mojScenariusz zajęć muzycznych.docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć muzycznych

Data: 21.12.2011r. / 11.01.2012r.

Prowadząca: Magdalena Mrozek

Grupa: 6 latki

Tematyka kompleksowa: „Zima”

Dominujące obszary edukacyjne:

- wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec

Główne treści programowe:

- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych

− nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu (str.48)

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek (str.48)

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce (str.49)

- śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie (str.49)

-  śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z rożnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru (str. 50)

-  rozpoznawanie słyszanych piosenek i tańw, określanie ich budowy (dwu-, trzyczęściowa, zwrotkowa, z refrenem) (str.50)

Temat: Osłuchanie i zapoznanie się z piosenką „Spotkanie z choinką”

Cele ogólne:

- stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia

- zapoznanie dzieci z piosenką „Spotkanie z choinką”

- rozwijanie wrażliwości słuchowej

Cele operacyjne( dziecko potrafi):

- powtórzyć podany motyw podczas przywitania i pożegnania

- prawidłowo wykonać polecenia

- wypowiadać się na temat choinki i odpowiadać na pytania dotyczące treści piosenki

- włączyć się w wspólne śpiewanie piosenki

- poprawnie reagować na dźwięki wysoko-nisko

-   starać się śpiewać głośno-cicho wg poleceń prowadzącej

-reagować  na sygnały prowadzącej

Metody:

Czynne- zadań stawianych dziecku

Oglądowe- pokaz

Słowne- objaśnienia i instrukcje, rozmowy

Formy: praca z całą grupą, indywidualna

Literatura: „Nasze przedszkole” wyd. Mac W.Żaba-Żabińska, M. Kwaśniewska „Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik,

 

Lp.

Sytuacje edukacyjne

Kierunki aktywności

Środki dydaktyczne

1.

Wprowadzenie dzieci do sali- prowadząca gra marsz na pianinie „Koniki”- Klechniowska, dzieci maszerują jedno za drugim chodząc po sali w kole.

Muzyczna, ruchowa

pianino

2.

Powitanie dzieci  i zachęcenie do wspólnego udziału w zabawach. Na powitanie „Dzień dobry dzieci”- śpiewa prowadząca i gra na pianinie (cgecc), natomiast dzieci odpowiadają „Dzień dobry Pani” również przy graniu na pianinie.

Muzyczna, społeczna

pianino

3.

Dzieci na sygnał muzyczny siadają w kole w siadzie skrzyżnym.

muzyczna

pianino

4.

Dzieci siedzą w kole. Wytłumaczenie dzieciom  co to jest choinka?

- na jakie święta ją ozdabiamy?

- gdzie możemy znaleźć choinkę? gdzie rośnie?

- czy może być sztuczna czy prawdziwa?

-  co oznacza symbol gwiazdy, która znajduje się na samym szczycie choinki?( ma pomagać i wskazywać drogę  w powrotach do domu z dalekich stron)

Dzieci mają możliwość powąchania prawdziwych gałązek choinki.

Choinka ustrojone drzewko świerku lub jodły (rzadziej sosny), naturalne lub sztuczne, pierwotnie wiązane z przedchrześcijańską tradycją ludową i kultem wiecznie zielonego drzewka, a obecnie będące nieodłączną ozdobą w czasie świąt Bożego Narodzenia.

społeczna

Ilustracje choinek, prawdziwe gałązki choinki

5.

Prezentacja piosenki „Spotkanie z choinką”- dzieci siedzą w kole, prowadząca śpiewa całą piosenkę. 

-Rozmowa na temat piosenki: czy refren się powtarza?, ile  ma zwrotek?(3),  jaki ma charakter wesoły czy smutny?

Muzyczna, językowa

 

6.

Nauka piosenki, metoda ze słuchu. Nauczenie dzieci pierwszej zwrotki i refrenu. Poprzez  przeczytanie wersów  i powtórzenie przez dzieci. Wspólne mówienie tekstu piosenki.

 

muzyczna

 

7.

Zagranie na pianinie  przez prowadząca piosenki „Spotkanie z choinką”- dzieci włączają się  w wspólne śpiewanie piosenki.

muzyczna

pianino

8.

Zabawa ruchowa- „Choinki w lesie” (wysoko-nisko) Dzieci przy wysokich dźwiękach  wspinają się na palce naśladując rośnięcie choinki. Natomiast przy niskich dźwiękach dzieci kucają na dywanie.

muzyczna, ruchowa

pianino

9.

Wspólne zaśpiewanie piosenki- „Głośno-cicho”- dzieci śpiewają piosenkę  w taki sposób jaki pokazuje prowadząca. Jeżeli dłonie są od siebie w dużej odległości dzieci śpiewają głośno, natomiast gdy są blisko siebie śpiewają cicho.

muzyczna

 

10.

Pożegnanie z gośćmi (studentkami) w sposób podany przez prowadzącą.  Prowadząca śpiewa „Do widzenia dzieci” (ccgecc)- dzieci odpowiadają w ten sam sposób.

muzyczna, społeczna

pianino

11.

Wyjście przedszkolaków z Sali- prowadząca gra marsz na pianinie. Dzieci maszerując opuszczają salę.

muzyczna

pianino

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin