Obrona psyhiczna.txt

(118 KB) Pobierz
OBRONA PSYCHICZNA 
  
Tytu� orygina�u: 
Principy sovremiennoj psichiczeskoj samozaszczity. 
Autor anonimowy 
Rok wydania 1983 
przek�ad: Antonina Mioduchowska 
Projekt ok�adki: L. Go�ciniak, M. Kocurek, M. G�rny 
  Verbum 
Katowice 1994 
POLAND 
 
 
 
Spis tre�ci 
 
1 Patogenne systemy wierze� 
2 Obrona absolutna i jej wzgl�dno�� 
3 Mechanizmy ataku psychicznego 
4 O naturze negatywnej dominanty 
5 Og�lne zasady obrony przez koncentracj� 
6 Metodyka budowania "os�on ochronnych" 
7 Inne formy obrony poprzez koncentracj� 
8 Og�lne zasady obrony poprzez medytacj� 
9 O kontruderzeniach 
10 Obrona centr�w 
11 Obrona rytualna  
12 Zasady obrony ze zmian� podmiotu percepcji 
13 Egregory fikcja czy rzeczywisto�� 
14 Obrona egregorialna 
15 Nadegregorialno�� 
16 Witalne ataki i witalna obrona 
17 Astralne ataki i astralna obrona 
18 Obrona przed atakami we �nie 
19 Antyobrona 
20 Obrona w sytuacji przedhalucynacyjnej 
21 Og�lna obrona w sytuacjach halucynacji 
 
 
 
 
 
 
 
  
1  
Patogenne systemy 
wierze� 
Obrona psychiczna to obrona przed tak zwanymi "atakami psychicznymi". Ataki psychiczne 
s� to rozmaite negatywne stany psychofizjologiczne rozpatrywane przez "poszkodowanych" 
jako atak z zewn�trz, jako co� wychodz�cego od innego cz�owieka, Z kt�rym 
"poszkodowany" w momencie ataku znajdowa� si� w kontakcie bezpo�rednim. Temat jest 
nadzwyczaj �liski, poniewa� w psychiatrii "ataki psychiczne" s� okre�lane jako "omam 
obcego wp�ywu psychicznego". 
Atak psychiczny okazuje si� mo�liwy jedynie w tym przypadku, gdy potencjalna ofiara 
r�wnie� podziela ten sam system wierze� co agresor, zak�adaj�cy ewentualn� mo�liwo�� 
ataku psychicznego, mog�cego wp�yn�� na zdrowie cz�owieka. A wi�c obrona psychiczna 
prezentuje sob� w istocie obron� przed pa-togennymi systemami wierze�. Od razu nale�y 
u�ci�li�, �e nie ma system�w ca�kowicie patogennych. Systemy wierze� mog� by� patogenne 
jedynie w swych szczeg�lnych aspektach, zak�adaj�cych zasadnicz� mo�liwo�� "ataku". 
Wsp�cze�nie mo�na wskaza� trzy g��wne patogenne systemy wierze�: 
- ludowy (u�ywane s� tu takie patogenne poj�cia jak "z�e oko", "rzucanie uroku" itp.), 
- okultystyczny ("sznury astralne", "larwy", "inwolta-cja"), 
- psychotroniczny ("wp�ywy telepatyczne", "promieniowanie", "strumienie energii", "�adunki 
negatywnej informacji" itp., itd.). 
Ludowy system wierze� patogennych cechuje brak w�asnej bazy konceptualnej: jest to 
system wierze� w znaczeniu dos�ownym, aczkolwiek do t�umaczenia poj�� takich jak np. "z�e 
oczy" mog� by� u�ywane poj�cia okultystyczne i psychotro-niczne. 
Okultystyczny system wierze� - przeciwnie, opiera si� na solidnym fundamencie teorii 
okultystycznych i jest ich wynikiem logicznym: aby odczu� na sobie patogenny wp�yw 
okultystycznego systemu wierze�, cz�owiek najpierw musi przyswoi� sobie te teorie. 
G��wnym przedmiotem naszych docieka� b�d� ataki psychiczne i obrona przed nimi w 
ramach wsp�czesnego psychotronicznego systemu wierze� . Wsp�cze�ni okulty�ci 
twierdz�, �e psychotroniczny system wierze� nie posiada specyfiki wewn�trznej, b�d�c po 
prostu "prze�o�eniem" idei okultystycznych na nowy paranaukowy j�zyk, �e jakoby zmieni� 
si� jedynie kszta�t idei, nie za� ich tre��. 
Jednak przy baczniejszym zg��bieniu zagadnienia ujawnia si� co� przeciwnego: mimo 
oczywistych wsp�lnych niekt�rych cech formalnych pogl�d�w okultystycznych i 
psychotronicznych, te ostatnie nios� w sobie jako�ciowo now� tre��. Wszechstronna analiza 
tych r�nic jako�ciowych nie jest celem niniejszej pracy. Wyka�emy jedynie, jak te r�nice wp�ywaj� na patogenne aspekty teorii psychotronicznych. Specyfika psychotronicznego 
systemu wierze� patogennych polega przede wszystkim na tym, �e rzeczywisty materia�, 
kt�rym si� ten system zajmuje, dotyczy g��wnie odczu� cia�a (natury somatycznej i 
emocjonalnej) i waha� og�lnego psychofizycznego tonusu organizmu, nie za� wizualizacji, 
jak w tradycyjnym systemie wierze�. 
Specyfika tego systemu polega r�wnie� na tym, �e odwo�uje si� on nie do animistycznych si� 
i istot z za�wiat�w, lecz do obiektywnych proces�w biofizycznych. I wreszcie na tym, �e 
psychotroniczny system wierze�, w odr�nieniu od tradycyjnego, okultystycznego, nie jest 
ezoteryczny, lecz egzoteryczny. Nie przeciwstawia si� on popularno-naukowemu obrazowi 
�wiata, do kt�rego przyzwyczaili�my si� i nie "nadbudowuje si�" nad nim, lecz wyrasta z 
niego organicznie. I dlatego ten system w odr�nieniu od systemu wierze� tradycyjnego 
okultyzmu o wiele trudniej jest rozpatrywa� jako system wierze�. 
2 
Obrona absolutna i jej wzgl�dno�� 
Zdefiniujmy zatem potencjalnego napastnika jako "induktora", a potencjaln� ofiar� jako 
"percepienta". G��wne zadanie induktora ("ekstrasensa") w pracy ze zwyk�ym cz�owiekiem 
("nieeks-trasensem") polega na tym, by zaw�adn�� jego wyobra�ni�, by� w stanie 
zasugerowa� mu my�l o mo�liwo�ci oddzia�ywania pozazmys�owego. Osi�gane jest to dzi�ki 
"pod��czeniu" danej osoby do specjalnego systemu wierze�. "Nowow��czona" osoba odczuwa 
przewag� "ekstrasensa" jako profesjonalisty, wtajemniczonego w jaki� system wierze� i 
otwieraj�c sw� psychik� na manipulacj� ze strony induktora, przekszta�ca si� w percepienta 
(odbiorc�). W zale�no�ci od postawionego zadania oddzia�ywanie induktora mo�e w spos�b 
dodatni lub ujemny odbi� si� na zdrowiu i samopoczuciu percepienta, mo�e te� nie wp�yn�� 
na niego wcale. 
"Obron� absolutn�" przeciwko czynnikom patogennym dowolnego systemu wierze� jest 
zasadnicza niewiara, a zw�aszcza kpina. Trzeba jednak zaznaczy�, �e pasywnie wykonywana 
absolutna obrona, polegaj�ca na braku wiary, nie zawsze jest efektywna i mo�e powodowa� 
przebicia. Znana jest na przyk�ad historia pewnego dziennikarza, kt�ry zbiera� materia�y o 
szamanach. B�d�c kiedy� obecnym na pewnej ceremonii poczu� nagle, �e wchodzi w stan 
odmiennej �wiadomo�ci, �e szaman posiadaj�cy bezgraniczn� w�adz� nad umys�ami swych 
wsp�plemie�-c�w, w jaki� niezrozumia�y spos�b dotkn�� i jego ucywilizowanego umys�u. 
Nie wiadomo czym by to si� sko�czy�o, gdyby w r�kach dziennikarza nie znajdowa� si� 
przeno�ny magnetofon, na kt�rego tranzystorach, kondensatorach i innych cz�ciach 
skoncentrowa� on ca�� sw� uwag�. Te cz�ci w tym momencie sta�y si� uciele�nieniem 
wielko�ci i mocy naszej cywilizacji technologicznej i zrodzonego z niej systemu wierze�, 
wobec kt�rej mamrocz�cy bezsensowne zakl�cia szaman by� jedynie ciemnym dzikusem. 
W tym przypadku magnetofon pos�u�y� jako narz�dzie wzbudzenia niewiary, zapewniaj�c w 
ten spos�b potrzebn� obron�. Prawdopodobnie, gdyby dziennikarz �w wiedzia� co� o biopolu, 
magnetofon nic by tu nie poradzi�. Przecie� skoro magnetofon dzia�a, �e tak powiem za 
po�rednictwem pola elektromagnetycznego, tak samo i szaman dzia�a za po�rednictwem p�l - 
r�wnie� elektromagnetycznych. Jako szczeg�lny system wierze� koncepcja biopola ��czy si� organicznie z ca�o�ciowym 
obrazem �wiata, kt�ry buduje wsp�czesna nauka, - obrazem �wiata, kt�ry dzi� dla 
przewa�aj�cej wi�kszo�ci ludzi tworzy ostateczny, absolutny system wierze�, to�samy z 
"rzeczywisto�ci�". Pe�ni�c w stosunku do obiekt�w biologicznych faktycznie t� sam� funkcj�, 
kt�r� w stosunku do obiekt�w fizycznych pe�ni hipotetyczne pole grawitacyjne, pole 
biologiczne jest czym� nie mniej "realnym". 
Jednak wraz z koncepcj� biopola prawo do "realnego" istnienia otrzymuje logiczny skutek tej 
koncepcji - zasadnicza mo�liwo�� oddzia�ywania pozazmys�owego pomi�dzy obiektami 
biologicznymi i wskutek tego mo�liwo�� operowania biopolami. Gdy za� cz�owiekowi 
wydaje si�, �e kto� operuje jego biopolem, w�wczas czepianie si� magnetofonu w 
poszukiwaniu obrony przed ,,mrokami �redniowiecza" nie ma ju� sensu. 
Zatem istnieje szereg tradycyjnych patogennych wierze�, �mia� si� z kt�rych (czyli stosowa� 
absolutn� obron� psychologiczn�) nie jest specjalnie trudno, w skrajnym przypadku 
wystarczy trzy razy splun�� przez lewe rami� lub odwr�ci� czapk� daszkiem do ty�u. 
Jednak�e w przypadku wsp�czesnego psycho-tronicznego systemu wierze� sprawa jest 
trudniejsza, plucie tu nie wystarczy. W zwi�zku z wej�ciem danego systemu wierze� w 
przestrze� popularnej prasy, obrona absolutna przed nim sta�a si� bardzo trudna. "Nie wierzy� 
w og�le" staje si� coraz trudniej. 
Nie �atwiej jest te� utrzymywa� si� w ramach "ma�ej wiary", �e niby co ma wsp�lnego moje 
pole z waszym. A ma, i to wiele! Dlatego obecnie wzrasta znaczenie takich form obrony, 
kt�re nie tylko nie od�egnywa�yby si� od owego systemu wierze�, lecz by�yby opracowane na 
jego w�asnej bazie. 
Istniej� dwie formy "obrony przed biopolem": 
- ze zmian� obiektu percepcji i 
- ze zmian� subiektu percepcji. 
Jednak�e zanim przejdziemy do opisu zasadniczych mechanizm�w obrony psychicznej, 
niezb�dnym jest powiedzenie kilku s��w na temat mechanizm�w ataku psychicznego, o tym 
CO podlega atakowi i JAK odbywa si� ten atak. Narz�dzie ataku psychicznego b�dziemy 
dalej nazywali umownie "�adunkiem negatywnym" , natomiast dla opisania mechanizmu 
ataku skorzystamy z umownego modelu "przestrzennego" �wiata wewn�trznego. 
3 
Mechanizmy ataku psychicznego 
Im bardziej �wiadomy jest cz�owiek, im klarowniej odbiera sytuacj�, tym mniej potrzebuje 
obrony psychicznej. Chodzi tu o konieczno�� rozr�niania proces�w, kt�re zachodz� w trzech 
otaczaj�cych nas "pow�okach". Rozpatrzmy pokr�tce ten tradycyjny "przestrzenny" model 
�wiata wewn�trznego. Jak wiadomo cz�owiek mo�e percepowa� przedmioty nie tylko �wiata zewn�trznego, lecz te� 
i wewn�trznego. W �wiecie wewn�trznym istniej� co najmniej trzy jako�ciowo r�ne typy 
obiekt�w percepcji: intelektualne, emocjonalne i tzw. "energetyczne" tj. specjalny typ odczu� 
zwi�zanych z tonusem psychofizjolo-gicznym. Te trzy jako�ciowo r�ne strefy wewn�trznej 
percepcji s� zewn�trznymi dla tego, kto je obserwuje; one go "otaczaj�", otrzymuj�c w 
zwi�zku z tym nazw...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin