3.CHORAŁ GREGORIAŃSKI (ŹRÓDŁA ,CECHY, FORMY)
Chorał gregoriański jest to jednogłosowy śpiew liturgiczny w Kościele rzymskokatolickim. Nazwa pochodzi od imienia papieża Grzegorza Wielkiego, który według tradycji zebrał i usystematyzował melodie chorału. Dokonał tego w latach 590-604. Wszystkie melodie zebrane przez Grzegorza Wielkiego zyskały nazwę Antiphonarius (Antyfonarz). Oryginał antyfonarza zaginął już w średniowieczu - w X wieku. Zachowały się jego ręczne odpisy; najstarsza kopia pochodzi z klasztoru benedyktyńskiego w St. Gallen.
Głos główny w wielogłosowej muzyce średniowiecza i renesansu często był zaczerpnięty właśnie z melodii chorału gregoriańskiego. (Taką melodię skomponowaną wcześniej i wykorzystaną w nowej kompozycji określa się mianem cantus prius factus lub inaczej cantus firmus).
Podstawowe znaczenie w chorale gregoriańskim miał tekst składający się z fragmentów Pisma Św. Muzyka miała pomagać tylko zrozumieniu tekstu. Ważne było ustalenie związku tekstu i muzyki. W związku z tym ustanowiono stosunek:
· sylabiczny - gdy na jedną sylabę tekstu przypadał jeden dźwięk
· neumatyczny - gdy na sylabę tekstu przypadało kilka dźwięków
· melizmatyczny - gdy na jedną sylabę tekstu przypadało od dwóch do kilkunastu nut
· jednogłosowość - śpiew chóru męskiego na jeden głos
· ametryczność - brak określonego metrum i związanych z nimi taktów w utworze
· melizmatyczność - wykonywanie kilku dźwięków na jednej sylabie
· a cappella
· teksty w języku łacińskim
· tonalność oparta na 8 skalach modalnych, kościelnych; ścisła diatonika
· teksty z Pisma Świętego
· odpowiednia notacja: litery, neumy, klucze
· spokojny, dostojny charakter
· brzmienie ascetyczne
formy
q psalmy-
q hymny to jednogłosowa pieśń sławiąca Boga, o sylabicznej melodyce i budowie zwrotkowej, wprowadzona przez św. Ambrożego jako śpiewy kościelne.
q *sekwencje -to rodzaj wstawki z nowostworzonym tekstem podstawionego pod istniejące wcześniej melodie, będące bezsylabowymi dźwiękami melizmatu na słowie, np. alleluja. Najsłynniejsze sekwencje, które sobór trydencki ograniczył do 5, to pochodzące z końca XII wieku: Stabat Mater Dolorosa (z łac. Stała Matka Bolejąca) Jacopone da Todi i Dies Irae (z łac. Dzień gniewu) Tommaso Celano W Mediolanie nazywano je "longissima melodia" (z wł = melodia najdłuższa), gdyż tworzył ją łańcuch złożony nawet z kilkudziesięciu nut. Do tej grupy zaliczyć również można misteria, dramat liturgiczny, wczesne łacińskie pieśni waganckie, najstarsze pieśni trubadurów – conductus.
q *tropy-to wstawka nowego wierszowanego tekstu z melodią, umieszczonego pomiędzy tekstem liturgicznym. Za twórcę tropów został uznany szwajcarski mnich, Tuotilo (zm. 915).
q antyfony-
q responsoria-
q lamentacje-
q VERSUS, werset, w chorale gregoriańskim wiersz psalmu lub kantyku, bądź też całe zdanie z innego tekstu (oznaczenie skrótowe V).
Podział chorału gregoriańskiego na śpiewy mszalne i pozamszalne:
części stałe mszy (ordinarium missae)
· Kyrie (tekst w języku greckim)
· Gloria
· Credo
· Sanctus (zawiera "Benedictus")
· Agnus Dei-dodane w XI wieku.
i części zmienne mszy (proprium missae):
· introitus (śpiew na rozpoczęcie)
· graduale
· alleluja
· offertorium (śpiew na ofiarowanie)
· communio (śpiew na komunię)
Officja (Nabożeństwa, liturgia godzin, godziny kanoniczne):
· Jutrznia (przed wschodem słońca, odprawiana jeszcze w nocy)
· Laudes (od laudare - chwalić o brzasku)
· Pryma (o wschodzie słońca)
· Tercja (o 9.00)
· Seksta (po południu)
· Nona (ok. 15.00)
· Nieszpory (o zachodzie słońca)
· Kompleta (przed udaniem się na spoczynek)
Głównym elementem tych nabożeństw są: psalmy, hymn, antyfony, responsoria.
dramat liturgiczny(MISTERIUM), przedstawienie o treści rel. (zwane też dramatem liturgicznym, mimo że nie ma nic wspólnego z liturgią). M. powstało w X–XI w. z dialogowanych tropów związanych z Introitem na Boże Narodzenie i Wielkanoc. M., których treścią były sceny biblijne, życie i męka Chrystusa, legendy o świętych (miracles), przedstawiane w kościele lub na cmentarzu, cieszyły się poparciem władz kośc. aż do czasu, gdy zaczęły wchłaniać pierwiastki lud. Proces laicyzacji, rozpoczęty w XIV w., trwał aż do XVI w. i doprowadził do przekształcenia m. w parodie nabożeństw kośc. o mocno satyrycznej i drastycznej treści (festa asinorum, diableries, Narrenfeste itp.). Rola muzyki w m. ograniczała się do podkreślania fragmentów akcji za pomocą chorału i pieśni o charakterze lud. We Włoszech m. zwane były sacre rappresentazioni, w Hiszpanii i Portugalii – auto. W Polsce m. początkowo były wykonywane przez rybałtów, żaków i kleryków, później przedstawieniom patronowały kolegia jezuitów i pijarów.
margaritta_mg