RAP_Afganistan_Irak_Czad.pdf

(293 KB) Pobierz
306048540 UNPDF
RAPORT
AfgANiSTAN, irAk,
cZAd – cO mAmy Z miSji?
BilANS ZySków i STrAT.
PErSPEkTywy
Katarzyna
Hołdak,
Anna
Konarzewska
Od ZAkOńcZENiA ii wOjNy świATOwEj POlSkA NAlEży
dO cZOłówki PAńSTw AkTywNiE UcZESTNicZących
w POkOjOwych miSjAch wOjSkOwych ONZ 1 .
NiEZmiENNiE UZNAjE PriOryTETOwą OdPOwiEdZiAlNOść
rAdy BEZPiEcZEńSTwA ONZ ZA UTrZymANiE STABilNOści
i BEZPiEcZEńSTwA międZyNArOdOwEgO, jAk rówNiEż
włącZA Się w OPErAcjE PrZywrAcANiA i UTrZymywANiA
POkOjU POd Egidą NArOdów ZjEdNOcZONych (NP.
w Syrii cZy liBANiE). jEdNOcZEśNiE POlSkA UwAżA
ZA NiEZBędNE ANgAżOwANiE Się w dZiAłANiA
STABiliZAcyjNE, POlicyjNE i hUmANiTArNE POd Egidą
SOjUSZU PółNOcNOATlANTyckiEgO (NP. w irAkU,
AfgANiSTANiE, PAkiSTANiE) OrAZ UNii EUrOPEjSkiEj (NP.
w BOśNi i hErcEgOwiNiE, cZAdZiE). rP BiErZE rówNiEż
UdZiAł w dOwOdZONych PrZEZ USA OPErAcjAch
„kOAlicji chęTNych” w irAkU („irAckA wOlNOść”)
i AfgANiSTANiE („TrwAłA wOlNOść”), mAjących NA cElU
BUdOwę BArdZiEj BEZPiEcZNEgO świATA, w kTórym
rESPEkTOwANE Są PrAwA cZłOwiEkA i POrZądEk
dEmOkrATycZNy. OBEcNiE POZA grANicAmi krAjU
w miSjAch SłUży OkOłO 3,5 TyS. POlSkich żOłNiErZy.
Partycypacja w działaniach stabilizacyjnych pod
egidą ONZ, NATO, UE i USA jest świadectwem tro-
ski i poczucia odpowiedzialności Polski za wnoszenie
wkładu w pokój i bezpieczeństwo globalne. Zagrożenia
asymetryczne, m.in. terroryzm, proliferacja broni
masowego rażenia czy istnienie „państw upadłych”,
nakładają się, przenikają i oddziałują wzajemnie,
96
BEZPiEcZEńSTwO NArOdOwE
i-ii – 2008 /7-8
306048540.001.png
 
stwarzając nowe wyzwania dla bezpieczeństwa międzynarodowego.
Polska stoi na stanowisku, że niestabilności pojawiające w innych czę-
ściach świata, zwłaszcza tam, gdzie mamy do czynienia z organizacjami
terrorystycznymi, ruchami ekstremistycznymi i fundamentalistycznymi
oraz przestępczością zorganizowaną (handlem ludźmi, bronią, narkoty-
kami itd.), mogą w szybkim tempie rozprzestrzeniać się, a tym samym
przenikać do Europy i wpływać na poziom bezpieczeństwa kontynen-
tu. Niezbędna jest więc pomoc społeczności międzynarodowej, przede
wszystkim wysoko rozwiniętych państw członkowskich UE i NATO, czyli
organizacji, których Polska jest aktywnym i solidarnym członkiem, we
wspieraniu mechanizmów propaństwowych i procesów demokratycznych
w regionach kryzysowych. Obliguje to Polskę do podejmowania odpo-
wiedniego wysiłku adaptacyjnego wewnątrz państwa, by stawić czoła wy-
mienionym wyzwaniom. Oznacza również konieczność gospodarczo-spo-
łecznego i wojskowego angażowania się politycznego w rozwiązywanie
problemów bezpieczeństwa w skali globalnej, w regionach położonych da-
leko od granic kraju, gdzie rP nie posiada bezpośrednich, strategicznych
dla polityki bezpieczeństwa interesów. Stąd też wynika udział Polski
w odbudowie iraku i Afganistanu, jak również działaniach stabilizacyj-
nych w czadzie.
O ile obecność w misjach ONZ i UE nie budzi większych kontrowersji,
o tyle wsparcie dla ekspedycji amerykańskich pozostaje w Polsce tematem
dyskusyjnym. między kręgami politycznymi a opinią publiczną istnieje za-
sadnicza różnica zdań co do celowości wysyłania polskich żołnierzy w odle-
głe regiony świata, jak również rzeczywistych powodów ponoszenia wyni-
kających z tego zaangażowania obciążeń przez budżet rP. konsekwencją
tego stanu rzeczy jest systematycznie podnoszone pytanie o bilans strat
i zysków z udziału w misji irackiej czy słuszność kierowania polskiego kon-
tyngentu do działań bojowych w najbardziej niebezpiecznych, wschodnich
prowincjach Afganistanu.
1) w 1953 r. Polska została zaproszona do udziału w międzynarodowej komisji Nadzoru
i kontroli monitorującej przestrzeganie rozejmu na Półwyspie koreańskim. Zwarte
oddziały wojska Polskiego uczestniczą w operacjach pokojowych ONZ od października
1973 r. Po raz pierwszy polskie jednostki wojskowe podjęły służbę w operacji UNEf
ii ( UN Emergency Force II ) w Egipcie (Polska wojskowa jednostka Specjalna).
97
i. POlSkA w miSji irAckiEj
Udział Polski najpierw w interwencji zbrojnej, a następnie w misji
stabilizacyjnej w iraku daleko wykracza poza jej zobowiązania sojusz-
nicze, zwłaszcza wynikające z Artykułu 5 Traktatu waszyngtońskiego.
Zaangażowanie to miało trojakie motywy.
Pierwszy z nich miał na celu przywrócenie wolności i demokracji
irakijczykom. motyw drugi dotyczył umocnienia sojuszu ze Stanami
Zjednoczonymi 2 . w ten sposób Polska chciała podtrzymać szczególne,
bliskie relacje sojusznicze z państwem postrzeganym od momentu starań
o członkostwo w NATO jako strategiczny partner i gwarant bezpieczeństwa
rP. w zamyśle władz miało to być przed wszystkim świadectwo lojalności
ze strony państwa polskiego, otwierające nam drzwi do wąskiego kręgu
państw mających uprzywilejowane relacje z waszyngtonem 3 . wsparcie dla
Amerykanów w trudnej misji irackiej było też swoistym zabiegiem dyplo-
matycznym obliczonym na przyszłość – włączając się w działania zbrojne
w państwie irackim, Polska miała nadzieję, że jeśli znajdzie się kiedykol-
wiek w potrzebie, będzie mogła liczyć na wzajemność i wsparcie obronne ze
strony waszyngtonu.
włączenie się do działań stabilizacyjnych w iraku było dobrą okazją
do udowodnienia, że Polska jest lojalnym partnerem, gotowym zaangażo-
wać się w akcje sojusznicze nawet wówczas, gdy nie posiadają autoryzacji
NATO. rP miałaby być zatem postrzegana jako kraj skutecznie i sprawnie
angażujący się w operacje na dużą skalę poza swoim tradycyjnym obsza-
rem geopolitycznego oddziaływania i interesów 4 .
Przystąpienie do powołanej przez prezydenta USA george’a w. Busha
„koalicji chętnych”, mającej na celu obalenie reżimu Saddama husajna,
było pojmowane jako długoterminowa inwestycja w bezpieczeństwo wspól-
noty międzynarodowej w kontekście globalnej wojny z terroryzmem 5 .
wymiar strategiczny był zatem zgodny z polskim interesem bezpieczeń-
stwa i przekonaniem o konieczności globalnego podejścia do problematyki
bezpieczeństwa międzynarodowego 6 .
Ponadto w polskich kręgach politycznych panowało przekonanie, że po
obaleniu husajna i demokratyzacji iraku możliwa będzie szybka odbudowa
tego państwa i jego reintegracja z systemem międzynarodowym. Powstała
98
BEZPiEcZEńSTwO NArOdOwE
i-ii – 2008 /7-8
306048540.002.png
w ten sposób nowa sytuacja powinna przynieść Polsce – państwu aktywnie
zaangażowanemu w całą operację – wymierne korzyści, zwłaszcza gospo-
darcze, w stosunkach z USA (m.in. inwestycje amerykańskie w Polsce)
i nowym irakiem (kontrakty na odbudowę kraju, uzbrojenie irackiej armii,
wydobycie irackiej ropy itd.).
Z perspektywy czasu wiele z tych celów i dążeń uległo negatywnej
weryikacji. wraz z końcem 2007 r. zapadła ostateczna decyzja o wy-
cofaniu polskich Sił Zbrojnych z iraku do końca października 2008 r.
i zmianie charakteru naszej obecności w tym państwie na doradczo-
gospodarczy.
Zaangażowanie Polski w interwencję zbrojną i misję
stabilizacyjną w Iraku
Polska jest zaangażowana w operację „iracka wolność” ( Iraqi Freedom )
od marca 2003 r. misja ta ma charakter głównie wojskowy i jest prowadzo-
na w ramach sił koalicyjnych pod przewodnictwem USA. jej zadaniem jest
przede wszystkim przywrócenie normalnych warunków życia irakijczykom
i zapewnienie bezpieczeństwa ludności cywilnej, stabilizacja sytuacji we-
wnątrz państwa, w tym budowa nowych, demokratycznych struktur ad-
ministracji centralnej i lokalnej, jak również odbudowa zniszczonej wojną
2) j. czaputowicz, Zaangażowanie w Iraku a polska polityka europejska , „Polska
w Europie”, nr 3(47), 2004, s. 20.
3) O. Osica, Irak – co dalej? , „Polski Przegląd dyplomatyczny”, nr 1, 2006, s. 20.
4) T. Otłowski, Polska a Irak. Co dalej z polską misją w Iraku? , „Biuletyn Opinie”, fundacja
Aleksandra kwaśniewskiego „Amicus Europae”, grudzień 2007, s. 5, <http://www.kwa-
sniewskialeksander.pl/foundationa.php>.
5) m. wągrowska, Udział Polski w interwencji zbrojnej i misji stabilizacyjnej w Iraku , cent-
rum Stosunków międzynarodowych, „raporty i Analizy”, nr 12, 2004, s. 5-6.
6) m. rędziniak, Militarno-administracyjne wsparcie nowych władz irackich , [w:] Irak 2004.
Ku normalności , materiały z konferencji naukowej zorganizowanej z inicjatywy i pod
patronatem ministra Obrony Narodowej, AON 2004, s. 64.
99
infrastruktury przemysłowej, komunalnej i komunikacyjnej. Podstawą
prawną funkcjonowania misji są rezolucje rady Bezpieczeństwa ONZ 7 .
Podczas konferencji londyńskiej, która odbyła się 1 maja 2003 r.,
Polska otrzymała propozycję objęcia kontroli wojskowej nad jednym z czte-
rech sektorów iraku (centralno-południowym), ustanowionych rezolucją
rady Bezpieczeństwa nr 1483 (23 maja 2003 r.). Tym samym 3 września
2003 r. rP przejęła dowództwo nad wielonarodową dywizją centrum-
-Południe ( Multinational Division Central-South , mdcS), liczącą wówczas
8,5 tys. żołnierzy z 24 krajów oraz 2,5 tys. żołnierzy Polskiego kontyngentu
wojskowego (Pkw). Od 1 lutego 2008 r. w międzynarodowych Siłach
Stabilizacyjnych służy już X zmiana Pkw pod dowództwem gen. dyw.
Andrzeja malinowskiego. w regionie misji, obejmującym iracką prowincję
kadisija (z bazą Echo) 8 , przebywa obecnie około 1600 żołnierzy z ośmiu
państw sojuszniczych 9 , w tym około 900-osobowy kontyngent z Polski 10 .
w czasie trwania misji (2003-2007) śmierć w iraku poniosło 22 polskich
żołnierzy.
cele misji Pkw w iraku, a także jej charakter ulegały w ciągu pię-
ciu ostatnich lat licznym zmianom 11 . Obecna, X zmiana, podobnie jak po-
przednia – iX, wypełnia zadania o charakterze szkoleniowo-doradczym
i stabilizacyjnym. dodatkowo odpowiada za wygaszenie naszej obecności
wojskowej w tym państwie oraz wycofanie stamtąd sił i środków Pkw do
kraju.
Początkowo zakładano, iż misja iracka potrwa rok (dwie zmiany) i po
ustabilizowaniu sytuacji w regionie (przeszkoleniu lokalnych sił bezpie-
czeństwa oraz odbudowie struktur administracyjnych) zostanie wycofa-
na. Szybko jednak okazało się, że planów tych nie uda się zrealizować.
Po obaleniu reżimu Saddama husajna w iraku wybuchła wojna domo-
wa o władzę, w tym na tle religijnym. Z dowodzonej przez Polskę wie-
lonarodowej dywizji w 2004 r. wycofało się 7 państw, a siły koalicyjne
poniosły liczne porażki w utrzymaniu kontroli nad wyznaczonym obsza-
rem. Pierwsze sygnały o możliwości wycofania Pkw z iraku pojawiły się
w 2005 r. Ostatecznie jednak dopiero 18 grudnia 2007 r. rada ministrów
skierowała do Prezydenta rP, lecha kaczyńskiego, wniosek o zakończe-
nie 31 października 2008 r. udziału polskiego kontyngentu w operacji
„iracka wolność” 12 . Po tym okresie Polska rozważa możliwość zwiększenia
w iraku liczby ekspertów z trzech do około 20 służących w natowskiej misji
100
BEZPiEcZEńSTwO NArOdOwE
i-ii – 2008 /7-8
306048540.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin