korektywa.pdf
(
4818 KB
)
Pobierz
307308115 UNPDF
POSTEPOWANIE
KOKEKCY]NE
(CWICZENIAJ
Uklad ciala
jaki
przyjmuje
dzieckoprzedprzystqpieniem
do iwiczgfJ
tnoze"
- ulatwii
lubutudnid
ruch,
-
zapewniiodci4zenie
lub odciazenie
kr9gostupa,
lub
jego
pewnychczg(ci,
alboodcink6w
ciala'
-
powodowaC
korekcje
(albo
hiperkorekcj9)
danejczQsci
lub odcinka
ciala,
lub
odcinka)
Pozycje
wyj6ciow4
dobiera instruktor
w zaleznosciod
realizowanych
zadai korekcyjnych
i mozliwoici
eri!ri""g"1."zo""tq
teraz
przedstawione
najczqsciej
stosowane
pozycjewyjSciowe'
wrazz om6wieniem
ich
wpl)ryu na
postawQciala
Iaienie tvlem ha
placdch):
Pozycjata
zapewniaobci4'enie
kregosiupa
do ucisku
osiowegoco sprzyja
przyjeciu
pozycji
,ko.ygolvan"j.
Nal"zyjednak
zwr6cii
uwagqni
proiteulozenieciala,
synetryczne
ustawienie
glowy
(wzrok
w
poOtoginaszczy
kifozypiersiowej
sprzyjazmniejszeniu
tejkrz) tizny
krQgoslupa
,,sklzydel".
U dzieci
z przykurczamimiqsni
iginaczystawu
biodrowego
w lezeniutylem
nastqpuje
poglgbianie
!91y"1
(stopy
oparten:rpodtodzel.
Stopieri
ugiEcian6g
powinienpowodowai
przyleganieodcinka
lgdiwiowego
krggoslupa
do
podtogi.
siq
poleciCugigcien6g
w
stawach
biodrowych
i kolanowych
(na
brz.uchu):
Pozycja
ta zapewniaobci:y2enie
klggoslupa
do ucisku osiowego
sprzyjaj4cuzyskaniu
korekcji Cialo
powinnobyi
ulozonJ
prosto,
s)T
netryczniew
stosunkudo linii
SrodkowejDzieci
nie powinnyopierac
signa
iot"iu"tt,
gtyz powodujeto
poglgbienielordozy
lgdiwiowej'
RQce
powinny lezei ugietena
podlodze'Dlof -
nuafoni,t'toau'oputaa
iwiczef w lezemu
przodempod brzuch, w
okolice
pgpka,podkladasig zrolowany
kocyk,
by zabezpieczyi
lordozg
przed
jej
powiqkszaniemw trakcie
iwiczerl
naatoniach,
a klatka
piersiowa
przylegatdo
podlogiw wigkszofui
Poz:rcianiski KLappa:
Pozycja
ta
jest
czgsto
wykoEystywana
w gimnastyce
korekcyjnej Zapewnia
odciqzenie
krQgoslupaod
ucisku
osiowego,umozliwia
hiperkorekcjanadmiemej
kifozy
piersioweji lordozy
lqdZwiowej'
a przezznane
kqta
migdzytulowiem
a nogami
pozwalana indywidualny
dob6rumiejscowienia
szczltu hiperkorekcji'
DziQki
\,i,y"iqgnie"iu
r4k w prz6d, uzysiuje
sig r6wniez
elongacj€krQgoslupa
omz odcigcie
aktonudolnegomigsnia
piersiowego
wielkiego.
hiperkoreicjg
nadmiernej kifozy
pieriiowej i lordozy
ledZwiowej
z mozliwoSci4
dobor.r umiejscowienia
sz'cz1,tuhiperkorekcji.
ionadto'
zapewnia korekcjg
ustawienia
lopatek -
zblizenie ich do
krggostupa i
prry"i<ni9"l"
do klatki
piersiowej, ataLze
sprzyjarozci4gnigcia
aktonu
tuodkowegomiQsnia
piersiowego
wielkiego.
Klekpodpart!:
Zwanyjest
tak2epozycj4wysok4
Klappa.Pozycja
taodciqza
krQgoslup
od ucisku
osiowego
i zapewnla
swobode
ruc'hukr9gostupa.
Wystepujetu
jed;ak
rcndencjado
poglgbiania
lordozy
lgdZwiowej'
wysuwania
lopatek,
cosigsprzyja
utrzymaniu
pozycjiskorygowanej
bark6w
do
przoduiiozsuwania
-
zabezpi,eczy(
przedprzenoszeniem
siEruchuna
odcinki s4siednie
(powodowaiograniczeniaruchu
tylko do
wybranej
czQsci
gOrgj.-Nacist
Jezeli
w iwiczeniu
nie b9dawystQpowaty
mchy
r4k najlepiejulozyi
je
na
podlodze*
iordozylgdZwiowej.
U iycirdzieci
po,rrinno
l*ienie
przod.em
Pc,zyci
a lrednia KLaopa
:
Zapewniaona
podobnie
jak
pozycjaniska
Klappa,odci{zenie
krqgoslupa
do ucisku
-osiowego'
Kkkprostr:
W tej
pozycji
trudnoutrzymaikorekcjg
postawy.Niematu odci4zenia
krQgoslupa,
brak
jest
stabilizacji
odcinkowej,wystQpuje
tendencjado
poglQbiania
lordozylQdzwiowej.Jedyniestopysqodciuone.Polecaj4c
dziecku
przyjQcie
tej
pozycji
nalezyzwr6ciiuwagQnawciqgni9cie
brzucha,elongacjg
krggoslupa,
uwypuklenie
lopateki
poprawne
ustawienie
glowy. Pozycjata powinnabyi stosowana
w kofcowymokresie
procesukorygowania
postawy.
Siad
klecznt:
Pozycja ta
jest
chgtnie przyjmowana
przez
dzieci,.Dziecko moze
j4
utrzfnai
pflez
dl\rzs.zyczas.
KrQgoslup
jest
obciqzonyosiowoi wyst9puje
tendencjado
poglgbiania
lopateki
poprawne
ustawienie
glowy. W pozycjitej stopypowinnyby6 skierowanepalcamido wewn4trzSzerokie
ustawienie
pietjestszczeg6lnie
korzystneprzyichkoslawosci.
Siad
skuln!:
jednak
sprzyjapoglgbianiukifozy piersiowej,
wysunigciubark6wi
glowy
do
plzodu.
Pozycj9ta
powinno
sig wykorzyst),rraido Cwiczei
korygujqcych
odcinek
piersiowy
w
przypadkach,
stosowaiw
pzerwach
iwiczeri.
gdy
zalezy
']'am
nastabilizacjiodcinkalgdzwiowego.
Nie powinnosie
jej
Siadusietr:
Jestpozycjqczgstowykozyst){an4w zajgciachgimnastykikorekcyjnej.Powoduje
podobnie
jak
siad
krggostupa.Stopiei
tej
stabilizacjizalezyod wielkoiciugiQcian6g.SiadugiQty,w odr6znieniuod skulnego
niepowodujepoglqbienia
kifozy
piersiowej.
Mozna
je
dodatkowo
zapobiegai
polecajqc
dziecku
oparciedlonizasob4.
Siadskr?,rilt!:
Jestpozycjqczestostosowanq
w zajgciach
korekcyjnych,
latw4do
pEyjecia
i akceptowan4przez
dzlecl.
lordozylQdiwiowej,spzyja korekcjikoslawychkolan i koSlawych
pi9t.
Dluzsze
przebywaniew tej pozycji mozesptzyjai poglQbianiukifozy piersiowej.
Siad
prost
:
Pozycja ta
powoduje
znmiejszenielordozy lediwiowej. U dzrecl,z
przykurczem
mm kulszowo
goleniowych
wystgpujew siadzie
prost),rn
kifoza odcinkalgdZwiowego
krggoslupai
tendencja
do pochylenia
calegocialado
przodu.
Oparciedlonizasob4sprzyjawyprostowaniu
plec6wi uwypukleniuklatkipiersiowej.
Zwisbiemv
(na
rekach)
W pozycjitej kQgoslup
jest
odciqzonyi ulegaelongacji.Zmniejszaj4sig kzlwizny kr9goslupa
i
ulegaj4rozci4ganiurnm
przykurczone,
rnm
(ciqgajqcych
zwlaszcza
piersiowe.
Jednoczesnie
nastgpujeoddalenie
lopatekod
krggoslupa
i rozciqganie
lopatki.Z tego
powoduzwis
bierny
powinienbyd stosowanyz
rozwagA
i
przezkr6tki
czas.
Zwis
cz\nn\
(na
rekach):
w zwisie tym glowa
jest
wyciqgnigtaw
9619,
obojczykiustawione
pmwie poziomo,
a lopatki
utrzymywane
blizejk9goslupa.Pozycja
ta zapewniakorzystnedla
postawy
obci4zenie,
elongacjekrQgoslupa
poprawniejszeustawienie
lopatek.Ten rodzajzwisu powinienbyi preferowany w zajgciachgimnastyki
korekcyjnej.
Stanie:
Jest
pozycjq
osiowo obci4zaj4cqkrggoslup.Wyst9pujetu tendencjado
poglgbiania
krzywizn
kegoslupa, czemu spzyja dodatkowobrak stabilizacji. Pozycje te powinno sie stosowac w kofcowych
klatki
piersiowej,
6ci4gnigcie
lodozy lQdiwiowej.Nalezyzwr6cii
uwaggna wciqgnigciebrzucha,elongacjq
krggostupa,w)?uklenieklatki piersiowej,fui4gniecie
Pozycja ta
powoduje
likwidacjg lordozy ledtwiowej, a nawet
kifotycz[e ustawienietego odcinka
krggoslupa.Zapewniato stabilizacjgodcinkalgdZwiowego,
skulny,likwidacjelordozylediwioweji zapewniastabilizacjgodcinaklgdZwiowego
Powodujezmniejszenie
etapach
procesukorekcji
postawy,
gdy'
dziecko
pohafi
juZ
Fzyjmowai,
utrzymywai i
konffolowad
postawg'
Staniedodatkowoobci4za
stopyi z tego
powodunie
jestpozycj4polecanqdladzieciz
plaskostopiemMyslqc
o
profilaktyceplaskostopia
nalezyunikad
pozycjistoj4cejw rozkroku'
kt6raobciqza
gl6wnieprzySrodkowe
brzegist6p,sprzyjaj4c
obnizeniu
plaskostopia
luk6w
podluznychdynamicznych.
Postawaciala-
jest
to nawykowa,najczesciej
przyjmowana,
spionizowana
pozycjaciala'
Postawa
jest
wgazemstanu
fizycznego
i
psychicznego
jednostki.
Jest
onawskMnikiem
mechaniczneJ
rnigsniowo
- nerwowej
wydolnosci
zmyitukinetycznego,
r6wnowagimigsniowej
i koordynacji
Za postawe
prawidlowq przyjmujemytaki
spos6btrzymania
siQczlowieka' kt6ry
pozostajew zgodnosci
z
jego
dynamikq
rozwojowq,w danymokresie
jego
rozwojuosobniczego.
Postawa
zmienia si9 w ciqgu
calegozycia. Najwiqkszym
zmianqulega
w okresiewzrostu Normy
dla
czlowieka
doroslegonie moina
stosowaddo oceny
postawy dziecka. Urniarkowane
wystawanie
brzuchai
wyraina lordoza
GdZ*iotu
s4 prawidlowymi
wlaSciwoSciarni
postawywieku dziecigcego
Po ukorlczeniu
jak4
jest
kosciec,
tj mie<tzy18a
20 r. 2 i
petnego
rozwoju
sily mie(niowej'
wzrostustmktury
podporowej,
prawidlow4
postawQ.w oklesiestaEeniasiQna skutek
postawastabilizujesig i
ma warunkido osiqgniQcia
postawa
znowu
zmieniasie: kifoza
piersiowazwigkszasiQ,
glowa
pochyla
;ie do;tz;du. Postawa
znieniasiqnietylko
w zale2no6ci
odwieku,
lecztakze
pod
wpllwem
wieluczynnik6w
Zilezy ora od trybu
zycia, rodzaju
pracy, pory d!ia, zrrle,czeni^.
Postawacechuje
siQ duzym zakresem
zmiennosci
zmianwstecznych,
czyrnoiciowej,
podlega
6wiadomemu
kontolowaniu
i wy{ieraj4naniq
wplywstany
psychiczne.
Postawa
czlowiekajestzatemwyrazemjego
stanufizycznego
i psychicznego.
Dobra
postawazalezyod:
a.
prawidlowouksztaltowanego
ukladukostno-
wiezadlowego,
b. dobrzerozwiniQtego
i wydolnegoukladumiQ6niowego'
c. sprawniedzialaj4cego
ukladunerwowego,
od kt6regozale2y
wyksztalcenie
i
rozwinigcie
prawidlowego
odruchu
postawy.
Prawidlowa
postawa
jest
zatemtakim ukladem
poszczeg6lnych
odcink6w
cialanie dotkniQtych
zmianami
patologicznymi,
kt6ry:
- zapewnia
optymalnezr6wnowazenie
i stabilnosi
ciala,
-
wymagdminimalnego
wysilkumigjniowego.
-
zapewniaduzqwydolnosd
statyczno dynamicznq,
i dzialania
narz4d6wwewnQtrznych.
Poza
powyiszymi
aspektami
mechanicznymi,
anatomicznymii fizjologicznymi
oalezy
jeszcze
uwzglednii
aspekt
psychologiczny
i estetyczny.
Kluczemdocalej
postawyjestprzedewszystkimustawienie
miednicy,
gdyz
od
jej
pochylenia
zalezy
caleg;
kregoslupa.W warunkach
prawidiowychw rzucie
przednio
- tylnymmiednicajest
ustawienie
jest
prosty.W rzuciebocznym
miednica
jestpochylona
do
przodu,co
poci4ga
ustawiona
poziomo,akrQgoslup
lgdiwiowejkrqgostup
wyginasiedo
przodu,w czEfui
piersiowej
do
tylu,aw cz9(ciszyjnej
znowudoprzoduWygiQcia
telagodzqwstrz4sy,
kt6rym
i skakania.
Zwigkszaj4
tezone
m6glbyulectakwazny
narz4d,jakm6zg,
podczas
chodzenia,
biegani
i zapobiegaj4,
przez
bardziej
elastycznq
pzy takim ustawieniu
FacA,
jego
zblt
szybkiemu
zuzyciu.NawlaSciwe
ustawienie
wyizlnnatoSi krqgoslupa
kostnychnaszego
ciala
majq
poszczeg6lnych
segment6w
mmpoSladkowe,
brzucha,
zaiadniczywplywrnigsnie.Szczeg6lne
znaczenie
dla
postawymajqnast9puj4ce:
nadrodzeodruchowej'
postawyodbywasiQzasadniczo
czworoglowego
udaomz
piszczelowe.
Regulacja
Receptoryczucia
glgbokiego,wzrokui narzqdu
r6wnowagiuchawewnQtrznego
nalez4dokontroluj4cych
ich
jest przekazywanedo osrodk6wcentralnych
i stqdwysytaneodpowiednie
impulsydo
posttw9.
Pobudzenie
mieSni.
nalezy
polecii dzieciom
podczas
stania
r6wnolegleustawienie
st6p,
podwinigcie
put.O* U"" odiywania
ich ort podlogi i lekkie
przeniesienieci'Zaru ciala na
zewn'trzne kawedzie
st6p. U
dzieciz tendencja
powstaj4cych
-
stwazawalunkidowlasciwego
ulo2enia
zasobq
podobnepochylenieczgSci
kzy2owejkregoslupa.
W czQSci
Postawgprawidlowqpowinno
siQcharakteryzowai:
w plaszczFniestrzalkowej:
ustawienieglowyprostonadklatkl pieniow4,miednic4
i stopami,przedniaSciana
szyizbli2onado
pionu,
barkiusytuowanew
pzedluzeniu
zarysuszyi,
klatka
piersiowa
dobEe
wysklepiona,
lopatki pzylegajqcedo klatki piersiowej,brzuchplaski,
przednio
-
tylnewygigciekggoslupa
lagodniezunaczone
b. w
plaszczyinre
czolowej:wszystkiesymetryczneczQscicialausltuowanes4natej samejwysokosci,sqtak
samooddzieloneodSrodkowej
linii cialai
posiadajq
takisamksztah
c. w plaszczyiniepoprzecznej
i stawykolanoweoraz
poprzecznaodglowy sqdo siebie r6wnoleglei prostopadledo plaszczlznypoprzecznei.
-
osiel4cz4cestawyramienne,stawybiodrowe
Posta$a czlowieka w rozwoju osobniczym
(oltogenezie)
Postawaczlowiekaniejeststalaleczzmieniasigw ciqgucalegojego2ycia.Zarodek
ludzkirozwijasigw lonie
matki,w pozycjisilniezgiQtej,
kregoslup
tworzyjedn4
du24
kifozQ,glowa
jest
przyci4gnigta
doprzodu,a
kofcz]mydolnew pelnymzgigciuw stawachbiodrowych
i kolanowych
(totalna
kifoza).
Pourodzeniupozycjanoworodkazmieniasi€powoli,nastQpuje
stopnioweprostowanie
sig.Wszelkiebieme
rozciqganie
jest
szkodliwe,zwlaszczadlastaw6wbiodrowych.
Z chwilrlgdydziecko
jest
zdolneobr6ciisignabruszeki zaczyna
czynnieunosiiglowQ,wyksztalca
sig
wygiecieszyjnekregoslupa,wypukloSci4
zwr6conedo
przodu,
czylilordozaszyjna.
i dopierow 18- 20r.
2osiqgaonopodstawguznan4zaprawidlow4
dlaczlowiekadoroslego.Z chwil4ukoriczeniawzrostu
postawa
cialazostajezasadniczo
dzieckastopniowo
rozwijasiewygiQcie
pzednio
- tylnek&goslupa
ustabilizowana
nawiekszaczQsi2yciai
jesli
niezadzialaj4
nani4 szkodliweczynnild,
jak
przewlekleschorzenie,
urazyitp.,rzadkopodlegawigkszymzmianq.
Dopierow okresiestarzenia
sie,naskutekpowstaj4cych
zmianwstecznych,
zwlaszczzm]€,n
zwigkszasig
kifoza
piersiowa,glowa
wysuwasi9do
przodu,
kofczynydolneustawiaj4siQw zgiQciuw stawachbiodrowych
i kolanowych.
w stawachkqgostupa
i kofczyndolnych,postawazmieniasigznacznie;
Wady
po.stawy
Przyczyny
powstawania
wad
postawy
mog4byi r6znem.in. choroby,tj.
przewlekle
schozenieukladu
oddechowego,
kr4zeniowego,
ukladukostno
stawowego,
wady
sluchu
i
wzroku;zlewarunkibltowei
higieniczne,
niedozla{ienie,
zmgczenie,
braksnu
(nalez4
dogl6wnychczynnik6wwywolujAcychwade
postawy);
trybzycia,
przede
wszystkim
praca
siedz4ca
i umyslowa;zaburzenia
psychiczne:wadliweustawienie
st6p
(np.
stopy
plasko
- koslawe):wadywrodzone,
zwlaszcza
klatki
piersiowej.
I.
PLECY OKRAGLE
Plecyokrqgle
to wadaodcinakpiersiowego
krggoslupa.W warunkachprawidlowych
odcinek
piersiowy
wygietyjestkutylowi,tworzqc
tzw.kfozQ piersiowq.W przypadkuplec6wokrQglychwygiQcie
tojest
pogl9bione
-
powstaje
hiperkfoza
pierslowa.
Charakterystyczne
dla sylwetki dzieckaz
plecami
okr4glymisq:
kifozy
piersiowej,
- wysuniecie
glowy
do
pzodu (broda
nieEutujenamostek),
- wysunigciedo
przodu
bark6w,
spuszczenie
i zapadnigcie
klatki
piersiowej.
-
rozsuniQcie
i odstawienie
lopatek
od
klatkipiersiowej.
W miarQdorastania
zwyrodnieniowych
-
pogl9bienie
lub
kostnego,cze6ciej
jednak
obserwujesiQ
plecy
okr4glenab),te.
W(r6d
przyczynplec6w
okrqgtychnab).rychm
oina vrtr6anra].
-
dystoni9miesniow4,
- czynnikipsychiczne
(kyfoza
wstydliwych),
wadywzroku,
- chorobywt6mie
poglqbiajqce
kyfozepiersiowq:
chorobaScheuermanna,
gruZlicakrjgoslupa,
krzywica,
zesztlvniajqce
zapalenie
staw6whegoslupa(zzsk).
U dzieci,zwlaszczamlodszych,
najcz€stsza
przyczynq
plec6wokrqglych
jest
dystoniamiqsniowa.Naskutek
nieprawidlowych
pozycjiprzyjmowanych
w szkole,przyodrabianiu
lekcji,niedostatku
ruchuitp.,powstaje
r62nicanapiqd
antagonistycznie
dzialaj4cych
grupmie(niowych.
Jedna
gupa
miQsniulegaoslabieniu
i
rozciqgnigciu,
pzez coichprzyczepy
ustawiajqsigw pozycjioddalenia.
Przeciwna
jej
grupa
mi€Sniulega
przykurczeniu,
a ichpzyczepyznajduj4
sigw zbli2eniu.W plecachokr4glych
oslabieniu
i rozci4gnigciu
ulegaj4:
- migsief
prostownik
grzbietuodcinkapiersiowego,
-
migSnieSci4gaj4ce
lopatki
(
miesiedczworoboczny,
r6wnolegloboczny,
najszerszy
$zbietu).
tychmieSni
powoduje
pochylenie
tulowiaw pz6d. zwiqkszenie
kyfozypiersiowej.
wy,.uniqcie
bark6ww
prz6d
i rozsuniQcie
lopatek.Mie(niami
nadmiimienapiqtymi
i czestoprzykurczonymi
w
plecach
okr4glych
s4:
-
rnigsniepiersiowe
(wielkie
i male),
-
mi9sniezgbateprzednie.
Przykurcztych miedni
uniemozliwiacofnigciebark6w,zblizenielopatek
dokregoslupa,uwypuklenieklatki
piersiowej
i z zmniejszenie
kyfozypiersiowej.
UniemozliwiawiQcprzyjgciepozycji
skorygowanej.
W
postQpowaniu
korekcyjnymw przlpadku plec6w
okrqgtychnale2yuwzglgdniai trzy podstawowe
kierunki:
1. likwidacjgdystoniimie6niowej,
2. nauczenie
i ufwalenie nawykupoprawnejpostawy,
3. zabezpieczenie
odpowiednich,
sprzyjajrlcych
likwidacjiwadywarunk6w
iycia i pracy
dziecka.
tekierunki
dzialadkorekcyjnychpowinny
byi realizowane
r6wnolegle,
leczhzebauwzglgdniai
ich
wzajemnenachodzenie
nasiebie,anawetpewnq
kolejnoSidzialai.Nieuwzgl€dnienie
tegomozespowodowai
niedostatecznoSc
lubbrak
postQp6w
w korygowaniu.
NiemoZnanp.wzmacniaimmoslabionych,
gdy
nie
Przykurczone
mmnie
pozwalaj4
bowiemnapzyjgciepozycji
skorygowanej
-
pozycji
zbli2enia
przyczep6w
mm oslabionych.
Wzmocnieniemm oslabionychw
nieskorygowanejpozycji
w oddaleniuod ich przyczep6w wzmocni
te migsnie,alenie spowodujekorekcji
postawy.
Podobnienanaleiyprzed
rozciAgnie.iemmmprzykurczonych
siqwcze<niejmm
przykurczonych.
uczyidziecka
przyjmowania
pozycji
skorygowanej,
gdyzjej
przyjgciemo2e
byi dladzieckabardzotrudne
lubwrgczniemo2liwe.
Schemat
postgpowania
dla dziecka
z
plecami
okr4glymi:
l Uswiadomiddzieckui rodzicom
istnieniewadli i wYnikaiacestadzagrozei.
Ma
dwacele.Z
jednej
stronychodzio pozyskanie
aktywniewsp6lpracujqcychz instruktorem
rodzic6w,kt6rzy
w domubed4
dbalio stworzenie
optymalnych,
sprzyjajqcych
korekcjiwadywarunk6w.Drugim
chyba
fudu pracy
korekcyjnej.D4zymydo
s]'tuacji,w kt6rej
dziecko
jest podmiotem
w prccesie
korekcyjnym,a nie pzedmiotempoddanym
korekcyjnemu
i zachEcenie
dzieckadopodjQcia
oddzialwaniu.
2. Ustaliii zapewnii
ootymalnewarunki
(rodowiskowe.
Zapewnienie
odpowiednich,
sprzyjajqcych
korygowaniuwadywarunk6w
Srodowiskowych
obejmuje:
-
nie przeci4zanie
dzieckanauk4i praci;
- zapewnienieodpowiednich
warunk6w
pracy(biurko,
krzeslo,
o<wietlenie,
- zapwnieniemozliwoscizabaw
i
gier
ruchowychnaSwieZym
powietrzu,
lawkaszkolna),
- iwiczeniakorekcyjnew domu,
- zapewnienie
odpowiednichwarunk6w
snu
(l62ko,poduszka),
-
prawidloweodzywianie,
Plecyokr4gtemogqbyi w''nikiem wad
wrodzonychw obr9bieukladumiesniowego
- nieskorygowane
Oslabienie
Wszystkie
rozci4gnQlo
wazniejszlmcelem,jestprzekonanie
Plik z chomika:
bronia6363
Inne pliki z tego folderu:
.picasa.ini
(0 KB)
korektywa.pdf
(4818 KB)
Konflikt grupowy krwi.doc
(21 KB)
Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych.pdf
(116 KB)
Zespół depresyjny po przebytym udarze mózgu (Post-stroke depression – PSD).pdf
(84 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANGIELSKI
Ciąża - dziecko
Dzwonki sms
Filmy
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin