Wprowadzenie do pedagogiki Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski wykład 1..rtf

(154 KB) Pobierz


Wprowadzenie do pedagogiki

Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski

Wykład 1

9.11.2008

Zaliczenie przedmiotu:
rektor@wsp.lodz.pl

Praca pisemna (esej):

MYŚLEĆ JAK PEDAGOG

-                  do 10 stron maszynopisu (wersja elektroniczna)

-                  Co to znaczy być pedagogiem? myśleć jak pedagog? odczuwać jak pedagog? dział jak pedagog? 

-                  Do 5 stycznia 2009

Adres: boguslawsliwerski@gmail.com

- Nieprzesłanie tekstu skutkuje pisaniem testu wiadomości z ćwiczeń i wykładów.

Literatura do samokształcenia
WYBÓR LITERATURY ROZSZERZAJĄCEJ DO PODSTAW PEDAGOGIKI

 

1.       Ablewicz K., Heremeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, UJ, Kraków 1994

2.       Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, Gdańsk: GWP 2006

3.       Dróżdż A., Mity i utopie pedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000

4.       Duraj-Nowakowa K., Źródła podejść do pedagogiki, Kielce: Świętokrzyska Szkoła Wyższa 2005

5.       Edukacja w świecie współczesnym. Wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, red. Roman Leppert, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2000

6.       Ewolucja „ogólności“ w dyskursach pedagogicznych, red. Teresa Hejnicka-Bezwińska i Roman Leppert, Wydawnicvwto Uniersytetu im. Kazimierza Wielkiego  w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2005

7.       Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, red. Piotr Dehnel i Piotr Gutowski, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacjai TWP, Wrocław  2005

8.      Folkierska A., Pytanie o pedagogikę, Wydawnictwo UW, Warszawa 1983 

9.       Gałkowski S., Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wyd. KUL, Lublin 2003 

10.   Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, WN PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2006

11.   Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, tom 1, Status metodologiczny nauk pedagogicznych, WN UAM, Poznań  2006

12.  rniewicz J., Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Olsztyn: WSP 1997

13.   Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, wstęp i red. naukowa  Bogusław Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

14.   Hejnicka – Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej. Geneza i stan, WSP Bydgoszcz 1989

15.   Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo 69, Warszawa 1997

16.   Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, warszawa: WAiP 2008

17.   Herzog W., Pedagogika a psychologia. Zarys wzajemnych relacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006

18.   Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, red. Krzysztof Rubacha, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls“ 2008

19.   Krueger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk: GWP  2005.

20.   Kubiak-Szymborska E., Zając D.: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania. - Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers s.c., 2002

21.   Ku pedagogii pogranicza, red. Zbigniew Kwieciński, Lech Witkowski, Toruń: Wydawnictwo UMK 1990

22.   Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wyd. Salezjańskie, Łódź 1981

23.   Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls“  2000

24.   Kwaśnica R., Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, IKN Wrocław 1987 

25.   Kwieciński Z., Tropy-ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wyd. Edytor, Poznań-Toruń 2000

26.   Kwieciński Z., Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP 2007

27.   Łobocki M.  Teoria wychowania w zarysie”, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2003

28.   Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wyd. Edytor, Toruń - Poznań 1995

29.   Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006

30.   Możliwości rozwijania i wykorzystywania teoretycznej wiedzy pedagogicznej, red. S. Palka, Zeszyty Pedagogiczne UJ, Zeszyt 22, Kraków: Wydawnictwo UJ 1995

31.   Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Red. Stanisław Palka, Prace Pedagogiczne, Zeszyt 10, Wydawnictwo UJ, Kraków 1989.

32.   Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1999.

33.   Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: WAiP 2008

34.   Nussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, Wrocław: Wydawnictwo DSW 2008

35.   Oblicza pedagogii, red. Katarzyna Jarkiewicz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005

36.   Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. Stanisław Palka, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998

37.   Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Wyd. UJ, Kraków  1999

38.   Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wyd. UJ, Kraków  2003

39.   Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk: GWP 2006

40.   Pedagogiczne drogowskazy, red. Barbara Juraś-Krawczyk, Bogusław Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000

41.   Pedagogika filozoficzna, Idee pedagogiki filozoficznej, red. naukowa Sławomir Sztobryn, Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003  

42.   Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, pod red. J. Gniteckiego i J. Rutkowiak, PTP, Warszawa-Poznań 1999.

43.   Pedagogika jako formacja intelektualna. Refleksje we współczesnym dyskursie humanistycznym, red. Janusz Gnitecki, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005

44.   Pedagogika ogólna. Tradycja. Teraźniejszość. Nowe wyzwania, red. Teresa Hejnicka – Bezwińska, WSP Bydgoszcz  1995

45.   Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty  dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 1997

46.   Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. Teresa Kukołowicz i Marian Nowak, Wyd. KUL, Lublin 1997.

47.   Pedagogika. Leksykon Wydawnictwa Naukowego PWN, red. Bogusław Milerski, Bogusław Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2000.

48.   Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Bogusław Śliwerski, tom 1-3, Gdańsk: GWP 2006.

49.   Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom I – II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

50.   Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, red. Ewa Marynowicz-Hetka, tom 1-2, Warszawa: WN PWN 2007

51.   Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, red. Aleksander Nalaskowski i Krzysztof Rubacha, UMK Toruń 2001

52.   Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Agresja - interdyscyplinarność, red. Dieter Lenzen, przekład Jerzy F. Materne i Peter W. Materne, Berlin – Szczecin 2003

53.   Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, red. Stanisław Palka, Wyd. UJ, raków  2004

54.   Problemy, antynomie, dylematy i kontrowersje w myśleniu o pedagogice i edukacji (na dziesięciolecie Zespołu Problemowego Pedagogiki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk),  red. Teresa Hejnicka-Bezwińska, Akademia Pedagogiczna im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003

55.   Przemiany w naukach o wychowaniu - idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, (red.) Wiesława Korzeniowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls, Kraków 2002

56.   Racjonalność pedagogiki. Red. Teresa Hejnicka –Bezwińska, WSP Bydgoszcz 1995

57.   Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, tłum. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk: GWP  2005

58.   Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, red. Andrzej Bogaj, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Warszawa - Kielce 2001

59.   Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: WAiP 2008

60.   Rybicki R. FSC.,  Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej, Kuria Metropolitalna, Częstochowa 1997

61.   Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, tom I, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003

62.   Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, tom II, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007

63.   Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, IBE, Wyd. Edytor, Toruń 1993.

64.   Szmyd J., Wyzwania i poszukiwania edukacyjne. Szkice z pogranicza filozofii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2002

65.   Szymański M.J., Studia i szkice z socjologii edukacji, IBE, Warszawa 2000

66.   Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998 (V wyd. 2007).

67.   Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk: Pedagogika GWP 2007

68.   Teoretyczne podstawy pedagogiki, red. S. Palka, Skrypty Uczelniane nr 562, Wyd. UJ, Kraków 1987

69.   Witkowski L., Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, IBE, Warszawa 2000

70.   Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Wyd. Strzelec, Kielce 1998.

71.   Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, red. T. Jaworska, R. Leppert, OW Impuls, Kraków  2001

72.   Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Zagadnienia wybrane, red.  Janina Kostkiewicz, WNS KUL , Filia Stalowa Wola 1999. 

73.   Zagadnienia teorii pedagogicznej, red. Stanisław Palka, Zeszyty Naukowe UJ, Prace Pedagogiczne. Zeszyt 3, Wyd. UJ, Kraków 1986

74.   Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Wybór i opracowanie Wołoszyn S., Tom III – Księga druga, Wyd. Strzelec, Kielce 1998.

 

 

www.sliwerski.osoba.pl

             

 

 

Struktura eseju:

              źo: dowolny podręcznik z pedagogiki 2000-2008

-                 I część wypowiedzi: W czym przekonuje mnie teoria? (przypisy do źdeł)

-                 II część: osobiste podejście w świetle własnych doświadczeń  życiowych, zawodowych, społecznych itp. Jak ja to postrzegam? Co sam o tym myś?

 


Potoczna teoria

§               rodzaj osobistej, zdroworozsądkowej wiedzy o wychowaniu i kształceniu,

§               zbiór wewnętrznie ze sobą powiązanych przekonań czy idei na temat istoty, genezy, celów, uzasadnień i sposobów wychowywania czy kształcenia innych.

§                 przeciwieństwo wiedzy naukowej,

w               bardzo silne powiązanie z praktyką wychowania i kształcenia,

w               przednaukowe poznanie; w sposób naturalny, biograficzny,

w  &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin