OBRONA PSYCHICZNA Tytu� orygina�u: Principy sovremiennoj psichiczeskoj samozaszczity. Autor anonimowy Rok wydania 1983 przek�ad: Antonina Mioduchowska Projekt ok�adki: L. Go�ciniak, M. Kocurek, M. G�rny Verbum Katowice 1994 POLAND Spis tre�ci 1 Patogenne systemy wierze� 2 Obrona absolutna i jej wzgl�dno�� 3 Mechanizmy ataku psychicznego 4 O naturze negatywnej dominanty 5 Og�lne zasady obrony przez koncentracj� 6 Metodyka budowania "os�on ochronnych" 7 Inne formy obrony poprzez koncentracj� 8 Og�lne zasady obrony poprzez medytacj� 9 O kontruderzeniach 10 Obrona centr�w 11 Obrona rytualna 12 Zasady obrony ze zmian� podmiotu percepcji 13 Egregory fikcja czy rzeczywisto�� 14 Obrona egregorialna 15 Nadegregorialno�� 16 Witalne ataki i witalna obrona 17 Astralne ataki i astralna obrona 18 Obrona przed atakami we �nie 19 Antyobrona 20 Obrona w sytuacji przedhalucynacyjnej 21 Og�lna obrona w sytuacjach halucynacji 1 Patogenne systemy wierze� Obrona psychiczna to obrona przed tak zwanymi "atakami psychicznymi". Ataki psychiczne s� to rozmaite negatywne stany psychofizjologiczne rozpatrywane przez "poszkodowanych" jako atak z zewn�trz, jako co� wychodz�cego od innego cz�owieka, Z kt�rym "poszkodowany" w momencie ataku znajdowa� si� w kontakcie bezpo�rednim. Temat jest nadzwyczaj �liski, poniewa� w psychiatrii "ataki psychiczne" s� okre�lane jako "omam obcego wp�ywu psychicznego". Atak psychiczny okazuje si� mo�liwy jedynie w tym przypadku, gdy potencjalna ofiara r�wnie� podziela ten sam system wierze� co agresor, zak�adaj�cy ewentualn� mo�liwo�� ataku psychicznego, mog�cego wp�yn�� na zdrowie cz�owieka. A wi�c obrona psychiczna prezentuje sob� w istocie obron� przed pa-togennymi systemami wierze�. Od razu nale�y u�ci�li�, �e nie ma system�w ca�kowicie patogennych. Systemy wierze� mog� by� patogenne jedynie w swych szczeg�lnych aspektach, zak�adaj�cych zasadnicz� mo�liwo�� "ataku". Wsp�cze�nie mo�na wskaza� trzy g��wne patogenne systemy wierze�: - ludowy (u�ywane s� tu takie patogenne poj�cia jak "z�e oko", "rzucanie uroku" itp.), - okultystyczny ("sznury astralne", "larwy", "inwolta-cja"), - psychotroniczny ("wp�ywy telepatyczne", "promieniowanie", "strumienie energii", "�adunki negatywnej informacji" itp., itd.). Ludowy system wierze� patogennych cechuje brak w�asnej bazy konceptualnej: jest to system wierze� w znaczeniu dos�ownym, aczkolwiek do t�umaczenia poj�� takich jak np. "z�e oczy" mog� by� u�ywane poj�cia okultystyczne i psychotro-niczne. Okultystyczny system wierze� - przeciwnie, opiera si� na solidnym fundamencie teorii okultystycznych i jest ich wynikiem logicznym: aby odczu� na sobie patogenny wp�yw okultystycznego systemu wierze�, cz�owiek najpierw musi przyswoi� sobie te teorie. G��wnym przedmiotem naszych docieka� b�d� ataki psychiczne i obrona przed nimi w ramach wsp�czesnego psychotronicznego systemu wierze� . Wsp�cze�ni okulty�ci twierdz�, �e psychotroniczny system wierze� nie posiada specyfiki wewn�trznej, b�d�c po prostu "prze�o�eniem" idei okultystycznych na nowy paranaukowy j�zyk, �e jakoby zmieni� si� jedynie kszta�t idei, nie za� ich tre��. Jednak przy baczniejszym zg��bieniu zagadnienia ujawnia si� co� przeciwnego: mimo oczywistych wsp�lnych niekt�rych cech formalnych pogl�d�w okultystycznych i psychotronicznych, te ostatnie nios� w sobie jako�ciowo now� tre��. Wszechstronna analiza tych r�nic jako�ciowych nie jest celem niniejszej pracy. Wyka�emy jedynie, jak te r�nice wp�ywaj� na patogenne aspekty teorii psychotronicznych. Specyfika psychotronicznego systemu wierze� patogennych polega przede wszystkim na tym, �e rzeczywisty materia�, kt�rym si� ten system zajmuje, dotyczy g��wnie odczu� cia�a (natury somatycznej i emocjonalnej) i waha� og�lnego psychofizycznego tonusu organizmu, nie za� wizualizacji, jak w tradycyjnym systemie wierze�. Specyfika tego systemu polega r�wnie� na tym, �e odwo�uje si� on nie do animistycznych si� i istot z za�wiat�w, lecz do obiektywnych proces�w biofizycznych. I wreszcie na tym, �e psychotroniczny system wierze�, w odr�nieniu od tradycyjnego, okultystycznego, nie jest ezoteryczny, lecz egzoteryczny. Nie przeciwstawia si� on popularno-naukowemu obrazowi �wiata, do kt�rego przyzwyczaili�my si� i nie "nadbudowuje si�" nad nim, lecz wyrasta z niego organicznie. I dlatego ten system w odr�nieniu od systemu wierze� tradycyjnego okultyzmu o wiele trudniej jest rozpatrywa� jako system wierze�. 2 Obrona absolutna i jej wzgl�dno�� Zdefiniujmy zatem potencjalnego napastnika jako "induktora", a potencjaln� ofiar� jako "percepienta". G��wne zadanie induktora ("ekstrasensa") w pracy ze zwyk�ym cz�owiekiem ("nieeks-trasensem") polega na tym, by zaw�adn�� jego wyobra�ni�, by� w stanie zasugerowa� mu my�l o mo�liwo�ci oddzia�ywania pozazmys�owego. Osi�gane jest to dzi�ki "pod��czeniu" danej osoby do specjalnego systemu wierze�. "Nowow��czona" osoba odczuwa przewag� "ekstrasensa" jako profesjonalisty, wtajemniczonego w jaki� system wierze� i otwieraj�c sw� psychik� na manipulacj� ze strony induktora, przekszta�ca si� w percepienta (odbiorc�). W zale�no�ci od postawionego zadania oddzia�ywanie induktora mo�e w spos�b dodatni lub ujemny odbi� si� na zdrowiu i samopoczuciu percepienta, mo�e te� nie wp�yn�� na niego wcale. "Obron� absolutn�" przeciwko czynnikom patogennym dowolnego systemu wierze� jest zasadnicza niewiara, a zw�aszcza kpina. Trzeba jednak zaznaczy�, �e pasywnie wykonywana absolutna obrona, polegaj�ca na braku wiary, nie zawsze jest efektywna i mo�e powodowa� przebicia. Znana jest na przyk�ad historia pewnego dziennikarza, kt�ry zbiera� materia�y o szamanach. B�d�c kiedy� obecnym na pewnej ceremonii poczu� nagle, �e wchodzi w stan odmiennej �wiadomo�ci, �e szaman posiadaj�cy bezgraniczn� w�adz� nad umys�ami swych wsp�plemie�-c�w, w jaki� niezrozumia�y spos�b dotkn�� i jego ucywilizowanego umys�u. Nie wiadomo czym by to si� sko�czy�o, gdyby w r�kach dziennikarza nie znajdowa� si� przeno�ny magnetofon, na kt�rego tranzystorach, kondensatorach i innych cz�ciach skoncentrowa� on ca�� sw� uwag�. Te cz�ci w tym momencie sta�y si� uciele�nieniem wielko�ci i mocy naszej cywilizacji technologicznej i zrodzonego z niej systemu wierze�, wobec kt�rej mamrocz�cy bezsensowne zakl�cia szaman by� jedynie ciemnym dzikusem. W tym przypadku magnetofon pos�u�y� jako narz�dzie wzbudzenia niewiary, zapewniaj�c w ten spos�b potrzebn� obron�. Prawdopodobnie, gdyby dziennikarz �w wiedzia� co� o biopolu, magnetofon nic by tu nie poradzi�. Przecie� skoro magnetofon dzia�a, �e tak powiem za po�rednictwem pola elektromagnetycznego, tak samo i szaman dzia�a za po�rednictwem p�l - r�wnie� elektromagnetycznych. Jako szczeg�lny system wierze� koncepcja biopola ��czy si� organicznie z ca�o�ciowym obrazem �wiata, kt�ry buduje wsp�czesna nauka, - obrazem �wiata, kt�ry dzi� dla przewa�aj�cej wi�kszo�ci ludzi tworzy ostateczny, absolutny system wierze�, to�samy z "rzeczywisto�ci�". Pe�ni�c w stosunku do obiekt�w biologicznych faktycznie t� sam� funkcj�, kt�r� w stosunku do obiekt�w fizycznych pe�ni hipotetyczne pole grawitacyjne, pole biologiczne jest czym� nie mniej "realnym". Jednak wraz z koncepcj� biopola prawo do "realnego" istnienia otrzymuje logiczny skutek tej koncepcji - zasadnicza mo�liwo�� oddzia�ywania pozazmys�owego pomi�dzy obiektami biologicznymi i wskutek tego mo�liwo�� operowania biopolami. Gdy za� cz�owiekowi wydaje si�, �e kto� operuje jego biopolem, w�wczas czepianie si� magnetofonu w poszukiwaniu obrony przed ,,mrokami �redniowiecza" nie ma ju� sensu. Zatem istnieje szereg tradycyjnych patogennych wierze�, �mia� si� z kt�rych (czyli stosowa� absolutn� obron� psychologiczn�) nie jest specjalnie trudno, w skrajnym przypadku wystarczy trzy razy splun�� przez lewe rami� lub odwr�ci� czapk� daszkiem do ty�u. Jednak�e w przypadku wsp�czesnego psycho-tronicznego systemu wierze� sprawa jest trudniejsza, plucie tu nie wystarczy. W zwi�zku z wej�ciem danego systemu wierze� w przestrze� popularnej prasy, obrona absolutna przed nim sta�a si� bardzo trudna. "Nie wierzy� w og�le" staje si� coraz trudniej. Nie �atwiej jest te� utrzymywa� si� w ramach "ma�ej wiary", �e niby co ma wsp�lnego moje pole z waszym. A ma, i to wiele! Dlatego obecnie wzrasta znaczenie takich form obrony, kt�re nie tylko nie od�egnywa�yby si� od owego systemu wierze�, lecz by�yby opracowane na jego w�asnej bazie. Istniej� dwie formy "obrony przed biopolem": - ze zmian� obiektu percepcji i - ze zmian� subiektu percepcji. Jednak�e zanim przejdziemy do opisu zasadniczych mechanizm�w obrony psychicznej, niezb�dnym jest powiedzenie kilku s��w na temat mechanizm�w ataku psychicznego, o tym CO podlega atakowi i JAK odbywa si� ten atak. Narz�dzie ataku psychicznego b�dziemy dalej nazywali umownie "�adunkiem negatywnym" , natomiast dla opisania mechanizmu ataku skorzystamy z umownego modelu "przestrzennego" �wiata wewn�trznego. 3 Mechanizmy ataku psychicznego Im bardziej �wiadomy jest cz�owiek, im klarowniej odbiera sytuacj�, tym mniej potrzebuje obrony psychicznej. Chodzi tu o konieczno�� rozr�niania proces�w, kt�re zachodz� w trzech otaczaj�cych nas "pow�okach". Rozpatrzmy pokr�tce ten tradycyjny "przestrzenny" model �wiata wewn�trznego. Jak wiadomo cz�owiek mo�e percepowa� przedmioty nie tylko �wiata zewn�trznego, lecz te� i wewn�trznego. W �wiecie wewn�trznym istniej� co najmniej trzy jako�ciowo r�ne typy obiekt�w percepcji: intelektualne, emocjonalne i tzw. "energetyczne" tj. specjalny typ odczu� zwi�zanych z tonusem psychofizjolo-gicznym. Te trzy jako�ciowo r�ne strefy wewn�trznej percepcji s� zewn�trznymi dla tego, kto je obserwuje; one go "otaczaj�", otrzymuj�c w zwi�zku z tym nazw...
tomasz-wloch