Mat W-7.pdf

(553 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - W-7
2008-11-03
Tarcie, ścieranie i zużycie materiału spowodowane tarciem
W skali światowej ok. 30 – 50 % energii produkowanej corocznie pochłaniają opory tarcia
występujące w ruchomych częściach maszyn. Wskutek zużycia corocznie eliminowane są setki
tysięcy różnych maszyn.
Omówimy teraz dwie właściwości ujawniające się w warunkach tarcia występującego
pomiędzy materiałami , oraz zużycie materiałów spowodowane tarciem . Właściwości te są
niezwykle istotne w większości konstrukcji.
Tarcie na powierzchni łożyska jest niekorzystne , ponieważ zużywa się na jego pokonanie
dodatkową energię, a zużycie materiału zmienia niekorzystnie tolerancje z jakimi zostało
ono wykonane .
Natomiast na okładziny hamulcowe lub na tarczę sprzęgła wybieramy taki materiał, aby
tarcie było jak największe ; ale i w tych przypadkach zużycie materiału jest z oczywistych
powodów niepożądane .
Przy pewnych obróbkach materiału , jak np. mielenie lub szlifowanie , celem jest uzyskanie
jak największego zużycia przy minimum energii wydatkowanej na tarcie .
Tarcie pomiędzy materiałami
Jeżeli powierzchnie dwóch materiałów stykają się ze sobą, próby przemieszczenia jednego
z nich względem drugiego napotykają na opór sił tarcia (rys. 7.1).
Siła potrzebna do rozpoczęcia poślizgu F s zależy od siły P normalnej do powierzchni
styku w sposób następujący:
gdzie: m s - bezwymiarowy statyczny
współczynnik tarcia.
1
38664514.013.png 38664514.014.png
2008-11-03
Rysunek 7.1
Bezwymiarowe współczynniki tarcia
statycznego i kinetycznego.
Po zapoczątkowaniu poślizgu , siła graniczna tarcia maleje nieznacznie i możemy napisać:
gdzie: m k < m s - bezwymiarowy kinetyczny
współczynnik tarcia.
Wynik ten wydaje się przeczyć intuicji - jak to możliwe, żeby tarcie pomiędzy stykającymi
się materiałami zależało jedynie od siły dociskającej je do siebie , a nie w sposób
oczywisty od powierzchni styku ? Aby zrozumieć ten mechanizm, musimy zastanowić się jak
wygląda geometria typowej powierzchni metalu.
Jeżeli zbadamy powierzchnię dokładnie toczonego pręta miedzianego, wycinając z niego
ukośny plasterek, lub jeżeli zbadamy profil nierówności powierzchni tego pręta za pomocą
urządzenia zwanego "Talysurf”, rejestruje wszystkie zagłębienia i wypukłości na niej
występujące), okaże się, że powierzchnia takiej próbki wygląda jak pokazano na rys. 7.2.
Rysunek 7.2
Wygląd powierzchni metalu dokładnie obrobionej
przez obróbkę skrawaniem (wysokości nierówności
są w wyolbrzymionej skali w stosunku do skali
odległości między nimi).
2
38664514.015.png 38664514.016.png 38664514.001.png 38664514.002.png
2008-11-03
Widać wyraźnie, że powierzchnia ta ma wiele wypukłości ("chropowatości"). Po
wypolerowaniu powierzchni metalu bardzo drobnym papierem ściernym, wymiary tych
wypukłości maleją ok. 10-krotnie, lecz są one wciąż dobrze widoczne. Pozostają nawet po
długotrwałym polerowaniu za pomocą środka polerującego o najdrobniejszym ziarnie.
Jeżeli dwie powierzchnie, które uważamy za płaskie (rys. 7.3), stykają się, nie ma
znaczenia jak starannie były one obrabiane i wypolerowane; będą się one stykały tylko w
miejscach styku wypukłości .
Każde obciążenie dociskające do siebie powierzchnie będzie przenoszone jedynie w
miejscach , gdzie stykają się ich wypukłości , a więc jedynie mały ułamek powierzchni
przeniesie to obciążenie .
Rysunek 7.3
Schematyczne przedstawienie styku pomiędzy dwiema powierzchniami.
3
38664514.003.png 38664514.004.png
2008-11-03
Początkowo, przy bardzo małym obciążeniu, stykające się wypukłości odkształcają się
sprężyście . Jednakże przy rzeczywistych obciążeniach , na wierzchołkach wypukłości
występują znaczne odkształcenia plastyczne . Jeżeli na wszystkich wypukłościach wystąpi
odkształcenie plastyczne, tak że utworzy się lepszy styk pomiędzy powierzchniami, całkowite
obciążenie przenoszone przez te powierzchnie będzie dane wzorem:
gdzie: a - rzeczywista powierzchnia styku,
R e - naprężenie ściskające wywołujące
odkształcenie plastyczne materiału.
Rzeczywista powierzchnia styku wyniesie :
Widać, że jeżeli podwoimy wartość siły P , rzeczywista powierzchnia styku a zwiększy
się dwukrotnie .
4
38664514.005.png 38664514.006.png 38664514.007.png
2008-11-03
Rozważmy teraz jak geometria powierzchni styku wpływa na tarcie pomiędzy stykającymi
się powierzchniami metalu.
Jeżeli w ywołamy poślizg jednej powierzchni po drugiej , to ruchowi temu przeciwdziałają
naprężenia ścinające tna wypukłościach . Naprężenia te największe w tych miejscach ,
w których przekrój wypukłości jest najmniejszy , czyli w obszarze rzeczywistego styku .
Siłę przeciwdziałającą tarciu można wyrazić jako:
W wyniku znacznych odkształceń plastycznych w miejscach styku , wierzchołki wypukłości
zostają w obszarze styku a dociśnięte do siebie tak silnie , że powstaje bezpośrednie
zbliżenie poszczególnych atomów . Takie złącze może przeciwstawić się naprężeniu
ścinającemu o wielkości k , przy którym następuje odkształcenie plastyczne materiału. Stąd siła
F s , przy której rozpoczyna się poślizg jednej powierzchni po drugiej, wynosi:
Podstawiając R s = P/a otrzymujemy:
Prawo tarcia podane równaniem:
Nasz model uwzględniający styk wypukłości przewiduje , że m s ok. 1/2 , co jest prawidłowym
rzędem wartości dla statycznego współczynnika tarcia pomiędzy powierzchniami metalowymi .
Dlaczego m k jest mniejsze ? Ponieważ w trakcie ślizgania się powierzchni czas , w ciągu
którego mogą utworzyć się zbliżenia atom-atom w miejscach kontaktu między wypukłościami
powierzchni, jest krótszy i odpowiednio mniejsza jest powierzchnia styku , na której zachodzi
ścinanie . Po zatrzymaniu poślizgu powierzchnie punktów styku zwiększają się nieco ,
wskutek pełzania materiału, a proces dyfuzji wzmacnia połączenie . W konsekwencji wartość m
wzrasta do wartości m s .
5
38664514.008.png 38664514.009.png 38664514.010.png 38664514.011.png 38664514.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin