Forum Kobiet w Logistyce Poradnik_Makroeknomiczne_podstawy_decyzji_zarzadczych.pdf

(2792 KB) Pobierz
Poradnik – materia³y pokonferencyjne
Warszawa, 10 maja 2012 r.
1
1059281109.014.png 1059281109.015.png
„Kobiety w œwiecie
logistyki. Makro-
ekonomiczne pod-
stawy decyzji za-
rz¹dczych” to tytu³
I Forum Kobiet
w Logistyce, które
odby³o siê 10 maja
2012 r. w Warsza-
wie. Organizatorem
Forum by³ portal
Pracujwlogistyce.pl a spotkanie prowa-
dzi³a i moderowa³a p. prof. Halina Brdu-
lak ze Szko³y G³ównej Handlowej. By³a
to pierwsza w historii bran¿y TSL konfe-
rencja dedykowana Paniom, w której
udzia³ wziê³o ok. 130 osób.
Bran¿a transportowo-spedycyjno-logi-
styczna powszechnie uwa¿ana jest przez
otoczenie zewnêtrzne za bran¿ê zawodów
mêskich, tymczasem na stanowiskach me-
ned¿erskich œredniego szczebla co naj-
mniej 50 proc. stanowi¹ kobiety i to nie
tylko w dzia³ach administracyjnych ale
g³ównie operacyjnych. Niestety nadal zbyt
ma³o kobiet zajmuje stanowiska mene-
d¿erskie wy¿szego szczebla i w zarz¹dach
firm. Szkoda, gdy¿ wed³ug przeprowadzo-
nych badañ w ostatnim czasie, to w³aœnie
firmy, w zarz¹dach których s¹ kobiety
osi¹ga³y lepsze wyniki i lepiej sobie po-
radzi³y w czasie kryzysu – wynika z ana-
liz i badañ UE. Niestety, tak jak w przy-
padku stanowisk mened¿erskich œrednie-
go szczebla kobiety stanowi¹ blisko
50 proc., tak w przypadku udzia³u kobiet
w zarz¹dach firm jest ich zaledwie kilka-
naœcie procent. Ale tak jest nie tylko
w logistyce i nie na tym skupiliœmy nasz¹
uwagê podczas forum. G³ównym zagad-
nieniem by³ wp³yw makroekonomii na wy-
niki naszych dzia³añ w logistyce. Makro-
ekonomia ma ogromny wp³yw na nasze
¿ycie pomimo, ¿e dotyczy g³ównie dzia-
³añ podejmowanych przez pañstwo. To
w³aœnie dziêki makroekonomii mamy mo¿-
liwoϾ podejmowania oceny przewidywa-
nia przysz³oœci, jak np. sytuacje kryzyso-
we i wzrost gospodarczy. Znaj¹c pojêcia
makroekonomii mo¿emy podejmowaæ lep-
sze decyzje biznesowe, zw³aszcza w pla-
nowaniu logistycznym, które to opiera siê
o d³ugofalowe strategie. Makroekonomia
uwypukla zwi¹zki miêdzy zmiennymi eko-
nomicznymi, wyjaœnia zachowania gospo-
darki, a tak¿e niedoskona³oœci i zawodnoœæ
rynku, konkurencji. Dziêki niej mo¿emy
równie¿ oceniaæ problemy gospodarcze,
które g³ównie dotycz¹ dzisiaj braku stabil-
noœci makrootoczenia, ograniczenia zaufa-
nia do pañstwa i pieni¹dza. A jak dokonaæ
tej oceny w odniesieniu do w³asnej firmy?
Mam nadziejê, ¿e to wydanie pomo¿e Pañ-
stwu tego dokonaæ.
Beata Trochymiak
wydawca portalu
Pracujwlogistyce.pl
organizatorka
I Forum Kobiet w Logistyce
W WYDANIU :
Redakcja:
Beata Trochymiak – redaktor/wydawca portalu
e-mail: redakcja@pracujwlogistyce.pl
tel. +48 535 44 85 44
Dział marketingu i reklamy:
Krzysztof Krzanowski – marketing manager
e-mail: reklama@pracujwlogistyce.pl
tel. +48 535 44 75 44
Dział techniczny:
e-mail: techniczny@pracujwlogistyce.pl
Dział reklamacji:
e-mail: reklamacje@pracujwlogistyce.pl
adres redakcji:
ul. Pułtuska 12/14 lok. 2, 04-331 Warszawa
Kobiety w œwiecie logistyki, a współczesna ekonomia .................... 3
Wpływ makroekonomii na wyniki naszych działañ w logistyce
– jak odnaleŸæ siê w œwiecie pojêæ makroekonomicznych? ............ 5
Planowanie i bud¿etowanie projektów usług logistycznych
– jak zaplanowaæ magazyn? ........................................................... 8
Zakup usługi logistycznej w przedsiêbiorstwie – na co zwróciæ
uwagê? .......................................................................................... 11
Jak ograniczyæ ryzyko w biznesie – 10 przykazañ skutecznego
zabezpieczenia firmy w łañcuchu dostaw ..................................... 13
2
1059281109.016.png 1059281109.017.png 1059281109.001.png 1059281109.002.png 1059281109.003.png 1059281109.004.png
Prof. ndzw. SGH,
dr hab. Halina Brdulak
Kobiety w œwiecie logistyki,
a współczesna ekonomia
W 2010 r. kraje Unii Europejskiej
szym stopniu zwracaj¹ uwagê na miêk-
kie elementy, do których zalicza siê
sposób motywacji i rozwi¹zywania kon-
fliktów. Po³¹czenie stylu typowo „mê-
skiego”, opartego w wiêkszym stopniu
na modelu autorytarnym i skoncentro-
waniu na wynikach ze stylem „kobie-
cym” daje korzystne rezultaty zw³asz-
cza w kontekœcie zmian, zachodz¹cych
w globalnej gospodarce, która w coraz
wiêkszym stopniu jest turbulentna
i trudno przewidywalna.
postawi³y sobie za cel po³o¿e-
nie wiêkszego nacisku na wyrównywa-
nie szans kobiet w gospodarce. Lata
2010–2015 zosta³y okreœlone jako
okres równych szans dla kobiet i mê¿-
czyzn. Jednym z pierwszych dzia³añ
by³o zbadanie stanu obecnego oraz
postrzegania mo¿liwoœci awansu ko-
biet. Kolejny krok to wprowadzenie
prawnych regulacji, zapewniaj¹cych
kobietom mo¿liwoœci awansu.
produkcji z krajów nisko kosztowych
i przenoszenia jej bli¿ej rynków zbytu.
Chodzi przede wszystkim o zwiêksze-
nie przewidywalnoœci i kontroli nad
przep³ywami, tak aby mo¿na by³o szyb-
ko reagowaæ na nieprzewidywalne
wczeœniej odchylenia. W tej sytuacji co-
raz wiêksz¹ rolê odgrywaj¹ ludzie, któ-
rzy potrafi¹ zarz¹dzaæ w trudnych wa-
runkach, gdzie istotn¹ kompetencj¹ jest
zarz¹dzanie z³o¿onoœci¹ i zró¿nicowa-
niem. Kobiety doskonale wpisuj¹ siê
w powy¿sze zmiany.
Badania, które by³y prowadzone
w okresie kilku lat wykaza³y, ¿e udzia³
kobiet w zarz¹dach (co najmniej 1/3
sk³adu) pozwala na zwiêkszenie zysku
przedsiêbiorstw o ponad 50 proc. Oce-
nia siê, ¿e kobiety na ogó³ reprezen-
tuj¹ nieco inny styl zarz¹dzania ni¿
mê¿czyŸni. Przede wszystkim w wiêk-
Przep³ywy ³añcuchów dostaw
Zmiany, zachodz¹ce w jednym kraju
w wyniku szerokich powi¹zañ z inny-
mi krajami, oddzia³uj¹ na przep³ywy
³añcuchów dostaw. W tej sytuacji glo-
balny ³añcuch dostaw ulega czêsto
przerwaniu, co zmusza koncerny miê-
dzynarodowe, do wycofywania czêœci
Od momentu wejœcia Polski do Unii
Europejskiej uczestniczymy w corocz-
nych badaniach eurobarometru. Jed-
nym z obszarów badawczych jest
udzia³ kobiet w podejmowaniu decyzji
zarz¹dczych. Ostatnie badanie zosta-
³o przeprowadzone w listopadzie
2011 r. a jego wyniki zosta³y opubliko-
wane w marcu 2012 r. Jak wynika
z badañ prawie 90 proc. mieszkañców
UE i podobna liczba Polaków uwa¿a,
¿e przy podobnych kompetencjach
kobiety powinny pe³niæ funkcje mene-
d¿erskie w równym stopniu jak mê¿-
czyŸni. Jednak wyjaœnienie powy¿sze-
go stanowiska ma nieco inne pod³o¿e
w krajach UE i w Polsce. Obrazuje to
wykres nr 1.
Okazuje siê, ¿e najwiêksze ró¿nice
w wyjaœnieniu przyczyn powy¿szej
opinii wystêpuj¹ w trzech obszarach.
Polacy w niewielkim stopniu postrze-
gaj¹ pozytywny wp³yw kobiet na spo-
sób zarz¹dzania firm¹ (ró¿nica wyno-
si 17 punktów proc.!), nie uwa¿aj¹
Wykres nr 1
3
1059281109.005.png 1059281109.006.png 1059281109.007.png 1059281109.008.png
równie¿, ¿e istotne znaczenia ma rów-
nouprawnienie (ró¿nica: 16 pp). Umie-
jêtnoœci kobiet nie s¹ równie¿ postrze-
gane na podobnym poziomie jak
mê¿czyzn. Jeœli bêdziemy próbowali
szukaæ przyczyn niskiej reprezentacji
kobiet na stanowiskach mened¿er-
skich okazuje siê, ¿e doœæ istotn¹ jest
zbyt ma³a si³a do walki, a tym samym
rywalizacji z innymi kandydatami
o najwy¿sze stanowiska. Rozk³ad od-
powiedzi przy tak sformu³owanej przy-
czynie zosta³ zaprezentowany na wy-
kresie nr. 2.
Analizuj¹c wyniki badañ okazuje siê,
¿e faktycznie kobiety w Polsce wed³ug
opinii Polaków maj¹ mniejsz¹ wolê
walki ni¿ kobiety w UE (ró¿nica 17
punktów procentowych!), nie maj¹
równie¿ wystarczaj¹cych kwalifikacji
do pe³nienia odpowiedzialnego stano-
wiska (ró¿nica: 15 pp), s¹ mniej zain-
teresowane stanowiskiem mened¿er-
skim (ró¿nica 12 pp) a tak¿e maj¹
mniej wolnoœci przez ich obowi¹zki do-
mowe (ró¿nica 10 pp). Interesuj¹ce
jest jednak, ¿e wykszta³cenie wy¿sze
osi¹ga ju¿ prawie 60 proc. kobiet i ten
udzia³ ci¹gle roœnie. Jednak, jeœli przyj-
miemy, ¿e poziom wykszta³cenia jest
w znacznym stopniu odzwierciedle-
niem umiejêtnoœci – to widaæ wyraŸnie,
¿e powstaje luka miêdzy poziomem
wykszta³cenia a reprezentowaniem
kobiet na stanowiskach mened¿er-
skich. Podobne zjawiska, które zosta³y
Wykres nr 2
zaprezentowane powy¿ej, bazuj¹c na
wynikach eurobarometru, zachodz¹c¹
równie¿ w innych krajach. Badania,
przeprowadzone przez firmê McKin-
sey w marcu 2012 r. wœród 60 znacz¹-
cych firm amerykañskich (wœród firm
znalaz³ siê tak¿e operator logistyczny
UPS), przeprowadzono równie¿ wy-
wiady z 350 mened¿erami.
gistyce ma w³aœnie na celu pokazanie
nowych zjawisk zachodz¹cych w go-
spodarce i roli, jak¹ kobiety mog¹ pe³-
niæ w najbli¿szym czasie w zarz¹dach
firm i na wy¿szych i najwy¿szych
szczeblach zarz¹dzania. Chodzi rów-
nie¿ o zachêcenie kompetentnych
i zdolnych kobiet m.in. poprzez poka-
zywanie przyk³adów, do aplikowania
na te stanowiska. Poprzez informacje
i wzajemne wspieranie siê pañ Forum
chcia³oby równie¿ wp³yn¹æ na zmianê
percepcji spo³eczeñstwa polskiego
w tym zakresie.
Jak wynika z badañ du¿e firmy
wiêksz¹ wagê przywi¹zuj¹ do awan-
sowania kobiet na najwy¿sze szcze-
ble mened¿erskie. Forum Kobiet w Lo-
Prof. ndzw. SGH, dr hab. Halina Brdulak – kierownik Zakładu Transportu Miêdzynarodowego
i Logistyki w Kolegium Gospodarki Œwiatowej SGH oraz Podyplomowego Studium Marketingo-
wo-Logistycznego, prezeska Miêdzynarodowego Forum Kobiet, doradczyni zarz¹du DB Schen-
ker, autorka rankingu bran¿y TSL (transport-spedycja-logistyka), publikowanego od 15 lat w „Rzecz-
pospolitej”. Autorka wielu ekspertyz dla bran¿y logistycznej. Organizatorka cyklu konferencji TRANS
– Wspólna Europa dotycz¹cych najbardziej aktualnych zagadnieñ z zakresu zarz¹dzania w Szkole
Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 90. redaktorka w „Rynkach Zagranicznych” oraz kie-
rowniczka Pracowni Integracji Europejskiej w Instytucie Transportu Samochodowego, członkini
zarz¹du Fundacji „Polska Eksportuje”, propaguj¹cej standard EDIFACT w Polsce. Obecnie tak¿e
członkini Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz Rady Programowej mie-
siêcznika „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, Olimpiady Logistycznej i magazynu „Kobieta i Biz-
nes”. Autorka kilkudziesiêciu publikacji naukowych i popularno-naukowych z zakresu handlu zagra-
nicznego, zarz¹dzania logistycznego, miêdzynarodowych rynków transportowych, negocjacji
i marketingu.
4
1059281109.009.png 1059281109.010.png 1059281109.011.png
5
1059281109.012.png 1059281109.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin