9.doc

(25 KB) Pobierz
9

9. MADRYGŁA W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW RENESANSU

 

MADRYGAŁ, świecka forma muzyki wok. występująca głównie we Włoszech w okresie średniowiecza, renesansu i wczesnego baroku.

 

1)Średniow. m. był 2- lub 3-gł. utworem wok.-instr. z bogatą melizmatyką głosu górnego. O jego istocie decydowała forma poetycka składająca się z trzech zwrotek 3-wierszowych i 2-wierszowego → ritornelu. Głównymi przedstawicielami m. byli w latach 1340–65 Johannes de Florentia i Jacobus de Padua. Później m. ustąpił miejsca ballacie, tak że u F. Landina (zm. 1397) na 141 ballat spotykamy tylko 11 m. Jednocześnie zaznaczyła się tendencja do przezwyciężania budowy zwrotkowej na rzecz formy przekomponowanej. M. znikł prawie zupełnie w XV w.

 

2)renesans Nowa jego postać rozwinęła się z → frottoli. W drukach pojawił się dopiero ok. 1530 jako forma a cappella z różnorodnymi tekstami. Ich forma nie miała wpływu na architektonikę muz., natomiast walory wyrazowe tekstu decydowały o doborze środków muz.

Ø      wczesny (1530–50),

o       Przedstawicielami pierwszego okresu byli: C. Festa, Ph. Verdelot, A. Willaert, J. Arcadelt, F. Corteccia. M. dwóch pierwszych kompozytorów cechuje prosta budowa z przewagą części utrzymanych w kontrapunkcie nota contra notam.

o       Willaert wzbogacił m. pod względem harmonicznym.

o       Czterogłosowy

o       Faktura homofoniczna

o       Melodia główna w głosie najwyższym

o       A capella lub z towarzyszeniem instrumentu

Ø      „klasyczny” (1550–80)

o       W drugim okresie formę m. uprawiali uczniowie Willaerta – N. Vicentino i C. de Rore, a ponadto: O. di Lasso, G.P. Palestrina, Ph. de Monte, J. de Wert.

o       powiększenia liczby głosów do pięciu,

o       wokalny, z solowa obsada głosów

o       wprowadzenia chromatyki

o       środków polifonii flamandzkiej.

o       Wykorzystywano teksty najwybitniejszych poetów

o       Hasłem dla twórców m. Stało się naśladowanie natury, które zmuszało ich do suzkania nowych rozwiazań w dizeidznie melodyki i harmoni np.bogata chromatyka

Ø      późny (1580–1620)

o       W trzecim okresie m. osiągnął szczyt swego rozwoju w twórczości                      L.Marenzia, C. Gesualda da Venosa i C. Monteverdiego.

o       bogactwem środków polifon. aż do kontrapunktu podwójnego włącznie

o       finezją w traktowaniu strony wyrazowej, niekiedy dążeniem do ilustracyjności (Monteverdi Madrigali guerrieri et amorosi, 1638)

o       wyrafinowaną chromatyką

o       harmonika oparta na chromatycznych połączeniach akordów

o       Monteverdi stworzył nową formę m. z instrumentami koncertującymi (Madrigale concertato), która otworzyła drogę rozwojowi kantaty

o       Madrygały koncertujące- utwory wokalno-instrumentalne, w których istniało współzawodniczenie partii zespołowych x solowymi oraz wokalnych z instrumentalnymi, przyczynił się do rozwoju form wokalno instrumentalnych jak np.kantata

o       Komedia madrygałowa- powstała pod koniec XVI w, posiadała akcje dramatyczna; jej twórcami byli Orazio Veccia, Adriano Banchieri .Jedna z wstępnych form opery

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin