Węzeł logistyczny.docx

(551 KB) Pobierz

                               Węzeł logistyczny

                                  w sieci dostaw

 

 

Planowanie przepływu ładunków (materiałów, produktów, towarów) w sieci dostaw obejmuje wiele operacji logistycznych wykonywanych w węzłach sieci dostaw. Węzeł logistyczny w sieci dostaw służy do realizacji następujących operacji:

v      rozdzielenia strumienia ładunków od dostawcy do wielu różnych odbiorców (np. w sieci dystrybucji); rozproszeni w różnych lokalizacjach odbiorcy zamawiają określone własnymi potrzebami ilości produktów, w określonym czasie;

v      konsolidacji strumienia ładunków od wielu różnych dostawców (np. w sieci zaopatrzenia); wspólny punkt docelowy dostaw (np. port morski czy lotniczy, producent, market sieci sprzedaży) wywołuje naturalną potrzebę konsolidacji dostaw.

Węzły logistyczne pełnią coraz ważniejszą rolę w logistycznej obsłudze ładunków w sieci dostaw ze względu na rosnące wymagania klienta, rozwój konkurencji, coraz bardziej skomplikowane powiązania pomiędzy przedsiębiorstwami na rynku i tym samym drogi przypływu ładunków.

skanuj0030

Węzeł logistyczny stanowi podmiot gospodarczy (lub grupa podmiotów), dysponujący odpowiednią infrastrukturą logistyczną w sieci dostaw wraz z organizacją pracy i przepływem informacji, wymaganą dla kompleksowej realizacji obsługi logistycznej – przyjmowania, magazynowania, kompletacji i wydawania ładunków oraz świadczenia wielu dodatkowych usług logistycznych, niezbędnych dla pełnej obsługi potrzeb odbiorcy.

Zakres usług realizowanych przez węzeł logistyczny jest szeroki i obejmuje np.:

Ø       realizację zleceń przyjęcia, kompletacji i wysyłki towarów;

Ø       synchronizację dostaw różnych ładunków w różnym czasie (wymaganie krótkotrwałego składowania), na potrzeby konsolidacji wysyłek do odbiorcy;

Ø     usługi magazynowania w różnych magazynach według wymagań ładunków oraz dostawców lub odbiorców – w magazynach uniwersalnych, chłodniach, spichlerzach, zbiornikach, w składach celnych i konsygnacyjnych (konsygnacyjny magazyn - skład towarów oddanych na przechowanie);

Ø       kompletację i dekompletację ładunków, kontrolę towarów i formowanie ładunków, pakowanie i znakowanie ładunków;

Ø       zarządzanie zapasami (planowanie, odtwarzanie zapasów, kontrolowanie poziomu i struktury zapasu);

Ø       kojarzenie różnych rodzajów transportu, zapewniając możliwość przeładunku towarów w terminalach z jednego środka transportu na drugi np. z wagonu na samochód, ze statku na samochód lub wagon, z samolotu na wagon lub samochód;

Ø       konsolidację pojedynczych ładunków na potrzeby skompletowania wysyłki i odprawy całego pojazdu, pociągu, statku, samolotu;

Ø     krótkookresowe składowanie palet, pojemników, kontenerów, nadwozi wymiennych, naczep, a także obrót opakowaniami;

Ø       obsługę spedycyjną, celną ubezpieczeniową ładunku w procesie magazynowani i transportu, planowanie tras transportowych z eliminacją przewozów niepełnych i pustych – powrotnych;

Ø       obsługę środków transportowych w stacjach serwisowych.

Ø     Obsługa ładunku w węzłach logistycznych sieci dostaw zapewnia dostępność produktu w wymaganej ilości i postaci oraz w odpowiednim miejscu i czasie. W ten sposób węzeł logistyczny dodaje wartość do ładunku dostarczanego odbiorcy (a tym samym do produktu dostarczanego klientowi).

 

Węzły logistyczne można podzielić według wielu kryteriów obsługi ładunku, np. ze względu na:

ü       wielkość obsługiwanego strumienia ładunkowego (przepustowość, liczba bram przyjęcia i wydania ładunku, pojemność magazynu, szybkość przeładunku i kompletacji);

ü     zakres realizowanych funkcji oraz specjalizację przeładunku;

ü       specjalizację w rodzaju obsługiwanej gałęzi transportu (węzły morskie, rzeczne, kolejowe, lotnicze) lub rodzaje ładunku;

ü       główny zasięg obsługiwanych dostaw – węzły lokalne, regionalne, międzynarodowe.

skanuj0031

Wysoki poziom obsługi docelowego odbiorcy (terminowa, kompletna i niezawodna dostawa) w sieci dostaw wymaga dokładnego planowania operacji logistycznych na terenie węzła, a także synchronizacji dostaw i wysyłek.

Dostępność ładunku wymaga odpowiedniego zarządzania zapasem oraz jego uzupełniania w odpowiedniej wielkości i czasie. Sprawna realizacja rozładunków, przyjęć, kompletacji, wydań i załadunków oraz przeładunków w terminalu wymaga planowanie strumieni ładunków w powiązaniu z wydajnością i przepustowością infrastruktury logistycznej, pojemnością magazynu, liczbą pracowników.

Dalszą sprawną dostawę do klientów warunkuje odpowiednie planowanie tras transportowych i środków transportu w różnych obsługiwanych rodzajach transportu. Ciągły i rytmiczny przepływ ładunków w sieci dostaw jest możliwy dzięki dobrej komunikacji pomiędzy dostawcą, węzłem logistycznym i odbiorcą.

Awizowanie dostaw, przekazywanie prognoz, udostępnianie stanów zapasów oraz wymiany wielu innych informacji i danych, wymaga dobrej komunikacji partnerów w sieciach dostaw (skomunikowania ich systemów informatycznych).

Wykorzystywane dla zapewnienia niezawodnych dostaw systemy komunikacji mobilnej – telefonii komórkowej i łączności satelitarnej działającej w systemie GPS – stanowią istotną część infrastruktury komunikacyjnej sieci dostaw.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin