Wykład 1. 26.02.2010
Samorządność i samorządy.
Istota, cechy i rodzaje.
Samorządność – grupy społeczne w pewnym zakresie same powinny zaspokajać potrzeby i mieć możliwość podejmowania decyzji w sprawach bezpośrednio ich dotyczących.
Samorząd
1. Definicja klasyczna: Administracja gminna działająca niezależnie od administracji rządowej. Lokalna administracja publiczna sprawowana nie przez państwo.
2. Definicja etymologiczna: Rządzenie samym sobą.
3. Definicja wg G. Sartoriego:
a. Natężenie możliwego do osiągnięcia samorządu jest odwrotnie proporcjonalne do pożądanego zasięgu samorządu.
b. Natężenie możliwego do osiągnięcia samorządu jest odwrotnie proporcjonalnego do czasu jego trwania.
Spory wokół samorządu: Instytucja samorządu w tradycji europejskiej posiada długą historię, ale nie ma zgody co do początków. Najczęściej podaje się przykład greckich polis.
Dwie koncepcje genezy:
1. Naturalna geneza samorządu
2. Państwowa geneza samorządu
Wąski i szeroki zakres znaczeniowy pojęcia samorządu:
a) Klasyczny: Forma decentralizacji administracji
b) Pracowniczy: Partycypacja załóg pracowniczych w zarządzaniu przedsiębiorstwem
c) Mieszkańców miast i wsi: Obywatelskie uczestniczenie w zarządzaniu
d) Samorządność: Cecha organizacji społecznych uczestniczących realizowaniu społecznie istotnych zadań
Wykład 2. 05.03.2010
Ustrój polityczny ma wpływ na istnienie i funkcjonowanie samorządów.
Relacje państwo jednostkach w totalitarny, autokratycznym i demokratycznym ustroju politycznym.
Totalitaryzm
Dziedziny
nieupańs-
twowione
Jednostka
Państwo
Totalność, terror, indoktrynacja, hierarchia podporządkowania, inwigilacja, infiltracja, jednostka jest pozbawiona prawa decydowania o sobie, może się wyłącznie podporządkować, metoda „kija”, brak miejsca dla samorządu. W Polsce próbowano go budować od 1948 r. Pewnych dziedzin i instytucji nie udało się upaństwowić (Kościół, rolnictwo, świadomość).
Autorytaryzm
Instytucje
fasadowe
Po 1956 r. władza zaczyna dostrzegać, że nie ma dalszego społecznego przyzwolenia. Poszerza się sfera wolności. W zamian za udzielenie legitymacji, państwo gwarantuje zaspokajanie potrzeb. Pojawiają się marionetkowe organizacje pozarządowe. Metoda „marchewki”. Władza wciela się w rolę dobrego wuja. Państwo i jego instytucje (urzędy, przedszkola, szkoły, zakłady pracy) towarzyszą człowiekowi przez całe życie – wytworzenie homo sowieticusa; mentalność roszczeniowa. Państwo nie wspiera aktywności obywateli. System staje się niewydolny, nie wywiązuje się z obietnic. Brak miejsca dla samorządu.
Demokracja
1 2
J
P 6 3
5 4
1. Stowarzyszenia i organizacje stowarzyszeniopodobne (fundacje): kluby sportowe, Polski Związek Wędkarski
2. Partie polityczne
3. Związki zawodowe i organizacje społeczno-zawodowe
4. Kościoły i związki wyznaniowe
5. Spółdzielnie i organizacje spółdzielnio podobne (spółki leśne)
6. Samorządy
Zmniejsza się aktywność państwa w sferze gospodarki, pełni funkcję regulatora rynku. Prywatyzuje się przedsiębiorstwa, które jako państwowe generowały deficyt. Problemem jest, że jednostki muszą sobie radzić same, nie odnajdują się w nowym systemie. Pojawia się potrzeba tworzenia samorządów.
Samorządność w Konstytucji RP
W Konstytucji pojawia się definicja samorządu terytorialnego, brak definicji ogólnej.
Art. 16.
1. Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 17.
1. W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.
2. W drodze ustawy można tworzyć również inne rodzaje samorządu. Samorządy te nie mogą naruszać wolności wykonywania zawodu ani ograniczać wolności podejmowania działalności gospodarczej.
Zawód zaufania publicznego – zawód, w którym od wykonującej go osoby wymaga się profesjonalizmu, nieskazitelnego charakteru itp., przykładowo zawód zaufania publicznego wykonują: lekarze, adwokaci, notariusze, radcy prawni itd. Osoby te mogą lub mają obowiązek tworzyć odpowiedni samorząd zawodowy.
Różnica między związkiem zawodowym a samorządem zawodowym
Związek zawodowy broni interesu członków związku.
Samorząd zawodowy broni interesu społecznego.
Trzy sytuacje:
1. Organizacja posiada w nazwie „samorząd” i nim jest.
2. Organizacja nie posiada w nazwie „samorząd”, ale nim jest.
3. Organizacja posiada w nazwie „samorząd”, „samorządny”, ale nie jest samorządem.
Wykład 3. 12.03.2010
Deskryptywne ujęcia samorządu.
Początek XX w.
T. Bigo:
Koniec XX w.
J. Sługocki:
Atrybutywne cechy samorządu:
T. Fuks:
Smoktunowicz:
Kryterium kwalifikacyjne:
1. Kryterium konstytucyjne
· Samorządy terytorialne,
· zawodowe,
· specjalne.
2. Kryterium podstawy prawnej
· Poszczególne samorządy działające na podstawie odrębnych ustaw (1 samorząd – 1 ustawa),
· odrębne samorządy działające na podstawie jednej ustawy (wiele samorządów – 1 ustawa),
· samorząd działający na podstawie wielu ustaw (1 samorząd – wiele ustaw).
3. Charakter więzi łączącej zbiorowość samorządową
· Zamieszkiwania na wspólnym obszarze,
· wykonywanego zawodu,
· pracy lub innej działalności gospodarczej lub akademickiej,
· innej więzi (samorząd studentów, myśliwych).
4. Struktura organizacyjna
· Samorządy o płaskiej, 1-stopniowej strukturze,
· samorządy o 2-stopniowej strukturze,
· samorząd o 3-stopniowej strukturze.
5. Sposób inicjowania samorządu
· Odgórne,
· Oddolne.
6. Usytuowanie w stosunku do instytucji państwowych
· Działające poza instytucjami państwa,
· działające w strukturze państwa.
Wykład 4. 19.03.2010.
Samorząd terytorialny – samorząd powszechny
Inspiracje:
1. Tradycjami samorządowymi w Polsce
2. Krytyka sowieckich Rad Narodowych i okresu PRL
3. Zagranicznymi, europejskimi modelami
Wykład 5. 26.03.2010
Polskie tradycje samorządowe od I Rzeczpospolitej
Za czasów Rzeczpospolitej szlacheckiej samorządy odgrywały znaczną rolę. Zwłaszcza od połowy XVII w., gdy wyraźnie obniżyła się sprawność organów centralnych.
W okresie polsko-litewskiej Rzeczpospolitej od XVI w. kształtowała się demokracja szlachecka, stanowi przykład centralizacji feudalnej, tzn. systemu, w którym w sposób naturalny powstają formy samorządowe w miejscach, gdzie nie sięgała władza monarsza. Władza nad terytorium = władza nad ludźmi.
Monarchia stanowa – stany (zorganizowane na kształt samorządu): szlachta, duchowieństwo, mieszczaństwo, chłopi.
Słabość monarchy; organizowanie się stanów; zdobycie wpływu na sprawy publiczne.
Przywileje stanowe były dziedziczne. Stany broniły swoich praw i walczyły o nowe – ułatwiała to samoorganizacja.
Formy samorządowe w I Rzeczpospolitej:
1. szlachecki samorząd ziemski
· Na Litwie: województwa (wojewodowie), powiaty (starostowie w imieniu panującego)
· W Polsce: ziemie, prowincje
· Sejmy i Sejmiki (reprezentacja stanu szlacheckiego; zwoływane w konkretnym celu za zgodą monarchy; bez zgody – rokosz; obrady w Kościołach)
o Ziemskie
o Prowincjonalne
o Kapturowe
o Elekcyjne
o Walny
· Szlachta – elita polityczna, gospodarcza i intelektualna, wywodząca się ze stanu rycerskiego.
· Monarchia elekcyjna zamiast dziedzicznej; szlachta wybierała tego, który obiecywał utrzymanie przywilejów.
2. samorząd wiejski
· dominia: królewskie, szlacheckie, duchowne
· uniwersał połaniecki – 1794 r., przyznanie chłopom pańszczyźnianym ograniczonej wolności i ziemi
3. samorząd mieszczański
· Pochodzenie miast: przy szlakach handlowych panujący zakłada grody, obok grodów podgrodzia. Następnie uzyskują prawa i przywileje.
· Lokowanie odbywało się na prawach magdeburskim, lubeckim itp.
· Podziały wśród mieszczan na plebs i patrycjat.
· Samorząd mieszczański stanowili: rękodzielnicy, majstrowie, czeladnicy, terminatorzy
4. samorząd rzemieślniczy
...
politologiap