W_krĂłlestwie_krĂłla_Maciusia_-_Mamy_prawo_do_swych_praw.doc

(77 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 6 – LETNICH

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  DLA  DZIECI  6 – LETNICH

 

TEMAT  KOMPLEKSOWY : „MAM  PRAWO  DO  SWYCH  PRAW”.

 

TEMAT  ZAJĘCIA : „W  KRÓLESTWIE  KRÓLA  MACIUSIA - 

                                          PRZESTRZEGANIE  PRAW  DZIECI  W 

                                          ZABAWACH”.

 

CELE : - poznanie  przez  dzieci  swoich  praw ,

     -  wdrażanie  dzieci  do  nazywania  i  wyrażania  uczuć  swoich  i 

        innych ,

     - budzenie  i  wyzwalanie  spontanicznej  radości  poprzez  zabawę.

 

   

     PRZEBIEG :

 

 

1.      Zabawa integracyjna pt. „Witam tych, których  imiona rozpoczynają się głoską.....”

Dzieci, które czują się powitane – odpowiadają umówionym sygnałem (podniesieniem ręki).

2.      Król Maciuś Pierwszy” – inscenizacja utworu. (PRAWO DO RADOŚCI)               

      Dziecko w sposób pantomimiczny przedstawia treść opowiadania nauczycielki.

      Pozostałe dzieci słuchają a następnie wypowiadają się na temat treści opowiadania.

3.      Król Maciuś Pierwszy zaprasza do zabawy” – zabawa ruchowa. 

Wybrane dziecko – Król Maciuś – zaprasza przedszkolaków do zabawy ruchowej. Dzieci w określony sposób poruszają się po sali , np. jak zające, jak węże, jak ptaki itp.

4.      Zabawa „Wyrażanie uczuć”. (PRAWO DO WYRAŻANIA SWOICH UCZUĆ I MYŚLI)

Dzieci – na podstawie ilustracji wypowiadają się na temat charakterystycznych cech różnych stanów emocjonalnych, np. radosna twarz – to buzia na której usta skierowane są do góry, a oczy są duże i radosne.

5.      Miny”- zabawy z lusterkiem.

Dzieci przedstawiają, wyrażają minami różne uczucia: radość, złość, smutek, itp.

6.      Zabawa uspokajająco – wyciszająca”; ćwiczenia oddechowe.

Dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe : głęboki wdech nosem – wydech ustami wymawiając przy tym różne głoski (coraz głośniej, coraz ciszej).

7.      Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania.

Dzieci tworzą dalszą część rozpoczętego przez nauczycielkę zdania, np.

-          Jestem smutny , gdy .....

-          Czuję się szczęśliwy , ponieważ .....

-          Boję się , gdy .....

-          Jestem zły, ponieważ .....

-          Czuję się zadowolony , gdy .....

-          Jest mi wesoło, kiedy ..... itp.

8.      Skrzynka uczuć”- wyrażanie swego nastroju za pomocą rysunku.

Dzieci na kartkach rysują swoje „dzisiejsze nastroje” i wkładają karteczki do skrzyni. Na końcu zajęcia – opowiadają o swoich nastrojach.

 

 

 

9.      Kostka” – uczymy Króla Maciusia liczyć i rozpoznawać cyfry. (PRAWO DO NAUKI POPRZEZ ZABAWĘ)

Dzieci tańczą w dowolny sposób przy muzyce. W przerwie utworu muzycznego :

-          łączą się w grupy, zespoły liczące tyle dzieci ile oczek było na kostce, (pokazanej przez nauczycielkę)

-          zgodnie z pokazaną na kostce cyfrą – dotykają podłogi tyloma częściami swojego ciała.

10.  Zabawa w komplementy”.

Dzieci wypowiadają się nt. „Co lubię, co mi się podoba u swoich kolegów i koleżanek”.

11.  Zabawa z rymami i sylabami”. (PRAWO DO NIEWIEDZY)

Dzieci tworzą rymowanki, wyliczanki do podanych przez nauczycielkę słów.

Dzieci układają wyrazy z sylab i odczytują je.

12.  Zabawa pt.„Pokaż co robią ministrowie Króla Maciusia”.

Dzieci otrzymują po jednym obrazku i przedstawiają swoim ciałem, ruchem to  co przedstawia obrazek. Przedszkolacy rozpoznają i nazywają wykonywane przez ministrów Króla Maciusia czynności.

13.  Zabawy twórcze „Rozweselamy Króla Maciusia” – wykonanie obrazków. (PRAWO DO ODKRYWANIA, TWORZENIA)

-          Tworzyć, a nie odtwarzać”.

      Dzieci otrzymują kartki z zaznaczonymi kropkami. Łącząc kropki, tworzą obrazek –

      rysują to, co podpowiada im wyobraźnia ; kolorują i nazywają powstałą pracę.

-          Gra kolorów”.

     Dzieci zamalowują całą powierzchnię kalki technicznej różnymi plamami

    (intensywne kolory kredek woskowych). Składają kartkę na połowę i podają

     nauczycielce. Nauczycielka „prasuje”- lekko nagrzanym żelazkiem - złożoną kartkę.

     Kolory łączą się i powstają ciekawe kompozycje.

14.  Jaki jestem?” – próba dokonania samooceny.

Dzieci omawiają swoje zachowanie. Wypowiadają własne myśli dotyczące swojej osoby, swoich odczuć – próbują ocenić swoje postępowanie i jednocześnie uzasadniają swoje wypowiedzi.

 

           

            Uwagi :

            Dzieci były zaciekawione tematem zajęcia i brały czynny udział we wszystkich

            zabawach.

            Tematyka związana z  „Prawami  dziecka” okazała się bardzo interesująca dla dzieci

6 – letnich .

Propozycje innych zabaw dotyczące w/w tematu :

·         Skarbiec Króla Maciusia” – zabawa dramowa.

·         Jak pan Janusz stał się małym Januszkiem” – historyjka obrazkowa.

·         Teatrzyk kukiełkowy pt. „Król Maciuś uczy małą Alę”.

·         Tajemnica Króla Maciusia i Felka” – słuchanie opowiadania.

·         Dzieci mają swoje prawa, a także obowiązki” – spisanie praw i obowiązków dzieci 6 – letnich (propozycje dzieci); scenki dramowe.

·         Moje prawa kończą się tam gdzie zaczynają się prawa innych” – scenki rodzajowe, i inne.

 

 

Prowadząca :

Arleta Kaczmarek

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin