Delphi __ Kompendium __ Roz10.pdf

(777 KB) Pobierz
Delphi :: Kompendium :: Roz...
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 10 - 4programmers.net http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_10
Logowanie | Rejestracja | Forum | Pomoc | Reklama | Szukaj
Strona główna :: Delphi :: Kompendium
Rozdział 10
Edytuj
Historia
Delphi
Artykuły
Kompendium
Gotowce
FAQ
.NET
Turbo Pascal
FAQ
PHP
FAQ
Java
FAQ
C/C++
Artykuły
FAQ
C#
Wprowadzenie
Assembler
FAQ
(X)HTML
CSS
JavaScript
Z pogranicza
Algorytmy
WIĘCEJ »
Biblioteki DLL
Pewnie nieraz spotkałeś się z pojęciem biblioteka DLL . Być może wiesz już, czym są te biblioteki i jak ich
używać. Jeżeli jeszcze nie jesteś tego świadomy, nie przejmuj się ? objaśnieniem tego pojęcia zajmę się na
samym początku niniejszego rozdziału. Nauczysz się tworzyć i wykorzystywać stworzone przez siebie biblioteki
w programach działających w systemie Windows.
Spis treści
1 Czym jest biblioteka DLL?
2 Do czego mogą się przydać biblioteki DLL?
2.1 Zalety
2.2 Wady
3 Tworzenie bibliotek DLL
3.1 Budowa biblioteki
3.2 Rozmiar biblioteki
4 Eksportowanie procedur i funkcji
4.1 Eksportowanie przez nazwę
4.2 Eksport przez indeks
5 Ładowanie bibliotek DLL
5.1 Ładowanie statyczne
5.2 Ładowanie dynamiczne
6 Konwersje wywołania
7 Formularze w bibliotekach DLL
7.1 Tworzenie formularza
7.2 Eksportowanie formularza
8 Przekazywanie rekordów do bibliotek
8.1 Budowa pliku mp3
8.2 Odczyt tagu z pliku mp3
8.3 Demo
9 Łańcuchy w bibliotekach DLL
10 Zasoby w bibliotece DLL
10.1 Przygotowanie zasobów
10.2 Ładowanie zasobów z biblioteki DLL
11 Procedura inicjująco-kończąca
11.1 Blok begin biblioteki DLL
11.2 DLLProc
11.3 Kod biblioteki
11.4 Program wykorzystujący bibliotekę
12 Podsumowanie
Delphi
C/C++
Turbo Pascal
Assembler
PHP
Programy
Dokumentacja
Kursy
Komponenty
WIĘCEJ »
W tym rozdziale:
dowiesz się, czym są biblioteki DLL;
nauczysz się tworzyć i wykorzystywać biblioteki DLL;
zaprojektujesz bibliotekę odczytującą informacje z plików mp3.
Czym jest biblioteka DLL?
DLL to skrót od słów Dynamic Link Library , czyli biblioteka dynamicznie łączona. W skrócie można powiedzieć,
że biblioteka DLL to plik o rozszerzeniu *.dll, zawierający procedury i funkcje, które mogą być następnie
wykorzystywane w programie. Jednak biblioteka DLL i plik wykonywalny programu to dwa różne pliki, które
jednak są w stanie ze sobą współpracować. Biblioteka DLL może zawierać funkcje i procedury, które
uruchamiać może jedynie aplikacja wykonywalna.
Ten rozdział będzie poświęcony tworzeniu bibliotek DLL oraz wykorzystywaniu ich w swoich programach. Nie
jest to takie trudne, gdyż budowanie bibliotek jest bardzo podobne do tworzenia zwykłych aplikacji
wykonywalnych. Istnieje jednak parę zasad, których poznanie jest wymagane do bezproblemowej współpracy
pomiędzy bibliotekami DLL a aplikacjami je wykorzystującymi.
Do czego mogą się przydać biblioteki DLL?
Pewnie zadajesz sobie w tym momencie pytanie: ?do czego właściwie są potrzebne te biblioteki DLL??.
Umieszczanie części kodu w bibliotekach DLL ma wiele zalet, lecz istnieją także wady tego rozwiązania.
Zalety
Do zalet można zaliczyć przede wszystkim podział kodu. W przypadku, gdy program podzielony jest na
biblioteki DLL, a konieczne jest poprawienie jakiegoś błędu, wystarczy wymienić tylko jeden plik DLL, a nie cały
program.
W bibliotekach DLL można przechowywać także zasoby programu: kursory, ikony, bitmapy, inne programy itp.
Z poziomu programu mamy pełny dostęp do takich zasobów. Wykorzystując biblioteki DLL, można stworzyć
program działający w wielu wersjach językowych.
Raz napisana biblioteka DLL może być użyta wiele razy przez wiele programów. Ogromną zaletą jest możliwość
obsługi bibliotek DLL przez różne języki programowania. Przykładowo biblioteka napisana w C++ Builder może
być wykorzystana zarówno w Delphi, jak i we wszystkich środowiskach programistycznych działających w
systemie Windows. Praktycznie wszystkie funkcje API zawarte są w bibliotekach DLL. Podczas dotychczasowej
1 z 12
2009-03-14 15:40
77981231.008.png 77981231.009.png 77981231.010.png 77981231.011.png 77981231.001.png 77981231.002.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 10 - 4programmers.net http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_10
pracy z Delphi nieraz miałeś okazję wykorzystać funkcje z modułu Windows.pas. W rzeczywistości funkcje i
procedury z tego modułu są jedynie importowane z bibliotek DLL systemu Windows. Cały system Windows jest
oparty na bibliotekach DLL! Funkcje zawarte w jednym tylko pliku mogą być używane przez wiele programów
(właśnie z tych możliwości korzystamy teraz w Delphi).
Kolejny przykład to biblioteka umożliwiająca odtwarzanie plików mp3. Osoba projektująca taki program
zawarła jego kod w bibliotece DLL. Dzięki temu każdy programista, który chce wykorzystać w swojej aplikacji
możliwość odtwarzania plików mp3, użyje owego pliku DLL (tutaj ujawnia się kolejna zaleta ? niezależność od
języka programowania). Ów programista nie musi zatem od początku tworzyć funkcji obsługujących
odtwarzanie plików mp3 ? są one od razu dostępne.
Copyright © 2000-2006 by Coyote Group 0.9.3-pre3
Czas generowania strony: 0.9726 sek. (zapytań SQL:
12)
Wady
Jeżeli decydujemy się na podział aplikacji pomiędzy biblioteki DLL i plik wykonywalny, musimy liczyć się ze
zwiększeniem rozmiarów całej aplikacji ? pliki DLL mają zazwyczaj taki sam rozmiar, jak aplikacje
wykonywalne, więc łączny rozmiar programu będzie dość duży.
Jedna biblioteka DLL może być często odpowiedzialna za prawidłowe działanie wielu programów. Brak takiego
jednego pliku (usuniętego na przykład przy odinstalowywaniu jakiejś aplikacji) może spowodować
nieprawidłowe działanie aplikacji lub niemożność uruchomienia takiego programu.
Tworzenie bibliotek DLL
Do stworzenia własnej biblioteki DLL nie będzie nam potrzebny żaden zewnętrzny program. Wystarczy
otworzyć Repozytorium ( File/New/Other) i wybrać ikonę DLL Wizard (rysunek 10.1). Wówczas w Delphi
zostanie utworzony nowy projekt, a w Edytorze kodu będzie znajdować się kod przedstawiony w listingu 10.1.
Rysunek 10.1. Okno Repozytorium z zaznaczonym elementem DLL Wizard.
Listing 10.1. Startowy kod źródłowy biblioteki DLL
library Project2;
{ Important note about DLL memory management: ShareMem must be the
first unit in your library's USES clause AND your project's (select
Project?View Source) USES clause if your DLL exports any procedures or
functions that pass strings as parameters or function results. This
applies to all strings passed to and from your DLL??even those that
are nested in records and classes. ShareMem is the interface unit to
the BORLNDMM.DLL shared memory manager, which must be deployed along
with your DLL. To avoid using BORLNDMM.DLL, pass string information
using PChar or ShortString parameters. }
uses
SysUtils,
Classes;
{$R *.res}
begin
end .
Budowa biblioteki
W przeciwieństwie do ?zwykłych? programów pierwszy wiersz kodu źródłowego zawiera słowo kluczowe library
(zamiast standardowego program), po którym następuje nazwa biblioteki.
Charakterystyczną cechą biblioteki, która od razu rzuca się w oczy, jest dość duży komentarz. Jego treścią
zajmiemy się nieco później ? teraz możesz go zwyczajnie usunąć.
Reszta kodu źródłowego jest już standardowa i nie powinieneś mieć problemów z jej zrozumieniem. Ogólnie
można przyjąć, że budowa biblioteki jest bardzo podobna do standardowego pliku projektu ( *.dpr ) Delphi.
Rozmiar biblioteki
Niestety rozmiar biblioteki w żadnym stopniu nie będzie mniejszy od rozmiaru aplikacji wykonywalnej. Jest to
spowodowane użyciem takich modułów, jak SysUtils czy Classes . Ogólnie rzecz biorąc, rozmiar biblioteki jest
zależny od zasobów, które mają być do niej włączone, oraz od użytych modułów. Pewnym rozwiązaniem jest
stosowanie jedynie modułu Windows oraz funkcji API ? pozwoli to na tworzenie bibliotek DLL o rozmiarach
rzędu 13 KB. Tworzeniem aplikacji API zajmiemy się w rozdziale 12.
Eksportowanie procedur i funkcji
Nie wystarczy jedynie stworzenie procedury czy funkcji, aby mogła ona być wykorzystywana przez inne
2 z 12
2009-03-14 15:40
RSS | Forum | Pastebin |
Regulamin | Pomoc | Usuń
cookies | Prawa autorskie |
Kontakt | Reklama
77981231.003.png 77981231.004.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 10 - 4programmers.net http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_10
aplikacje. Konieczne jest także wyeksportowanie takiej funkcji, aby była ona ?widoczna? na zewnątrz. Do tego
służy słowo kluczowe exports . Wystarczy, że przed blokiem begin..end wstawisz taki kod:
exports
About,
SomeFunc;
Powyższy przypadek spowoduje wyeksportowanie dwóch procedur (funkcji): About i SomeFunc .
Eksportowanie przez nazwę
Eksportować funkcje oraz procedury można na dwa sposoby: przez nazwę oraz przez indeks. Spójrz na listing
10.2. Znajduje się tam kod źródłowy prostej biblioteki, w której następuje eksport procedury About poprzez
nazwę.
Listing 10.2. Eksport procedury About
library SimpleDLL;
uses
Windows;
procedure About; stdcall ;
begin
MessageBox ( 0 , 'Hello World!' , 'Hello' , MB_OK + MB_ICONINFORMATION ) ;
end ;
exports
About name 'About' ;
begin
end .
Wyeksportowanie procedury czy też funkcji poprzez nazwę polega jedynie na użyciu dyrektywy name . W
cudzysłowach należy umieścić nazwę eksportowanej procedury, która może być różna od rzeczywistej nazwy. A
zatem jeżeli procedura nazywa się About, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyeksportować ją pod nazwą MyDLL
(pod taką też nazwą ową procedurę będą ?widzieć? inne programy).
Eksport przez indeks
Istnieje inny sposób eksportu procedur lub funkcji ? przez indeks . Moim zdaniem jest to rzadziej stosowany
sposób eksportu. Wynika to z tego, że zamiast nazw używamy indeksów ? np.:
exports
About index 1 ,
SomeFunc index 2 ;
Jeśli w takim wypadku chcemy wykorzystać owe funkcje, należałoby w naszej aplikacji zapamiętać indeksy, z
jakimi są one eksportowane z biblioteki DLL. Łatwiej jest jednak zapamiętać nazwy niż cyfry, stąd
eksportowanie przez indeks jest używane dość rzadko.
Ładowanie bibliotek DLL
Ogólnie rzecz biorąc, wykorzystanie procedur i funkcji zawartych w bibliotekach DLL nie jest czymś
nadzwyczajnym. Jest to dość prosta czynność, chociaż być może to moja subiektywna opinia.
Ładowanie bibliotek DLL może być statyczne lub dynamiczne. Te pierwsze jest raczej proste, za to ładowanie
dynamiczne może sprawić nieco problemów.
Ładowanie statyczne
Za przykład niech posłuży prosty kod źródłowy z katalogu ../listingi/10/SimpleDLL , znajdujący się na
dołączonej do książki płycie CD-ROM.
Ładowanie statyczne polega na pobraniu procedury z biblioteki DLL w momencie uruchomienia aplikacji.
Pamiętaj, że jeśli plik DLL nie istnieje lub nie zawiera żądanej procedury, program nie zostanie uruchomiony.
Utwórz nowy projekt, a następnie dodaj poniższy wiersz w sekcji interface:
procedure About; stdcall external 'SimpleDLL.dll' name 'About' ;
Deklaracja powyższej procedury musi mieć specyficzną budowę ? od tej pory podczas wywołania procedury
About załadowana zostanie procedura z biblioteki DLL. Nie będziemy teraz wnikać w znaczenie słowa stdcall ,
zajmiemy się za to słowem external , które spowoduje załadowanie biblioteki DLL. W pierwszym rzędzie należy
wpisać w cudzysłowie nazwę biblioteki DLL, a później nazwę procedury (funkcji), którą chcemy importować.
Gdybyśmy importowali procedurę przez indeks, deklaracja procedury wyglądałaby tak:
procedure About; stdcall external 'SimpleDLL.dll' index 1 ;
Zamiast słowa kluczowego name wystarczy po prostu wpisać index, a następnie cyfrę, jaką opatrzyliśmy ową
procedurę w bibliotece DLL.
Użycie procedury znajdującej się w bibliotece wygląda tak:
procedure TMainForm. btnLoadClick ( Sender: TObject ) ;
begin
About;
end ;
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zadeklarowana w programie procedura miała inną nazwę
niż ta, która jest rzeczywiście ładowana z biblioteki DLL.
3 z 12
2009-03-14 15:40
77981231.005.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 10 - 4programmers.net http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_10
Ładowanie dynamiczne
Ładowanie dynamiczne procedury lub funkcji może być trochę trudniejsze, gdyż polega na załadowaniu
biblioteki i jej zwolnieniu w określonym momencie. Zaletą ładowania dynamicznego jest większa kontrola nad
wykorzystaną biblioteką oraz możliwość gospodarowania pamięcią. Pamięć na potrzeby biblioteki jest
przydzielana nie podczas uruchamiania programu, ale w określonym przez nas momencie.
Oto przykład załadowania procedury w sposób dynamiczny:
procedure TMainForm. btnDynamicLoadClick ( Sender: TObject ) ;
var
DLL : THandle;
About : procedure ;
begin
DLL := LoadLibrary ( 'SimpleDLL.dll' ) ; // załadowanie pliku
try
@About := GetProcAddress ( DLL, 'About' ) ; // pobranie wskaźnika do procedury
if @About = nil then raise Exception. Create ( 'Nie można załadować procedury' ) ;
About; // wykonanie procedury
finally
FreeLibrary ( DLL ) ;
end ;
end ;
Przyznasz, że w porównaniu z jednym wierszem kodu w wypadku ładowania statycznego istnieje jednak spora
różnica. Pierwszym zaskoczeniem może być taki sposób zadeklarowania zmiennej:
var
DLL : THandle;
About : procedure ;
Zmienna About jest typu procedure?! Taka kombinacja także jest możliwa ? About jest od tej pory wskazaniem
procedury. Kolejnym krokiem jest załadowanie biblioteki DLL za pomocą polecenia LoadLibrary :
DLL := LoadLibrary ( 'SimpleDLL.dll' ) ; // załadowanie pliku
W parametrze owej funkcji należy podać jedynie nazwę biblioteki, która ma zostać załadowana. Jeżeli ładowanie
powiedzie się, funkcja zwróci uchwyt do biblioteki DLL.
Następnie konieczne jest pobranie wskaźnika do procedury lub funkcji umieszczonej w bibliotece DLL.
@About := GetProcAddress ( DLL, 'About' ) ; // pobranie wskaźnika do procedury
W pierwszym parametrze funkcji GetProcAddress należy podać uchwyt biblioteki DLL, a w drugim ? nazwę
procedury lub funkcji. Jeżeli ładowanie nie powiedzie się ? zmienna About będzie miała wartość nil . Przykład
ładowania biblioteki w sposób dynamiczny oraz statyczny, znajduje się w listingu 10.3.
Listing 10.3. Ładowanie biblioteki DLL w sposób statyczny oraz dynamiczny
unit MainFrm;
interface
uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, StdCtrls;
type
TMainForm = class ( TForm )
btnStaticLoad: TButton;
btnDynamicLoad: TButton;
procedure btnStaticLoadClick ( Sender: TObject ) ;
procedure btnDynamicLoadClick ( Sender: TObject ) ;
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end ;
var
MainForm: TMainForm;
{ ładowanie statyczne }
procedure About; stdcall external 'SimpleDLL.dll' name 'About' ;
implementation
{$R *.dfm}
procedure TMainForm. btnStaticLoadClick ( Sender: TObject ) ;
begin
About; // wywołanie procedury
end ;
procedure TMainForm. btnDynamicLoadClick ( Sender: TObject ) ;
var
DLL : THandle;
About : procedure ;
begin
DLL := LoadLibrary ( 'SimpleDLL.dll' ) ; // załadowanie pliku
try
@About := GetProcAddress ( DLL, 'About' ) ; // pobranie wskaźnika do procedury
if @About = nil then raise Exception. Create ( 'Nie można załadować procedury' ) ;
About; // wykonanie procedury
4 z 12
2009-03-14 15:40
77981231.006.png
Delphi :: Kompendium :: Rozdział 10 - 4programmers.net http://4programmers.net/Delphi/Kompendium/Rozdzia%C5%82_10
finally
FreeLibrary ( DLL ) ;
end ;
end ;
end .
Konwersje wywołania
Jak dotąd mogłeś zauważyć, procedury prezentowane w tej książce opatrzone są klauzulą stdcall . Podczas
deklarowania procedury lub funkcji możesz opatrzyć ją jedną z klauzul: register , pascal , cdecl , stdcall ,
safecall , które określają sposób przekazywania parametrów do stosu.
Domyślną klauzulą jest register , która zapewnia największą efektywność poprzez wysyłanie parametrów do
stosu zgodnie z kolejnością deklaracji w procedurze ? od lewej do prawej (tak, jak pascal ). Natomiast
dyrektywy cdecl , stdcall i safecall powodują wysyłanie parametrów do stosu od strony prawej do lewej. Z
kolei wszystkie klauzule z wyjątkiem cdecl powodują zwolnienie parametrów, przez procedurę wykonującą.
Dyrektywa cdecl jest użyteczna w przypadku, gdy używane funkcje, znajdujące się w bibliotece DLL, są
napisane w C lub C++.
Najbardziej uniwersalną klauzulą jest stdcall , która jest jakby połączeniem dwóch: pascal
oraz cdecl . Należy używać dyrektywy stdcall w wypadku, gdy nie jesteśmy pewni, w
jakim języku została napisana biblioteka DLL. Spowoduje to możliwie jak najbezpieczniejsze
użycie funkcji.
Formularze w bibliotekach DLL
Jak już wspomniałem wcześniej, źródłowy plik biblioteki funkcjonuje na takich samych zasadach, co plik główny
*.dp r. Możliwe jest tworzenie formularzy w projekcie biblioteki DLL. Po otwarciu nowego projektu biblioteki DLL
z menu File wybierz New/Form . Spowoduje to utworzenie w ramach projektu (biblioteki DLL) nowego
formularza. Formularza możemy używać tak samo, jak w zwykłym projekcie Delphi. To, co nas interesuje, to
wyeksportowanie go z biblioteki DLL.
Tworzenie formularza
Niech nasz przykładowy formularz w ramach biblioteki DLL będzie oknem O programie?. Okno nie musi
posiadać zbyt wiele ?bajerów? ? wystarczy parę pól informacyjnych z notką o autorze itp. Moja propozycja to
okno z rysunku 10.2.
Rysunek 10.2. Okno O programie
Eksportowanie formularza
W rzeczywistości problemem jest wyeksportowanie formularza z biblioteki DLL tak, aby program był w stanie
skorzystać z niego. Jeżeli nie modyfikowałeś kodu, główny plik *.dpr biblioteki powinien wyglądać tak, jak w
listingu 10.4.
Listing 10.4. Kod źródłowy biblioteki
library FormDLL;
uses
SysUtils,
Classes,
DLLFrm in 'DLLFrm.pas' {DLLForm} ;
{$R *.res}
begin
end .
Delphi automatycznie włączył nazwę modułu, z formularzem do listy uses . Wcześniej mówiłem o eksporcie
formularza. W rzeczywistości nie musimy eksportować całego formularza, a jedynie funkcję, która spowoduje
jego wyświetlenie (listing 10.5).
Listing 10.5. Główny plik biblioteki po modyfikacji
library FormDLL;
uses
Forms,
DLLFrm in 'DLLFrm.pas' {DLLForm} ;
procedure ShowAboutForm; stdcall ;
begin
DLLForm := TDLLForm. Create ( Application ) ; // utworzenie formularza
DLLForm. ShowModal ; // wyświetlenie
DLLForm. Free ; // zwolnienie
end ;
exports
{ eksport procedury }
ShowAboutForm name 'ShowAboutForm' ;
5 z 12
2009-03-14 15:40
77981231.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin