Deschner Karlheinz - Opus Diaboli.pdf

(1121 KB) Pobierz
Deschner Karlheinz - Opus Diabo
 
275944279.002.png
KARLHEINZ
DESCHNER
Opus diaboli
PIĘTNAŚCIE BEZKOMPROMISOWYCH ESEJÓW O PRACY W
WINNICY PAŃSKIEJ
Przełożył Norbert Niewiadomski
Tytuł oryginału: Opus Diaboli
Fiinfzehn unversóhnliche Essays uber die Arbeit im Weinberg des Herrn
Copyright © 1987 by Rowohlt Yerlag GmbH, Reinbek bei Hamburg
Copyright © for the Polish edition and translation by Agencja Wydawnicza URAEUS, Gdynia 1995
Tłumaczenie z języka niemieckiego: Norbert Niewiadomski
Opracowanie graficzne: MBS studio
Maciej Boguszewski Martin Makarewicz
Skład komputerowy: Lech Chańko
Druk i oprawa: Łódzka Drukarnia Dziełowa S.A. 90-215 Łódź ul. Rewolucji 1905 r. nr 45
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna cześć tej publikacji nie może być powielana ani rozpowszechniana za pomocą
urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych bez uprzedniego wyrażenia
zgody przez właściciela praw.
ISBN 83-85732-16-0
Wydawnictwo URAEUS składa serdeczne podziękowanie Panu H. R. Gigerowi za
udostępnienie i wyrażenie zgody na wykorzystanie w niniejszej książce Jego obrazu „Szatan
I"
 
Ten zbiór piętnastu esejów o niesamowitych zbrodniach Kościoła katolickiego powinien stać się
lekturą obowiązkową dla każdego.
Hans Scheibnir, Morgenpost, Hamburg
Ta kompilacja faktograficzna służy nie tyle uzasadnieniu nowej wizji historii, ile podważeniu
prezentacji własnych dziejów przez Kościół. Przy takim rozumieniu książki jej efekt jest szokujący.
El Independiente, Madryt
We wszystkich esejach, także tych, które dotyczą współczesności, znajduje potwierdzenie
sformułowana przez Nietzschego definicja chrześcijaństwa jako „sztuki świątobliwego okłamywania".
Dlatego też: czytajmy i wyciągajmy wnioski.
Borshenblatt fur den Deutschen buchhandel
Kto jeszcze nie zna tego wielkiego krytyka Kościoła, w opinii Wolfganga Stegmiillera
najwybitniejszego w tym stuleciu, ma teraz okazję do zawarcia znajomości z jego dziełami. W Opus
diaboli Karlheinz Deschner przedstawia to, co stanowi podstawę jego krytyki, ogłasza fakty, straszne
same przez się, ale też uwypuklone zabiegami stylistycznymi — domyślamy się, że mimo bły-
skotliwości stylu autorowi nie chodzi o formę, lecz o treść, że poruszony temat sprawia mu ból, że
dręczy go owcza mentalność, która pozwala na trwanie tego „monstrualnego trupa", tego
„historycznego potwora".
Henry Gelhausen, D’latzeburger land, Luksemburg
Tyleż przekonujące, ile błyskotliwe.
Main-Echo, Ascheffenburg
Karlheinz Deschner napisał na ten temat ponad trzydzieści książek, a jego wywody nic tracą na
ostrości: analiza jest fascynująca, styl błyskotliwy, eseje śmiałe, dobitne, wciągające czytelnika, przy
całej swej naukowości zrozumiale i dla laika, a prócz tego trzymające w napięciu niczym powieść
kryminalna.
Gunther Eischer, Muncher Stadt-Zeitung
To najwybitniejszy krytyk Kościoła w tym stuleciu albo diabeł we własnej osobie — zależnie od tego,
czy jest czytany przez stających na ambonie, czy przez ludzi słuchających kazań. Bezwzględna, ciągła
krytyka Kościoła ze strony Deschncra wyróżnia się bowiem tym, że pracuje on dla Pana, ale przeciw
owym panom, którzy w sposób haniebny obchodzą się z Jezusem i Maryją, którzy nadużywają
kościelnych podatków i teologii moralnej ku większej chwale swojej firmy. Nie powoduje nim
nienawiść, lecz gniew w obliczu nieludzkich dziejów owych sług Boga — w imię prawdy
bezkompromisowo występuje tu autentyczny humanizm. A że Deschner umie pisać porywająco, to
 
275944279.001.png
przyznają nawet tacy w tym kraju, którzy nie mają swego zdania.
Unicum, Czasopismo studenckie, Bohum
Dr Karlheinz Deschner urodził się w 1924 r. w Hamburgu. Od zdania matury w 1942 r. do
końca wojny służył w wojsku. Po wojnie studiował prawo, teologię, filozofię, literaturoznawstwo i
historię. Uznawany jest za współczesnego Woltera i „najwybitniejszego krytyka Kościoła ostatnich stu
lat". Jego pasją jest pisanie, pracuje do ponad stu godzin tygodniowo. W ciągu czterdziestu lat odbył
dwa i pół tysiąca odczytów i spotkał się z półmilionową rzeszą słuchaczy. Ma tysiące gorących
zwolenników i tyleż samo fanatycznych wrogów. Oskarżony o blasfemię został przez sąd
uniewinniony.
Deschner uprawia różne gatunki literackie; jest autorem powieści, pamfletów, aforyzmów,
rozpraw krytyczno-literackieh, historycznych, filozoficznych, a przede wszystkim dzieł krytykujących
Kościół.
Powieścią Die Nacht steht um mein Haus (Noc spowiła mój dom) , wydaną w 1956 r.
wywołał olbrzymie poruszenie, które rok później, po ukazaniu się pracy polemicznej Kitsch,
Konvention und Kunst (Kicz, konwencja i sztuka) przerodziło się w skandal. Od 1958 r. Deschner
publikuje swe demaskujące i prowokujące dzieła historyczne z zakresu krytyki religii i Kościoła, m.in.:
Aber-mals krachte der Hahn (1962), Mit Gott und den Faschisten (1965), Kirche und Faschismus
(1968), Kirche und Krieg (1970), Das Kreutz mit der Kirche (1974), Opus Diaboli (1987) . Od 1970 r.
pracuje nad zakrojonym na wielką skalę opus magnum: Kriminalgeschichte des Christentums
(Historia kryminalna chrześcijaństwa).
W 1988 r. za swe racjonalistyczne zaangażowanie i dokonania literackie — po Kocppenie,
Wollschlagerze, Ruhmkorfie — zostaje wyróżniony nagrodą im. Arno Schmidta, w czerwcu 1993 r. —
po Walterze Jensie, Dieterze Hildebrandtcie, Gerhardzie Zwerenzu — Alternatywną Nagrodą im.
Buchnera, a w lipcu 1993 r. — po Andrieju Sacharowie i Aleksandrze Dubćeku jako pierwszy
Niemiec — otrzymuje International Humanist Award.
Poświęcam Katji, Barbel i Thomasowi (2.2.1959-20.10.1984)
 
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin