samolotem-blizej.pdf

(248 KB) Pobierz
Kierowanie lotą
Powietrzna alternatywa dla samochodu prezesa
Samolotem bliżej
godzinę lotu (ok. 6 l/100 km) oraz zasięg
prawie 1500 km sprawiają, że można wykonać
bezpiecznie kilkugodzinny przelot krajowy lub
międzynarodowy. Niemal każdy z tych „stat-
ków powietrznych” wyposażony jest w spado-
chronowy system ratunkowy - w razie zagro-
żenia lotu samolot bezpiecznie wyląduje na
własnym spadochronie.
W Polsce istnieje ponad 350 miejsc, gdzie
można wylądować samolotem ultralekkim.
Pełny wykaz znajdziemy na stronach interne-
towych portali lotniczych. Praktycznie prawie
w całym kraju istnieje możliwość wylądowania
w promieniu do 20 kilometrów od miejsca do-
celowego. Część z lądowisk należy do aeroklu-
bów, pozostałe stanowią własność prywatną.
Przed lotem najlepiej zadzwonić na dane lą-
dowisko i zapytać, czy aktualnie jest ono udo-
stępnione do użytku. Wysokość opłat za start
i lądowanie nie została jasno sprecyzowana
i zależy od gospodarza „lotniska”. Z reguły za-
płata nie jest pobierana lub wynosi od 20 do
50 zł. Samoloty potrzebują około 100 metrów
do oderwania się od ziemi. Posiadając wła-
sny większy teren lub zgodę jego właściciela
można z niego startować i lądować samolotem
ultralekkim, bez dodatkowych zezwoleń. Nie-
które irmy mają zatem szanse przystosowania
miejsca nawet przy swojej siedzibie.
Lotnicze prawo jazdy
Aby starać się o zdobycie uprawnień pilota
wystarczy mieć wykształcenie co najmniej
gimnazjalne oraz III klasę zdrowia. Kolejny
krok w drodze po „prawo jazdy” stanowi za-
liczenie szkolenia teoretycznego w wymiarze
54 godzin, podczas którego przybliżone zo-
staną między innymi pojęcia z zakresu ogólnej
wiedzy o samolocie, nawigacji, meteorologii,
prawa lotniczego i procedur operacyjnych
oraz łączności. Następnie trzeba przystąpić
do części praktycznej. Należy wykonać mini-
mum 95 lotów trwających w sumie 26 godzin,
w tym 7 godzin samodzielnie. Uwieńcze-
nie stanowi egzamin, po którego zaliczeniu
otrzymamy Świadectwo Kwaliikacji Pilota
Samolotu Ultralekkiego UAP.
Orientacyjny koszt takiego szkolenia wyno-
si 10 000-15 000 zł – wszystko zależy od
ośrodka szkolenia i samolotu, na którym pro-
wadzone są zajęcia. Zajęcia są zdecydowanie
krótsze i tańsze niż ubieganie się o tradycyjną
licencję pilota samolotowego PPL (A). Jeśli
potencjalny „kierowca samolotu” dysponuje
wolnym czasem i trai na sprzyjające warun-
Na naukę latania samolotem
ultralekkim w sprzyjających
okolicznościach wystarczy
nawet miesiąc.
Fot. Krzysztof Będkowski
Rozwiązanie standardowe
Alternatywa
Podróż na trasie Warszawa-Szczecin. Czas trwania
(wliczając przerwy): 8 godzin. Poza trasą możemy się
pokusić o jedno spotkanie, będąc jednak wykończonym
podróżą. Nocujemy w hotelu.
Lot samolotem ultralekkim na trasie Warszawa -Szczecin-
Warszawa. Czas potrzebny na podróż i jedno spotkanie – 6
godzin. Pozostaje jeszcze mnóstwo siły i czasu na rodzinne
popołudnie lub podjechanie tego samego dnia do firmy.
Poniedziałek:
Spotkanie z jednym, dwoma klientami, rano, bo czeka
nas droga powrotna Szczecin- Warszawa. W domu
dzieci czekające by zagrać w piłkę. Ale kto ma na
to siłę i energię po takim dniu? Zmęczenie czujemy
również w środę i czwartek.
Pełny dzień do wykorzystania.
Wtorek:
Podróżowanie nawet najbardziej luksusowym
samochodem jest męczące po spędzeniu kilku
godzin za kierownicą. Zresztą taka trasa z po-
zycji pasażera tylnego siedzenia również nie
stanowi najprzyjemniejszej i najbardziej efek-
tywnej formy spędzania czasu. Z tego powodu
warto pomyśleć o zmianie środka transportu.
Jedną z alternatyw stanowi droga powietrzna,
pokonywana prędkościami ponad 200 km/h,
bez konieczności zmagania się z nierównymi
ulicami, objazdami i korkami. W ostatnim
czasie w Polsce coraz częściej można zaobser-
wować na niebie niewielkie „obiekty” prze-
mieszczające się z dużymi prędkościami. Do
tej grupy małych awionetek zaliczamy coraz
popularniejsze samoloty ultralekkie.
Samolot ultralekki pozwala na przelot z np.
z Katowic do Kołobrzegu w czasie poniżej 3
godzin. Tą samą drogę samochodem według
serwisu Targeo pokonamy w 9,5 godziny,
a w praktyce może to potrwać jeszcze dłużej.
350 „lotnisk”
Według polskiego prawa samoloty ultralekkie
to statki powietrzne z zespołem napędowym,
posiadające nie więcej niż dwa miejsca oraz
maksymalną masę startową 472,5 kg. Jeszcze
w 2005 roku służyły one w Polsce jedynie do
latania czysto rekreacyjnego. Prędkości prze-
lotowe wynosiły około 150 km/h i nie były
przystosowane do dalekich podróży. W prze-
ciągu zaledwie siedmiu lat technologia zro-
biła wielki krok na przód sprawiając, że dzi-
siaj samoloty ultralekkie mogą konkurować
z tradycyjnymi samolotami certyikowanymi,
np. typu Cessna. Prędkości przelotowe na po-
ziomie 270 km/h, przy spalaniu zaledwie 17
litrów tradycyjnej benzyny bezołowiowej na
22
www.fab.com.pl
1063307321.019.png 1063307321.020.png 1063307321.021.png 1063307321.022.png 1063307321.001.png 1063307321.002.png 1063307321.003.png 1063307321.004.png 1063307321.005.png 1063307321.006.png 1063307321.007.png 1063307321.008.png 1063307321.009.png 1063307321.010.png 1063307321.011.png 1063307321.012.png 1063307321.013.png 1063307321.014.png
 
Kierowanie lotą
ki atmosferyczne to uprawnienia do latania
można zdobyć nawet w miesiąc. Gdzie się
szkolić? W sierpniu 2012 w Polsce było za-
rejestrowanych ponad 60 podmiotów pro-
wadzących lotniczą działalność szkoleniową,
zdecydowaną większość z nich stanowią ae-
rokluby, w których samoloty ultralekkie wy-
korzystywane są nie tylko do szkolenia, ale
też między innymi do holowania szybowców.
Pełny i aktualny wykaz szkół można znaleźć
na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cy-
wilnego. Jeśli jednak ktoś nie chce samemu
latać, może zatrudnić pilota dyspozycyjnego,
który będzie siadał za sterami zamiast pre-
zesa irmy.
Kupując samolot warto zapoznać się z wa-
runkami gwarancji oraz zwrócić uwagę na
pozycję rynkową marki samolotu. Od niej
najczęściej zależy jakość i precyzja wykonania
maszyny, to czy w przyszłości będziemy mogli
egzekwować ewentualne roszczenia gwaran-
cyjne oraz czy producent zapewni dostępność
części zamiennych. Moim zdaniem za kwotę
około 70 000 euro netto można nabyć nowy
samolot z seryjnej produkcji w renomowa-
nej fabryce z wyposażeniem zapewniającym
komfortowe latanie przy prędkościach ponad
200 km/h.
na użytek własny), kto będzie go pilotował
(z jaką ilością wylatanych godzin) oraz war-
tość środka transportu. Kolejny koszt stanowi
hangarowanie, czyli „miejsce parkowania”.
W zależności od lotniska opłaty wahają się od
500 zł do 1000 zł miesięcznie.
Po pokryciu kosztów naziemnych samolot
może wzbić się w powietrze. Tu z kolei na-
leży pamiętać o kosztach paliwa. Nie są one
wcale kosmicznie - w zależności od osiągów
samolotu spalanie wynosi od 10 do 15 litrów
zwykłej benzyny PB95 na godzinę lotu. Po-
zostaje jeszcze kwestia serwisu. Przeglądy
wykonywane są najczęściej co 100 godzin.
Przykładowo „inspekcja” po pierwszych 100
godzinach kosztuje około 1500 zł, ale po
200 godzinach już nawet 4000 zł. Po okresie
gwarancji przegląd powinien wykonać każdy
mechanik samolotowy z licencją lub świa-
dectwem kwaliikacji, pracujący na lotnisku,
gdzie stacjonuje nasz samolot.
Można odlicz yć VAT
Lotnictwo ultralekkie staje się w Polsce coraz
bardziej popularne, z tego powodu rośnie też
oferta rynkowa czekająca na klienta. Obec-
nie, podobnie jak w salonie samochodowym,
klient ma możliwość zakupu i serwisowania
samolotu w jednym miejscu. Ponadto fundu-
sze leasingowe i banki coraz częściej patrzą
przychylnym okiem na zakup maszyny lata-
jącej. Największe irmy proponują inanso-
wanie w okresach 36-60 miesięcy z wpłatą
początkową od 10 procent wartości. Rosnące
zainteresowanie pozwala na skonstruowanie
indywidualnej oferty obejmującej kredyt lub
leasing. Coraz częściej dealerzy samolotów
posiadają w swojej ofercie również możliwość
zorganizowania leasingu i ubezpieczenia,
ułatwiając klientowi stawianie pierwszych
kroków w dziedzinie awiacji. Samolot ultra-
lekki również może zostać zakupiony w trady-
cyjny sposób za gotówkę.
Według polskich przepisów nie jest dobrem
luksusowym, przez co nie podlega podatkowi
akcyzowemu. Jeśli samolot został zakupiony
na irmę i wykorzystywany zostaje do celów
prowadzenia działalności gospodarczej, wów-
czas można od niego odliczyć pełny VAT przy
zakupie oraz odliczać podatek VAT od paliwa.
Podobnie wygląda sytuacja przy odliczaniu
podatku VAT od rat leasingowych, które sta-
nowią koszt prowadzenia działalności.
Warto zastanowić się, czy nie lepiej zosta-
wić naszą drogą limuzynę w garażu i długą
podróż odbyć w równie komfortowych wa-
runkach własnym samolotem, oszczędzając
przy tym cenny czas, ograniczając zmęczenie
i czerpiąc z tego czystą przyjemność latania.
Do zobaczenia w przestworzach!
Krzysztof Będkowski,
prezes zarządu Skydream
Zakup „na współę”
Można również skorzystać z ogłoszenia doty-
czącego sprzedaży używanych egzemplarzy.
Ceny kształtują się od 70 000 do 200 000, ale
złotych a nie euro. Są to najczęściej samoloty
z początków istnienia ery lotnictwa ultralek-
kiego, lecz pojawiają się również nowsze eg-
zemplarze. Przed zakupem maszyny z drugiej
ręki warto poprosić o konsultację mechanika
lotniczego, który dokładnie sprawdzi stan
techniczny przed zakupem oraz dokumenta-
cję techniczną.
Poza tym coraz bardziej popularne w Polsce
stają się tzw. syndykaty, czyli zakup udzia-
łów w danym samolocie. Zjawisko to jest
powszechne przy nabywaniu dóbr luksuso-
wych. W przypadku powietrznej maszyny
ilość udziałowców najczęściej ogranicza
się do maksymalnie czterech osób, które
wspólnie utrzymują samolot i w ciągu roku
mogą wylatać określoną ilość godzin. Takie
rozwiązanie pozwala na rozłożenie kosztów
związanych z zakupem i użytkowaniem środ-
ka transportu.
Oczywiście także w przypadku samolotów
można pokusić się o swego rodzaju TCO, czyli
obliczenie wszystkich kosztów rzeczywistych.
Należy przy tym brać pod uwagę przede
wszystkim ubezpieczenie OC i Aerocasco, któ-
re sumarycznie wynoszą 3-5 procent wartości
maszyny. Dla ubezpieczyciela między innymi
istotne są informacje, w jakim celu będzie
wykorzystywany samolot (loty szkolne, czy
Cena luksusowej
limuzyny
Na początku 2012 roku do polskiej ewidencji
było wpisanych 148 samolotów ultralekkich,
każdego roku przybywa w niej ponad 30 no-
wych maszyn. Nie stanowi to jednak pełne-
go obrazu polskiego lotnictwa ultralekkiego,
ponieważ jeszcze do niedawna rejestracja sa-
molotu np. w Czechach była o wiele prostsza
i szybsza niż w naszym kraju i wiele maszyn
zarejestrowanych jest na terenie innych kra-
jów. Dopiero od tego roku Czesi niechętnie
rejestrują „polskie” samoloty i coraz częściej
traiają one do ewidencji prowadzonej przez
rodzimy Urząd Lotnictwa Cywilnego.
W zależności od marki samolotu, jego osią-
gów i wyposażenia ceny nowego statku po-
wietrznego wahają się od 60 000 euro netto
do 110 000 euro netto. Są więc porównywal-
ne do kosztów zakupu luksusowej limuzyny
na czterech kołach, a co ciekawe spalanie
benzyny powinno być niższe od aut. Wśród
elementów wyposażenia znajdziemy m. in.
skórzaną tapicerkę, autopilota, system infor-
mowania o innym ruchu powietrznym (TCAS),
cyfrowy komputer pokładowy (glass-cockpit)
z nawigacją i GPS, czy np. radionamiernik
bezpieczeństwa (ELT). Gwarancja zależy od
sprzedawcy, przykładowo może wynieść dwa
lata lub 100 godzin lotu.
Lot samolotem ultralekkim skróci
podróż służbową nawet o cały dzień.
Fot. Pipistrel
23
www.fab.com.pl
1063307321.015.png 1063307321.016.png 1063307321.017.png 1063307321.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin