Kościół św. Gereona II - Wawel.pdf
(
633 KB
)
Pobierz
298998787 UNPDF
Badania pałacu królewskiego na Wawelu rozpoczął Tomasz Prylinski w latach 1880 – 1882,w
latach późniejszych już po opuszczeniu Wawelu przez wojska austryjackie. Dalsze badania
kontynuował Adolf Szyszko-Bohusz, który wydatnie uzupełnił stan rozpoznań dotyczących
budowli znajdujących się na wzgórzu wawelskim. Dalsze badania były kontynuowane po II
wojnie światowej, badania te prowadziła m.in. Klementyna Żurowska.
W 1983 r. ponownie powrócono do badań nad interesującym nas obiektem kościołem św.
Gereona. Kościół ten niesłusznie przez kilkadziesiąt lat był uważany za pierwsza katedrę
wawelską. Kościół św. Gereona pełnił funkcję kościoła pałacowego. Kościół ten, był
wymieniany jako punkt orientacyjny w opisie fortyfikacji wzniesionych przez Konrada
Mazowieckiego na wzgórzu wawelskim w 1243 r. Budowla miała wyjątkowo bogaty
program. Pod wyniesionym prezbiterium znajdowała się krypta o sklepieniach wspartych na
czterech smukłych kolumnach i półkolach przyściennych. Półkoliste nisze w grubości jej
murów są kontynuacją techniki i estetyki rzymskiej sztuki murowania, charakterystycznych
dla określonych regionów Europy Południowej i Zachodniej, tradycji szczególnie żywej w
romańskiej architekturze Nadrenii. W ramionach transeptu, wysuniętych daleko poza linię
trójnawowego korpusu, znajdowały się od strony wschodniej niewielkie apsydy. Najbardziej
niezwykłym rysem były empory przy ścianach szczytowych transeptu, każda wsparta na
dwóch kolumnach. Ten rzadki motyw architektoniczny pochodzenia karolińskiego
odpowiadał potrzebom liturgii benedyktyńskiej i dlatego stosowany był często w kościołach
tego zakonu. Od strony zachodniej przylegał do transeptu krótki korpus trójnawowy, o
przemiennym systemie podpór, z dwuwieżową fasadą tej samej szerokości. Jeszcze jeden rys
szczególny zwraca uwagę w kościele św. Gereona. Jest to piękna, bardzo staranna
kamieniarska dekoracja ornamentalna, w której Wschód styka się z Zachodem. Taśmy
plecionki, przeniesione z głębi Azji w okresie wędrówki ludów, wypełniają pola
czworościennego kapitelu empory, oplatają trzony kolumienek krypty. Z kolej na innym
kapitelu, najnowszym znalezisku archeologów, naiwne woluty przypominają wciąż żywą
tradycję antyku. W bezpośrednim sąsiedztwie św. Gereona, na jego osi, znajduje się rozległy
kompleks budowlany zwany salą na 24 słupach, rozmaicie interpretowany i datowany. Taki
opis znajdziemy u Zygmunta Świechowskiego w książce „Sztuka polska – Romanizm”.
Kościół św. Gereona w literaturze występuje też zamiennie pod wezwaniem św. Marii
Egipcjanki, tak też jest przedstawiony w artykule Janusza Firleta i Zbigniewa Pianowskiego
„tytuł wpisz proszę ja zgubiłam 1 stronę artykułu”.
Wcześniej wspomniani autorzy, pozostałości reliktu, odkrytego przez Szyszko-Bohusza w
najwcześniejszych wykopaliskach pochodzących z okresu przedromańskiego i wczesno
romańskiego nazywają kaplicą św. Gereona. Domniemaną kaplicę św. Gereona odkryto pod
zachodnim skrzydłem pałacu, w północno – wschodniej części rezerwatu. Skomplikowany
kształt oraz
usytuowanie może być interpretowane jako świątynia. Zachowane fragmenty ścian tworzą
partię narożną, z wydatnym uskokiem (o grubość muru) do wnętrza, co sugeruje krzyżową
formę budowli. W ścianie płn stwierdzono półkolisty układ kamieni, otaczających, być może,
szyb klatki schodowej. Około 2 m na zachód od wspomnianego narożnika odsłonięto
fundament kwadratowego filara o boku 1,5 m jeszcze dalej zaś w kierunku zachodnim, na
dziedzińcu między pałacem a katedra – niewielkie fragmenty dwu murów biegnących po osi
E-W oraz ślady posadzek. Wymienione mury miały płytkie fundamenty kamienno-ziemne,
partie nadziemne wykonano z płytowego wapienia spojonego zaprawą gipsową. Można
przypuszczać, iż obok niewielkiej świątyni istniał budynek mieszkalny, połączony
korytarzową przewiązką z emporą lub górną kondygnacją kościoła
.(
Empora
(
niem.
Empore),
chór muzyczny – element występujący najczęściej w
kościele
,
rodzaj
trybuny
.
, przewiązka –
przejście).
W okresie romańskim budowla kaplicy św. Gereona uległa przebudowom. Kaplica św
Gereona przylegała do głównego budynku romańskiego na Wawelu tzw. sali o 24 słupach,
zlokalizowanego bliżej północnej krawędzi wzgórza, na terenie między kulminacją skały a
linią obwałowań, podwyższonym znacznie nasypami ziemnymi. Do wschodnie ściany
wspomnianego palatium przylegała budowla, interpretowana przez Szyszko-Bohusza jako
pozostałość zachodniego skrzydła „zamku romańskiego”. Nowsze badania umożliwiły
ustalenie jej zasięgu i rozplanowania. Obiekt składa się z pomieszczenia o zarysie
trapezowatym (ok. 12-14 x10 m) pośrodku którego znajduje się wolno stojący blok
fundamentu oraz wąskiego korytarza od strony zachodniej, zakończonego prostokątnym
aneksem wysuniętym ku północy. Część nadziemna, a także fundamenty aneksu zostały
wykonane z sześciennych ciosów wapienia. Charakter mieszkalny tego obiektu wydaje się
mało prawdopodobny, można natomiast interpretować jako późnoromańską kaplicę pałacową,
złożoną z krypty na poziomie przyziemia palatium
,
właściwego
oratorium
na poziomie auli
oraz empory z zewnętrzną klatką schodową Obiekt wzniesiono najpewniej w XII lub na
początku XII wieku. Na obecnym etapie badań tej domniemanej świątyni można przypisać
wezwanie św. Gereona, którego relikwie odnaleziono w kościele kolońskim dopiero w 1121 r
.
(Palatium nazwa używana dla określenia
starożytnego
lub
średniowiecznego
głównego
budynku
zamku
,
Oratorium - miejsce modlitwy. Wydzielone pomieszczenie w
szpitalu
,
klasztorze
,
seminarium
,
często w formie
kaplicy
,
służy określonej grupie osób).
Przekształcenie romańskiego zespołu pałacowego w zamek gotycki nie było, jak można
obecnie sądzić, wynikiem jednej akcji budowlanej, lecz stopniowej ewolucji zabudowy,
zachodzącej początkowo jeszcze w obrębie obwałowań grodowych, następnie zaś – w murach
obronnych otaczających wschodnią część wzgórza (zamek górny – castellum). Proces ten
zapoczątkowała przebudowa głównego gmachu palatium. Na miejscu „Sali o 24 słupach” i
sąsiadującej z nią domniemanej kaplicy św. Gereona rozpoczęto budowę nowego,
kamiennego pałacu o wymiarach 28x13,5 m, wysuniętego dalej ku wschodowi, w stronę
wieży romańskiej. W trakcie budowy powstał zamysł bezpośredniego połączenia pałacu ze
wspomnianą wieża, który zrealizowano poprzez dodanie aneksu (tzw. Wieży Łokietkowej)
stykającego się z zachodnim narożem „stołpu”. Tak rozbudowany pałac gotycki osiągnął
znaczną długość – ok. 40 m.
W trakcie dalszych prac wykopaliskowych odkryto relikty interpretowane przez Szyszko-
Bohusza jako I katedra romańska, która w literaturze nazywana jest kościołem św. Marii
Egipcjanki lub też kościołem św. Gereona.
Budowla interpretowana przez Szyszko – Bohusza jako pierwsza katedra, została odsłonięta
pod zachodnim skrzydłem pałacu oraz na obszarze dziedzińca, tzw. Batorego. Późniejsze
prace badawcze pozwoliły domniemywać że kościół ten mógł nosić nazwę św. Marii
Egipcjanki, nazwanym też w literaturze (ŚWIECHOWSKI) jako kościół pod wezwaniem św.
Gereona. Trzynawowy kościół z transeptem, kryptą wschodnią i dwiema wieżami zachodnimi
został wzniesiony z niewielkich ciosów piaskowca na stabilnym, opartych na skale
fundamentach (głębokich do 4,5 m). całkowita długość budowli wynosiła 32,5 m, tj. ok. 100
stóp. Szerokość części nawowej-14,5 m, długość transeptu – 23 m.. W ścianach
czterokolumnowej krypty stwierdzono obecność półkolistych nisz, służących zapewne do
eksponowania relikwii. Ramiona transeptu, spełniające rolę kaplic grobowych, posiadały w
zakończeniach empory, związane z benedyktyńską liturgią „chórów anielskich” Poszerzenie
fundamentów (pod schody) przy wieży południowej wskazuje na istnienie także empory
zachodniej. Poziom użytkowy świątyni stanowiła wlewka zaprawy wapiennej na kamiennym
podłożu. Wyposażenie architektoniczne składało się m.in. z kolumn i półkolumn o tronach
gładkich, a także zdobionych ornamentem plecionkowym i bazach bez narożnych szponów,
kapitelach kostkowych oraz koszowych, zdobionych plecionką. Stosunkowo duża skalna
świątynia i rozbudowany program przestrzenny sugerują, iż być może planowano
zainstalowanie przy niej większego zgromadzenia kapłańskiego (zakonnego lub
kanonickiego) brak jednak na ten temat wiadomości źródłowych.
Można przypuszczać, iż kościół nosił wezwanie św. Marii Egipcjanki już w fazie romańskiej
(a może nawet – przed romańskiej). Powstał około połowy lub w 2. poł. XI wieku za
panowania Kazimierza Odnowiciela lub Bolesława Śmiałego. W poł. XIII w. został
gruntownie odrestaurowany (min. przebudowa apsydy głównej). Po wielkim pożarze
podzielono go murem poprzecznym, usytuowanym u nasady transeptu, na część wschodnią,
sakralną i zachodnią można przypuszczać że świecką?. Ta ostatnia uległa likwidacji zapewne
u schyłku XIII stulecia.
(Transept (inaczej nawa poprzeczna, nawa krzyżowa) - część
kościoła
,
nawa
prostopadła do osi kościoła, położona pomiędzy
prezbiterium
,
a resztą jego
budynku.
Prawdopodobnie za czasów panowania Władysława
Łokietka (1260-1333)
nastąpiła przebudowa pałacu oraz murowanych umocnień zamku
górnego. W tym tez czasie nastąpiła znaczna redukcja kościoła pałacowego św. Marii
Egipcjanki, który w swej nowej postaci składał się z niewielkiej, prostokątnej nawy, dawnego
prezbiterium (ze wschodnią połową krypty) oraz przebudowanej już wcześniej apsydy.
Kolejna przebudowa kościoła lub też kaplicy nastąpiła za czasów Kazimierza Wielkiego.
Skrzydło zachodnie uzyskała reprezentacyjne piętro oraz bezpośrednie połączenie z
gruntownie przebudowaną kaplicą św. Marii Egipcjanki. Kaplica ta otrzymała zapewne formę
dwukondygnacyjną, jej przyziemie bowiem jest znacznie zagłębione, zwłaszcza w stosunku
do poziomu użytkowego parteru pałacu. W tego też okresu zachowała się duża ilość detalu
architektonicznego, zarówno w miejscach pierwotnych jak też użytego wtórnie.
Usytuowanie budowli przedromańskich i romskich w obrębie grodu wg. Janusz Firlet i Zbigniew Pianowski
10. Romańska bazylika pw. Św. Marii Egipcjanki
11. romańska kaplica pałacowa (pw. Św. Gereona?)
Rys. 1 Plan żelkotów romańskiego palatium oraz aneksu (kaplicy św. Gereona? ) od strony
wschodniej wg. Badań Szyszko-Bohusza i Janusz Firlet i Zbigniew Pianowski
Rys. 2 Próba rekonstrukcji romanskiego palatium jako budowli dwukondygnacyjnej (cellarium – aula) opracowanie Z.
Pianowski – rys. K. Musiał.
Plik z chomika:
PanToto
Inne pliki z tego folderu:
Eco Umberto - Historia piękna.zip
(29728 KB)
Eco Umberto - Historia brzydoty.zip
(29794 KB)
Tematem poniższego eseju są niektóre starożytne rzeźby i fryzy greckie przedstawiające Centauromachię.rar
(512 KB)
Sztuka Mezopotamii i PersjiI.rar
(2970 KB)
Sztuka Egiptu 22-37.rar
(438 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Królewskie rody Europy - Royal Family
! MM
! Okiem Patologa
Bajki Rosyjskie mp3
GUMISIE - wszystkie odcinki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin