korektywa.pdf

(4818 KB) Pobierz
307308115 UNPDF
POSTEPOWANIE KOKEKCY]NE (CWICZENIAJ
Uklad ciala jaki przyjmuje dzieckoprzedprzystqpieniem do iwiczgfJ tnoze"
- ulatwii lubutudnid ruch,
- zapewniiodci4zenie
lub odciazenie
kr9gostupa,
lub jego pewnychczg(ci, alboodcink6w ciala'
- powodowaC korekcje (albo hiperkorekcj9) danejczQsci
lub odcinka ciala,
lub odcinka)
Pozycje wyj6ciow4 dobiera instruktor w zaleznosciod realizowanych zadai korekcyjnych i mozliwoici
eri!ri""g"1."zo""tq teraz przedstawione
najczqsciej stosowane
pozycjewyjSciowe' wrazz om6wieniem
ich
wpl)ryu na postawQciala
Iaienie tvlem ha placdch):
Pozycjata zapewniaobci4'enie kregosiupa do ucisku osiowegoco sprzyja przyjeciu pozycji
,ko.ygolvan"j. Nal"zyjednak zwr6cii uwagqni proiteulozenieciala, synetryczne ustawienie
glowy (wzrok w
poOtoginaszczy kifozypiersiowej sprzyjazmniejszeniu
tejkrz) tizny krQgoslupa
,,sklzydel". U dzieci z przykurczamimiqsni iginaczystawu biodrowego w lezeniutylem nastqpuje
poglgbianie
!91y"1
(stopy
oparten:rpodtodzel. Stopieri ugiEcian6g powinienpowodowai przyleganieodcinka lgdiwiowego krggoslupa
do podtogi.
siq poleciCugigcien6g w stawach biodrowych
i kolanowych
(na brz.uchu):
Pozycja ta zapewniaobci:y2enie klggoslupa do ucisku osiowego sprzyjaj4cuzyskaniu korekcji Cialo
powinnobyi ulozonJ prosto, s)T netryczniew stosunkudo linii SrodkowejDzieci nie powinnyopierac signa
iot"iu"tt, gtyz powodujeto poglgbienielordozy lgdiwiowej' RQce powinny lezei ugietena podlodze'Dlof -
nuafoni,t'toau'oputaa
iwiczef w lezemu
przodempod brzuch, w okolice pgpka,podkladasig zrolowany kocyk, by zabezpieczyi lordozg przed jej
powiqkszaniemw trakcie iwiczerl
naatoniach, a klatka piersiowa przylegatdo podlogiw wigkszofui
Poz:rcianiski KLappa:
Pozycja ta jest czgsto wykoEystywana w gimnastyce korekcyjnej Zapewnia odciqzenie krQgoslupaod
ucisku osiowego,umozliwia hiperkorekcjanadmiemej kifozy piersioweji lordozy lqdZwiowej' a przezznane
kqta migdzytulowiem a nogami pozwalana indywidualny dob6rumiejscowienia szczltu hiperkorekcji' DziQki
\,i,y"iqgnie"iu r4k w prz6d, uzysiuje sig r6wniez elongacj€krQgoslupa omz odcigcie aktonudolnegomigsnia
piersiowego wielkiego.
hiperkoreicjg nadmiernej kifozy pieriiowej i lordozy ledZwiowej z mozliwoSci4 dobor.r umiejscowienia
sz'cz1,tuhiperkorekcji. ionadto' zapewnia korekcjg ustawienia lopatek - zblizenie ich do krggostupa i
prry"i<ni9"l" do klatki piersiowej, ataLze sprzyjarozci4gnigcia aktonu tuodkowegomiQsnia piersiowego
wielkiego.
Klekpodpart!:
Zwanyjest tak2epozycj4wysok4 Klappa.Pozycja
taodciqza krQgoslup
od ucisku osiowego
i zapewnla
swobode ruc'hukr9gostupa. Wystepujetu jed;ak rcndencjado poglgbiania
lordozy lgdZwiowej' wysuwania
lopatek, cosigsprzyja utrzymaniu pozycjiskorygowanej
bark6w do przoduiiozsuwania
- zabezpi,eczy( przedprzenoszeniem siEruchuna odcinki s4siednie (powodowaiograniczeniaruchu tylko do
wybranej czQsci
gOrgj.-Nacist
Jezeli w iwiczeniu nie b9dawystQpowaty mchy r4k najlepiejulozyi je na podlodze*
iordozylgdZwiowej. U iycirdzieci po,rrinno
l*ienie przod.em
Pc,zyci a lrednia KLaopa :
Zapewniaona podobnie jak pozycjaniska Klappa,odci{zenie krqgoslupa do ucisku -osiowego'
307308115.002.png
Kkkprostr:
W tej pozycji trudnoutrzymaikorekcjg postawy.Niematu odci4zenia
krQgoslupa,
brak jest stabilizacji
odcinkowej,wystQpuje
tendencjado poglQbiania
lordozylQdzwiowej.Jedyniestopysqodciuone.Polecaj4c
dziecku przyjQcie
tej pozycji nalezyzwr6ciiuwagQnawciqgni9cie
brzucha,elongacjg
krggoslupa,
uwypuklenie
lopateki poprawne ustawienie glowy. Pozycjata powinnabyi stosowana
w kofcowymokresie procesukorygowania
postawy.
Siad klecznt:
Pozycja ta jest chgtnie przyjmowana przez dzieci,.Dziecko moze j4 utrzfnai pflez dl\rzs.zyczas.
KrQgoslup
jest obciqzonyosiowoi wyst9puje
tendencjado poglgbiania
lopateki
poprawne ustawienie glowy. W pozycjitej stopypowinnyby6 skierowanepalcamido wewn4trzSzerokie
ustawienie
pietjestszczeg6lnie
korzystneprzyichkoslawosci.
Siad skuln!:
jednak sprzyjapoglgbianiukifozy piersiowej,
wysunigciubark6wi glowy do plzodu. Pozycj9ta powinno sig wykorzyst),rraido Cwiczei korygujqcych
odcinek piersiowy w przypadkach,
stosowaiw pzerwach iwiczeri.
gdy zalezy ']'am nastabilizacjiodcinkalgdzwiowego. Nie powinnosie jej
Siadusietr:
Jestpozycjqczgstowykozyst){an4w zajgciachgimnastykikorekcyjnej.Powoduje podobnie
jak siad
krggostupa.Stopiei tej
stabilizacjizalezyod wielkoiciugiQcian6g.SiadugiQty,w odr6znieniuod skulnego niepowodujepoglqbienia
kifozy piersiowej. Mozna je dodatkowo
zapobiegai polecajqc dziecku oparciedlonizasob4.
Siadskr?,rilt!:
Jestpozycjqczestostosowanq
w zajgciach
korekcyjnych,
latw4do pEyjecia i akceptowan4przez
dzlecl.
lordozylQdiwiowej,spzyja korekcjikoslawychkolan i koSlawych pi9t. Dluzsze
przebywaniew tej pozycji mozesptzyjai poglQbianiukifozy piersiowej.
Siad prost :
Pozycja ta powoduje znmiejszenielordozy lediwiowej. U dzrecl,z przykurczem mm kulszowo
goleniowych wystgpujew siadzie prost),rn kifoza odcinkalgdZwiowego krggoslupai tendencja do pochylenia
calegocialado przodu. Oparciedlonizasob4sprzyjawyprostowaniu
plec6wi uwypukleniuklatkipiersiowej.
Zwisbiemv (na rekach)
W pozycjitej kQgoslup jest odciqzonyi ulegaelongacji.Zmniejszaj4sig kzlwizny kr9goslupa
i
ulegaj4rozci4ganiurnm przykurczone,
rnm (ciqgajqcych
zwlaszcza piersiowe. Jednoczesnie
nastgpujeoddalenie
lopatekod
krggoslupa
i rozciqganie
lopatki.Z tego powoduzwis bierny powinienbyd stosowanyz
rozwagA
i przezkr6tki czas.
Zwis cz\nn\ (na rekach):
w zwisie tym glowa jest wyciqgnigtaw 9619, obojczykiustawione pmwie poziomo, a lopatki
utrzymywane
blizejk9goslupa.Pozycja
ta zapewniakorzystnedla postawy obci4zenie,
elongacjekrQgoslupa
poprawniejszeustawienie
lopatek.Ten rodzajzwisu powinienbyi preferowany w zajgciachgimnastyki
korekcyjnej.
Stanie:
Jest pozycjq osiowo obci4zaj4cqkrggoslup.Wyst9pujetu tendencjado poglgbiania krzywizn
kegoslupa, czemu spzyja dodatkowobrak stabilizacji. Pozycje te powinno sie stosowac w kofcowych
klatki piersiowej, 6ci4gnigcie
lodozy lQdiwiowej.Nalezyzwr6cii
uwaggna wciqgnigciebrzucha,elongacjq krggostupa,w)?uklenieklatki piersiowej,fui4gniecie
Pozycja ta powoduje likwidacjg lordozy ledtwiowej, a nawet kifotycz[e ustawienietego odcinka
krggoslupa.Zapewniato stabilizacjgodcinkalgdZwiowego,
skulny,likwidacjelordozylediwioweji zapewniastabilizacjgodcinaklgdZwiowego
Powodujezmniejszenie
307308115.003.png
etapach procesukorekcji postawy, gdy' dziecko pohafi juZ Fzyjmowai, utrzymywai i konffolowad postawg'
Staniedodatkowoobci4za stopyi z tego powodunie jestpozycj4polecanqdladzieciz plaskostopiemMyslqc
o profilaktyceplaskostopia
nalezyunikad pozycjistoj4cejw rozkroku' kt6raobciqza gl6wnieprzySrodkowe
brzegist6p,sprzyjaj4c obnizeniu
plaskostopia
luk6w podluznychdynamicznych.
Postawaciala- jest to nawykowa,najczesciej
przyjmowana,
spionizowana
pozycjaciala'
Postawa
jest wgazemstanu fizycznego
i psychicznego
jednostki. Jest onawskMnikiem mechaniczneJ
rnigsniowo
- nerwowej
wydolnosci zmyitukinetycznego,
r6wnowagimigsniowej
i koordynacji
Za postawe prawidlowq przyjmujemytaki spos6btrzymania siQczlowieka' kt6ry pozostajew zgodnosci z
jego dynamikq rozwojowq,w danymokresie
jego rozwojuosobniczego.
Postawa zmienia si9 w ciqgu calegozycia. Najwiqkszym zmianqulega w okresiewzrostu Normy dla
czlowieka doroslegonie moina stosowaddo oceny postawy dziecka. Urniarkowane wystawanie brzuchai
wyraina lordoza GdZ*iotu s4 prawidlowymi wlaSciwoSciarni
postawywieku dziecigcego Po ukorlczeniu
jak4 jest kosciec,
tj mie<tzy18a 20 r. 2 i petnego
rozwoju sily mie(niowej'
wzrostustmktury podporowej,
prawidlow4 postawQ.w oklesiestaEeniasiQna skutek
postawastabilizujesig i ma warunkido osiqgniQcia
postawa znowu zmieniasie: kifoza piersiowazwigkszasiQ, glowa pochyla
;ie do;tz;du. Postawa znieniasiqnietylko w zale2no6ci
odwieku, lecztakze pod wpllwem wieluczynnik6w
Zilezy ora od trybu zycia, rodzaju pracy, pory d!ia, zrrle,czeni^. Postawacechuje siQ duzym zakresem
zmiennosci
zmianwstecznych,
czyrnoiciowej, podlega 6wiadomemu
kontolowaniu i wy{ieraj4naniq wplywstany psychiczne.
Postawa czlowiekajestzatemwyrazemjego stanufizycznego
i psychicznego.
Dobra postawazalezyod:
a. prawidlowouksztaltowanego ukladukostno- wiezadlowego,
b. dobrzerozwiniQtego
i wydolnegoukladumiQ6niowego'
c. sprawniedzialaj4cego
ukladunerwowego, od kt6regozale2y wyksztalcenie
i rozwinigcie prawidlowego
odruchu postawy.
Prawidlowa postawa
jest zatemtakim ukladem poszczeg6lnych
odcink6w cialanie dotkniQtych zmianami
patologicznymi,
kt6ry:
- zapewnia optymalnezr6wnowazenie
i stabilnosi ciala,
- wymagdminimalnego
wysilkumigjniowego.
- zapewniaduzqwydolnosd statyczno dynamicznq,
i dzialania narz4d6wwewnQtrznych.
Poza powyiszymi aspektami mechanicznymi, anatomicznymii fizjologicznymi oalezy jeszcze uwzglednii
aspekt psychologiczny
i estetyczny.
Kluczemdocalej postawyjestprzedewszystkimustawienie miednicy, gdyz od jej pochylenia
zalezy
caleg; kregoslupa.W warunkach prawidiowychw rzucie przednio
- tylnymmiednicajest
ustawienie
jest prosty.W rzuciebocznym miednica
jestpochylona do przodu,co poci4ga
ustawiona poziomo,akrQgoslup
lgdiwiowejkrqgostup wyginasiedo
przodu,w czEfui piersiowej do tylu,aw cz9(ciszyjnej znowudoprzoduWygiQcia
telagodzqwstrz4sy, kt6rym
i skakania. Zwigkszaj4
tezone
m6glbyulectakwazny narz4d,jakm6zg, podczas chodzenia,
biegani
i zapobiegaj4, przez bardziej elastycznq pzy takim ustawieniu FacA, jego zblt
szybkiemu zuzyciu.NawlaSciwe ustawienie
wyizlnnatoSi krqgoslupa
kostnychnaszego
ciala majq
poszczeg6lnych
segment6w
mmpoSladkowe,
brzucha,
zaiadniczywplywrnigsnie.Szczeg6lne
znaczenie
dla postawymajqnast9puj4ce:
nadrodzeodruchowej'
postawyodbywasiQzasadniczo
czworoglowego
udaomz piszczelowe.
Regulacja
Receptoryczucia glgbokiego,wzrokui narzqdu r6wnowagiuchawewnQtrznego
nalez4dokontroluj4cych
ich jest przekazywanedo osrodk6wcentralnych i stqdwysytaneodpowiednie impulsydo
posttw9. Pobudzenie
mieSni.
nalezy polecii dzieciom podczas stania r6wnolegleustawienie st6p, podwinigcie
put.O* U"" odiywania ich ort podlogi i lekkie przeniesienieci'Zaru ciala na zewn'trzne kawedzie st6p. U
dzieciz tendencja
powstaj4cych
- stwazawalunkidowlasciwego ulo2enia
zasobq podobnepochylenieczgSci kzy2owejkregoslupa. W czQSci
307308115.004.png
Postawgprawidlowqpowinno siQcharakteryzowai:
w plaszczFniestrzalkowej:
ustawienieglowyprostonadklatkl pieniow4,miednic4
i stopami,przedniaSciana
szyizbli2onado pionu,
barkiusytuowanew pzedluzeniu zarysuszyi,
klatka piersiowa dobEe wysklepiona,
lopatki pzylegajqcedo klatki piersiowej,brzuchplaski,
przednio
- tylnewygigciekggoslupa
lagodniezunaczone
b. w plaszczyinre czolowej:wszystkiesymetryczneczQscicialausltuowanes4natej samejwysokosci,sqtak
samooddzieloneodSrodkowej
linii cialai posiadajq
takisamksztah
c. w plaszczyiniepoprzecznej
i stawykolanoweoraz
poprzecznaodglowy sqdo siebie r6wnoleglei prostopadledo plaszczlznypoprzecznei.
- osiel4cz4cestawyramienne,stawybiodrowe
Posta$a czlowieka w rozwoju osobniczym (oltogenezie)
Postawaczlowiekaniejeststalaleczzmieniasigw ciqgucalegojego2ycia.Zarodek
ludzkirozwijasigw lonie
matki,w pozycjisilniezgiQtej,
kregoslup
tworzyjedn4 du24 kifozQ,glowa jest przyci4gnigta
doprzodu,a
kofcz]mydolnew pelnymzgigciuw stawachbiodrowych
i kolanowych
(totalna kifoza).
Pourodzeniupozycjanoworodkazmieniasi€powoli,nastQpuje
stopnioweprostowanie
sig.Wszelkiebieme
rozciqganie
jest szkodliwe,zwlaszczadlastaw6wbiodrowych.
Z chwilrlgdydziecko
jest zdolneobr6ciisignabruszeki zaczyna
czynnieunosiiglowQ,wyksztalca
sig
wygiecieszyjnekregoslupa,wypukloSci4
zwr6conedo przodu, czylilordozaszyjna.
i dopierow 18- 20r.
2osiqgaonopodstawguznan4zaprawidlow4 dlaczlowiekadoroslego.Z chwil4ukoriczeniawzrostu postawa
cialazostajezasadniczo
dzieckastopniowo
rozwijasiewygiQcie pzednio - tylnek&goslupa
ustabilizowana
nawiekszaczQsi2yciai jesli niezadzialaj4
nani4 szkodliweczynnild,
jak przewlekleschorzenie,
urazyitp.,rzadkopodlegawigkszymzmianq.
Dopierow okresiestarzenia
sie,naskutekpowstaj4cych
zmianwstecznych,
zwlaszczzm]€,n
zwigkszasig
kifoza piersiowa,glowa wysuwasi9do przodu, kofczynydolneustawiaj4siQw zgiQciuw stawachbiodrowych
i kolanowych.
w stawachkqgostupa
i kofczyndolnych,postawazmieniasigznacznie;
Wady po.stawy
Przyczyny powstawania wad postawy mog4byi r6znem.in. choroby,tj. przewlekle schozenieukladu
oddechowego,
kr4zeniowego,
ukladukostno stawowego, wady sluchu
i wzroku;zlewarunkibltowei
higieniczne,
niedozla{ienie,
zmgczenie,
braksnu (nalez4 dogl6wnychczynnik6wwywolujAcychwade
postawy);
trybzycia, przede wszystkim praca siedz4ca
i umyslowa;zaburzenia
psychiczne:wadliweustawienie
st6p (np. stopy plasko - koslawe):wadywrodzone,
zwlaszcza
klatki piersiowej.
I.
PLECY OKRAGLE
Plecyokrqgle
to wadaodcinakpiersiowego
krggoslupa.W warunkachprawidlowych odcinek piersiowy
wygietyjestkutylowi,tworzqc
tzw.kfozQ piersiowq.W przypadkuplec6wokrQglychwygiQcie
tojest
pogl9bione
- powstaje hiperkfoza pierslowa.
Charakterystyczne
dla sylwetki dzieckaz plecami okr4glymisq:
kifozy piersiowej,
- wysuniecie glowy do pzodu (broda nieEutujenamostek),
- wysunigciedo przodu bark6w,
spuszczenie
i zapadnigcie
klatki piersiowej.
- rozsuniQcie
i odstawienie
lopatek od klatkipiersiowej.
W miarQdorastania
zwyrodnieniowych
- pogl9bienie
307308115.005.png
lub kostnego,cze6ciej
jednak obserwujesiQ plecy okr4glenab),te. W(r6d przyczynplec6w okrqgtychnab).rychm oina vrtr6anra].
- dystoni9miesniow4,
- czynnikipsychiczne
(kyfoza wstydliwych),
wadywzroku,
- chorobywt6mie poglqbiajqce
kyfozepiersiowq: chorobaScheuermanna,
gruZlicakrjgoslupa, krzywica,
zesztlvniajqce zapalenie
staw6whegoslupa(zzsk).
U dzieci,zwlaszczamlodszych, najcz€stsza
przyczynq plec6wokrqglych
jest dystoniamiqsniowa.Naskutek
nieprawidlowych
pozycjiprzyjmowanych
w szkole,przyodrabianiu
lekcji,niedostatku
ruchuitp.,powstaje
r62nicanapiqd antagonistycznie
dzialaj4cych
grupmie(niowych. Jedna gupa miQsniulegaoslabieniu
i
rozciqgnigciu,
pzez coichprzyczepy ustawiajqsigw pozycjioddalenia. Przeciwna
jej grupa mi€Sniulega
przykurczeniu,
a ichpzyczepyznajduj4 sigw zbli2eniu.W plecachokr4glych oslabieniu
i rozci4gnigciu
ulegaj4:
- migsief prostownik grzbietuodcinkapiersiowego,
- migSnieSci4gaj4ce
lopatki ( miesiedczworoboczny,
r6wnolegloboczny,
najszerszy
$zbietu).
tychmieSni powoduje pochylenie
tulowiaw pz6d. zwiqkszenie
kyfozypiersiowej. wy,.uniqcie
bark6ww prz6d i rozsuniQcie
lopatek.Mie(niami nadmiimienapiqtymi
i czestoprzykurczonymi w plecach
okr4glych s4:
- rnigsniepiersiowe
(wielkie i male),
- mi9sniezgbateprzednie.
Przykurcztych miedni uniemozliwiacofnigciebark6w,zblizenielopatek dokregoslupa,uwypuklenieklatki
piersiowej
i z zmniejszenie
kyfozypiersiowej. UniemozliwiawiQcprzyjgciepozycji skorygowanej.
W postQpowaniu
korekcyjnymw przlpadku plec6w okrqgtychnale2yuwzglgdniai trzy podstawowe
kierunki:
1. likwidacjgdystoniimie6niowej,
2. nauczenie
i ufwalenie nawykupoprawnejpostawy,
3. zabezpieczenie
odpowiednich,
sprzyjajrlcych
likwidacjiwadywarunk6w
iycia i pracy dziecka.
tekierunki dzialadkorekcyjnychpowinny byi realizowane
r6wnolegle,
leczhzebauwzglgdniai
ich
wzajemnenachodzenie
nasiebie,anawetpewnq kolejnoSidzialai.Nieuwzgl€dnienie
tegomozespowodowai
niedostatecznoSc
lubbrak postQp6w w korygowaniu. NiemoZnanp.wzmacniaimmoslabionych,
gdy nie
Przykurczone mmnie pozwalaj4 bowiemnapzyjgciepozycji
skorygowanej - pozycji zbli2enia przyczep6w mm oslabionych. Wzmocnieniemm oslabionychw
nieskorygowanejpozycji w oddaleniuod ich przyczep6w wzmocni te migsnie,alenie spowodujekorekcji
postawy. Podobnienanaleiyprzed rozciAgnie.iemmmprzykurczonych
siqwcze<niejmm przykurczonych.
uczyidziecka przyjmowania
pozycji
skorygowanej,
gdyzjej przyjgciemo2e byi dladzieckabardzotrudne
lubwrgczniemo2liwe.
Schemat postgpowania dla dziecka z plecami okr4glymi:
l Uswiadomiddzieckui rodzicom istnieniewadli i wYnikaiacestadzagrozei.
Ma dwacele.Z jednej stronychodzio pozyskanie aktywniewsp6lpracujqcychz instruktorem rodzic6w,kt6rzy
w domubed4 dbalio stworzenie
optymalnych,
sprzyjajqcych
korekcjiwadywarunk6w.Drugim chyba
fudu pracy korekcyjnej.D4zymydo
s]'tuacji,w kt6rej dziecko jest podmiotem w prccesie korekcyjnym,a nie pzedmiotempoddanym
korekcyjnemu
i zachEcenie
dzieckadopodjQcia
oddzialwaniu.
2. Ustaliii zapewnii ootymalnewarunki (rodowiskowe.
Zapewnienie
odpowiednich,
sprzyjajqcych
korygowaniuwadywarunk6w Srodowiskowych
obejmuje:
- nie przeci4zanie dzieckanauk4i praci;
- zapewnienieodpowiednich warunk6w pracy(biurko, krzeslo, o<wietlenie,
- zapwnieniemozliwoscizabaw
i gier ruchowychnaSwieZym
powietrzu,
lawkaszkolna),
- iwiczeniakorekcyjnew domu,
- zapewnienie
odpowiednichwarunk6w snu (l62ko,poduszka),
- prawidloweodzywianie,
Plecyokr4gtemogqbyi w''nikiem wad wrodzonychw obr9bieukladumiesniowego
- nieskorygowane
Oslabienie
Wszystkie
rozci4gnQlo
wazniejszlmcelem,jestprzekonanie
307308115.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin