiera się parami i ustawia w wąską uliczkę. Dzieci te odwracają się twarzą do siebie, siadają na piętach i podają wyciągnięte ręce, tworząc w ten sposób drabinę. Dzieci z grupy drugiej stają w kolejce przed drabiną. Na polecenie idą ostrożnie — podnoszą wysoko nogi wkładając je w oczka drabiny.
4. Czworakowanie: Tunel. Ustawienie dzieci jak w poprzednim ćwiczeniu. Marsz na czworakach tunelem (marsz pod podanymi rękami kolegów). Uwaga! Ćwiczenie 3 i 4 połączyć. Jedna grupa wykona ćwiczenie zręczności i czworakowanie i dopiero wtedynależy zmienić role w grupach.
5. Marsz parami z piosenką.
Ćwiczenia poranne zestaw nr VIII
1. Dzieci wiążą koło i rytmicznie maszerują w lewo i w prawo, a na hasło: „Hop!" — dobierają się parami.
2. Ćwiczenie nóg: Huśtawka. Dzieci stoją parami w rozsypce, twarzami do siebie i podają sobie ręce wyprostowane w łokciach. Jedno dziecko wykonuje przysiad, drugie spięcie na palcach. Potem następuje zmiana.
3. Ćwiczenie tułowia — skręty: Celowanie w ręce kolegi. Ustawienie parami tyłem do siebie w rozkroku. Skręt tułowia i celowanie otwartymi dłońmi w dłonie kolegi — to samo w stronę przeciwną (w czasie ćwiczenia stopy przywarte do podłoża
4. Czworakowanie: Jedno dziecko z pary w siadzie skrzyżnym, drugie obchodzi je na czworakach wokoło w jedną i w drugą stronę. Zmiana ról i zabawa trwa dalej.
5. Ćwiczenie nóg: Szycie na maszynie. Stanie przy stopach zwartych. Przeniesienie ciężaru ciała na jedną nogę, druga stopa na palcach i zmiana.
6. Podskoki: Szycie ściegiem za igłą. Lekkie, ciche podskoki obunóż w przód.
7. Swobodny marsz dziecka zmęczonego i sprężysty, energiczny wypoczętego.
tess69_xl