Maryja w teologii mistycznej M. D. Philippe'a.pdf

(1708 KB) Pobierz
Maryja w teologii mistycznej M. D. Philippe'a OP
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie
Paweł Maliński OP
MARYJA W TEOLOGII MISTYCZNEJ
MARIE DOMINIQUE PHILIPPE’A
Rozprawa doktorska napisana
na seminarium teologii dogmatycznej
pod kierunkiem
o. prof. dra hab. Jacka Salija OP
Warszawa 2008
1
27668070.001.png
2
 
Spis treści:
Wstęp ................................................................................................................................ 5
I. Mądrościowy wymiar teologii..................................................................................... 11
1 . Uwarunkowania teologii o. Philippe...................................................................... 11
1.1. Świadkowie wiary i mądrości ......................................................................... 12
1.2. Współczesny kryzys filozofii i teologii........................................................... 15
1.3. Nurty odnowy w dzisiejszym Kościele ........................................................... 21
1.4. Wspólnota św. Jana ......................................................................................... 25
2 . Szczegółowe postulaty pod adresem teologii ........................................................ 26
2.1. Teologia dla wszystkich .................................................................................. 27
2.2. Teologia jako mądrość .................................................................................... 28
2.3. Teologia jako miłość ....................................................................................... 30
2.4. Teologia Słowa BoŜego................................................................................... 31
2.5. Teologia łaski .................................................................................................. 32
2.6. Teologia jako nauka ........................................................................................ 34
2.7. Fundament filozoficzny................................................................................... 35
2.8. Metoda pracy teologicznej .............................................................................. 39
2.9. Porządek i podział teologii .............................................................................. 41
2.10. Teologia mistyczna........................................................................................ 43
3 . Wstępna charakterystyka mariologii o. Philippe’a ................................................ 45
II. Obdarowanie BoŜym miłosierdziem.......................................................................... 49
1 . Początek miłości w Maryi – Niepokalane Poczęcie ............................................. 52
1.1. Tajemnica Miłosierdzia Ojca .......................................................................... 52
1.2. Niepokalane Poczęcie objawia tajemnicę Miłosiernego Ojca ........................ 55
1.3. Celowość Niepokalanego Poczęcia................................................................. 60
2 . Ofiarowanie Maryi ................................................................................................. 62
2.1. Natura ofiarowania .......................................................................................... 62
2.2. Skutki ofiarowania........................................................................................... 70
2.3. Sposób ofiarowania się Bogu .......................................................................... 75
3 . Zwiastowanie ......................................................................................................... 83
3.1. Natura Zwiastowania....................................................................................... 83
3.2. Odpowiedź Maryi ............................................................................................ 88
3.3. Wiara, nadzieja i miłość w chrześcijańskim doświadczeniu kontemplacyjnym . 101
4 . Nawiedzenie ......................................................................................................... 115
4.1. Natura Nawiedzenia ...................................................................................... 115
4.2. śycie kontemplacyjne jako źródło miłosierdzia i uwielbienia...................... 124
5 . BoŜe Narodzenie i Ŝycie ukryte w Nazarecie ...................................................... 129
5.1. Doświadczenie Świętej BoŜej Rodzicielki.................................................... 129
5.2. Początek chrześcijańskiej liturgii .................................................................. 133
5.3. Teologia Ŝycia rodzinnego i pracy ................................................................ 135
III. Zakorzenienie miłości BoŜej .................................................................................. 138
1 . Przygotowanie do tajemnicy Męki ...................................................................... 140
1.1. Ofiarowanie w Świątyni – oczyszczenie miłości .......................................... 140
1.2. Ucieczka do Egiptu........................................................................................ 144
1.3. Odnalezienie w Świątyni............................................................................... 146
3
2 . Kana ..................................................................................................................... 153
2.1. Objawienie w Kanie ...................................................................................... 153
2.2. Teologia Niewiasty........................................................................................ 159
2.3. Szkoła Kany................................................................................................... 166
3 . Tajemnica Męki ................................................................................................... 172
3.1. Tajemnica konania w Ogrójcu ...................................................................... 172
3.2. Śmierć na krzyŜu ........................................................................................... 179
3.3. Współcierpienie Maryi .................................................................................. 192
3.4. śycie mądrością KrzyŜa przez Maryję.......................................................... 199
4 . Tajemnica Grobu.................................................................................................. 204
4.1. Współcierpienie Maryi .................................................................................. 205
4.2. Adwent Zmartwychwstania........................................................................... 207
IV. BoŜe owocowanie................................................................................................... 212
1 . Zmartwychwstanie ............................................................................................... 213
2 . Tajemnica Wniebowstąpienia .............................................................................. 217
3 . Zesłanie Ducha Świętego..................................................................................... 219
4 . Trzy pokarmy – Ŝycie Maryi w Kościele............................................................ 224
5 . Wniebowzięcie ..................................................................................................... 227
6 . Królowanie Maryi w niebie ................................................................................. 231
7 . Przyczyna naszej radości ..................................................................................... 240
Zakończenie .................................................................................................................. 245
Bibliografia ................................................................................................................... 250
4
Wstęp
Wstęp
Soborowa odnowa mariologii i posoborowe nauczanie papieŜy wychowują
Kościół do naśladowania Maryi. PoboŜność maryjna nie moŜe zawęzić roli Maryi
do bycia szczególnie skuteczną Pośredniczką, a refleksja teologiczna nie moŜe sku-
piać się na maryjnych tytułach i przywilejach. Soborowa odnowa domaga się po-
wrotu do teologicznych źródeł i odkrywania na nowo tajemnicy Maryi w świetle
tajemnicy Chrystusa, Ducha Świętego i Ojca, w tajemnicy Kościoła. Teologiczna
refleksja musi odpowiadać na pytanie, jak chrześcijanin moŜe i powinien naślado-
wać Maryję w Jej Ŝyciu nadprzyrodzonym? Czy jednak, z drugiej strony, posoboro-
wa mariologia nie powinna być uprawiana w taki sposób, aby wierzący nie tylko
wiedzieli, jak Ŝyć Ŝyciem chrześcijańskim, jak naśladować Maryję w drodze zjedno-
czenia z Bogiem, ale by, poznając refleksję teologiczną, takŜe chcieli zjednoczyć się
z Bogiem i naśladować Maryję? Czy wystarczy poprawnie mówić o Maryi, czy
trzeba mówić i pisać w taki sposób, aby w sercach ludzi wierzących budziła się mi-
łość do Maryi na wzór miłości samego Jezusa, i miłość do Jezusa na miarę Ŝarliwo-
ści serca Maryi? Celestyn Napiórkowski OFMconv. oceniając mariologię przedso-
borową podkreślił teŜ jej kilka bardzo pozytywnych cech: Mariologia przedsoboro-
wa to przede wszystkim mariologia serca, mariologia entuzjastyczna, pełna gorliwej
Ŝarliwości w czci okazywanej Matce BoŜej 1 . Czy moŜna taką mariologię uprawiać
dzisiaj, wzbogacając ją o soborową mądrość?
Teologii bowiem grozi nudna poprawność, a pracom mariologów dumne bez-
robocie na półkach bibliotek. Z kolei ludziom wierzącym grozi, Ŝe ich doświadcze-
nie oŜywienia wiary, związane z pielgrzymką do maryjnego sanktuarium, czy spo-
tkanie z maryjnym objawieniem pozostanie bez odpowiedniej refleksji teologicznej,
pogłębienia wiary i przełoŜenia na Ŝyciowe konkrety. Grzegorz Bartosik OFMconv.
analizując współczesny fenomen duŜej popularności naboŜeństw maryjnych odwo-
łujących się do maryjnych tytułów, krytycznie ocenianych przez współczesnych ma-
1
5
Z. Nosowski, Dzieci soboru zadają pytania, s. 93.
27668070.002.png 27668070.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin