1.pdf

(269 KB) Pobierz
moduł 1.indd
242948761.004.png 242948761.005.png 242948761.006.png 242948761.007.png 242948761.001.png
Wstęp do kursu
Przedmiotem kursu są zagadnienia z zakresu teorii wychowania i wybranych koncepcji, jakie powstały i roz-
winęły się na gruncie działań wychowawczych oraz są opisywane dzięki konkretnym orientacjom badawczym.
Kurs przedstawia najistotniejsze zagadnienia z dziedziny wychowania jako procesu i praktyki pedagogicznej,
do których należą struktura, cele i wartości. Ponadto przybliża specyfikę wychowania wróżnych dziedzinach
i środowiskach wychowawczych, charakteryzuje style wychowania, liczne metody i techniki niezbędne w pra-
cy z wychowankiem. Prezentuje także poglądy wybitnych pedagogów na zjawiska inkulturacji, socjalizacji oraz
związków wychowania z innymi dziedzinami nauki. Analiza poszczególnych teorii i koncepcji wychowania po-
zwoli spojrzeć na proces wychowania jako na fundamentalną i nieuniknioną fazę rozwoju człowieka oraz proces
zależny od licznych czynników obecnych w codziennym funkcjonowaniu człowieka.
Teorie i koncepcje wychowania
1. Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna i jej rozumienie
1.1. Geneza i historia teorii wychowania
1.2. Funkcje teorii wychowania
1.3. Podstawowe pojęcia
1.4. Istota wychowania i jego cechy
1.5. Ewolucja teorii wychowania
1.6. Teoria wychowania jako teoria naukowa i metateoria
2. Teoria wychowania a dyscypliny podstawowe
2.1. Teoria wychowania a biologia
2.2. Teoria wychowania a psychologia
2.3. Teoria wychowania a socjologia
2.4. Teoria wychowania a filozofia
3. Wychowanie w świetle poszczególnych koncepcji
3.1. Koncepcja behawiorystyczna
3.2. Koncepcja humanistyczna
3.3. Koncepcja psychospołeczna
3.4. Koncepcje pedagogiczne
Bibliografia
1. Teoria wychowania jako dyscyplina
pedagogiczna i jej rozumienie
Teoria wychowania jest jedną z podstawowych dyscyplin pedagogicznych. Obok
niej zalicza się do nich także pedagogikę ogólną, historię wychowania i oświaty,
dydaktykę (zwaną często teorią nauczania), pedagogikę porównawczą, społeczną
i specjalną.
Teoria wychowania nie jest więc jednolitym obszarem naukowym — zawiera wie-
le koncepcji, ujęć teoretycznych wychowania zarówno o charakterze ogólnym, jak
i bardziej szczegółowym.
Nazwa teorii wychowania jako odrębnej dyscypliny pedagogicznej pojawiła się
w Polsce dopiero po drugiej wojnie światowej, wcześniej opisywane i badane przez
nią problemy mieściły się w obszarze zainteresowań pedagogiki ogólnej. W innych
krajach Europy oraz w USA tematyka, która wchodzi w zakres teorii wychowa-
nia, stanowi przedmiot zainteresowania wielu innych dyscyplin, m.in. psychologii,
socjologii, filozofiiczłowiekaorazprzedmiotuzwanegopodstawamiwychowania
(w odróżnieniu od podstaw nauczania lub kształcenia) (Łobocki, 2006: 15).
Przedmiotem badań teorii wychowania jest wychowanie jako proces w jego wąskim
rozumieniu . Tak pojmowane wychowanie oznacza kształtowanie postaw i innych
cech osobowości dzieci i młodzieży oraz stwarzanie warunków ułatwiających im
realizację własnych możliwości. Z tego względu teoria wychowania bazuje najczę-
ściej na zagadnieniach rozwoju moralnego, społecznego, kulturalnego i fizyczne-
go dzieci i młodzieży. Mniej interesuje się zagadnieniami rozwoju umysłowego —
uczeniem się — czym zajmuje się dydaktyka.
Poza gromadzeniem i systematyzowaniem wiedzy na wyżej wymienione zagadnie-
nia, teoria wychowania zajmuje się również:
— formułowaniem celów realizowanych w procesie wychowania w kontekście
wartości, norm, ideałów, powinności moralnych zawartych w filozofii, religii,
etyce, aksjologii,
— projektowaniem działalności wychowawczej w kontekście realizowania celów
wychowania oraz własnych szans rozwojowych wychowanków,
— badaniem czynników wpływających na powodzenie lub niepowodzenie zapro-
jektowanego procesu wychowawczego, na który składa się podmiotowe trakto-
wanie wychowanków, pomaganie im w kierowaniu własnym rozwojem, racjo-
nalne organizowanie ich życia i działalności.
W polskiej literaturze pedagogicznej teoria wychowania definiowanajestjako(No-
wak, 2008: 23):
— usystematyzowany system wypowiedzi dotyczących wychowania analizowane-
go na tle innych nauk społecznych (na przykład socjologiczna lub psychologicz-
na teoria wychowania),
— zbiór teoretycznych przesłanek wyjaśniających funkcjonowanie systemów wy-
chowawczych (na przykład system Herbarta, Deweya),
— wynik zbierania i systematyzowania założeń teoretycznych oraz badań empi-
rycznych pochodzących z różnych dyscyplin naukowych.
4
242948761.002.png
Podsumowując, teoria wychowania jest dyscypliną pedagogiczną zajmującą się
głównie celami, sposobami i warunkami działalności wychowawczej podejmowa-
nej wobec dzieci i młodzieży.
Dla poprawności naukowej teorii wychowania istotne jest oznaczenie perspektyw
tej dziedziny nauki. Perspektywy te opisywane są jako (Łobocki, 2006: 25–26):
— konieczność otwarcia się teorii wychowania na różne poglądy o wychowaniu,
— otwarcie się na założenia psychologii humanistycznej,
— krytyczna analiza poglądów o wychowaniu (wystrzeganie się jednostronności
w uprawianiu teorii o wychowaniu),
— elastyczne podejście do zagadnień wychowawczych,
— konieczność wielorakich poszukiwań w teorii wychowania.
1.1. Geneza i historia teorii wychowania
Początki działalności pedagogicznej związane były z konkretnymi umiejętnościa-
mi — praktyką „prowadzenia chłopca” ( paideia ), której towarzyszyła z pewnością
teoria, czyli refleksja na temat tego procesu. Na przestrzeni wieków, począwszy
od starożytności, można wyznaczyć charakterystyczne okresy rozwoju myśli pe-
dagogicznej: pedagogikę Johanna Friedricha Herbarta, przed nią pedagogikę Jana
Amosa Komeńskiego, Jana Jakuba Rousseau, Jana Henryka Pestalozziego, następ-
nie Johna Deweya i wielu innych, aż do czasów współczesnych, gdzie wśród naj-
ważniejszych teoretyków znajdujemy Marię Montessori, Janusza Korczaka, Alek-
sandra Kamińskiego, Marię Łopatkową.
Od momentu zaistnienia pedagogiki naukowej możemy mówić o nauce o wychowa-
niu . M. Nowak (2008: 22–23) pisze o tworzeniu teorii wychowania poprzez roz-
myślanie, refleksje nad faktami izjawiskami dotyczącymi wychowania człowie-
ka. Zjawiskami tymi są m.in.: chwalenie i nagradzanie wychowanka, stwierdzanie
i osądzanie, wspólna zabawa, praca, udzielanie pomocy bądź pozostawianie samo-
dzielności, kooperacja i konkurencja, uczenie wyborów, pośredniczenie w przeka-
zie wartości, podejmowanie przedsięwzięć i przyjmowanie ich następstw.
O kwestiach tych rozmyślano od początku działalności pedagogicznej, zatem od
początku historii ludzkości mamy do czynienia ze specyficznie rozumianą teorią
wychowania. Jednocześnie istnieje w tym obszarze specyficznafilozofiawychowa-
nia, przejawiająca się poszukiwaniem sensu, uzasadnianiem i wskazywaniem pod-
staw wychowania.
Za początek uformowania się teorii wychowania jako nauki przyjmuje się okres po-
wojenny , warto więc wspomnieć o panujących wówczas tendencjach naukowych.
W latach 1945–1948 w teorii i praktyce wychowawczej najczęściej odwoływano
się do dorobku okresu międzywojennego, równocześnie krytykując jego założe-
nia, szczególnie pajdocentryzm. Pajdocentryzm to pogląd przyznający wychowan-
kowi centralną pozycję w procesie wychowania, jednocześnie proces wychowania
sprowadzający do wpierania jego naturalnego i swobodnego rozwoju (Łobocki,
2006: 18).
Już wówczas w teorii wychowania zaczęto przywiązywać większą wagę do roli na-
uczyciela-wychowawcy w procesie wychowawczym, postrzegając jego zadania jako
znaczące. Rolę wychowawcy określano jako wiodącą i przypisywano jej świadome
i celowe wpływanie na osobowość wychowanka w celu ułatwienia mu adaptacji do
powojennych warunków życia i rozwoju.
5
242948761.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin