psychologia odp.pdf
(
78 KB
)
Pobierz
sg_tekst
1. Założenia introspekcji
Introspekcja – analiza własnych stanów psychologicznych, myśli, przemyśleń. Poznawanie samego
siebie i nauka obserwacji. Wyróżniamy dwa nurty.
·
Psychologia elementów (atomistyczna) – poznanie człowieka zawsze tylko częściowe. Od
konkretu do ogółu. Od fragmentu do całości. (Przedstawiciele: Wund, Titchener, Ebigheus.)
·
Psychologia postaci (całościowa) – Traktowanie życia psychicznego jako tworu właściwego,
całości. Przechodzenie od całości do szczegółów. (Przedstawiciele: Wertheimer, Keller, Kaffka.)
2. Założenia behawioryzmu (plus i minusy)
Behawioryzm wyrósł na bazie krytyki introspekcji. Zakłada, że to co dzieje się w człowieku
uzewnętrznia się na zewnątrz.
Założenia behawioryzmu:
·
jakkolwiek kierunek ten nie neguje występowania zjawisk psychicznych, twierdzi, że
są one swoistymi, ubocznymi efektami działania mózgu, których nie da się skutecznie badać
metodami naukowymi, gdyż są one niedostępne obserwacji,
·
dlatego, jeśli psychologia ma być rzetelną nauką, musi się ograniczyć do mierzalnych,
jasno zdefiniowanych eksperymentów, w których ludzi poddaje się działaniu określonych
bodźców i obserwuje się ich określone reakcje na te bodźce.
sytuacja zewnętrzna (S) <-> reakcja (R)
Wady: przedmiotowe traktowanie ludzi, sprowadzanie ich do .
Zalety: Wprowadzenie ścisłych metod badawczych do badania ludzkiej psychiki, ulepszenie
metodologii;
3. Neobehawioryzm (przedstawiciele: Tolman, Hull)
Odmiana behawioryzmu. Wprowadza pojęcie zmiennych pośredniczących. Nie ogranicza się do
opisu związków zachodzących między bodźcami i reakcjami, ale próbuje je wyjaśniać przyjmując
istnienie także czynników działających między bodźcami i reakcją:
sytuacja zewnętrzna (S) <- zmienne pośredniczące (O) -> reakcja (R)
istnieją filtry, które warunkują nasze zachowania
·
teoria popędu
emocji
– kierowanie się emocjami
·
teoria równowagi – dążymy do tego, żeby być tacy jak inni
·
teoria płaszczyzna znaczeń – człowiek chce się wyróżniać z tłumu
4. Zasługi Freuda
·
podniesienie rozmowy do rangi metody badawczej
·
tłumaczenie marzeń sennych
·
interpretacja pomyłek i przypadkowych zachowań
·
badanie wolnych skojarzeń
5. Uczniowie Freuda (opisać jednego)
·
Carl Jung – Szwajcarski psychiatra i psycholog. Był twórcą koncepcji psychoanalizy
analitycznej (będącej częściową krytyką psychoanalizy). Wprowadził pojęcia nieświadomości
zbiorowej, synchroniczności oraz archetypu.
·
Alfred Adler*
– austriacki psychiatra, psycholog i pedagog, twórca
psychologii indywidualnej
.
U podstaw teorii leży psychologia dziecka. Uważa się, że aby zrozumieć i wytłumaczyć
zachowanie i charakter człowieka należy sięgnąć do jego najwcześniejszego dzieciństwa.
Według Adlera człowiek od wczesnych lat dzieciństwa przeżywa — z powodu swoich
braków — poczucie małej wartości, które kompensuje dążeniem do przewagi i mocy nad
innymi. Ta świadomość własnych braków oraz potrzeba kompensacji wpływa na
kształtowanie się jeszcze w dzieciństwie indywidualnego
planu życiowego
, który wyznacza
ideały i kierunki działania jednostki, jak również kształtuje osobowość tej jednostki.
Zadaniem wychowania jest udzielenie jednostce pomocy w harmonizowaniu jej rozwoju:
w przezwyciężaniu zarówno poczucia małej wartości, jak dążenia do przewagi nad innymi,
co zresztą z trudem się udaje. Szczególnie wartościowym terenem kompensacji poczucia
małej wartości może być działalność społeczna, w której jednostka ma szansę wykazać swoją
wartość.
·
Karen Horney
·
Erich Fromm
6. Frustracja
Niemiły stan emocjonalny powstający podczas dążenia do celu, w momencie gdy pojawia się
przeszkoda, którą postrzegamy jako uniemożliwiającą jego realizację. Na zlikwidowanie jej zużywamy
dużo energii, czasami tak dużo, że nie udaje się osiągnąć celu.
7. Cechy i rodzaje zmian w zachowaniach (jako doraźnych skutkach frustracji)
Cechy: (1) występują zaraz po wystąpieniu bodźca; (2) są krótkotrwałe; (3) dają uczucie spadku
napięcia; (4) mogą być skierowane na inny obiekt niż przyczyna frustracji.
Rodzaje: (1) agresja, (2) regresja (zachowanie na niższym poziomie emocjonalnym lub umysłowym
niż normalnie), (3) fiksacja (powtarzanie błędnych zachowań pomimo świadomości błędu).
8. Wymień mechanizmy obronne (przed frustracją) – opisz 1 z własnym przykładem
·
racjonalizacja (nadawanie zachowaniu akceptowalnych społecznie wartości)
·
projekcja (rzutowanie naszych zachowań na inne osoby)
·
wyparcie (niepamiętanie o rzeczach przykrych, niewygodnych)
·
przeniesienie/przemieszczenie
·
fantazja (realizowanie celów w sferze marzeń)
·
identyfikacja (utożsamianie z osobą albo z grupą która łatwo osiąga te cele)
9. Cechy osobowości twórczej
·
otwartość na nowe problemy, nowe zadania
·
łatwość parafrazowania pomysłów wziętych od innych osób
·
lubią rozwiązywać zadanie nie wprost -> wymyślają kilka rozwiązań
·
znajdują przyjemność w szukaniu rozwiązań do zagadnień, które już mają rozwiązanie
·
nadwrażliwość poznawcza
·
kradzenie cudzych pomysłów
·
pozbawienie zewnętrznej rywalizacji
10. Wymień rodzaje nadwrażliwości poznawczej, opisz jeden
•
intelektualna
•
wyobrażeniowa
•
emocjonalna
•
motoryczna/zmysłowa
•
psychonerwowa
11. Okresy krytyczne-> wymień, opisz jeden
•
5. rok życia -
•
10. -
[80% do tej pory dobrze zapowiadających się odpada]
•
15. -
[duży wpływ ma grupa]
•
40. -
12. Wymień co można zrobić, żeby stymulować twórczość
•
podnoszenie poczucia własnej wartości
•
próbowanie do skutku
•
umiejętność korzystania z cudzych osiągnięć
•
umiejętność konsultowania swoich dokonań z innymi
13. Obszary w których powinniśmy chronić swoją przestrzeń psychologiczną. Opisz 1
•
sytuacja w pracy
•
sytuacja w kontaktach osobistych
•
inicjatywa i kontakty towarzyskie
•
wyrażanie i przyjmowanie krytyki i pochwał
•
wyrażanie próśb
•
wyrażanie uczuć
•
wyrażanie opinii
•
wystąpienie publiczne
•
kontakty z autorytetem
•
naruszanie cudzego terytorium
Psychologia indywidualna, adleryzm
– teoria stworzona przez Alfreda Adlera, ucznia Zygmunta
Freuda, po odłączeniu się psychologa od szkoły freudowskiej.
U podstaw teorii leży psychologia dziecka. Uważa się, że aby zrozumieć i wytłumaczyć zachowanie i
charakter człowieka należy sięgnąć do jego najwcześniejszego dzieciństwa. Okres najwcześniejszego
dzieciństwa stanowi podstawę (według Adlera) nie tylko dla psychologów zajmujących się bezpośrednio
dziećmi ale też dla tych, którzy zajmują się ludźmi dorosłymi. Dziecko jest istotą bezbronną, narażoną
na szereg niebezpieczeństw. Jest też bezwolne i poddane wpływom środowiska. Nie ma ani siły ani
świadomości by decydować same o sobie. To wszystko oraz inne czynniki sprawiają, że dziecko czuje
niższość w stosunku do dorosłych. Normalną reakcją jest więc chęć przezwyciężenia tej niższości.
Jednak pojawia się też paradoks, gdyż dziecko będąc uzależnionym od dorosłych i słabym jest
równocześnie w pewny sposób nadrzędne, ponieważ swoją słabością może wymuszać na dorosłych
określone zachowania (na przykład dziecko wymuszające uwagę, pokarm, pieszczotę itd. płaczem już
we wczesnym dzieciństwie). Pojawiają się więc dwie postawy:
* Pierwsza: postawa dziecka chcącego przezwyciężyć słabość za pomocą gromadzenia wiedzy, siły,
umiejętności, niezależnego, dążącego do usamodzielnienia. Taki osobnik chce pokazać, że jest godny
równania się z dorosłymi, a często wręcz, że jest od dorosłych lepszy.
* Druga postawa: postawa dziecka wykorzystującego dla zdobycia tego, czego pragnie, swojej
słabości.
Od najwcześniejszego stadium rozwoju mamy też do czynienia z celowością nieuświadomioną.
Dziecko obiera sobie pewien cel. Zwykle cel ten zamyka się w obrębie zdobycia znaczenia i mocy, co
jest uwarunkowane poczuciem niższości w stosunku do dorosłych. W psychologii indywidualnej bardzo
dużą rolę odgrywa założenie celowości. Przyjmuje się za zasadę, że wszystkie przejawy życia
psychicznego człowieka posiadają określony cel. Zwykle jest to cel główny, obrany już w okresie
wczesnego dzieciństwa i konsekwentnie, nieuświadomienie realizowany za pomocą stylu życiowego. Na
tej podstawie (na zasadzie celowości) opiera się sposób badania jednostki przez psychologa
indywidualnego. Styl życiowy kształtuje się wyraźnie już między 4 a 5 rokiem życia. Dziecko
wypracowuje pewne sposoby radzenia sobie z rzeczywistością, uzyskiwania tego, czego chce i stosuje je
później przez całe życie. Powstają pewne szablony zachowań powielane w każdej sytuacji, które składają
się na styl życiowy danego osobnika. Aby określić styl życiowy, co jest podstawą zrozumienia jednostki i
owocnego badania, należy zanalizować możliwie najbardziej odległe i najbardziej zróżnicowane
przeżycia pacjenta. Wśród tej różnorodności zachowań i sytuacji trzeba wykryć ową celowość, określić
cel i sposoby osiągania go wspólne dla wszystkich momentów życia. Nie zawsze, a nawet często nie jest
to łatwe zadanie, gdyż psychologia indywidualna zakłada zajmowanie się człowiekiem jako zamkniętą,
niepodzielną całością. Na to wskazuje już nazwa: Indyviduum - niepodzielna jednostka, całość. Dlatego
tak ważne staje się określenie celu danej jednostki. Pozwala to na zrozumienie wielu zjawisk
zachodzących w jej psychice i wyjaśnieniu jej zachowań i motywów jakie nią kierowały. Psychologia
indywidualna zakłada również, że człowiek posiada wrodzony instynkt społeczny. Twierdzenie to
opiera się na obserwacjach przemawiających za tym, że człowiek nie rozwija się pomyślnie poza
społeczeństwem.
Wersja alternatywna do powyższej:
Twórca tej szkoły odrzucił koncepcję libido. Uważał, że
głównym motorem działania ludzi jest dążenie do mocy jako forma kompensacja kompleksu niższości.
Plik z chomika:
elo
Inne pliki z tego folderu:
psychologia odp.pdf
(78 KB)
psych_wyklady.doc
(699 KB)
Inne foldery tego chomika:
Badop
Ekoma
Insyz
Stella
Zajak
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin