Załącznik 11 - Służby ruchu lotniczego.pdf
(
1069 KB
)
Pobierz
MIĘDZYNARODOWE
NORMY
I
ZALECANE
METODY
POSTĘPOWANIA
Załącznik 11
do Konwencji o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym
SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO
SŁUŻBA KONTROLI RUCHU LOTNICZEGO
SŁUŻBA INFORMACJI POWIETRZNEJ
SŁUŻBA ALARMOWA
Niniejsze wydanie obejmuje wszystkie zmiany przyjęte
przez Radę przed dniem 10 marca 2008 r. i, z dniem 20 listopada 2008 r.,
zastępuje wszystkie poprzednie wydania Załącznika 11.
W celu uzyskania informacji na temat zastosowania Norm
i Zalecanych Metod Postępowania, patrz Przedmowa.
Wydanie trzynaste
Lipiec 2001 r
.
ORGANIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO LOTNICTWA CYWILNEGO (ICAO)
Załącznik 11 — Służby Ruchu Lotniczego
Spis treści
ZMIANY I POPRAWKI
O wprowadzeniu zmian regularnie podawane są zawiadomienia w
Dzienniku ICAO
i w comiesięcznym
uzupełnieniu do
Katalogu wydawnictw i środków audiowizualnych ICAO,
które zaleca się wykorzysty-
wać w celach informacyjnych. Poniżej umieszczono tabelę służącą do rejestracji zmian i poprawek.
REJESTRACJA ZMIAN I POPRAWEK
ZMIANY
POPRAWKI
Data, od kiedy
obowiązuje
Data
wprowadzenia
Kto wpro-
wadził
Data
wydania
Data
wprowadzenia
Kto wprowa-
dził
Nr
Nr
1-40
Wprowadzone do niniejszego wydania
1
27/11/2003
27/11/2003
ICAO
41
28/11/2002
2/10/2002
ICAO
42
27/11/2003
27/11/2003
ICAO
43
24/11/2005
25/11/2005
ICAO
44
23/11/2006
23/11/2006
ICAO
45
22/11/2007
22/11/2007
ICAO
46
20/11/2008
10/03/2008
ICAO
47
19/11/2009
19/11/2009
ICAO
(ii)
SPIS TREŚCI
Strona
ROZDZIAŁ 3.
Służba kontroli ruchu lotniczego 3-1
3.1.
Zastosowanie............................ 3-1
3.2.
Zapewnianie służby kontroli ruchu lotniczego
PRZEDMOWA................................. (v)
ROZDZIAŁ 1.
Definicje .................... 1-1
3-1
3.3.
Zakres działania służby kontroli ruchu
lotniczego ............................... 3-1
3.4.
Minima separacji......................... 3-2
3.5.
Odpowiedzialność za kontrolę ............. 3-3
3.6.
Przekazywanie odpowiedzialności za kontrolę 3-3
3.7.
Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego ....... 3-4
3.8.
Kontrola ruchu osób i pojazdów na lotnisku .
ROZDZIAŁ 2.
Przepisy ogólne.............. 2-1
2.1.
Ustalenie odpowiedzialności............... 2-1
2.2.
Cel służb ruchu lotniczego................. 2-1
2.3.
Podział służb ruchu lotniczego.............
2-2
3-6
2.4.
Określenie potrzeby ustanowienia służb
ruchu lotniczego ......................... 2-2
2.5.
Wyznaczanie części przestrzeni powietrznej i lot-
nisk kontrolowanych, gdzie będą
zapewniane służby ruchu lotniczego ........ 2-2
2.6.
Klasyfikacja przestrzeni powietrznych ...... 2-3
2.7.
Operacje przy nawigacji opartej o charakterystyki
systemu (PBN)........................... 2-3
2.8.
Wymagana charakterystyka łączności (RCP) . . 2-3
2.9.
Ustanawianie i wyznaczanie organów zapewniają-
cych służby ruchu lotniczego ..............
3.9.
Wykorzystanie radaru i ADS-B ............
3-7
3.10.
Wykorzystanie radaru ruchu naziemnego
(SMR) .................................. 3-7
ROZDZIAŁ 4.
Służba informacji powietrznej 4-1
4.1.
Stosowanie ............................. 4-1
4.2.
Zakres służby informacji powietrznej.......
4-1
4.3.
Rozgłaszanie operacyjnej służby informacji po-
wietrznej
2-4
.............................
4-2
2.10.
Szczegółowe opisy rejonów informacji
powietrznej, obszarów kontrolowanych i stref kon-
trolowanych ............................... 2-4
2.11.
Oznaczenia organów służb ruchu lotniczego i
przestrzeni powietrznych.................. 2-5
2.12.
Ustalanie i oznaczanie tras ATS ............ 2-5
2.13.
Ustalanie punktów zmiany namiaru......... 2-6
2.14.
Ustalanie i oznaczanie znaczących punktów
nawigacyjnych........................... 2-6
2.15.
Ustalanie i oznaczanie standardowych dróg koło-
wania statków powietrznych...............
4.4.
Służba rozgłaszania VOLMET i służba
D-VOLMET............................. 4-7
ROZDZIAŁ 5.
Służba alarmowa ............ 5-1
5.1.
Stosowanie.............................. 5-1
5.2.
Zawiadamianie ośrodków koordynacji
poszukiwania i ratownictwa lotniczego...... 5-1
5.3.
Wykorzystywanie środków łączności....... 5-2
5.4.
Nanoszenie na mapie pozycji zagrożonego
statku powietrznego ......................
2-6
5-2
2.16.
Współpraca między użytkownikiem a
służbami ruchu lotniczego.................
5.5.
Informacje dla użytkowników statku
powietrznego ............................ 5-2
5.6.
Informacje dla załóg statków powietrznych
lecących w pobliżu zagrożonego statku powietrz-
nego.................................... 5-2
2-6
2.17.
Koordynacja między władzami wojskowymi
a służbami ruchu lotniczego ...............
2-6
2.18.
Koordynacja działalności mogącej zagrozić bez-
pieczeństwu cywilnych statków
powietrznych ............................ 2-7
2.19.
Dane lotnicze............................ 2-8
2.20.
Koordynacja między władzami meteorologicznymi
a władzami służb ruchu lotniczego ......... 2-8
2.21.
Koordynacja między organami służby informacji
lotniczej a władzami służb ruchu lotniczego
ROZDZIAŁ 6.
Potrzeby służb ruchu lotniczego
w zakresie łączności.......................... 6-1
6.1.
Lotnicza służba ruchoma (łączność powietrze-
ziemia).................................. 6-1
6.2.
Lotnicza służba stała (łączność ziemia-ziemia) 6-1
6.3.
Służba kontroli ruchu naziemnego.......... 6-4
6.4.
Służba radionawigacji lotniczej ............ 6-4
2-9
2.22.
Minimalne wysokości bezwzględne lotu ....
2-9
2.23.
Postępowanie w stosunku do statków
powietrznych w sytuacji zagrożenia ........ 2-10
2.24.
Szczególne sytuacje podczas lotu........... 2-10
2.25.
Czas w służbach ruchu lotniczego .......... 2-12
2.26.
Ustalenie wymagań dotyczących wyposażenia
i wykorzystania transponderów
przekazujących barometryczną wysokość bez-
względną................................ 2-12
2.27.
Zarządzanie bezpieczeństwem ............. 2-12
2.28.
Wspólne systemy odniesienia .............. 2-12
2.29.
Biegła znajomość języków ................ 2-13
2.30.
Plany awaryjne........................... 2-13
ROZDZIAŁ 7.
Potrzeby służb ruchu lotniczego
w zakresie informacji ........................
7-1
7.1.
Informacje meteorologiczne ...............
7-1
7.2.
Informacje o stanie lotnisk i o stanie
operacyjnym urządzeń z nimi związanych . . . 7-2
7.3.
Informacje o stanie operacyjnym służb nawigacyj-
nych.................................... 7-2
7.4.
Informacje o balonach wolnych
bezzałogowych........................... 7-3
7.5.
Informacje dotyczące aktywności
wulkanicznej ............................ 7-3
ZAŁĄCZNIK 11
(iii)
20/11/08
No.46
Załącznik 11 — Służby Ruchu Lotniczego
Spis treści
7.6.
Informacje dotyczące chmur materiałów radioak-
tywnych i chemicznie toksycznych .........
DODATEK 5.
Wymagania odnoszące się
co do jakości danych lotniczych ............ APP 5-1
7-3
DODATKI
ZAŁĄCZNIKI
DODATEK 1.
Zasady oznaczania specyfikacji
nawigacyjnych i tras ATS innych niż standardowe
trasy odlotu i dolotu....................... APP 1-1
ZAŁĄCZNIK A.
Materiał dotyczący sposobu
ustalania tras ATS określanych za pomocą
VOR
....................... ATT A-1
1.
Oznaczniki tras ATS i specyfikacji nawigacyj-
nych………………….………………. APP 1-1
1.
Wstęp .......................... ATT A-1
2.
Układ oznacznika.................. APP 1-1
2.
Określanie charakterystyk systemu
VOR ............................ ATT A-1
3.
Przydzielanie podstawowych
oznaczników ...................... APP 1-2
3.
Określanie chronionej przestrzeni
powietrznej wzdłuż tras wyposażonych
w VOR .………………………………ATT A-1
4.
Stosowanie oznaczników w łączności APP 1-2
4.
Odstępy między równoległymi trasami wypo-
sażonymi w VOR ................. ATT A-3
DODATEK 2.
Zasady ustalania i oznaczania zna-
czących punktów nawigacyjnych.......... APP 2-1
5.
Odstępy między sąsiadującymi
nierównoległymi trasami wyposażonymi
w VOR .......................... ATT A-4
1.
Ustalanie znaczących punktów
nawigacyjnych..................... APP 2-1
6.
Punkty zmiany namiaru dla VOR . . . ATT A-5
2.
Oznaczniki znaczących punktów nawigacyj-
nych, wyznaczonych
w miejscu zainstalowania pomocy radionawi-
gacyjnej........................... APP 2-1
7.
Obliczanie promienia zakrętu....... ATT A-5
ZAŁĄCZNIK B.
Rozgłaszanie informacji o ruchu
przez statki powietrzne (TIBA) oraz odpowiednie
procedury operacyjne
3.
Oznaczniki znaczących punktów nawigacyj-
nych, wyznaczonych w
miejscach, w których nie zainstalowano pomo-
cy radionawigacyjnej............... APP 2-1
................... ATT B-1
1.
Wstęp i zastosowanie rozgłaszania . .
ATT B-1
4.
Stosowanie oznaczników łączności
APP 2-2
2.
Szczegóły dotyczące rozgłaszania . . .
ATT B-1
5.
Znaczące punkty nawigacyjne
wykorzystywane dla celów
meldowania ....................... APP 2-2
3.
Odnośne procedury postępowania . . .
ATT B-2
ZAŁĄCZNIK C.
Materiał dotyczący planowania w
sytuacjach awaryjnych................... ATT C-1
DODATEK 3.
Zasady oznaczania
standardowych tras odlotu i dolotu oraz
związanych z nimi procedur ............... APP 3-1
1.
Wstęp ........................... ATT C-1
2.
Status planów awaryjnych.......... ATT C-1
3.
Obowiązek opracowania, publikacji i wdroże-
nia planów awaryjnych ............ ATT C-1
1.
Oznaczniki standardowych tras odlotu i
dolotu oraz związanych z nimi
procedur .......................... APP 3-1
4.
Działania przygotowawcze......... ATT C-2
5.
Koordynacja ..................... ATT C-3
2.
Układ oznaczników ................ APP 3-1
6.
Opracowanie, publikacja i zastosowanie
planów awaryjnych................ ATT C-3
3.
Przydzielanie oznaczników.......... APP 3-2
4.
Przydzielanie wskaźników
aktualności........................ APP 3-2
ZAŁĄCZNIK D. Dopuszczalny poziom
5.
Przykłady oznaczników w pełnym brzmieniu i
oznaczników kodowych............. APP 3-2
bezpieczeństwa................................................ ATT D-1
1.
Wstęp ........................... ATT D-1
6.
Układ oznaczników dla procedur
podejścia MLS/RNAV.............. APP 3-2
2.
Zakres........................... ATT D-1
3.
Implementacja.................... ATT D-1
7.
Stosowanie oznaczników w łączności APP 3-3
8.
Przedstawianie informacji o trasach i
procedurach dla potrzeb kontroli ruchu lotni-
czego ............................. APP 3-3
DODATEK 4.
Klasy przestrzeni powietrznej
ATS, zapewnianie służby i wymagania
dotyczące lotów
.......................... APP 4-1
(iv)
20/11/08
No.46
PRZEDMOWA
Tło historyczne
łącznik 11, wraz z Załącznikiem 2 ICAO, mają na celu
zapewnienie sprawnego przepływu ruchu lotniczego na
międzynarodowych trasach lotniczych w warunkach ujed-
noliconych, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i spraw-
ności operacji lotniczych.
Dział Przepisów Ruchu Lotniczego i Kontroli Ruchu
Lotniczego (RAC), na swojej pierwszej sesji w paź-
dzierniku 1945 r., opracował zalecenia w sprawie
Norm, Metod Postępowania i Procedur do kontroli
ruchu lotniczego. Zalecenia te, po rozpatrzeniu przez
ówczesny Komitet Żeglugi Powietrznej, zostały za-
twierdzone przez Radę 25 lutego 1946 r. i opublikowa-
ne jako „Zalecenia w sprawie Norm, Metod postępo-
wania i Procedur –
Kontrola ruchu lotniczego
” w dru-
giej części Doc 2010, wydanej w lutym 1946 r.
Na swojej drugiej sesji, od grudnia 1946 r. do stycznia
1947 r., Dział RAC, po ponownym rozpatrzeniu do-
kumentu Doc 2010, zaproponował Normy i Zalecane
Metody Postępowania do kontroli ruchu lotniczego.
Okazało się jednak, że ostateczne opracowanie Norm
nie jest możliwe przed ustaleniem przez Dział RAC
zasad organizacji odpowiednich służb.
Normy i Zalecane Metody Postępowania, przedstawione w
Załączniku 11, odnoszą się do tych części przestrzeni po-
wietrznej znajdujących się pod jurysdykcją Umawiającego
się Państwa, w których zapewniane są służby ruchu lotni-
czego. Odnoszą się one także do przypadków, gdy Uma-
wiające się Państwo przyjmuje odpowiedzialność za za-
pewnienie służb ruchu lotniczego nad otwartymi morzami
lub w przestrzeni powietrznej o nieokreślonej suwerenno-
ści. Umawiające się Państwo, przyjmujące taką odpowie-
dzialność, może stosować Nomy i Zalecane Metody Po-
stępowania w sposób zgodny z przyjętym dla przestrzeni
powietrznej znajdującej się pod jego jurysdykcją.
Działania Umawiających się Państw
Powiadomienie o występujących różnicach.
Zwraca się
uwagę Umawiających się Państw na zobowiązania nałożo-
ne Artykułem 38 Konwencji, na mocy którego od Uma-
wiających się Państw wymaga się powiadomienia Organi-
zacji o wszelkich różnicach występujących pomiędzy
krajowymi przepisami i stosowaną praktyką tych Państw a
Międzynarodowymi Normami przedstawionymi w niniej-
szym Załączniku i wszelkimi wprowadzanymi do niego
zmianami. Zachęca się Umawiające się Państwa do rozsze-
rzenia powiadomienia o wszelkie różnice występujące w
Zalecanych Metodach Postępowania, zawartych w niniej-
szym Załączniku i we wszelkich wprowadzanych do niego
zmianach, zwłaszcza gdy powiadomienie o takich różni-
cach jest istotne ze względów bezpieczeństwa żeglugi
powietrznej. Zachęca się Umawiające się Państwa do bie-
żącego informowania Organizacji o wszelkich różnicach,
które mogą się pojawiać lub o usunięciu jakiejkolwiek
różnicy, która została zgłoszona wcześniej. Specjalny
wniosek przeznaczony do powiadamiania o występujących
różnicach zostanie przesłany Umawiającym się Państwom
natychmiast po przyjęciu każdej zmiany do niniejszego
Załącznika.
Zwraca się również uwagę Umawiających się Państw na
postanowienia Załącznika 15 ICAO, dotyczące publikacji
różnic pomiędzy przepisami krajowymi i praktykami sto-
sowanymi w tych Państwach oraz odnośnymi Normami i
Zalecanymi Metodami Postępowania ICAO, poprzez służ-
bę informacji lotniczej (AIS), jako uzupełnienie zobowią-
zania poszczególnych Państw, wynikającego z Artykułu 38
Konwencji.
Publikowanie i udostępnianie informacji.
Informacje
związane z dostępnością i ze zmianami wyposażenia, służb
i procedur mające wpływ na operacje prowadzone przez
statki powietrzne, zgodnie z wyszczególnionymi w niniej-
szym Załączniku Normami, są zgłaszane i wdrażane zgod-
nie z Załącznikiem 15 ICAO.
Zasady takie zostały ustalone przez Dział RAC pod-
czas trzeciej sesji, która odbyła się w kwietniu i maju
1948 r. Opracowano projekt Załącznika, który został
przedstawiony Państwom Członkowskim ICAO. Na
podstawie Artykułu 37 Konwencji o międzynarodo-
wym lotnictwie cywilnym (Chicago, 1944 r.) Rada
ICAO, w dniu 18 maja 1950 r., przyjęła przedłożony
Załącznik, oznaczyła go numerem 11 oraz nadała mu
tytuł „Międzynarodowe Normy i Zalecane metody
postępowania –
Służby ruchu lotniczego
”. Załącznik 11
wszedł w życie w dniu 1 października 1950 r. W tytule
celowo użyto określenia
Służby ruchu lotniczego
za-
miast
Kontrola ruchu lotniczego
dla podkreślenia, że
służba kontroli ruchu lotniczego jest jedną ze służb
ruchu lotniczego opisaną w Załączniku 11, obok służby
informacji powietrznej i służby alarmowej.
Tabela A przedstawia wykaz kolejnych poprawek,
wraz z wykazem głównych tematów, jak również przy-
jęcia Załącznika przez Radę, daty proponowanych
poprawek oraz daty ich wejścia w życie i zastosowania.
Zastosowanie
Normy i Zalecane Metody Postępowania zawarte w
niniejszym dokumencie, wraz z Normami i Zalecanymi
Metodami Postępowania Załącznika 2 ICAO, regulują
stosowanie przepisów zawartych w dokumentach „Pro-
cedury służb żeglugi powietrznej –
Zarządzanie ru-
chem lotniczym
” i „Regionalne procedury uzupełniają-
ce –
Przepisy ruchu lotniczego i służby ruchu lotnicze-
go
”. Ten ostatni dokument zawiera procedury pomoc-
nicze do stosowania regionalnego.
Załącznik 11 dotyczy ustanawiania przestrzeni po-
wietrznej oraz organów i służb niezbędnych do zapew-
nienia bezpiecznego, uporządkowanego oraz sprawne-
go przepływu ruchu lotniczego. Podkreślono wyraźnie
różnicę między służbą kontroli ruchu lotniczego, służ-
bą informacji powietrznej oraz służbą alarmową. Za-
ZAŁACZNIK 11
(v)
24/11/05
No.43
Plik z chomika:
quentos
Inne pliki z tego folderu:
Załącznik 14 – Lotniska cz. I Projektowanie i eksploatacja.pdf
(18213 KB)
Załącznik 10 - Łączność cz. I Pomoce radionawigacyjne.pdf
(19697 KB)
PL-4444 - Zarządzanie Ruchem Lotniczym.pdf
(10499 KB)
PL-8168 - Operacje Statków Powietrznych.pdf
(9246 KB)
ICAO Konwencia Chicagowksa.pdf
(8055 KB)
Inne foldery tego chomika:
1.03 - Latające tygrysy
1.10 - Bombowce przeciw Myśliwcom
ATPL Oxford Jeppesen
Aviation English
B-17 Flying Fortress (1991)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin