Dolinska-Zygmunt_Wprowadzenie do psychologii zdrowia_Modul 102_W_4_SS.pdf

(59 KB) Pobierz
SYLABUS/OPIS PRZEDMIOTU
1. Nazwa przedmiotu/ moduł (w języku polskim)
Wprowadzenie do psychologii zdrowia./
Moduł 102.: Człowiek w zdrowiu i chorobie.
2. Nazwa przedmiotu w języku angielskim
The introduction to the Health Psychology
3. Jednostka prowadząca przedmiot
Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Instytut Psychologii,
Zakład Psychologii Klinicznej i Zdrowia.
4. Kod przedmiotu/modułu
(nie wypełniać)
5. Rodzaj przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny)
Fakultatywny
6. Kierunek studiów
Psychologia
7. Poziom studiów (I lub II stopień lub jednolite studia magisterskie)
Jednolite studia magisterskie
8. Rok studiów
IV
9. Semestr (zimowy lub letni)
zimowy
10. Forma zajęć i liczba godzin (dotyczy nazw różnych typów zajęć)
Forma zajęć: wykład , 15 godzin
11. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy osoby prowadzącej zajęcia
Grażyna Dolińska-Zygmunt, dr hab., prof. UWr
12. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla
przedmiotu/modułu oraz zrealizowanych przedmiotów
umiejętność czytania tekstów ze zrozumieniem, wiedza z zakresu
psychologii ogólnej
13. Cele przedmiotu
1
1071943846.040.png 1071943846.041.png 1071943846.042.png 1071943846.043.png 1071943846.001.png 1071943846.002.png 1071943846.003.png 1071943846.004.png 1071943846.005.png 1071943846.006.png 1071943846.007.png 1071943846.008.png 1071943846.009.png 1071943846.010.png 1071943846.011.png 1071943846.012.png
 
C1 Dostarczenie wiedzy o sposobach konceptualizacji zdrowia w dziedzinie
psychologii zdrowia (CP)
C2 Omówienie koncepcji teoretycznych zachowań zdrowotnych i
wyznaczników zachowania się wobec zdrowia i choroby (CP)
C3 Zapoznanie z czynnikami ryzyka i skutkami współczesnych chorób
cywilizacyjnych i dysfunkcji w kontekście jakości życia (CP)
C4 Przedstawienie powiązań między stresem i procesami radzenia a
zdrowiem i chorobą (CP)
C5 Kształtowanie umiejętności interpretacji zależności między psychiką i
ciałem w kontekście zdrowia i choroby (CP)
C6 Kształtowanie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy o
potencjałach zdrowia i psychospołecznych czynnikach podatności na
zachorowanie (CP)
C7 Uświadomienie roli własnej aktywności studenta w procesie
poszukiwania informacji na temat uwarunkowań funkcjonowania człowieka
w zdrowiu i chorobie oraz poszerzania wiedzy w tym obszarze
C8 Uwrażliwienie na wielowymiarowość ludzkiego funkcjonowania w
obszarze zdrowia i na dostrzeganie istotnych problemów zdrowotnych,
wynikających z zagrożeń cywilizacyjno-kulturowych, społecznych i
podmiotowych (CP)
14. Zakładane efekty kształcenia (dla
przedmiotu)
Symbole kierunkowych
efektów kształcenia, np.:
K_W01* , K_U05, K_K03 (symbole dla
kierunku)
EK_W_01 Definiuje podstawowe
pojęcia z zakresu psychologii zdrowia
EK_W_02 Omawia uwarunkowania
podejmowania zachowań
zdrowotnych i wyznaczniki
zachowania się wobec zdrowia i
choroby
EK_W_01,EK_W_02
EK_U_01 Wieloaspektowo analizuje
uwarunkowania zdrowia i chorób
cywilizacyjnych oraz dysfunkcji
somatycznych w kontekście jakości
życia
EK_U_02 Interpretuje problemy
zdrowotne wykorzystując wiedzę
teoretyczną o powiązaniach psychiki
i ciała i czynnikach ryzyka zaburzeń
kondycji zdrowotnej
EK_U_01,EK_U_02
2
1071943846.013.png 1071943846.014.png 1071943846.015.png 1071943846.016.png 1071943846.017.png 1071943846.018.png 1071943846.019.png 1071943846.020.png 1071943846.021.png
 
15. Treści programowe
1. Paradygmaty zdrowia: biomedyczny vs holistyczny. Orientacja
patogenetyczna vs salutogenetyczna
2. Poznawcze i osobowościowe uwarunkowania zdrowia/choroby.
Pomnażanie zasobów zdrowia.
3. Behawioralne uwarunkowania zdrowia-pojęcie i rodzaje zachowań
zdrowotnych; Styl życia a zdrowie.
4. Wyznaczniki zachowania się wobec zdrowia i choroby: modele
zachowań zdrowotnych; postawy wobec choroby i radzenie sobie z
chorobą.
5. Uzależnienia od czynności-rodzaje, etiologia
16. Zalecana literatura
Obowiązkowa:
1. Heszen I., Sęk H.(2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
Rozdział 1-8,12, 13
2. Ogińska-Bulik N., Juczyński Z.(2008). Osobowość-stres-zdrowie.
Warszawa: Difin.
3. Ogińska-Bulik N.(2010).Uzależnienie od czynności. Warszawa: Difin.
Uzupełniająca:
1. Dolińska-Zygmunt G.(2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław.
Wydawnictwo. Uniwersytetu Wrocławskiego.
2. Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N(2011). Zachowania zdrowotne
młodzieży-uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa: Difin
3. Heszen I. Życińska J.(2008). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu
pozytywnych inspiracji. Warszawa. Wydawnictwo Szkoły Wyższej
Psychologii Społecznej "Academica"
17. Forma zaliczenia poszczególnych komponentów przedmiotu, sposób sprawdzenia
osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia
- wykład: egzamin pisemny
- ćwiczenia: …………
- laboratorium: …………
- konwersatorium: …………
- warsztat: ……………
- inne: ……………
18. Język wykładowy
polski
19. Obciążenie pracą studenta
Forma aktywności studenta
Średnia liczba godzin na
zrealizowanie aktywności
3
1071943846.022.png 1071943846.023.png 1071943846.024.png 1071943846.025.png 1071943846.026.png 1071943846.027.png 1071943846.028.png 1071943846.029.png 1071943846.030.png 1071943846.031.png
 
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem:
- wykład: 15 godzin
- ćwiczenia: ………. godzin
- laboratorium: ………. godzin
- konwersatorium: ………. godzin
- warsztat: ………. godzin
- inne: ………. godzin
15 godzin
Praca własna studenta np.:
(podać tylko te, które dotyczą danego przedmiotu. Praca
własna wyliczona z uwzględnieniem ECTS - patrz: opis pod
tabelą**)
120 godzin
- przygotowanie do zajęć: ………. godzin
- opracowanie wyników: ………. godzin
- czytanie wskazanej literatury: 60 godzin
- napisanie raportu z zajęć: ………. godzin
- przygotowanie do egzaminu: 60 godzin
- przygotowanie do kolokwium: ………. godzin
Suma godzin
135 godzin
Liczba punktów ECTS
5
4
1071943846.032.png 1071943846.033.png 1071943846.034.png 1071943846.035.png 1071943846.036.png 1071943846.037.png 1071943846.038.png 1071943846.039.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin