Plany miesięczne Sześciolatek[3](1).pdf

(117 KB) Pobierz
scen_0_cz3_01-201
1. Rozk∏ad treÊci edukacyjnych (tematy dni od 78. do 127.)
Kràg
Temat dnia
Zadania edukacyjne
Ârodki dydaktyczne
tematyczny
1
2
3
4
Zegar
odmierza
czas
78. Witaj, Nowy Roku!
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci uwa˝nego s∏uchania tekstów
literackich.
• Redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat.
• Obserwowanie otoczenia i wyjaÊnianie zjawisk zwiàzanych
z zimà.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby 6 – pos∏ugiwanie si´ liczbami
w aspekcie g∏ównym i porzàdkowym.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci klasyfikowania – tworzenie zbiorów
wed∏ug podanego kryterium.
• Poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z urzàdzeƒ
elektrycznych.
• Kszta∏cenie wra˝liwoÊci i wyobraêni muzycznej.
• åwiczenia w dostosowywaniu ruchu do charakteru i tempa
muzyki. Rozwijanie wra˝liwoÊci i wyobraêni muzycznej.
• Doskonalenie refleksu i spostrzegawczoÊci.
• Kszta∏cenie motoryki (çwiczenia gimnastyczne).
åw. s. 3, 4
W. – karty „Ba∏wanek”
i kartoniki z liczbami
CD lub kaseta
(semestr II) – 1
utwór literacki zwiàzany
z tematem dnia, np.
Ludwika J. Kerna „Bajka
o starym i nowym Roku”
plastelina lub drucik
kreatywny, liczmany,
kostka do gry, k∏´bek
we∏ny, klej, szarfy,
kolorowe kartony z bloku
technicznego
79. Dwunastu braci
i cztery siostry
• Poznawanie utworów literackich zwiàzanych z tematem zaj´ç.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci uwa˝nego s∏uchania czytanego tekstu.
• Utrwalenie nazw pór roku i zapoznanie dzieci z nazwami
miesi´cy.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wyra˝ania myÊli w formie zdaƒ.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci swobodnego wypowiadania si´
na podstawie wys∏uchanego tekstu.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci uwa˝nego liczenia obiektów,
rozpoznawania i odczytywania poznanych liczb.
• åwiczenie spostrzegawczoÊci.
åw. s. 5, 6
W. (cz´Êç 2.) – „Cztery
pory roku”
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
Janiny Poraziƒskiej „Baʃ
o dwunastu braciach”,
kartoniki z sylabami,
pi∏ka, kartony, farby
lub kredki
191695207.002.png
• Klasyfikowanie przedmiotów wed∏ug okreÊlonej cechy.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego – tworzenie wyrazów
rozpoczynajàcych si´ takà samà sylabà.
80. Co roku jesteÊmy
starsi
• Kszta∏cenie ÊwiadomoÊci dostrzegania sta∏ego nast´pstwa pór roku.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci dodawania – ustalanie wyników
dzia∏aƒ przez przeliczanie.
• Wprowadzenie drukowanej litery „r”, „R”.
• Prezentacja pisanej litery „r”, „R”.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego.
• Analiza i synteza s∏uchowo-wzrokowa wyrazów.
• OkreÊlanie cech spó∏g∏oski „r”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• åwiczenia grafomotoryczne.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na podany temat.
• Kszta∏cenie estetyki ruchu (çwiczenia gimnastyczne).
K. s. 78, 79
åw. s. 7, 8
W. – „Kartoniki
do uk∏adania modeli
wyrazów” (cz´Êç 1.),
„Domino”
zdj´cia dzieci w ró˝nym
wieku, ko∏a hula-hoop,
liczmany: domino,
klocki, zabawki
81. Zegary dawniej i dziÊ
• Utrwalanie obrazu graficznego litery „r”, „R” i identyfikowanie
go z g∏oskà „r”.
• Pisanie po Êladzie ma∏ej i wielkiej litery „r”, „R”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Analiza sylabowa wyrazów.
• Zapoznanie dzieci z historià zegarów i sposobami odmierzania
czasu (cieƒ, woda, piasek…).
• Prezentacja ró˝nych rodzajów zegarów.
• Wypowiadanie si´ na podany temat (np. „Rozk∏ad dnia dzieci”,
„Nasze ˝ycie bez zegarów”).
• åwiczenie analizy wzrokowej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci przeliczania do 6.
• Próby odczytywania pe∏nych godzin na zegarze.
• Kszta∏cenie wra˝liwoÊci s∏uchowej – rozpoznawanie dêwi´ków
wydawanych przez ró˝ne zegary.
• åwiczenia ortofoniczne – naÊladowanie dêwi´ków wydawanych
przez zegary, np.: bim-bam, bim-bom, tik-tak, cyk, cyk.
K. s. 80, 81
åw. s. 9, 10
CD lub kaseta (semestr I)
– 52–55
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
Boles∏awa Or∏owskiego
„Pradziadkowie zegara”,
plastelina lub drucik
kreatywny, ilustracje
ró˝nych rodzajów
zegarów i zegary
zgromadzone w sali,
zegar do çwiczeƒ
praktycznych, narz´dzia
do naprawiania zegarków
191695207.003.png
1
2
3
4
82. Dni i noce
• Dostrzeganie rytmu dobowego: przemiennoÊci dnia i nocy.
• Przygotowywanie do Êwiadomego pos∏ugiwania si´ poj´ciem
„doba”.
• Uk∏adanie kalendarzy z uwzgl´dnieniem podzia∏u na doby.
• Kszta∏towanie zdrowego stylu ˝ycia – uÊwiadamianie wartoÊci
snu i ró˝nych form odpoczynku.
• Dostrzeganie symetrii w figurach geometrycznych – çwiczenia
praktyczne.
• åwiczenie sprawnoÊci manualnej – wykonanie pracy plastycznej.
• Prezentacja i nauka piosenki o tematyce zimowej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci tanecznych – zabawa przy muzyce
lub piosence.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pracy w grupie – inscenizacja piosenki.
CD lub kaseta (semestr I)
– 56, 59, 60, 62
szarfy w dwóch kolorach,
tacki, klej, bibu∏a, papier
kolorowy, krepina,
no˝yczki, kartoniki
z numerami od 1 do 6,
papierowe figury
geometryczne, lusterka,
tusz, kroplomierz,
2 papierowe koszyczki,
obr´cze
W zimowe
dni
83. Mam siedem lat
• Uwa˝ne s∏uchanie tekstów literackich.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci swobodnego wypowiadania si´
na podstawie wys∏uchanego utworu literackiego.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´ na podstawie
ilustracji.
• Kszta∏towanie poj´cia liczby 7.
• Porównywanie liczebnoÊci zbiorów.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci dostrzegania mocnych stron u siebie
i u rówieÊników.
• Wdra˝anie do tolerancji wobec innych ludzi i otaczajàcego
Êwiata.
• Estetyczne i precyzyjne wykonanie prac plastyczno-
-technicznych (albumu siedmiolatka).
• Wyrabianie nawyku utrzymywania prawid∏owej postawy cia∏a
(çwiczenia gimnastyczne).
åw. s. 11, 12
W. – kartoniki z liczbami
plastelina lub drucik
kreatywny, arkusz
szarego papieru, kredki,
fotografie dzieci z urodzin
i uroczystoÊci rodzinnych,
obr´cze gimnastyczne,
klocki, klej, materia∏y
potrzebne do wykonania
albumu
84. Siedem dni
ma tydzieƒ
• åwiczenia utrwalajàce graficzny obraz liter (np. dobieranie w pary
jednakowych liter, dobieranie liter wielkich do ma∏ych itp.).
åw. s. 13
W. (cz´Êç 2.) – kartoniki
191695207.004.png
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pos∏ugiwania si´ nazwami dni
tygodnia.
• Prezentacja utworów literackich zwiàzanych z tematem zaj´ç.
• Rozwijanie umiej´tnoÊci wyra˝ania uczuç podczas inscenizacji
wiersza.
• Redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat;
pos∏ugiwanie si´ poj´ciami: „jutro”, „wczoraj”, „pojutrze”,
„przedwczoraj”, „dziÊ”.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci korzystania z kalendarza.
• Uk∏adanie w∏asnego kalendarza – planu zaj´ç tygodniowych.
z literami
utwór literacki zwiàzany
z tematem zaj´ç, np.
Ewy Stadtmüller
„Tydzieƒ”,
pasek papieru podzielony
na dni tygodnia,
rekwizyty potrzebne do
inscenizacji, kalendarze
85. U babci i dziadka
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci okazywania serdecznoÊci i mi∏oÊci
bliskim. Wzmacnianie wi´zi rodzinnych.
• Poznawanie i przestrzeganie tradycji rodzinnych i zasad
obowiàzujàcych w ˝yciu rodzinnym.
• Prezentacja i nauka piosenki zwiàzanej z tematem zaj´ç.
• Doskonalenie czytania w zakresie poznanych liter.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci redagowania ustnych wypowiedzi
na podany temat.
• Kszta∏towanie orientacji przestrzennej – ustalanie, jak dojÊç
do okreÊlonego miejsca.
• Ustalanie kolejnoÊci zdarzeƒ w wys∏uchanym utworze.
• Rozwijanie wyobraêni – prezentowanie i odgadywanie zagadek
pantomimicznych na temat: „Ulubione zaj´cia lub zachowania
babci i dziadka”.
• Estetyczne wykonywanie prac plastycznych (laurek dla babç
i dziadków).
åw. s. 14
CD lub kaseta (semestr I)
– 57, 58
wybrane przez
nauczyciela wiersze
o tematyce rodzinnej,
kartki z bloku, skrawki
tkanin, wstà˝ki, papier
kolorowy, no˝yczki, klej,
tasiemka, kredki
86. Uroki zimy
• Rozwiàzywanie i próby uk∏adania zagadek.
• Wprowadzenie drukowanej litery „n”, „N”.
• Prezentacja litery pisanej „n”, „N”.
• Doskonalenie s∏uchu fonematycznego.
• OkreÊlanie cech spó∏g∏oski „n”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
K. s. 82
åw. s. 15, 16
W. (cz´Êç 1.) – „Kartoniki
do uk∏adania modeli
wyrazów”
CD lub kaseta
191695207.005.png
1
2
3
4
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci opowiadania o w∏asnych przygodach
zimowych.
• Rozwijanie wyobraêni plastycznej.
• Próby samodzielnego rozwiàzywania problemów.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci ilustrowania muzyki ruchem.
• Kszta∏cenie wyobraêni i wra˝liwoÊci muzycznej.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci przeliczania (liczenie od dowolnego
miejsca).
• Estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno-
-technicznych.
• Rozwijanie zainteresowania otaczajàcym Êwiatem.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej.
(semestr I) – 59
liczmany, rekwizyty
do zabaw ruchowych,
materia∏y potrzebne
do przeprowadzenia
doÊwiadczeƒ, kartki
z bloku technicznego,
ilustracje zabaw
zimowych
87. Trzeba zdrowym byç,
aby d∏ugo ˝yç
• Utrwalenie graficznego obrazu litery „n”, „N”.
• Doskonalenie umiej´tnoÊci czytania w zakresie poznanych liter.
• Wdra˝anie dzieci do przestrzegania zasad zdrowego stylu ˝ycia
(uprawianie sportów zimowych).
• Zapoznanie z literaturà dzieci´cà zwiàzanà z tematem zaj´ç.
• Redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat.
• Kszta∏towanie wyobraêni i umiej´tnoÊci inscenizacji utworów
literackich.
• Rozpoznawanie i nazywanie zimowych dyscyplin sportowych.
• Kszta∏cenie umiej´tnoÊci pracy w grupie – przeprowadzanie
doÊwiadczeƒ.
• Estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno-
-technicznych.
• Rozwijanie sprawnoÊci grafomotorycznej – pisanie po Êladzie.
• Analiza i synteza sylabowa wyrazów.
K. s. 83
åw. s. 17–19
tekst zwiàzany z tematem
zaj´ç, np. Hanny
Zdzitowieckiej
„Czy Ênieg jest czysty?”,
plastelina lub drucik
kreatywny, folia
aluminiowa, druty,
kabelki, szklanki, lupy
W karna-
wale –
same bale
88. Bal ba∏wanków
• Prezentacja poezji dzieci´cej.
• Wzbogacanie s∏ownictwa – precyzowanie znaczenia poj´ç
zwiàzanych z karnawa∏em.
åw. s. 20, 21
W. – kartoniki z literami
i kartoniki z liczbami
191695207.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin