recydywisci-bez-uprawnien.pdf

(160 KB) Pobierz
Prawo
Ważniejsze zmiany w Kodeksie drogowym i przepisach wykonawczych w latach 2012-2013
Recydywiści bez uprawnień
W roku 2012 nastąpiło szereg
zmian dotyczących zwłaszcza
tych kierowców, którzy łamią
przepisy ruchu drogowego
i nie stosują się do zasad
obowiązujących na drogach.
Kolejne 365 dni przyniesienie
natomiast zupełnie nowe
rozwiązania - wchodzi w życie
nowa ustawa o kierujących
pojazdami. Większość przepisów
zacznie obowiązywać od 19.
stycznia 2013 roku.
Liczba sprawców w tym przedziale wzrosła
w ostatnich latach o 10 procent.
Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła niepra-
widłowości w 73 procent kontrolowanych
przez siebie ośrodkach szkolenia kierowców.
Główną przyczynę stanowią źle oceniany
proces nauczania kandydatów na kierow-
ców, niska jakość usług świadczonych przez
ośrodki szkolenia kierowców, nieuczciwa
konkurencja między nimi, brak skutecznego
nadzoru nad pracą poszczególnych ośrod-
ków. Co ciekawe, już wkrótce omawiane
placówki będą kontrolowane wspólnie przez
starostów i Centralne Biuro Antykorupcyjne.
Utrzymana zostanie dotychczasowa proce-
dura uzyskiwania prawa jazdy (tj. badania
lekarskie, szkolenie, egzamin państwowy,
wydanie prawa jazdy). Jednak „młody kie-
rowca” będzie poddany wzmożonej kontroli
przez dwuletni okres próbny. Ma on dotyczyć
osób uzyskujących pierwszy raz prawo jaz-
dy kat. B i będzie wydłużany po popełnieniu
dwóch wykroczeń przeciwko bezpieczeń-
stwu w ruchu drogowym, co oznacza jedno-
cześnie skierowanie na kurs reedukacyjny.
Po popełnieniu trzech wykroczeń drogowych
lub jednego przestępstwa drogowego prze-
ciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym,
prawo jazdy będzie cofnięte. Dodajmy, że
w krajach, które wprowadziły okres prób-
ny, doszło do zmniejszenia liczby wypadków
z młodymi kierowcami od około 20 do 50
procent.
Jeśli chodzi o system punktów karnych, to
wśród nowych rozwiązań proponuje się kiero-
wanie osoby, która uzyskała 24 punkty karne,
na kurs reedukacyjny zamiast, jak dotąd, na
egzamin weryikujący jej kwaliikacje. Ponad-
to przewidywane jest cofnięcie prawa jazdy
osobie, która w okresie 5 lat od dnia wydania
skierowania na kurs reedukacyjny uzyskała po-
nownie 24 punkty. W razie odebrania prawa
jazdy z wynikiem przekroczenia maksymalnej
liczby punktów karnych, ponowne jego uzy-
skanie umożliwi jedynie spełnienie wszystkich
wymagań obowiązujących ubiegających się
o uprawnienie do kierowania samochodem.
Gdyby kierowca prowadził po spożyciu alkoho-
lu, lub użyciu środków odurzających, skiero-
wany zostanie dodatkowo na kurs reedukacyj-
ny dotyczący proilaktyki przeciwalkoholowej.
Uzupełnieniu ulegną wymogi stawiane kieru-
jącym pojazdami uprzywilejowanymi lub prze-
wożącymi wartości pieniężne. Oprócz obowią-
zującego już obecnie braku przeciwwskazań
zdrowotnych i psychologicznych do kierowa-
nia pojazdem uprzywilejowanym, zostanie
wprowadzony dodatkowy kurs szkoleniowy
w ośrodku doskonalenia techniki jazdy. Dodaj-
my, że kierujący pojazdami uprzywilejowany-
mi na podstawie dotychczasowych regulacji,
mają trzy lata na jego ukończenie.
Wprowadzona zostanie również centralna
ewidencja kierujących, mająca na celu umoż-
liwienie prowadzenia monitoringu kierowcy
z uwzględnieniem takich danych jak narusze-
nia przepisów (w tym punkty karne).
Radosław Pluciński,
Radca Prawny
Kancelaria Radców Prawnych
Plucińska Skowron &
Partnerzy
www.radcyprawni.net
Zmiany, które wprowadzono w 2012 roku do-
tyczyły przede wszystkim nowego taryikato-
ra punktów karnych. Tak dla przypomnienia,
przykładowo 10 punktów karnych dostaniemy
za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych,
przewożenie większej liczby osób niż wynika
to z dowodu rejestracyjnego, a także wymu-
szenie pierwszeństwa na pieszym znajdującym
się na pasach. 6 punktów karnych „przysłu-
guje” za przewożenie dziecka bez fotelika,
5 punktów karnych dostaniemy za rozmowę
przez telefon komórkowy bez użycia zestawu
głośnomówiącego i zaparkowanie na miejscu
przeznaczonym dla inwalidy.
Uniknąć korupcji
Już za kilka miesięcy wejdzie w życie nowa
Ustawa o kierujących pojazdami z dnia
5. stycznia 2011 r. (Dz. U. Nr 30, poz. 151)
wprowadzająca między innymi zmiany w pro-
cesie szkolenia. To odpowiedź ustawodawcy
na negatywne zjawiska związane z procesem
zdobywania prawa jazdy. Mam tutaj na myśli
głównie korupcję. Regulacje mają również
przyczynić się do zmniejszenia liczby wypad-
ków drogowych. Przypomnijmy, że najlicz-
niejsza grupa kierowców uczestniczących
w wypadkach to osoby w wieku 18-24 lat,
posiadające prawo jazdy krócej niż dwa lata.
15 lat ważności
Przewidywane zmiany w prawie drogowym
dotyczą również wprowadzenia nowego
wzoru prawa jazdy oraz obowiązku wymiany
krajowych praw jazdy na prawa jazdy wydane
zgodnie z tym wzorem. Operację tę wymusza
ustawodawstwo unijne. Ale bez obaw – obo-
wiązkowa wymiana nastąpi za kilkanaście lat.
Dojdzie również do zmiany deinicji upraw-
nień obejmujących prawo jazdy kategorii B
i B+E w zakresie możliwości ciągnięcia przy-
czep (dookreślenie d. m. c. ciągniętej przy-
czepy w zakresie kat. B+E do max. 3500 kg,
w zakresie kat. B ograniczenie możliwości
ciągnięcia przyczep do takich, których d. m.
c. zsumowana z d. m. c. ciągnącego pojazdu
nie przekroczy 3500 kg). Planuje się również
wdrożenie administracyjnego okresu ważno-
ści wydawanych praw jazdy: 15 lat dla kat.
A1, A, B1, B, B+E i 5 lat dla kat. C1, C, c1+E,
C+E, D1, D, D1+E, D+E.
Fot. Fotolia
Osoba, która w okresie 5 lat od wydania
skierowania na kurs reedukacyjny
uzyskała ponownie 24 punkty, zostanie
pozbawiona prawa jazdy.
48
www.fab.com.pl
1063307629.001.png 1063307629.002.png 1063307629.003.png 1063307629.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin