Podajace
FAZA
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
1
Przedstawienie celów i wywołanie nastawienia
Nauczyciel omawia cle a także przygotowuje uczniów do nauki
2
Przedstawienie czynnika organizującego materiał
Nauczyciel przedstawia uporządkowania wstępne.Upewnia się, że stanowi ono podstawę uczenia się materiału.Nawiązuje do wiedzy uprzedniej uczniów
3
Przedstawienie materiału nauczania
Nauczyciel przedstawia materiał, nadaje mu logiczny porządek
4
Wzbogacenie i intensyfikacja procesu myślenia
Nauczyciel zadaje uczniom pytania i wykorzystuje ich myślowe reakcje na podawane wiadomości w celu wzbogacenia myślenia oraz w celu kształtowania myślenia precyzyjnego i krytycznego
Nauczanie pojec
Faza
Postępowanie nauczyciela
1.Przedstwienie celów i wywołanie nastawienia
Nauczyciel wyjaśnia cele i stronę techniczną lekcji nastawia uczniów na uczenie się
2.Wprowadzenie przykładów i nieprzykładów
W metodzie bezpośredniej nauczyciel nazywa pojęcia wskazuje cechy krytyczne ilustruje je przykładami i nieprzykładami .W metodzie przyswajania pojęć podaje się przykłady i nieprzykłady uczniowie indukcyjnie odkrywają pojęcia i jego cechy
3.Sprawdzanie przyswojenia
Nauczyciel podaje dodatkowe przykłady i nieprzykłady w celu sprawdzenia zrozumienia pojęcia. Uczniowie mają podać własne przykłady i nieprzykłady pojęcia
4. Analiza myślenia i scalanie efektów uczenia się
Nauczyciel wywołuje u uczniów proces myślenia o własnym myśleniu. Uczniowie mają przemyśleć swoje decyzje i konsekwencje swoich wyborów. Nauczyciel pomaga uczniom scalić nowe efekty uczenia się wiążąc pojęcie z innymi pojęciami
Bezposredni
faza
Czynności nauczyciela
Podanie celów i wywołanie nastawienia
Nauczyciel omawia cele lekcji, dostarcza informacji wstępnych i wyjaśnia dlaczego lekcja będzie ważna. Mobilizuje do nauki. Nauczyciel pokazuje z czym wiązało się to wcześniej i jaki ma wpływ na przyszłość.
Pokaz wiedzy lub umiejętności
Nauczyciel demonstruje w poprawnej postaci umiejętność, lub podaje tworzące łańcuch małe porcje wiadomości
Ćwiczenia pod kierunkiem
Nauczyciel ustala dokładną strukturę początkowych ćwiczeń. Ustala jak zajęcia będą wyglądać i jakie będą wykonywane ćwiczenia.
Sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości, sprzężenie zwrotne;
Nauczyciel kontroluje prawidłowość wykonania czynności i dostarcza informacji zwrotnych. Robi test lub sprawdzian i po sprawdzeniu go omawia poszczególne błędy.
Rozbudowanie ćwiczenia - transfer
Nauczyciel ustala warunki rozbudowanych ćwiczeń, zwraca uwagę na przeniesienie (transfer). Wykorzystanie umiejętności w innych problemowych sytuacjach.
We współpracy
POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA
1. podanie celów i wywołanie nastawienia
Nauczyciel kolejno omawia cele lekcji i wywołuje nastawienie do uczenia się
2. podanie wiadomości
Ustanie lub za pomocą tekstu nauczyciel przekazuje uczniom wiadomości
3. zorganizowanie zespołów
Nauczyciel wyjaśnia, jak utworzyć zespoły uczniowskie i pomaga przejść do pracy grupowej
4. pomaganie w pracy grupowej
Nauczyciel pomaga grupom wykonywać zadania
5. sprawdzian
Nauczyciel sprawdza opanowanie materiału lub grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy
6. uznanie osiągnięć
Nauczyciel wybiera sposób wyrażenia uznania dla pracy i osiągnięć indywidualnych i grupowych
Problemowe
1. nakierowanie uczniów na problem
Omówienie celów, przedstawienie ważniejszych wymagań logistycznych, motywowanie uczniów do zajęcia się rozwiązywaniem problemów przez nich wskazanych;
2. przygotowanie uczniów do nauki
Pomoc uczniom w zdefiniowaniu i uporządkowaniu zadań związanych z problemem;
3. samodzielne i grupowe badania
Zachęta i pomoc w zbieraniu informacji, prowadzenie eksperymentów, poszukiwaniu wyjaśnień i rozwiązań;
4. wytwarzanie i prezentowanie produktów i eksponatów
Pomoc w projektowaniu i przygotowywaniu produktów rodzaju sprawozdań, nagrań, modeli: wspomaganie współpracy miedzy uczniami;
5. analiza i ocena procesu rozwiązywanie problemu
Pomoc w poddaniu procesu badawczego i użytych technik krytycznej i systematycznej refleksji
Dyskusja
1.podanie celów i wywołanie nastawienia
Nauczyciel omawia kolejno cele dyskusji i wywołuje w uczniach gotowość do uczestniczenia w niej;
2.ukierunkowanie dyskusji
Nauczyciel poddaje podstawowe reguły dyskusji, zadaje wstępne pytanie; demonstruje sytuację problemową albo charakteryzuje kwestię stanowiącą przedmiot dyskusji;
3.prowadzenie dyskusji
Nauczyciel czuwa nad interakcjami uczniów, zadaje pytania, wysłuchuje wypowiedzi, czuwa nad przestrzeganiem reguł, rejestruje postęp dyskusji, wypowiada własne sądy;
...
siwiutka891