Scenariusz zajęć zdw.docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć

Prowadząca: Magdalena Mrozek

Imię i nazwisko ucznia: Karolina Miód

Klasa: 1a

Cele ogólne:

·         usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

·         rozwijanie sprawności manualnej

 

·         wyrabianie płynności i precyzji ruchów

 

·         usprawnianie mięśni palców i zdolności współpracy palców ręki

 

·         wdrażanie do dokładności, staranności, kształcenie wrażliwości estetycznej

 

·         likwidowanie napięcia mięśniowego

 

·         usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

Cele operacyjne:

·         prawidłowo trzymać takie narzędzia jak: ołówek, długopis, kredka

·         przyjąć i prawidłową pozycję ciała i utrzymać ją przy pisaniu

·         pisać po śladzie w powietrzu

·         połączyć punkty na płaszczyźnie

·         uczeń bierze czynny udział w ćwiczeniach z motoryki małej

·         przyjmować prawidłową pozycję ciała podczas pisania.

·         przestrzegać właściwego kierunku kreślenia i łączenia liter.

·         prawidłowo rozmieszczać litery w liniaturze oraz tekst na stronie.

·         wyrobić w sobie nawyk stałej kontroli estetyki pisma

 

 

Rodzaj ćwiczenia

Przebieg ćwiczenia

Środki dydaktyczne

Uwagi

Malowanie. Rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk

Ćwiczenie wykonywania dużych rozmachowych ruchów ręką, zmniejszających napięcie mięśniowe oraz ćwiczenie płynności ruchów okrężnych i postępujących od strony lewej do prawej.
Do malowania używa się długiego grubego pędzla miękkiego. Dla swobodnego posługiwania się takim pędzlem trzeba trzymać go za górną część trzonka lub przynajmniej w połowie długości. Przy malowaniu ręka nie może opierać się o stół. W tej sytuacji podczas malowania można wykonywać duże, rozmachowe ruchy całą ręką. Ważny sposób trzymania pędzla - nie może być trzymany zbyt blisko nasady.
 

Do malowania najlepiej jest używać farb. 

- Malowanie form kolistych;
- Malowanie form falistych;
- Malowanie dużych konturów rysunków.
- Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru;

Pędzel,  kartka, farby

 

Usprawnianie końców palców

Dla poprawienia sprawności palców przeprowadzamy z dzieckiem zadania, w których pewne czynności muszą być wykonywane palcami. Początkowo muszą być one proste, potem trudniejsze. Najpierw stosujemy ćwiczenia, w których dziecko wykonuje ruchy palcami nie trzymając w nich żadnego przedmiotu, potem ćwiczy sam uchwyt pęsetkowy, a wreszcie trzymając przedmiot w palcach wykonuje coraz bardziej precyzyjne ruchy.

- Nawlekanie koralików;

- Malowanie suchym palcem
- Malowanie pęczkiem waty

Kartki, koraliki, sznurek, farby, wata

 

Kolorowanie kredkami rysunków;

Do ćwiczeń graficznych używamy głównie kredek ołówkowych. W początkowych ćwiczeniach można stosować kredki świecowe.
Od początku ćwiczeń graficznych zwracamy uwagę na to, by dziecko miało prawidłowo ustawioną rękę i prawidłowo trzymało pisak. Ma trzymać go palcami wskazującym i kciukiem w odległości 2 - 3 cm od piszącego końca, opierając jednocześnie o zgięty palec środkowy. Górna część ołówka opiera się o dłoń między palcami wskazującym i kciukiem. Dłoń i przedramię powinny być oparte o stół i znajdować się w jednej linii. Dziecko koloruje wskazaną część na obrazku.

Karta pracy , kredki

 

Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.

Dziecko rysuje szlaczki wg podanego wzoru. Kreśli  kredką po wykropkowanych śladach.
 

Karta pracy

 

Labirynt

Dziecko otrzymuje  labirynt. Jego zadaniem jest dotarcie do określonego celu.

labirynt

 

Kreślenie konturów obrazka i kolorowanie

Dziecko za pomocą kredek rysuje po kropkach kontury obrazka. Następnie koloruje całą ilustrację.

Kredki, karta pracy

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin