iMag2011.01.pdf

(19472 KB) Pobierz
426946786 UNPDF
Sprzęt
Programy
ISSN 2082-3630 nr 1/2011 (4)
Gry na XBox360
z
Mac
Tutorial Microsoft Word 2011 for Mac
63
KO N K U R S Y : S i m s 3 S z y b k a J a z d a · U S B F e v e r
Wywiady
JANUSZ M. kAMIńSkI, szef PR i marketingu AutoMapy
App Store
426946786.024.png 426946786.025.png
WSTĘPNIAK
1/2011
2
Witamy w nowym, 2011 roku!
Życzymy wszystkim, aby ten rok był jeszcze bardziej mako-
wy, niż poprzedni. Abyśmy mogli cieszyć się kolejnymi, in-
teresującymi nowościami z nadgryzionym jabłkiem, a zna-
ne nam dotychczas produkty zyskały nową, rozbudowaną
funkcjonalność.
W nowym roku możemy spodziewać się wielu nowości. Na
pierwszy ogień idzie nowy iPad, który według różnych plotek
pojawi się już bardzo niedługo. Potem możemy spodziewać się
nowych iMaków i Macbooków Pro. Czerwiec to zapewne pre-
zentacja iPhone’a 5 (4GS?). W międzyczasie będzie zapewne
iWork’11 i inne ciekawe produkty. Nie zapominajmy o innych
producentach.
Jedna z najdłużej oczekiwanych i przełomowych nowości
miała swoją premierę dosłownie kilka dni temu – Mac App Sto-
re. Teraz kupowanie aplikacji na nasze maki jest tak samo dzie-
cinnie łatwe i szybkie, jak w iPhone czy iPadzie. Czy jest to do-
bre rozwiązanie i czy odniesie sukces? Zapewne tak, bo już
pierwszego dnia zanotowano ponad 1000000 pobrań z Mac
App Store!
W najnowszym numerze opisujemy Mac App Store. Krzysiek
Młynarski kontynuuje opowieść o Kaspersky Anti-Virus.
Dotarło do nas też trochę nowości sprzętowych – głośniki
Creative ZiiSound D5 i Logitech S715i, tablet ViewPad oraz
Macbook Air 13” z SSD. Poza tym, przeczytacie o szyfrowanych
pendrive’ach Kingstona oraz o wymianie dysku w Time
Capsule.
To tylko kilka artykułów z najnowszego numeru. Zachęcamy
do przeczytania wszystkich.
Jeszcze raz wszystkiego najlepszego w nowym, 2011 roku.
Dominik Łada
Wojtek Pietrusiewicz
Norbert Cała
kinga Ochendowska
Paweł Iwaniuk
Przemysław Marczyński
Posłuchałem podpowiedzi
Twitterowiczów, wywaliłem
plugin Adobe i przerzuciłem
się na surfowanie w HTML5.
Ten prosty zabieg pozwolił
regularnie, do końca testów,
osiągać od 8 do 8.5 godziny
pracy.
Pod palcem będą pojawiały
się dwa rzędy ukrytych pod
plastikiem diod, które to
informują nas o natężeniu
dźwięku. Rozwiązanie to jest
najbardziej gadżeciarskim
potencjometrem głośności,
jaki widziałem w głośnikach.
Zabrzmi to prawie
bluźnierczo, ale nie
widziałam na rynku
bardziej makowego edytora
niż Microsoft Word.
Podsumowując: rok 2010
był nie tylko rokiem iPada,
ale również rokiem urządzeń
mobilnych.
Płyty CD, pomimo coraz
większych dysków twardych,
nadal są najpopularniejszym
środkiem archiwizacji
danych i nic nie wskazuje
na to, aby w najbliższym
czasie coś się zmieniło.
426946786.026.png 426946786.027.png 426946786.001.png 426946786.002.png
SPIS TREŚCI
1/2011
3
WYWIAD
Janusz M. kamiński
1/2011
11
POKAMAKA
Wojtek Pietrusiewicz
1/2011
24
GRY
Call of Duty
1/2011
60
Nasze atuty to dopracowana
w najdrobniejszych szczegółach
aplikacja, przyjazny interfejs
użytkownika i zdecydowanie
najlepsze na rynku mapy
Polski i Europy
PO KA
Call of Duty: Black Ops
Umarł król, 
niech żyje król!
MA KA Wojtek Pietrusiewicz
Zostałem wywołany do tablicy przez Naczelnego, abym w tym
miesiącu wziął udział w projekcie PokaMaka. Zdjęcia były ro-
bione zaraz po odkurzeniu biurka i uprzątnięciu zbędnych pa-
pierów, które walają się na nim na co dzień.
Mój setup składa się z iMaka 27” i7 (8 GB RAM, wkrótce 12, 1
TB HDD), którym zarządzam za pomocą klawiatury Apple Wi-
reless, Magic Trackpada (po lewej stronie) oraz tabletu Wa-
com Intuos4 Small. Na zdjęciu znajduje się dodatkowo Mac-
Book Air 13” z najnowszej serii, którego testowałem ostatnio.
MacBook spoczywa na Raindesign mStand, który na co dzień
okupowany jest przez mojego leciwego IBM Thinkpad T60p
(Intel Core Duo 2.16 GHz, 1600x1200, ATI FireGL V5200). W rejo-
nie iMaka, w starym docku stoi iPod Video 5G, iPhone 4 16 GB
w kolorze czarnym oraz iPad 64 GB WiFi. Na zdjęciu zabrakło
jeszcze iPoda nano 5G w kolorze niebieskim i mojego ulubione-
go iPoda nano 3G Product (RED).
Na nóżce iMaka mieszą się dwa dyski. Pierwszy, służący do
trzymania archiwalnych rzeczy, to WD Passport Studio Edition
(500 GB), który jest podłączony po FireWire 800. Drugi to Se-
agate FreeAgent Go (640 GB), który podłączony jest do USB
i służy do robienia automatycznych obrazów dysku co 3 dni
(jest też bootowalny).
Za iMakiem znajduje się jeszcze Time Capsule 1GB (star-
sza wersja z jedną anteną) oraz mikrofon Samson C01U na
małym stojaku. Ten ostatni jest oczywiście wykorzystywany
do podcastu Nadgryzieni oraz wszelkich screencastów i tym
podobnych.
tekst: Mateusz Suski
Najnowszy tytuł jest pozycją „przedgwiazdkową”, pojawił się 9 listopada
2010 roku i miał czas, żeby trafić pod choinki. Za Black Opsa odpowiedzial-
na jest firma Treyarch, dobrze znana, ponieważ wydała takie gry jak CoD:
World at War, CoD: United Offensive (dodatek do pierwszej części gry) i Re-
turn to Castle Wolfenstein. Czyli siódma część serii Call of Duty zapowia-
dała się interesująco…. Odpalenie konsoli, płytka do napędu i jest! Call of
Duty, Black Ops, wita nas ciekawy trailer. Po szybkim zapoznaniu z fabułą,
przechodzimy do gry.
(i)AutoMapa
  Janusz, znamy się na tyle długo, że możesz mi chyba 
szczerze powiedzieć: Ile trwał proces tworzenia AutoMapy 
dla iOS i dlaczego tak długo?
Janusz M. Kamiński : To fakt, długo. Się znamy rzecz jasna. Ale
prawdą jest, że przeniesienie tak dużego programu jak Auto-
Mapa z Windows Mobile na iOS nie robi się w ciągu kilku dni
czy tygodni. Jak wiesz, iOS to zupełnie inna platforma niż Win-
dows Mobile i trzeba było AutoMapę dopasować do wyma-
gań Apple. Zresztą znaczna część pracy, którą na początku
włożyliśmy w proces tworzenia AutoMapy poszła na marne,
bo mobilny system Apple nie obsługiwał wielozadaniowości.
Potrai ł robić tylko jedną rzecz na raz. Pracowaliśmy więc nad
ciągłym zapisem tak, aby AutoMapa była w stanie przeżyć
brutalne zabijanie programu przez system, gdy użytkownik
Pod biurkiem znajduje się pudełko do chowania kabli. Ku-
pione w Ikei, za bodajże 39.99 zł, świetnie nadaje się do ukrycia
całej plejady przewodów między telewizorem i komputerem,
modemu od Internetu oraz listw zasilających. Całość podłączo-
na jest dodatkowo pod UPS od APC (model RS-800).
Samo biurko również pochodzi z Ikei i składa się ze szklane-
go blatu z motywem kwiatowym oraz dwóch kozłów. W moim
przypadku od strony ściany jest biały, a od strony pokoju czar-
ny – nie mogłem zdecydować się, który będzie lepiej pasował
na początku, a potem już tak zostało. Za tylne podświetlenie,
znacznie ułatwiające pracę w nocy, odpowiada listwa LEDo-
wa (przycięta do szerokości biurka) z Castoramy lub Praktikera,
zasilacz oraz lutownica (bo nie mieli odpowiedniego zasilacza
i byłem zmuszony ciąć kabel). @
Seria Call of Duty jest jedną
z niewielu, do których zawsze
chętnie wracam. Pamiętam
jeszcze czasy pierwszej części,
czyli słynnego Call of Duty 1.
Rok 2003, miałem wtedy świeżo
skończone 12 lat i pudełko
z grą w rękach. Do tej pory
miło wspominam wycinanie,
z coraz to większą satysfakcją,
całej rzeszy Niemców. Tylko
nie pomyślcie, że mam jakieś
zapędy nacjonalistyczne lub co
gorsza, ludobójcze! Ot, lubiłem
to robić, ale tylko w grze.
Później powtórka przy drugiej
części gry, trójkę ominąłem, bo
wtedy jeszcze nie miałem Xboxa,
pierwszy Modern Warfare –
kompletne odejście od konwencji,
World at War, WM 2 i w końcu
Black Ops.
O programie AutoMapa
dla systemu iOS
z szefem PR
i Marketingu AutoMapy,
Januszem M. Kamińskim.
rozmawia Norbert Cała
Odnośnie fabuły, to cała zaba-
wa kręci się w czasie Zimnej Woj-
ny, gdy u władzy są ludzie pokroju
samego Fidela Castro i to właśnie
ten dyktator jest naszym pierw-
szym celem w grze. Ciekawie się
zapowiada, nieprawdaż? I tak jest!
Black Ops to pierwsza gra z serii,
w której zastosowano retrospekcję
z prawdziwego zdarzenia. Już nie
jesteśmy anonimowymi agenta-
mi, którzy zapomnieli języka w gę-
bie. Teraz widzimy jak wygląda
nasz bohater, a właściwie dwóch,
bo najpierw wcielamy się w postać
Alexa Masona, a następnie Jasona
Hudsona.
Najnowsza część serii rzuca
nas w prawdziwy wir akcji. Strze-
SPRZĘT
ZiiSOUND D5
37
SPRZĘT
MacBook Air 13.3”
34
WARSZTAT
Photoshop CS4
65
1/2011
1/2011
1/2011
Program: Adobe Illustrator, Cinema 4D, Adobe Photoshop
Poziom: trudny
Pliki źródłowe do pobrania z WWW
Kompozycja z elementami 3D
tekst: Jacek Szołtysek
Pod palcem będą pojawiały
się dwa rzędy ukrytych pod
plastikiem diod, które informują
nas o natężeniu dźwięku.
Rozwiązanie to jest najbardziej
gadżeciarskim potencjometrem
głośności, jaki widziałem
w głośnikach
MacBook Air 13.3”
ZiiSOUND D5
tekst i zdjęcia: Wojtek Pietrusiewicz
Lekki i ciężki, za mały i za duży – wszystko zależne
od punktu widzenia.
Długo czekałem na najnowsze wydanie MacBooka Air 13.3”. Na
szczęście był w testach zanim go dostałem, więc miałem przy-
jemność bawić się nim znacznie dłużej niż zwykle, bo ponad
dwa tygodnie.
Testowałem go pod specyficznym kątem i wątpię, aby było
to pod kątem większości czytelników, jednak byłem ciekawy,
jak spisze się jako drugi komputer, wspomagający mojego iMa-
ka. Jako że edytowałem na obu te same pliki, to koniecznie
musiałem zdecydować się na metodę ich bezproblemowej syn-
chronizacji. Tutaj z pomocą przyszedł rewelacyjny Dropbox –
spisał się idealnie i szczerze go polecam.
  Ekran 
Pomimo takiej samej przekątnej jak MacBook Pro 13”, Air ma
wyższą rozdzielczość: 1400×900 vs. 1280×800. Ma większą
gęstość, ale pulpit wygląda dokładnie tak samo jak na mode-
lach 15” (bez opcjonalnej matrycy hi-res). Biorąc pod uwagę to
jak cienka jest obudowa matrycy, to jest rewelacyjna. Nie do-
równuje co prawda modelowi 15”, ale nie miałem żadnych
większych zastrzeżeń. Graficy i fotograficy muszą tylko pamię-
tać, że reprodukcja kolorów nie jest tak dobra jak w modelach
Pro czy stacjonarnych komputerach Apple, ale jest znacznie le-
piej niż w konkurencyjnych produktach, które widziałem.
tekst: Norbert Cała
Największą wadą wysokiej rozdzielczości jest bez wątpienia
rozmiar tekstu na stronach internetowych. Musiałem korzystać
z funkcji Reader w Safari lub ze skrótu Ctrl i +, aby go powięk-
szać – był zwyczajnie nieczytelny. Niestety, jest to jak zwykle
kompromis: większa gęstość ma przewagę w przypadku ob-
róbki zdjęć, ale średnio nadaje się do czytania (bez powiększa-
nia). Osobiście preferowałbym opcję ekranu o niższej rozdziel-
czości, jednak podejrzewam, że znaczna większość preferuje tę
dostępną liczbę.
  Klawiatura 
Jak zwykle genialna, z ciut krótszym skokiem klawiszy niż
w Apple Wireless Keyboard, pozwalała na bardzo szybkie
i sprawne pisanie. To zresztą pod tym kątem testowałem Aira
– na te niecałe trzy tygodnie stał się moją maszyną do pisania,
na której powstały (chyba) wszystkie moje teksty do poprzed-
niego numeru iMagazine. W połączeniu ze świetnym narzę-
dziem, jakim jest Scrivener, spisał się w tej roli rewelacyjnie.
Trackpad, większy niż w modelu 11.6”, był prawie idealny
pod palcami. Zwiększona powierzchnia pokryta szkłem wyjąt-
kowo mi odpowiada i pomimo że tradycyjnie wolę pojedyncze
lub podwójnie „pacanie”, to z czasem nawet spodobało mi się
„wciskanie” dolnych rogów trackpada, zastępujące przyciski.
Firma Creative kojarzy się raczej ze sprzętem tanim niż do-
brym. To zapewne powód, dla którego na testowanym wła-
śnie głośniku próżno szukać nazwy firmy, pomimo tego, że jest
on właśnie jej produkcji.
Tak naprawdę, to ogólnie napisów na tym głośniku jest bar-
dzo mało, jeden z nich to ZiiSOUND. Jest to nazwa nowej linii
produktów Creativa, którą to linią firma chce zaistnieć na rynku
urządzeń z półki średniej. Zaraz sprawdzimy jak ZiiSOUND D5
poradzi sobie w segmencie, gdzie konkurują ze sobą produk-
ty Bose, Harman Kardon czy Altec Lansing. Pierwszy egzamin
zdaje już po rzucie okiem na metkę, cena to 1299 zł. Przyzna-
cie, to już do czegoś zobowiązuje.
  ZiiSOUND D5 – zaskakują rozwiązaniami 
Pierwszy kontakt z tymi głośnikami i zaczynam usprawie-
dliwiać wysoką cenę. Materiały, sposób wykonania, dbałość
o szczegóły – wszystko to stoi na bardzo wysokim poziomie.
Niby konstrukcja jest prosta, ale jednak ma w sobie bardzo
dużo klasy. Głośnik to prostopadłościan o wymiarach pudełka
Sprawdzą się na pewno
w małych pomieszczeniach,
w których nie będziemy od
nich wymagali głośnego
grania. Biurko w gabinecie
prezesa jest dla nich
wymarzone, dla pokoju
nastolatka są raczej za
drogie.
Chciałbym zaprezentować możliwość współdziałania
trzech różnych rodzajów grafiki w jednym projekcie.
Pozwala nam to zaoszczędzić sporo czasu i daje
możliwość lepszego zapanowania nad projektem oraz
wprowadzania szybciej ew. korekt Klienta.
Najistotniejszym elementem ilustracji (poza przedmiotem re-
klamy oczywiście) jest w tym wypadku napis 3D. Problemem
często bywa zbyt nadmierna „cyfrowość” elementu 3D a co
za tym idzie długi czas doprowadzania takiego elementu do
pożądanego wyglądu w samej aplikacji 3D oraz kompozycja
z materiałami 2D.
Co prawda dzisiejsze programy 2d jak Adobe Illustrator czy
Adobe Photoshop mają możliwość ograniczonego tworzenia
treści 3D, jednak tradycyjna aplikacja do tego zaprojektowana
ma zdecydowanie większy repertuar narzędzi jak np. swobo-
da manipulowania kamerą. Problem jest jednak ten sam – po-
zbycie się doskonałości grafiki 3D bo nasze oko nie jest do niej
przyzwyczajone.
Tutorial ten pokazuje jak w przykładowy sposób uzyskać po-
żądany przez nas efekt poprawnej kompozycji surowego mate-
riału 3D z grafiką wektorową i bitmapową 2D.
Wyniki konkursów
W ostatnim, świątecznym numerze magazynu iMagazine, mo-
gliście wziąć udział w dwóch konkursach:
  Konkurs „Microsoft Office na święta”
Firma Microsoft Polska ufundowała dla czytelników iMagazi-
ne 3 niesamowite prezenty, idealne na gwiazdkę. Są to ogrom-
ne zestawy… kredek oraz innych przyborów plastycznych
zamknięte w drewnianej skrzynce. Aby wygrać jeden z nich na-
leżało poprawnie odpowiedzieć na pytanie konkursowe:
Jaka aplikacja wchodząca w skład pakietu Office dla Mac
2010 służy do obsługi poczty elektronicznej, kalendarzy
i kontaktów?
  Konkurs „Kingston”
Firma Kingston Polska ufundowała dla czytelników iMagazine
pendrive DataTraveler Vault – Privacy Edition 8GB. Jest to spe-
cjalna wersja szyfrowana! Aby wygrać ten pendrive, należało
poprawnie odpowiedzieć na pytanie konkursowe:
W którym roku i gdzie powstała firma Kingston?
Poprawne odpowiedzi to:
Firma kingston powstała 17 października 1987 r. w kalifornii
z siedzibą w Fountain Valley.
Poprawne odpowiedź to oczywiście Outlook .
Drewniane skrzynki Microsoft Polska z kredkami wygrali:
Anetta Rost, Maciej Miecznikowski, Marcin Homan .
Pendrive Kingstona wygrał Michał Marciniak
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy do uczest-
niczenia w konkursach zamieszczonych w bieżącym numerze.
Do wygrania mamy jak zwykle atrakcyjne nagrody!
426946786.003.png 426946786.004.png 426946786.005.png 426946786.006.png 426946786.007.png 426946786.008.png 426946786.009.png 426946786.010.png 426946786.011.png 426946786.012.png 426946786.013.png 426946786.014.png 426946786.015.png 426946786.016.png 426946786.017.png 426946786.018.png 426946786.019.png 426946786.020.png 426946786.021.png
 
SPIS TREŚCI
1/2011
4
Nr 1/2011 (4)
redaktor naczelny
Dominik Łada, tel. +48 501 055 988
d.lada@imagazine.pl
zastępca redaktora naczelnego
Norbert Cała
n.cała@imagazine.pl
projekt graficzny i skład
Tomasz Kuc, Foxrabbit Designers
korekta
Kinga Ochendowska
k.ochendowska@imagazine.pl
Monika Bartnik
webmaster
Marek Wojtaszek
m.wojtaszek @imagazine.pl
reklama
reklama @imagazine.pl
współpraca
Sławomir Durasiewicz,
Paweł Iwaniuk,
Paweł Jońca,
Krystian Kozerawski,
Jarosław Linder,
Przemysław Marczyński,
Krzysztof Młynarski,
Kinga Ochendowska,
Wojtek Pietrusiewicz,
Paweł Piotrowski,
Wojciech Równanek,
Małgorzata Salamonowicz-Łada,
Marta Sławińska,
Mateusz Suski,
Michał Śliwiński,
Maciej Walczak,
Marek Wojtaszek
Teksty, grafiki oraz inne treści opublikowane
na łamach „iMagazine” są chronione prawa-
mi autorskimi wydawcy magazynu „iMaga-
zine”, ich autorów lub osób trzecich. Zna-
ki towarowe i wszelkie inne oznaczenia
o charakterze odróżniającym, umieszczo-
ne w „iMagazine” podlegają ochronie praw-
nej na rzecz wydawcy magazynu „iMagazi-
ne” lub innych uprawnionych osób trzecich.
Używanie bądź korzystanie z utworów, zna-
ków towarowych lub oznaczeń, o których
mowa wyżej, jest zabronione bez uzyskania
uprzedniej pisemnej zgody właściwego pod-
miotu uprawnionego, z wyjątkiem wykorzy-
stania ich zgodnie z prawem dla celów pry-
watnych i niekomercyjnych.
Redakcja nie zwraca niezamówionych tek-
stów i fotografii oraz zastrzega sobie pra-
wo do skracania i redagowania nadesłanych
materiałów. Zdjęcia z zasobów Apple dzię-
ki uprzejmości Apple Inc. Pozostałe zdjęcia
z zasobów autorów lub redakcji. Redakcja
nie odpowiada za treść zamieszczanych re-
klam i ogłoszeń.
Magazyn hostuje firma Blue Media
http://www.bluemedia.eu
Wysyłkę newslettera obsługuje firma Sare
http://www.sare.pl
Warszawa Styczeń 2011
http://www.imagazine.pl
ISSN 2082-3630
Wydawca 
Mac Solutions
Dominik Łada, ul. Zgoda 9 lok 14,
00-018 Warszawa, NIP: 118-135-60-13
Redakcja   
iMagazine, ul. Zgoda 9 lok. 14
00-018 Warszawa, faks 22 403 83 00
redakcja@imagazine.pl
426946786.022.png
5
OKIEM PEJOTA
1/2011
426946786.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin