testy z przedmiotów humanistycznych - gimnazjum.pdf

(433 KB) Pobierz
HPW-Test humanistyczny
11
Zadania gimnazjalne
Test 1
rzygodyniezawszebezpieczne
Tekst I
Przywitaa nas starszyzna plemienna. Bardzo niechtnie. Ekufa usysza od Najstarszych
kilka twardych sw, z ktrych zrozumiaem wyàcznie gringo. Byo ono wypowiadane to-
nem, jakiego uywa si, gdy kto odkrywa, e zamiast masa orzechowego na jego grzance
umieszczono smar do osi. Najstarsi pokrzykiwali szeptem, jednoczenie wskazujàc energicz-
nie rzek za naszymi plecami. Sugestia bya przeraajàco jasna wynocha, i to natychmiast!
Pomylaem wtedy, e moja umowa z Ekufà dotyczy wyàcznie doprowadzenia mnie
do wioski, natomiast nie mwi nic o odprowadzeniu. Z dowiadczenia wiedziaem, jak do-
sowni potrafià byç Indianie i jak wietnà majà pamiç do szczegw. Ostatecznie jednak
zwyciy plemienny nakaz gocinnoci wdz, niechtnie i po dugich targach, ale pozwo-
li zostaç. [...
Wyprawa to wyprawa nie mona wybrzydzaç sypia si tam, gdzie mona. Gdzie aku-
rat czowieka zastanie noc. Spaem wic na dnie odzi (co nad ranem zawsze oznacza, e
w kauy wody), sypiaem na play (co nad ranem oznacza, e robi si czowiekowi przera-
liwie zimno), w hamaku zawieszonym pod ciarwkà (zawsze skàd kapie olej, i zawsze tra-
fia w oko), w wagonie towarowym (wszystko zaley od rodzaju towaru, ale w praktyce je-
dyne nieplombowane wagony woà albo wgiel, rud i boksyty, czyli kamienie, albo bydo
rogate i kopytne). Spaem te na ulicach Mexico City najwikszego miasta wiata (tam-
tejsza biedota, jako miejscowa, miaa pierwszestwo do ciepych kratek metra, a mnie zo-
stawa karton na betonie), spaem nawet w ku Sylwestra Stallone (bez Sylwestra!, byo to
w luksusowej restauracji Mauna Loa, w karaibskim kurorcie Cancun Sylwek ju wyjecha, Ar-
nold (Schwarzenegger, jakbycie nie wiedzieli) przyjeda dopiero za dwa dni, a kierownicz-
kà bya moja... koleanka).
Wojciech Cejrowski, Gringowrddzikichplemion, Pelplin 2003.
1. Tytu ksiki, z ktrego pochodzi tekst I jest
A. zdaniem pojedynczym.
B. zdaniem zoonym.
C. rwnowanikiem zdania.
D. zdaniem wielokrotnie zoonym.
0–1
punkty
2. Podczas wizyty u Indian autor mg czu
A. ekscytacj.
B. strach.
C. podziw.
D. zadowolenie.
0–1
punkty
3. Z tekstu I wynika, e autor
A. po raz pierwszy zetknà si z Indianami.
B. sporo czyta o ich kulturze.
C. zna ich zwyczaje.
D. doskonale wiedzia, co si wydarzy.
0–1
punkty
www. o p e r o n . p l
169881533.008.png 169881533.009.png
 
12
Z a d a n i a g i mn a z j a l n e
0–1
punkty
4. W kontekcie tekstu I zwrot powiedzie kilka twardych sw oznacza
A. byç stanowczym.
B. byç agodnym.
C. okazywaç szacunek.
D. byç zrozpaczonym.
0–1
punkty
5. Indiaski wdz pozwoli autorowi tekstu I zosta w wiosce, poniewa
A. go lubi.
B. Indianie sà gocinni.
C. tak zadecydowaa starszyzna plemienna.
D. obieca mu to wczeniej.
0–1
punkty
6. Autor tekstu I lubi podrowa
A. bez wzgldu na warunki.
B. tylko komfortowo.
C. w zalenoci od nastroju.
D. jedynie w towarzystwie.
0–1
punkty
7. Pojawiajce si w tekcie uwagi w nawiasach
A. zawierajà wane informacje.
B. oywiajà tekst.
C. skaniajà do refleksji.
D. wprowadzajà poetycki nastrj.
0–1
punkty
8. W swym tekcie autor przywouje znane osobistoci ze wiata
A. polityki.
B. mody.
C. historii.
D. filmu.
0–1
punkty
9. O stosunku autora tekstu I do przygd wiadczy zdanie
A. Sugestiabyaprzeraajàcojasnawynocha,itonatychmiast!
B. Wyprawatowyprawaniemonawybrzydzaçsypiasitam,gdziemona.
C. SpaemtenaulicachMexicoCitynajwikszegomiastawiata.
D. kierowniczkàbyamoja...koleanka.
0–1
punkty
10. Z tekstu I wynika, e podrowanie jest
A. przykrà niedogodnocià.
B. ciekawym dowiadczeniem.
C. przede wszystkim niebezpieczne.
D. powodem zmartwie.
0–1
punkty
11. Narracja tekstu pierwszego jest prowadzona z pozycji
A. uczestnika wydarze.
B. wiadka wydarze.
C. obserwatora wydarze.
D. komentatora wydarze.
www. o p e r o n . p l
169881533.010.png 169881533.001.png
 
Te s t 1
13
Tekst II
Niosàc na rku rannego Olivera, rabusie nie mogli biec dugo, porzucili go wic w rynsztoku,
pozostawiajàc wasnemu losowi. Z wolna budzi si dzie, przynoszàc ze sobà chd. Mga uno-
sia si nad ziemià niczym gste kby dymu. W kocu Oliver ocknà si obudzi go wasny jk
wywoany blem.
Prawe rami zwisao mu ciko i bezwadnie. Szal by przesiàknity krwià. Gd [... i zmcze-
nie tak wykoczyy chopca, e kiedy prbowa si podnieç, zadra od stp do gw i runà po-
nownie na ziemi. Jego serce ogarniaa narastajàca saboç, co jednak ostrzegao go, e jeli
si nie ruszy z miejsca, to na pewno umrze. Podnis si wic z wysikiem na nogi i zaczà iç
przed siebie. Zatacza si jak pijany. Raptem ujrza dom. arliwie modli si, aby znalaz si tam
kto, kto zechciaby mu pomc. Kiedy podszed bliej, wydao mu si, e skàd zna to miejsce.
Ten ogrd, to drzewo, okno... I nagle poczu potworny strach: to by dom, ktry prbowano
przy jego pomocy ograbiç! Zapomnia o swojej ranie. I oto ju pià si po schodach i puka
do drzwi. W tej samej chwili wszystkie siy go zawiody i pad jak martwy na progu.
Karol Dickens, OliverTwist, Toru 2005.
12. Bohater tekstu poczu potworny strach, poniewa
A. ba si rabusiw.
B. rabusie zostawili go w rynsztoku.
C. doszed do domu obrabowanego przez rabusiw.
D. nie wiedzia, gdzie jest.
0–1
punkty
13. Oliver, pukajc do drzwi, oczekiwa przede wszystkim
A. pienidzy.
B. pomocy.
C. poywienia.
D. wskazania drogi.
0–1
punkty
14. Tekst II jest fragmentem tekstu
A. historycznego.
B. popularnonaukowego.
C. urzdowego.
D. literackiego.
0–1
punkty
15. W opisie mgy wystpuje
A. porwnanie.
B. anafora.
C. apostrofa.
D. onomatopeja.
0–1
punkty
16. W zdaniu: Z wolna budzi si dzie, przynoszc ze sob chd wystpuje
A. hiperbola.
B. animizacja.
C. aliteracja.
D. antyteza.
0–1
punkty
17. W narracji tekstu II wystpuje
A. charakterystyka.
B. dialog.
C. opis przeyç wewntrznych.
D. monolog wewntrzny.
0–1
punkty
www. o p e r o n . p l
169881533.002.png 169881533.003.png
 
14
Z a d a n i a g i mn a z j a l n e
Tekst III
Hieronim Bosch,
SynMarnotrawny
(ok. 15051516).
0–1
punkty
18. Obraz nawizuje bezporednio do
A. Ksigi Rodzaju.
B. przypowieci.
C. psalmu.
D. Apokalipsy w. Jana.
0–1
punkty
19. Wspln cech tekstu II i obrazu jest
A. opisanie tego samego krajobrazu.
B. obecnoç podobnych rekwizytw.
C. posuenie si przez artystw tymi samymi rodkami wyrazu.
D. ukazanie jednej postaci.
0–1
punkty
20. Postaci ukazane w tekstach II i III czy to, e
A. sà w rozterce.
B. czujà si wolne.
C. powoduje nimi chç zdobyczy.
D. sà godne podziwu.
0–2
punkty
21. Z tekstu II wypisz dwie nazwy uczu, ktre mgby przypisa postaci z obrazu.
Tekst IV
Zdarto agle, ster prysnà, ryk wd, szum zawiei,
Gosy trwonej gromady, pomp zowieszcze jki,
Ostatnie liny majtkom wyrway si z rki,
Soce krwawo zachodzi, z nim reszta nadziei.
www. o p e r o n . p l
169881533.004.png 169881533.005.png
 
Te s t 1
15
Wicher z tryumfem zawy, a na mokre gry
Wznoszàce si pitrami z morskiego odmtu
Wstàpi genijusz mierci i szed do okrtu,
Jak onierz szturmujàcy w poamane mury.
Ci leà na p martwi, w zaama donie,
Ten w objcia przyjaci egnajàc si pada,
Ci modlà si przed miercià, aby mierç odegnaç.
Jeden podrny siedzia w milczeniu na stronie
I pomyli: szczliwy, kto siy postrada,
Albo modliç si umie, lub ma z kim si egnaç.
Adam Mickiewicz, Burza, [w: tego, Sonetykrymskie, Warszawa 1952.
22. Wypisz z tekstu IV cztery wyraenia, ktre dynamizuj opis sytuacji, w jakiej znaleli
si bohaterowie liryczni.
0–2
punkty
23. Napisz, jak si czuje posta opisana w ostatniej zwrotce wiersza.
0–1
punkty
24. Przekszta pierwsz strof wiersza na tekst prozatorski.
0–3
punkty
25. Podaj dwie cechy wiersza wiadczce o tym, e jest on sonetem.
0–2
punkty
26. Napisz dedykacj, ktr wpiszesz do ksiki przygodowej wrczanej bliskiej ci osobie.
0–4
punkty
www. o p e r o n . p l
169881533.006.png 169881533.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin