syntaksy.docx

(14 KB) Pobierz

Podajace

FAZA

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

1

Przedstawienie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel omawia cle a także przygotowuje uczniów do nauki

2

Przedstawienie czynnika organizującego materiał

Nauczyciel przedstawia uporządkowania wstępne.Upewnia się, że stanowi ono podstawę uczenia się materiału.Nawiązuje do wiedzy uprzedniej uczniów

3

Przedstawienie materiału nauczania

Nauczyciel przedstawia materiał, nadaje mu logiczny porządek

4

Wzbogacenie i intensyfikacja procesu myślenia

Nauczyciel zadaje uczniom pytania i wykorzystuje ich myślowe reakcje na podawane wiadomości w celu wzbogacenia myślenia oraz w celu kształtowania myślenia precyzyjnego i krytycznego

 

 

Nauczanie pojec

Faza

Postępowanie nauczyciela

1.Przedstwienie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel wyjaśnia cele i stronę techniczną lekcji nastawia uczniów na uczenie się

2.Wprowadzenie przykładów i nieprzykładów

W metodzie bezpośredniej nauczyciel nazywa pojęcia wskazuje cechy krytyczne ilustruje je przykładami i nieprzykładami .W metodzie przyswajania pojęć podaje się przykłady i nieprzykłady uczniowie indukcyjnie odkrywają pojęcia i jego cechy

3.Sprawdzanie przyswojenia

Nauczyciel podaje dodatkowe przykłady i nieprzykłady w celu sprawdzenia zrozumienia pojęcia. Uczniowie mają podać własne przykłady i nieprzykłady pojęcia

4. Analiza myślenia i scalanie efektów uczenia się

Nauczyciel wywołuje u uczniów proces myślenia o własnym myśleniu. Uczniowie mają przemyśleć swoje decyzje i konsekwencje swoich wyborów. Nauczyciel pomaga uczniom scalić nowe efekty uczenia się wiążąc pojęcie z innymi pojęciami

 

Bezposredni

faza

Czynności nauczyciela

Podanie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel omawia cele lekcji, dostarcza informacji wstępnych i wyjaśnia dlaczego lekcja będzie ważna. Mobilizuje do nauki. Nauczyciel pokazuje z czym wiązało się to wcześniej i jaki ma wpływ na przyszłość.

Pokaz wiedzy lub umiejętności

Nauczyciel demonstruje w poprawnej postaci umiejętność, lub podaje tworzące łańcuch małe porcje wiadomości

Ćwiczenia pod kierunkiem

Nauczyciel ustala dokładną strukturę początkowych ćwiczeń. Ustala jak zajęcia będą wyglądać i jakie będą wykonywane ćwiczenia.

Sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości, sprzężenie zwrotne;

Nauczyciel kontroluje prawidłowość wykonania czynności i dostarcza informacji zwrotnych. Robi test lub sprawdzian i po sprawdzeniu go omawia poszczególne błędy.

Rozbudowanie ćwiczenia - transfer

Nauczyciel ustala warunki rozbudowanych ćwiczeń, zwraca uwagę na przeniesienie (transfer). Wykorzystanie umiejętności w innych problemowych sytuacjach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We współpracy

                                  FAZA

POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA

1. podanie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel kolejno omawia cele lekcji i wywołuje nastawienie do uczenia się

2. podanie wiadomości

Ustanie lub za pomocą tekstu nauczyciel przekazuje uczniom wiadomości

3. zorganizowanie zespołów

Nauczyciel wyjaśnia, jak utworzyć zespoły uczniowskie i pomaga przejść do pracy grupowej

4. pomaganie w pracy grupowej

Nauczyciel pomaga grupom wykonywać zadania

5. sprawdzian

Nauczyciel sprawdza opanowanie materiału lub grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy

6. uznanie osiągnięć

Nauczyciel wybiera sposób wyrażenia uznania dla pracy i osiągnięć indywidualnych i grupowych

 

Problemowe

                            FAZA

           CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

1. nakierowanie uczniów na problem

Omówienie celów, przedstawienie ważniejszych wymagań logistycznych, motywowanie uczniów do zajęcia się rozwiązywaniem problemów przez nich wskazanych;

2. przygotowanie uczniów do nauki

Pomoc uczniom w zdefiniowaniu i uporządkowaniu zadań związanych z problemem;

3. samodzielne i grupowe badania

Zachęta i pomoc w zbieraniu informacji, prowadzenie eksperymentów, poszukiwaniu wyjaśnień i rozwiązań;

4. wytwarzanie i prezentowanie produktów i eksponatów

Pomoc w projektowaniu i przygotowywaniu produktów rodzaju sprawozdań, nagrań, modeli: wspomaganie współpracy miedzy uczniami;

5. analiza i ocena procesu rozwiązywanie problemu

Pomoc w poddaniu procesu badawczego i użytych technik krytycznej i systematycznej refleksji

 

Dyskusja

                           FAZA

       POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA

1.podanie celów i wywołanie nastawienia

Nauczyciel omawia kolejno cele dyskusji i wywołuje w uczniach gotowość do uczestniczenia w niej;

2.ukierunkowanie dyskusji

Nauczyciel poddaje podstawowe reguły dyskusji, zadaje wstępne pytanie; demonstruje sytuację problemową albo charakteryzuje kwestię stanowiącą przedmiot dyskusji;

3.prowadzenie dyskusji

Nauczyciel czuwa nad interakcjami uczniów, zadaje pytania, wysłuchuje wypowiedzi, czuwa nad przestrzeganiem reguł, rejestruje postęp dyskusji, wypowiada własne sądy;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin