NATO w XXI w.pdf

(1283 KB) Pobierz
NATO21st_2004_DEF_28-05.indd
NATO
w XXI wieku
240940603.016.png
Spis treści
4-5
Reagowanie na nowe
zagrożenia w dziedzinie
bezpieczeństwa
6-7
Początki Sojuszu
8-9
Zakończenie zimnej wojny
10-11
Metody funkcjonowania
Sojuszu
12-13
Budowanie bezpieczeństwa
poprzez partnerstwo
14-15
Rozszerzanie NATO
16-17
NATO na Bałkanach
18
Szersza działalność NATO
19
Stosunki transatlantyckie
20-21
Przekształcanie Sojuszu
22-23
Spojrzenie w przyszłość
 
240940603.017.png 240940603.018.png 240940603.001.png 240940603.002.png 240940603.003.png 240940603.004.png 240940603.005.png 240940603.006.png 240940603.007.png 240940603.008.png 240940603.009.png 240940603.010.png 240940603.011.png
Sojusz
Północnoatlantycki
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) uosabia
transatlantycką więź, która łączy Europę i Amerykę Północną w unikalny
Sojusz zapewniający obronę i bezpieczeństwo. Podstawowym i
niezmiennym celem NATO, wyrażonym w Traktacie Północnoatlantyckim,
jest strzeżenie wolności i bezpieczeństwa wszystkich państw
członkowskich, za pomocą środków politycznych i wojskowych.
Dlatego też, od założenia Sojuszu w 1949 roku, zapewnia on obronę
zbiorową państw członkowskich. Jest także niezwykle ważnym forum
umożliwiającym prowadzenie konsultacji w kwestiach bezpieczeństwa,
zgodnie z zainteresowaniami państw członkowskich. Sojusz jest również
bardzo istotnym filarem pokoju i stabilności w obszarze euroatlantyckim.
Po zakończeniu zimnej wojny Sojusz przyjął na siebie nowe,
fundamentalne zadania, w tym - w imię bezpieczeństwa - budowanie
partnerstwa z państwami demokratycznymi w całej Europie, w regionie
Kaukazu i w Azji Środkowej. W odpowiedzi na przemiany zachodzące w
całym środowisku bezpieczeństwa, Sojusz przyjął na siebie dodatkowe
zobowiązania. Zdecydował się, między innymi, reagować zarówno na
destabilizacje spowodowane kryzysami regionalnymi i etnicznymi w
Europie, jak i na zagrożenia emanujące spoza obszaru euroatlantyckiego.
Obecnie Sojusz jest zaangażowany w coraz szerszy zakres działań
mających promować współpracę z Rosją, Ukrainą i innymi państwami
spoza NATO. Sojusz stara się również aktywnie konfrontować się z
wyzwaniami w dziedzinie bezpieczeństwa w XXI wieku, takimi jak
zagrożenia stwarzane przez międzynarodowy terroryzm i proliferację
broni masowego rażenia. Po to, aby nadal efektywnie bronić i promować
bezpieczeństwo w tych nowych i szybko zmieniających się warunkach,
Sojusz nieustannie się przekształca, a transformacja ta dotyczy wszystkich
jego aspektów, a więc: nowych misji, nowych członków, nowych zdolności,
nowych partnerstw i nowych sposobów działania.
3
240940603.012.png
Reagowanie
zagrożenia
dziedzinie
bezpieczeństwa
Ataki terrorystyczne na Stany Zjednoczone
z 11 września 2001 roku - podczas których
pasażerskie samoloty liniowe zostały użyte
jako broń masowego rażenia - uświadomiły
zmiany, jakie zaszły w środowisku
bezpieczeństwa od końca zimnej wojny oraz
podatność nowoczesnego społeczeństwa
na nowe zagrożenia dla bezpieczeństwa.
Reakcją było pierwsze w historii powołanie
się przez Sojuszników na Artykuł 5 Traktatu
Północnoatlantyckiego, mówiący o obronie
zbiorowej NATO. W krytycznym momencie
udzielono w ten sposób politycznego i praktycznego
wsparcia Stanom Zjednoczonym. Ponadto, od
tego czasu państwa członkowskie NATO nie tylko
wspierają Stany Zjednoczone w ich reakcji na ataki
terrorystyczne, ale również wzmacniają zdolność
NATO do zmagania się z zagrożeniem stwarzanym
przez międzynarodowy terroryzm.
Nie umniejszając faktu, że wydarzenia z
11 września 2001 roku były wielkim szokiem
dla Sojuszu, już kilka lat wcześniej NATO
zaczęło dostosowywać swoją kulturę działania
tak, aby przygotować ją do zmieniającego
się środowiska bezpieczeństwa. W 1999
roku Sojusznicy uzgodnili nową Koncepcję
Strategiczną. Dokument ten określa zagrożenia
dla bezpieczeństwa dotyczące NATO oraz
metody jakimi Sojusz stara się im sprostać.
Koncepcja Strategiczna opisuje zagrożenia dla
bezpieczeństwa jako „wielokierunkowe i często
trudne do przewidzenia”. Szczególną uwagę
poświęca niebezpieczeństwu związanemu z
proliferacją broni masowego rażenia i środków
jej przenoszenia. Jasno stwierdza również, że
interesy Sojuszu w dziedzinie bezpieczeństwa
mogą być podważone przez inne zagrożenia o
szerszym charakterze, takie jak: akty terroryzmu,
sabotaż, zorganizowana przestępczość, a także
zakłócenia przepływu żywotnych środków.
Aby stawić czoła tym zagrożeniom, Sojusz
podjął serię inicjatyw zmierzających do poprawy
swoich zdolności obronnych oraz wzmocnienia
współpracy, zarówno w gronie swoich
państw członkowskich, jak i w kontaktach z
państwami partnerskimi i innymi organizacjami
międzynarodowymi. Należy do nich Inicjatywa
Zdolności Obronnych (DCI) - priorytetowy
program wprowadzony w 1999 roku w celu
unowocześnienia zdolności wojskowych w
odpowiedzi na nowe warunki bezpieczeństwa;
powołanie w 2000 roku Centrum Broni
Masowego Rażenia, dzięki któremu państwa
członkowskie NATO dzielą się informacjami o
zagrożeniach związanych z bronią masowego
rażenia oraz szukają sposobów koordynowania
Ćwiczenie reakcji na atak chemiczny
na nowe
w
240940603.013.png
NATO W XXI WIEKU
miały także uczestniczyć w późniejszej operacji
utrzymania pokoju, w ramach Międzynarodowych
Sił Wspierających Bezpieczeństwo (ISAF)
stacjonujących w Kabulu. Ponadto, na
prośbę państw odgrywających aktywną rolę
w tej operacji oraz po to, aby zapewnić jej
kontynuację, NATO przejęło odpowiedzialność
za kierowanie ISAF oraz analizuje możliwości
podjęcia podobnych operacji poza obszarem
euroatlantyckim.
Posiedzenie Rady Północnoatlantyckiej podczas
Szczytu Sojuszu w Pradze.
Chociaż państwa członkowskie NATO czasami
nie zgadzały się ze sobą co do najwłaściwszych
sposobów reagowania na nowe zagrożenia dla
bezpieczeństwa, wszyscy Sojusznicy uznają, że
wyzwania te mogą mieć źródło poza obszarem
euroatlantyckim i nie mogą być samodzielnie
pokonane przez jedną organizację. Nie można
też w tej dziedzinie polegać na strukturach
obronnych przeznaczonych do zmagania się
z konwencjonalnymi konfliktami zbrojnymi.
Poza współpracą z innymi kompetentnymi
organizacjami, Sojusz musi zatem dostosować
się do nowych, odmiennych wyzwań.
W rezultacie, NATO odeszło od koncepcji
geograficznie zdefiniowanego Sojuszu i uznało,
że zagrożenia dla bezpieczeństwa nie są już
ograniczone w kategoriach miejsca i możliwości
ich przewidzenia. Sojusz jest przygotowany
do reagowania na zagrożenia kiedykolwiek i
gdziekolwiek się one pojawią.
najwłaściwszych reakcji; a także rozwój
Europejskiej Tożsamości Bezpieczeństwa i
Obrony w ramach Sojuszu, mającej umożliwić
europejskim państwom członkowskim podjęcie
większej odpowiedzialności za kwestie
bezpieczeństwa i obrony.
Ataki terrorystyczne z 11 września 2001 roku
wzmocniły aktualność tych wysiłków. W ich
następstwie NATO rozpoczęło wszechstronny
przegląd swoich działań i procedur roboczych.
Kulminacją tych wysiłków było wypracowanie
pakietu reform, inicjatyw i programów
przyjętych przez przywódców NATO podczas
Szczytu Sojuszu w Pradze w listopadzie
2002 roku. W tym samym czasie 14 państw
członkowskich NATO rozmieściło swoje siły w
Afganistanie, wspierając kierowaną przez USA
operację przeciwko Al-Kaidzie - ugrupowaniu
terrorystycznemu odpowiedzialnemu za
wspomniane ataki - oraz udzielającemu jej
gościny reżimowi talibów. Rozmieszczane siły
Ponadto, w celu tworzenia bardziej
bezpiecznego środowiska, NATO buduje
coraz silniejsze powiązania z organizacjami
międzynarodowymi, w tym z: Unią Europejską,
Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w
Europie, Organizacją Narodów Zjednoczonych, a
nawet ze Światową Organizacją Zdrowia oraz z
państwami, które nie są członkami Sojuszu,
w tym z Rosją, Ukrainą i państwami partnerskimi
zarówno w obszarze euroatlantyckim, jak i w
szerszym regionie Morza Śródziemnego.
5
240940603.014.png 240940603.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin