Przerzutki.pdf

(58 KB) Pobierz
Przerzutki
Przerzutki...
...czyli biegi
Wymyślono je po to, żeby niezależne od tego czy jedziemy z górki czy pod
górkę, można było pedałować z tą samą najodpowiedniejszą częstotliwością.
Jak zmieniać biegi, żeby robić to dobrze?
Generalna zasada mówi, by nie robić tego pod obciążeniem , czyli podczas
mocnego naciskania na pedały, gdyż wtedy zmiana będzie głośna, a przede
wszystkim możemy powyłamywać zęby w zębatkach i zerwać łańcuch. O ile
bez jednego zęba w zębatce da się jechać, o tyle zerwanie łancucha może być
przyczyną groźnych wypadków.
Biegi najlepiej zmieniać tak: Na chwile przed tym, gdy chcemy zmienić bieg,
kilka razy trochę mocniej nacisnąć na pedały żeby rower nabrał rozpędu, po
czym zmniejszyć nacisk na pedały i nadal nimi kręcąc lecz nieco wolniej,
zmienić bieg. Dopiero gdy łańcuch zupełnie przejdzie na nową żebatkę, można
znowu zacząć mocno naciskać na pedały.
Aby szybko i sprawnie przełączać biegi z przodu, należy dzwignię nacisnąć do
końca, manetkę obrotowa przekręcić nieco poza położenie na którym ma się po
zmienie biegu znaleść i przytrzymać w tym położeniu do chwili, aż łańcuch
wejdzie na wyższy bieg. Jeżeli tego nie zrobimy, łańcuch może chrobotać i nie
wskoczyć na większa zębatkę. Takie zjawisko jest normalne i nie wynika ze
złego wyregulowania czy awarii.
Na koniec uwaga techniczna. Rower może mieć tylko 1 lub 2 przerzutki.
Osiemniaście, dwadzieścia jeden czy dwadzieścia cztery to ma biegów :)
Dobór przełożenia.
Podstawowa zasada: łańcuch wraz z zębatka tylna i przednia powinien w czasie
pracy tworzyć linie jak najbardziej zbliżoną do prostej. Im łańcuch biegnie
bardziej skosem, tym szybciej zużyją się elementy napędu. Napęd nie jest
wieczny, a jego wymiana niemało kosztuje.
Przeznaczenie zębatek:
Najmniejsza zębatka z przodu służy tylko do podjeżdżania pod strome, albo
bardzo długie górki.
Na białostocczyźnie praktycznie nie ma potrzeby jej używania. Z drobymymi
wyjątkami takimi jak polana Pietrasze, czy Ogrodniczki. Jeżeli z przodu łańcuch
jest wrzucony właśnie na nią, to z tyłu nie powinno się używać więcej jak 2-3
największych zębatek.
1
30390521.001.png
Środkowa zębatka z przodu jest najbardziej uniwersalna i przy zwyczajnym
jeżdżeniu można łańcuch wrzucić właśnie na nią i o przedniej przerzutce w
ogóle zapomnieć. W tym położeniu teoretycznie można używać wszystkich
dostępnych z tylu biegów, ale w praktyce lepiej unikać wrzucania łańcucha na
największa i najmniejsza zębatkę z tyłu, gdyż będzie to już duży skos i
dodatkowo łańcuch może ocierać o przednia przerzutkę. Tak przy okazji warto
wspomnieć, ze ocieranie takie nie jest oznaka żadnej awarii czy złego
wyregulowania i występuje w prawie każdym rowerze.
Największa zębatka z przodu służy do szybkiej jazdy po płaskim terenie, oraz
zjazdów z górki. Tylko najwięksi twardziele używają jej do podjeżdżania, ale
podobno szkodzi to zarówno na kolana jak i zmniejsza trwałość napędu. Przy
korzystaniu z tej zębatki, analogicznie jak przy małej zębatce z przodu, nie
zaleca się używania z tylu zębatek innych niż 2-3 najmniejsze.
Nie używać kombinacji najmniejsza z przodu najmniejsza z tyłu i największa z
przodu, największa z tyłu, gdyż prowadzi to do szybkiego (jeden sezon
spokojnej jazdy!) zużycia napędu, którego wymiana może przekroczyć cenę
całego roweru.
2
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin