42.doc

(30 KB) Pobierz

42.ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ STANISŁAWA MONIUSZKI

 

Życie:

q       Ur.1819 w Ubielu koło Mińska zm. 1972 Warszawa

q       Kompozytor narodowy, najwybitniejszy twórca operowy

q       Początkowo jego edukacja muzyczna zajmowała się matka

q       1827 wraz z rodziną przeprowadził się do Warszawy

q       pobierał lekcje u wybitnego organisty Freyera; odbył trzyletnie studia w Berlinie (1837-42)

q       1840 osiadł w Wilnie ; gdzie pracował jako organista, dyrygent miejscowego teatru i nauczyciel

q       w tym czasie odbywał podróże do Warszawy i Petersburga

q       1958 podróż do Niemiec i Francji, w tym czasie został mianowany dyrektorem Teatru Wielkiego Opery Polskiej (twórczość operowa)

q       1864 wykładał w Instytucie muzycznym A.Kątskiego jego uczniami byli min. Noskowski Jarecki

Twórczość

1.      religijna

o       6 mszy, m.in.

§         Msza Es-dur

§         4 litanie ostrobramskie

§         Requiem na  org ork.dętą i chór

2.      uwertura fantastyczna

o       Bajka

3.      pieśni

o       śpiewniki domowe 12 (4 wileński,2 warszawskie,6 pośmiertnie )

§         wpływ muz.ludowej

§         wiekszośc proste o zwrotkowej budowie, lecz występuja także trudniejsze balladowe

§         różnorodne akompaniamenty

§         przede wszystkim solowe

§         kilka duetów

§         do słów różnych poetów Mickiewicz , czeczo, kochanowski w.scott

§         liryczne” znasz li ten kraj” „pieśń wieczorna (chyba???)” dwie do trenów

§         ballady: dziad i baba, maciek, dziadek i babka, żal dziewczyny

o       34 pieśni M. Écho de Pologne

o       pieśni chóralne:

§         litanie ostrobramskie

§         oto drzewo krzyża

4.      opery

o       okres wileński

§         betly

§         halka

·         dramat prawie psychologiczny, konflikt społeczny

·         prosta dziewczyna góralka, skrzywdzona przez szlachcica

·         przedstawienie środowiska góralskiego, stylizacje tańców (zbójnicki itp.)

§         flis

o       warszawa

§         Hrabina(3akty)

§         Paria 3

§         Verbum Noble 1

§         Straszny dwór

·         Reakcja na wypadki powstania styczniowego

·         Ku pokrzepieniu serc

·         Pomysłowa harmonika, zwarta konstrukcja scen zespołowych, barwna instrumentacja służąca charakterystyce postaci i malowaniu nastrojów

·         Aria Stefana należy do najpiękniejszych arii tenorowych w literaturze europejskiej XIX w.

 

5.      operetki

o       Nocleg w Apeninach (Wilno 1839),

o       Ideał czyli Nowa Precjoza (1841),

o       Karmaniol czyli Francuzi lubią żartować (1841),

o       Żółta szlafmyca (1842),

o       Nowy Don Kiszot czyli Sto szaleństw (Lwów 1849),

o       Loteria (Mińsk 1843),

o       Jawnuta (z popularnym krakowiakiem Wesół i szczęśliwy krakowiaczek ci ja, I wersja pt. Cyganie, Wilno 1852, II wersja pt. Jawnuta, Warszawa 1860),

o       Beata (Warszawa 1872)

6.      kantaty

o       Milda (1848, do słów J.I. Kraszewskiego)

o       Nijoła (1852, do słów J.I. Kraszewskiego)

o       Widma (1859, do słów A. Mickiewicza

o       Sonety krymskie (1867, do słów A. Mickiewicza),

o       Pani Twardowska (1869, do słów A. Mickiewicza)

7.      balety

o       Monte Christo (1866),

o       Na kwaterunku (1868),

o       Figle szatana (1870)

8.      miniatury fortepianowe –polonezy,walce,polki, galopy itp.

 

Cechy kompoztytorskie:

q       jest najwybitniejszym po Chopinie przedstawicielem stylu nar. w muzyce pol., twórcą pol. opery nar

q       Na styl M. w zakresie tej formy pewien wpływ wywarły także pieśni F. Schuberta.

q       O nar. charakterze twórczości zdecydowały występujące w niej elementy folkloru pol., a w dziełach dramat. także problematyka hist. i społ.

q       W pieśniach M. wpływ muzyki lud. widoczny jest nie tylko w melodyce, lecz także w formie (wyrazem czego są liczne pieśni zwrotkowe) i w tekstach, często opartych na typowej dla pieśni lud. prozodii.

q       Wpływ liryki wok. widoczny jest również w innych kompozycjach M., w szczególności w operach, w których arie niejednokrotnie mają charakter pieśni

q       O elementach folkloru pol. w operach M. świadczą cytaty melodii lud. (np. piosenka myśliwska Pojedziemy na łów w Hrabinie, piosenka myśliwska Siedzi sobie zając pod miedzą w Strasznym dworze) oraz stylizacja pol. tańców lud. (np. mazur w Halce, Strasznym dworze, Hrabinie, polonez w Halce, Strasznym dworze, Verbum nobile, polonez Pan Chorąży w Hrabinie, Tańce góralskie w Halce, krakowiak w Jawnucie)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin