Kriogenika 1.pdf

(327 KB) Pobierz
Chłodnictwo i kriogenika
Laboratorium
Kriogenika-własności czynników kriogenicznych
Łukasz Majchrzak
Mateusz Szymczak
Paweł Wojcieszak
Data wykonania ćwiczenia
29.11.2011
Data oddania sprawozdania
06.12.2011
1. Cel ćwiczenia
Celem tego ćwiczenia było zapoznanie się z czynnikami kriogenicznymi
oraz ich właściwościami. Badanym czynnikiem był ciekły azot, który w
warunkach umownych jest bezbarwnym i bezwonnym gazem. Stanowi on
78% powietrza atmosferycznego. Jego temperatura krytyczna wynosi 126 K,
natomiast wrze w temperaturze 77K a jego temperatura krzepnięcia wynosi
63 K.
2. Przebieg ćwiczeń
Rys. 1. Ciekły azot w zamkniętym pojemniku
Pierwszym ćwiczeniem było zachowanie się ciekłego azotu w zamkniętym
niezaizolowanym pojemniku. Zbiornik znajdował się w otoczeniu o
temperaturze dużo wyższej niż temperatura wrzenia azotu, dlatego
następowało intensywne parowanie czynnika. Azot w stanie gazowym
zajmuje 700 razy większą objętość niż w stanie ciekłym, więc nastąpiło
gwałtowne otwarcie pojemnika.
Rys. 2. Efekt Leidenfrosta
Drugim ćwiczeniem była obserwacje efektu Leidenfrosta.
Niewielka ilość ciekłego azotu została wylana na powierzchnię stołu.
Krople przyjęły kształt kulisty i spłynęły ze stołu. Dzieje się tak, ponieważ
między kroplami ciekłego azotu i powierzchnią stołu tworzy się swoista
„poduszka powietrzna”, która nie pozwala na zetknięcie tych dwóch
substancji. Jest to spowodowane znaczną różnicą temperatur.
787579313.001.png
Rys. 3. Porównanie właściwości izolacji chłodniczej i kriogenicznej w temperaturze
wrzenia ciekłego azotu
Kolejnym ćwiczeniem było porównanie wpływu temperatury
wrzenia azotu na izolację chłodniczą i izolację kriogeniczną. Możliwe było do
zaobserwowania, że izolacja chłodnicza, po obniżeniu jej temperatury
poprzez zanurzenie w ciekłym azocie, stała się krucha i nie nadawała się do
dalszego użytku. Natomiast izolacja kriogeniczna, poddana temu samemu
procesowi, zachowała elastyczność i mogła być wykorzystana
Rys. 4. Badanie wpływu temperatury wrzenia azotu na materiały sprężyste
Następnym ćwiczeniem była obserwacja wpływu temperatury wrzenia
azotu na piłki wykonane ze sprężystych materiałów. Piłkami tymi były: piłka
tenisowa i piłka wykonana z pianki. Po obniżeniu ich temperatur do około
80 K piłki te stały się twarde i nie odbijały się od podłoża.
787579313.002.png
Rys. 5. Piłeczka pingpongowa nakłuta w dwóch miejscach
W kolejnym ćwiczeniu została wykorzystana piłeczka pingpongowa
nakłuta w dwóch miejscach nie położonych na jej średnicy. Najpierw została
ona zanurzona w ciekłym azocie. Później została wyjęta i położona na stole,
po czym zaczęła się obracać. Spowodowane było to tym, że powietrze
wewnątrz piłeczki zostało wyparte przez ciekły azot. Po wyjęciu piłeczki azot
i schłodzone powietrze ogrzewało się, czego efektem było także zwiększenie
ich objętości. Gazy te wydobywały się z piłeczki przez nakłucia i wprawiały
piłeczkę w ruch obrotowy.
Rys. 6. Efekt Meissnera
Następnym ćwiczeniem była obserwacja efektu Meissnera. Zauważono,
że magnes umieszczony nad materiałem nadprzewodnikowym,
umieszczonym w ciekłym azocie, lewituje. Jest to spowodowane tym, że z
materiału nadprzewodnikowego pod wpływem temperatury wrzenia azotu
zostało wypchnięte pole magnetyczne. Magnes został umieszczony właśnie
w tym polu magnetycznym.
787579313.003.png
Rys. 7. Wpływ różnych współczynników rozszerzalności cieplnej na różne materiały
przylegające do siebie
Do kolejnego ćwiczenia zostały wykorzystane dwa kawałki papieru, przy
czym do jednego z nich została przylepiona taśma. Następnie oba kawałki
papieru zostały zanurzone w ciekłym azocie. Zauważono, że z samym
kawałkiem papieru nic się nie stało, natomiast kawałek papieru z
przylepioną taśmą zwinął się. Stało się tak, ponieważ papier i taśma mają
różne współczynniki rozszerzalności cieplnej. Materiał o mniejszym
współczynniku rozszerzalności cieplnej powoduje zwijanie się drugiego
materiału.
Rys. 8. Skraplanie składników powietrza
W następnym ćwiczeniu ciekły azot został wlany do zbiornika w kształcie
odwróconego stożka wykonanego z metalu. Na ściance bocznej po
zewnętrznej stronie następowały następujące procesy: krystalizacja wilgoci z
powietrza, skraplanie dwutlenku węgla i tlenu. Następnie pod ten zbiornik
787579313.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin